Ilmastoinnin kompressori golf mk4

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

Ilmastoinnin kompressori golf mk4

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 29.6.2009 9:40

Onkohan mk4 golffeissa sama ilmastoinnin kompura 1.8T ja TDI koneissa?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 29.6.2009 13:27

Hella katalogin mukaan olisi sama kaikíssa. Ainoastaan 3.2, 2.8 ja 2.3 on eri.

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 2.7.2009 12:11

No nyt sain hajottamolta käypäisen kompuran ja pajalla laittoivat sen paikalleen.

Nyt on kuitenkin ilmennyt seuraavanlainen vika. Ilmastointi toimii kylmällä autolla hyvin, mutta parin minuutin ajon jälkeen alkaa kompura pätkiä ja siitä tulee resonoiva ääni.

Kun auton käynnistää kylmänä kompura pyörii ja kylmää tulee kabiiniin. Voisiko vika olla ali- tai ylipaineanturissa, koska kun kompura on kerryttänyt tarpeeksi painetta alkaa kompura pätkimään. Eli se käynnistyy ja sammuu noin sekunnin välein. Ja tuo käynnistyminen ja sammuminen saa aikaan resonoivan ääneen.

Onko jollain tullut eteen vastaavanlainen ongelma??
Viimeksi muokannut JiiKoo83, 2.7.2009 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 2.7.2009 12:38

yhdys sanoja.

Magneettikytkimen välyksen tarkistaisin ensimmäisenä.
Yleensä kun on liikaa väliä (kytkin kulunut) niin rupeaa paineen/vastuksen noustessa luistamaan..

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 2.7.2009 13:42

Onko paha homma irrottaa magneettikytkin? Ilmeisesti sieltä voi ottaa yhden prikan pois, niin välys pienenee.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 2.7.2009 14:00

Ei oo paha ei.
Kompuran päästä pultti tai mutteri auki ja kytkin on irti.
Vähän vetäsee ja kytkin on kädessä, prikat on siellä alla akselin ja kytkimen välissä.
Voi shimmejä ottaa pois joo, mutta kytkin ei sais mennä piukkaan tai nousee savut (BTDT:) joku välys pitää olla että irrottaa..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 2.7.2009 15:14

Pyöriikö flektit keulalla?
Jos ei, niin todennäköisesti katkoo korkeapaineista.

Voi olla myös kylmäaineen vähyys vikana ja katkoo matalasta.

Tarkasta myös akun päältä 30A sulakkeet ja tarkasta samalla kyseisen sulakerasian yleiskunto liittimiä myöten.. Jos sulakerasian rungossa näkyy epäillyttäviä epämuodustumia, niin uutta tilalle.

Toki voi olla myös magneettikytkimen välyskin ongelmana.

Käy näyttämässä kylmähuollossa ja mittaripaineet kertovat jo paljon...

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 2.7.2009 16:55

Kumpikin flekti pyörii ja kylmäaineet on juuri täytetty. Myös sulakkeet ja sulakerasia oli ok.

Kuuntelin ja katselin vielä kompuran toimintaa koneen käydessä. Aluksi kun käynnistää niin kompura pyörii koko ajan ja ylimääräsiä ääniä ei kuulu. Parin minuutin päästä magneettikytkin alkaa katkomaan noin sekunnin välein ja samaan tahtiin kuuluu hurr hurr hurr.... Kylmäaineputket tärisee ja resonoi vänkärin puolella tuulilasin lähellä.

Välillä kompura pyörii pitempään (n. 5-10 s) ja silloin hurinaa ei kuuluu.

Eli oletteko sitä mieltä, että ongelmana on liian suuri välys magneettikytkimessä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: StevenCag, ThomasLof ja 19 vierailijaa