MIkä hajosi Corron kytkimestä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

MIkä hajosi Corron kytkimestä?

ViestiKirjoittaja AziZ » 22.5.2009 13:21

Eli oireet seuraavat:

Kytkin ei ota, eli vaihdetta ei saa käynnissä päälle kuin välikaasulla.
Kylmänä toimii hetken normaalisti(minuuttu ehkä pari), jonka jälkeen taas kytkin ei ota.
Kytkin ei kuitenkaan ylhäällä ollessaan luista.

Motta

MIkä hajosi Corron kytkimestä?

ViestiKirjoittaja Motta » 22.5.2009 15:09

AziZ kirjoitti:Eli oireet seuraavat:

Kytkin ei ota, eli vaihdetta ei saa käynnissä päälle kuin välikaasulla.
Kylmänä toimii hetken normaalisti(minuuttu ehkä pari), jonka jälkeen taas kytkin ei ota.
Kytkin ei kuitenkaan ylhäällä ollessaan luista.

Kuulostaa siltä, että kytkimen työ- tai pääsylinteri olisi rikki (esim. vuotava työsylinterin männäntiiviste). Pääsylinterille on myytävänä korjaussarjoja toisin kuin työsylinterille, jonka rikkoutuessa edessä on uuden ostaminen esim. autopurkaamolta.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 22.5.2009 18:25

Jahas, kuullostaa loogiselta, molemmat sylinterit näköjän saa motoneista. Onko mitään keinoa saada selvyyttä, että kumoikohan on mahdollisesti hajonnut?

Motta

MIkä hajosi Corron kytkimestä?

ViestiKirjoittaja Motta » 23.5.2009 16:38

AziZ kirjoitti:Onko mitään keinoa saada selvyyttä, että kumoikohan on mahdollisesti hajonnut?

Jos toinen kytkimen nestesylinteristä vuotaa nestettä ulos järjestelmästä, niin kytkinpolkimen lähettyvillä/yhteydessä sisätiloissa tai moottoritilan alapuolella on nestevuodon jälkiä. Kytkinjärjestelmä ja jarrujärjestelmä käyttävät yhteistä jarrunestettä, eli mahdollisen vuodon huomaa jo jarrunestepinnan korkeudesta.


Tässä testissä tarvitset kaveria/avustajaa ja mahdollisesti sinun täytyy myös nostaa autoa. Voit siis selvittää sylinterien vuodot niin, että:


1) Painat kytkinpolkimen täysin pohjaan kytkimen toimiessa normaalisti eli moottorin käyntilämpötilan ollessa kylmä. Katso kytkimen yhteydessä olevaa vipuvartta/kahvaa, joka kääntyy kun kytkinpoljin painutuu pohjaan.

-Kääntyykö vipuvarsi enemmän moottorin käyntilämpötilan ollessa kylmä?

a) Kyllä » vika on työsylinterissä » uusi sylinteri.
b) Ei » tee testi 2.


2) Painat kytkinpolkimen täysin pohjaan kytkimen toimiessa epänormaalisti eli moottorin käyntilämpötilan ollessa normaali. Katso samaa vipuvartta/kahvaa kuin testissä 1.

- Tuntuuko poljin samalta molemmilla kerroilla?

a) Kyllä » vika ei ole pääsylinterissä.
b) Ei » vika on pääsylinterissä » korjaus tai uusi pääsylinteri.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 25.5.2009 9:17

Viaksi paljastui hajonnut työsylinteri.

Kiitoksia kaikille auttaneille :)

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 5.8.2009 10:09

kaikki tuo edellä mainittu tehty corron kytkimeen, osaavissa käsissä ..

ja vieläkään ei toimi täysin oikein?


ilmattukin sen sata kertaa..

voisko vikaa alkaa etsiä levystä tai asetelmasta? kytkin ei luista missään vaiheessa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.8.2009 10:26

Levy voi olla rikki. Keskiön niittaus antautuu ja kytkintä painettaessa paineasetelman käpälät ottavat kytkimen keskiöön kiinni. Tuollainen vika oli oman Corradon kytkimessä joskus. Eli ei irroittanut aina oikeen kunnolla, jäi usein kantamaan ihan hiukan.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 5.8.2009 11:42

OK. kiitos..


no onkos tuossa sit muuta oireita tai ylimääräisiä ääniä jos levy on rikki??

nooh pitää vielä tutkia sen 101 kerran putket , letkut ja ilmata ennenkuin alan purkamaan :)

mites tuo jarrunestesäiliöstä lähtevä punos putki, jossa käsittääkseni muoviliittimet...

voiko se tuon kautta vedellä ilmoja? tuntuu ne liittimet aika löysiltä?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 5.8.2009 11:57

Se niittauksen purkautuminen ei välttämättä aiheuta mitää ääniä - tai no iha pientä kahinaa.. mutta se voi hajota silleen että levy menee vaan vähän "mutkalle" ja kitkapinnat irtoavat toisistaan ja alkavat laahaamaan / eivät irrota.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 5.8.2009 12:06

jep..


no hommaan vielä ton pääsylinterin ja jarrunetesäiliön välisen putken, jos ei auta niin sit laatikko irti.

samallahan tuonne menis uudet kytkin hilppeet, laatikko öljyt yms yms. jatkoa ajatellen.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 5.8.2009 14:56

Niin tuohan ei kanna, vaan kytkin ei ota.


Ps. Mulla yksi uusi kytkin hyllyssä ylimääräisenä.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 15.8.2009 12:06

tämäkin laitos taas liikkuu..

oli kytkinlevystä yksi jousi poikki, ja se katkennut osa sekkaili millon missäkin välissä :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa