Virtalukon pohjan vaihto; virtalukko ei lähde irti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

Virtalukon pohjan vaihto; virtalukko ei lähde irti

ViestiKirjoittaja Matti_H » 17.6.2009 19:06

Elikkäs kuusiokolo ruuvi otettu irti ja koitettu irrotella itse virtalukkoa vaan ei lähde.

btw, minnehän kaikki nerot on hävinny tältä foorumilta, ennen vastaus tuli päivässä niin nyt on saanu muutaman päivän ootella 8f

Jeespox.

Kakkiksesta kyrvähti sähköt ja luultavasti sulakeboksikin.

Semmottii rupesin, että jos jostai halavalla löytyy ehjät sähköt kojelaudan alle, niin mimmonen homma ois vaihtaa uudet johdot?

Kojelauta pois yms. Ja sitten tietty joutuu värkkää johtoja myös konehuoneen puolelle?

Sitten myös, että käykö sähköt ristiin ihan CarvaLakki mallisten kakkisten kans, kunhan on vain vanhoilla sähköillä?

Ainakin mitä tsekkailin kotosalla niin entisessä kakkiksessa kaikki johdot oli eri värisiä ja näytti välillä olevan erilaisia liittimiäkin, vaikka entinen on vm. 87 ja 'nykyinen' -86

Vai annanko asian suosiolla olla ja lykkään auton paaliin? :)
Viimeksi muokannut Matti_H, 14.8.2009 9:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 17.6.2009 21:27

Semmottii rupesin, että jos jostai halavalla löytyy ehjät sähköt kojelaudan alle, niin mimmonen homma ois vaihtaa uudet johdot?

Kojelauta pois yms. Ja sitten tietty joutuu värkkää johtoja myös konehuoneen puolelle?

Voi olla helpompaa/yksinkertaisempaa etsiä vastaavalla tekniikalla varustettu kakkis. Ottaa sähköt talteen kokonaisuudessaan sulaketauluineen, napata kärvähtäneet sähköt pois, pujotella ehjät tilalle ja kytkeä paikoilleen.
Kojetaulu, penkit ja matot pois tieltä, niin johtosarjan keulasta perään pujottelee reilussa puolessa tunnissa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 18.6.2009 20:25

multa kyllä löytyy vanhan mallin sähköjä (dieselistä) :) muistaakseni 16v on erinlaiset, muista pitäs käydä... ellei ole jotain hienouksia kuten ilmastointi

e. huomlimattomuutta, siis kojelaudan alle

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 19.6.2009 0:00

Melko yksinkertainen tuo johdotus on noissa golffeissa ja eikä ole kovinkaan iso homma vaihtaa toisia tilalle(ainakin luulisin niin) Itse purkinut kaksi golffia 86 ja 87 vuosimallin niin suhtkoht helposti sai irti. Kuhan vain muistaa avata kojelaudan kiinnityspultit konehuoneesta päin:)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.6.2009 11:56

Jos kojeluadan irroitat niin aika simppeli homma.
Irrottaa kokonaisena toisesta autosta ja pujottelee vaan paikoilleen.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 20.6.2009 10:43

No tuskin tulee laitettua kuntoon, ei oikein ole motivaatiota ruveta laittaa kuntoon enää.

Vaikka oishan siellä uus jakohihna, vesipumppu, lokilämppäri.. :roll:

Siitä nyt joku ostaa sähkövikaisen kakkiksen..

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 20.6.2009 16:45

älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon :)

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 20.6.2009 17:36

No kyllähän tuo siltä tuntuu ku auto on 130km päässä synnyinkunnalla ja itse asun nykyisin Oulussa, niin ei kehtaa joka viikko lähteä bussillakaan puolangan suuntaan kun suuntaansa maksaa 22e ja opiskelijakorttia ei oo ollu aikoihin :)

Ja emäntä tarttee omaa autoo töiden takia. Jos joku sen haluaa ostaa niin silloin otan suunnan kohti puolankaa ja nappasen ratin ja soittimen pois :D

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 20.6.2009 19:21

tuu käymään niin vaihdetaan sähköt :D

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 20.6.2009 20:34

No jos mää sinne asti lähden niin jätän koko auton sulle sitte.. :D:DD

Setelirahaa vastaan tietenki :D

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.7.2009 16:14

Kakkikselle annettu viikon aikana niin ankarasti kenkää.

Nyt vain löytyis ne -86 sähköt ja sulakeboksi niin eiku auto takas tien päälle :)

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 10.7.2009 2:00

Minulla olis 86 sähköt mutta riippuu siitä millä koneella on varustettu. Omani joka on purettuna on 1.3 koneella eikä vissiin käy 1.6 eikä 1.8 koneilla oleviin taikka sitten pitää johtoja vedellä erikautta konehuoneessa ainakin oletan niin. 1.6 :kin löytyis mutta on vuosimallia 90.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 10.7.2009 12:01

Mulla on sulle 1.6/1.8 sähköt ja auto on vuosimalli 86. Laita priva jos on tarvis, noihan mahtuu melko pieneen pakettiin.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 13.7.2009 14:08

Njaahas. Sekosin :DD

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 12.8.2009 10:43

Myyjä lupasi viskata sulakeboksia ja johtoja matkahuollon kuskattavaksi tämän päivän aikoihin.

Tuossa aamuröökillä käydessä otin riskillä orkkis valokytkimen ja pistin paikalleen ja siitä valot päälle. Edessä palaa parkit ja takana valot normaalisti. Kojelautaan ei minnekkään valoja syttynyt.

Sulakeboksin kuitenkin nakkaan tilalle kunnes se tänne tulee ja johtosarjan kans.

Vilkkuviiksi toimii normaalisti, mutta pyyhkijänviiksi ei inahdakkaan suuntaan tai toiseen. Myöskään lämppäri ei toimi millään nopeudella. Sulakkeet oon katellu että olisivat ehjiä.

Maadotusvika? Koitin illalla taskulampun kans ähertää tuota mutta näytti maadotuspiste olevan ok. Saatan tietenkin tuon tarkistella ja putsata varmuudella.

Pitäisikö sulakeboksin takana olla yksikään johto irti? Näytti olevan pari johtoa irrallaan, joille en liitintä löytänyt

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 12.8.2009 23:02

Kiirekki oeesi..

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 13.8.2009 1:10

Ja taas viestiä toisen perään.

Oisko tuosta virtalukonpohja tullu tiensä päähän? Onkos tuo mimmonen hommeli vaihella?

EDIT:

Mätänetin katalogia netistä selasin ja se ilmoitti, että tuo olisi sama -74 -88 välillä.

Auto on siis -86 joten se sattuu sopivasti siihen välille. Mutta sitten tuo entinen, nykyään varaosa-auto (:DD) on -87, mutta varustettu pikkulohko 1300 kuutioisella värkillä. Lienekkö väliä koneen koolla, eli pitäisi sama virtalukonpohja olla?

Nyt vaan tartteis kuvallista apua että miten vaihetaan ja mitä työkaluja tarvihtee.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 13.8.2009 18:15

Joo, siellä ne romppeet tosiaan on matkahuollon hellässä huomassa... Toivottavasti tuli oikeet tarvikkeet.

Tosta virtalukon pohjan vaihdosta, se ei muistaakseni ole ihan mahdoton homma mutta lukon vaihto tais olla se poraus hommeli...

voin vilkaista tänään tallilla, minkälainen rojekti toi on.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 13.8.2009 20:26

Mitä alfameria lukiin, niin siinä oli kyllä tuo virtalukonpohja ihan irto tavaraa että onko se sitten jollain ruuvilla tms. kiinni?

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 13.8.2009 21:12

Tossa hieman ohjauspylvästä hypistelin tallilla ja siihen asti sain homman etenemään että sain rattilukko-paketin pohjineen irti... kuvia ei vielä ole.

Kyllä se sieltä nätisti irtoo kun huomenna varmaan joutaa taas paremmin zuumailla...

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 13.8.2009 21:34

Joo. Minäkin tuossa tutkailin tuota entisen kakkiksen romua. Kuusiokololla vissiin pitää se systeemi irrotella siitä. Jos ei muuta, niin koko hantaaki vaihtaa kerralla ellei lähde irti pelkkä pohja.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 13.8.2009 22:37

Tämän http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=91 ... jan+vaihto ja tämän http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 4543#p4543 avuilla oon päässy melkein virtalukkoon käsiksi.

Tuota holkkia kun ei näissä ole ja kannaton ruuvvi on kuusiokololla varustettu. Lukkopihdeillä aluksi auki ja sitten kuusiokolo ja ruuvvi pois. Järjen mukaan nyt pitäisi virtalukon lähteä irti, vaan ei sitten millään. Hakkasin lukkopihdeillä, tein narusta silmukan ja laitoin häkkyröiden ympärille ja revin minkä pystyin vaan lukko ei muuta sanonut kuin että soronoo ja liikahti ehkä millin ulostautuvaan suuntaan.

Miten himsvatissa tuon virtalukon saa pois.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 14.8.2009 10:07

Pijetään sitten topikki ylhäällä.

Kädet verillä tätä kirjoitan.

Virtalukon edessä on kaks pelti lätkää, nämä pitänee ottaa irti että koko lukko systeemi lähtee irti?

No ainakin nyt lähdetään hakemaan tepi3 lähettämä paketti matkahuollosta

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 14.8.2009 14:44

Nonniiin. Virtalukon pohja on vaihdettu ja nyt toimii valot ja kaikki niinku pitääkin :)

Yksinkertaisuudessaan näin.

1. Irrota ratti, 24mm hylsy + jatko
2. irrota pyyhkijän ja vilkkujen viikset, kolmella tasapää ruuvilla kiinni
3. Irrota jousi ja prikka ohjaustangosta
4. Virtalukko on kiinni ns. kannattomalla ruuvilla. Alhaalta kun tutkii niin löytyykin kuusiokolo. Kokoa en muista nyt. Mutta jos ei kuusiokoloa löydy niin lukkopihdeillä ainakin lähtee.
5. Virtalukon liitin irti ja virta lukko lähtee kitkuttelemalla, ellei tipu omalla painollaan
6. Virtalukko kun on kädessä, niin virtalukon pohja on sellainen valkoinen muovihässäkkä. Siitä löytyy pieni ristipääruuvvi, jonka avaamalla lähtee itse pohja irti.

Sitten vain uusi pohja paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 14.8.2009 17:25

Hahaa..

Hyvä jos osat olivat sopivia!!

Tosiaan, elämä heittelee, niin on välillä aika kortilla... mutta hieno homma jos nyt saisit tuon Golffisen tulille.

Jeps, ite sain tosiaan virtalukko-hässäkän, irti pois, siitä ohajuspylväästä, mutta kun on noita Golffien avaimia kertynyt jo melkein parisenkymmentä kappaletta ja kaikki on sielä täällä, niin rattilukko jarrutti purkamista...

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 15.8.2009 0:29

Joo, ja ei tosiaankaan olleet pahan hintaset. :)

Nyt vain odottelevat motivaatiota siihen että jaksan vaihtaa pari johtoa tilalle.

Kiitos vielä kertaalleen :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa