Polon latauksessa jotain outoa...

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

Polon latauksessa jotain outoa...

ViestiKirjoittaja wicce » 21.5.2009 21:21

Vaihdoin tuossa taannoin laturiin uuden säätäjän ja nyt latauksessa on ollut hiukka hämminkiä. Auton kun käynnistää, niin laturi lataa hitusen päälle 12v, mutta n. 5min päästä herää laturi lataamaan reilun 14.5v. Mistä kummasta lähden häikkää tutkaileen kun olen kaikki johdot tutkaillut läpi... Silloin kun ostin säätäjän niin myyjä kysyi jotain laturin mallista, että onko uusi malli vai vanha? Enkä muista kuollaksenikaan mitä asiaan vastasin silloin. Eli onko näitä montaakin sorttia mahdollisesti siis säätäjiä noihin latureihin? Laturin vanha säätäjä ei ulkoisesti poikkea nyt paikallaan olevasta mitenkään.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 21.5.2009 21:34

Herääkö se lataamaan reilummin samantien jos käyttää suurempia kierroksia hetken käynnistyksen jälkeen? Magnetointivirran puutteeseen tms. tuo viittaisi.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 22.5.2009 23:46

Se herää lataamaan vasta jonkin ajan päästä (n.3-5min) Eli alanko metsästään verestä laturia pikkuhiljaa tilalle?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2009 0:16

Laturiin menee paksun johdon lisäksi sellanen ohuempi.

Ota se irti, avaimesta virrat päälle ja katso että tuohon tulee jännite.

E: Ai mutta jos sulla on diesel niin sitten laturiin menee kaksikin pienempää johtoa. Jätä W-nasta kiinni ja mittaa siitä toisesta. En nyt muista mikä sen tunnus oli... D+?

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 23.5.2009 2:20

Aivan joo tosiaan mulla on dieseli kyseessä... Pitänee tutkailla noita piuhoja mittarin kanssa oikein ajan kanssa kun auto meni nyt muutenkin laiton puolelle hetkoseksi poliisin toimesta ja omasta tyhmyydestä...
Kiitos vinkeistä tähän mennessä...

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 23.5.2009 19:44

Se alhainen jännite johtuu todennäköisesti siitä, että siellä on jälkihehku päällä jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen ja se vie virtaa aika paljon.
Kokeile samaa mittausta normaalilämpöisellä moottorilla jolloin kone ei hehkuta, ett tekeekö se silloinkin samoin

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 24.5.2009 12:59

Ahaa no nyt tuo juttu alkaa valaistua... Lämpimällä koneella lataus on ihan heti normaali kun taas kylmällä koneella lataus tosiaan herää tovin kuluttua... Nyt luulisin, että tämä ongelma alkaa hoitua pikkuhljaa.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 24.5.2009 23:18

Omassa toledossa (-96 diesel) on täsmälleen sama ominaisuus. Parin kilsan ajon jälkeen tosiaan loppuu hehkuttelu ja pimeällä ajettaessa valotkin kirkastuu huomattavasti ja tuuletin innostuu pyörimään lujempaa. Tasakaasulla ajettaessa on huomaavinaan jopa koneen äänessä muutosta.

Tuskin siis kannattaa lähteä laturia uusimaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 0:08

Jaksaako latausjännite näissä tapauksissa nousta mihin jos nostaa käyntinopeutta?

Tuollainen reilu 12 V kuulostaa kyllä niin matalalta että sehän on jo purkaantumaan päin...

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 8.6.2009 15:06

Joskus lataus jännite tippuu ja tippuu ihan alle 10v ja sitten hetken päästä humahtaa yli 14v. Tätä tosin tekee harvakseltaan. Kierrokset jos pitää tovin 1500 niiin lataus pysyy 12,5v. Nyt on ainakin selvää, että akku menee uusiksi, mutta paikalleen uusi akku menee vasta kun saa tuon latauksen selvitettyä oikein ajan kanssa...

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 28.7.2009 13:52

Nyt aletaan ajan salliessa viimeinkin purkamaan laturia irti autosta ja latauksen outoutta tutkimaan koska lataus lakkasi kokonaan nousemasta kunnolla 12v ylös.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 28.7.2009 22:59

Laitoin privaa - kas tässä yksi tarina yhden laturin elvytyksestä: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=23345 - omakohtainen kokemus.

Itse veikkaisin tässä tapauksessa kulahtanutta kollektoria. Tosimies korjaa senkin tinalla ja hiomapaperilla / sorvilla.

Miten paljon tuolla laturilla on ajettu?

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 28.7.2009 23:41

Loppuu itseltäni taito ja rohkeus alkaa vekslata tuota laturia tinaamalla ja "viilaamalla" mutta jospa joskus...
Laturilla on ajettu n.410000km että kyllähän sen voisi jo kuluneeksi tuomita myös, mutta tänään on tämä tehty:
Nyt on laturi käyty läpi ihmetellen... Mitään ei ollut irti tai päällisin puolin rikki/irti. Näkyvät hapettumat putsasin ja hiilipinnat hiasin hienolla paperilla puhtaaksi. Kädet verellä homma takaisin kasaan ja tulos oli: Ei mitään. lataus humpasi min 11.45 ja max 12.05. Mittaristo "sekoili" tässä vaiheessa näin: kiekat humpasivat 1000-0 välillä ja latauksen valo luonnollisesti paloi ja sitten myös öljyn merrkivalo vilkutti välillä.
yhteenvetona taitaa olla, että laturi hyllyyn jos vaikka tarvis joskus ja veres kampe tilalle.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 29.7.2009 6:26

Onko tuo latausjännite mitattu akulta vai suoraan laturilta? Vaikuttais noitten vikojen perusteella että moottorin kaapeloinnissa ois häikkää.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 29.7.2009 14:07

Kaapeloinnit syynäilin jo melkein heti kun oikuttelu alkoi ilmetä.
Ennen laturi latasi tovin vain reilua 12v mutta sitten kun heräsi lataamaan niin toimi normaalisti ladaten 14v kepeästi, mutta nyt ei enään lataa kunnolla tuota 12v. Maanantaina tuo nykyinen tilanne alkoi ja laturikin on syynätty läpi päällisin puolin... Mutta jospa kuitenkin tosiaan katselisi nuo kaapeloinnit kerran vielä kun asia nyt puheeksi tuli.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.7.2009 16:39

Pystyyköhän autosähköliikkeet nykyään testaamaan noita ja paljonkohan semmoinen maksaisi?

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 30.7.2009 0:00

Laitoin tonne sähködieselille kyssäriä asiasta, että pystyneekö ne testaan laturia. Saa nähä mitä tulee takasin. Aamulla kuitenkin kovasti syynäämään konepellin alle.
On muuten himpun hankalaa saada lähistöltä verestä laturia kun jokainen "lähi" hajottamo myy vain "ei oo" tai "ei taida passata"

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 31.7.2009 19:10

Kyllä kyllä... Nyt loppuivat omat rahkeet vian etsintään jolle vereksellä laturilla seuraavaksi herää polonen henkiin.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 31.7.2009 23:21

oikeastaan nyt ollaankin suunnittelemassa pienta sorvaus operaatiota, että saataisiinkin tuo vanha laturi taas uuteen loistoon... Pari sorvaustaitoista kaveria ilmoittautui tekijäksi kun haastetta heitettiin ilmaan oikeassa paikassa =) Nyt jännittää, että saanko purettua laturin niin, että sen saa kasattua ehjäksi.
Laturissa kun on kahdelle hiilelle kosketus pinnat laturissa niin toisen kohdalla on kosketus pinta kulunut ilmeisesti loppuun nyt reilun 410000km jälkeen. Olen kyllä nyt sitten varautunut myös ostamaan vereksen kamppen tilalle, mutta saapa nähdä mitä tästä syntyy...

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 10.8.2009 22:40

Noniin nyt on saatu laturi jopa levälleen purettua melkein kaikkine osineen. Vielä on hihnapyörä lujasti kiinni niin, että pitää mennä ihan paikalliselle amikselle huomenna aukaseen pultti ja sitten mennään sorvin äärelle työstään liukurullia uuteen uskoon. Tai näin ainakin on ajatus saa nähdä vaan mitä syntyy,

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.8.2009 8:38

Joku vuosi sitten ostin kädin omatoimi laturiremppaan autosähköliikkeestä laakerit, liukurenkaat ja hiilisillan reippaalla 30€ hinnalla. Kun olin asentanut roottoriin uudet liukurenkaat, sama liike sorvasi ne pyöreäksi 5€ hinnalla. Ko. liikkeessä olisi ko. täysremontti maksanut 60€. Ihan siedettävä hinta uuteen laturiin verrattuna.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 11.8.2009 23:42

Joo kyllä houkuttaa mukavasti tuon entisen kamppeen remppaaminen juurikin tuon uuden hinnan vuoksi (tutun kautta polon laturi n.140€) Mulla pari ammattimetallimiestä lupasi sorvailla "huolella" liukurenkaat ja napsia ne paikalleen. Kunhan nyt vaan saisi laturin päästä sen hihnapyörän irti ja ylimääräiset kamat haitolta pois. Kaksi hylsyä olen jo hajottanut pulttia irottaessani ja ei vaan halua irrota joten pitää käydä kysäseen lähi korjaamolta josko voisi joku ystävällisesti avata alkuun pultin mulle.

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 12.8.2009 11:01

Tulipas äkkiseltään mieleen,että onkos tuossa ns.vasemmankätiset kierteet?
Joku tietävämpi voisi varmentaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.8.2009 11:27

Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan muita kuin oikeakätisiä. Tuoltahan sen pitäisi näyttää.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 12.8.2009 23:57

itse asiassa ei näyttänyt yhtään tutulta tuo kuva... Mulla polossa laturin "hihnapyörä" on pultattu 12 kantasella "tähti" pultilla (pilkun viilausta, mutta kuitenkin). Kumpa se olisikin tavallisella pultilla niin se olisi oikeasti jo sorvattu ja kasattuna menossa paikalleen, mutta kun ei.
Jos en nyt tänä torstaina saa pulttia auki niin tuotatan tuttavalla tuon "uuden" 140 euron laturin ja annan hänelle vanhan runkokorvaukseski takaisin osto paikalle (muutenhan hinta olisi n.300 euroa).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.8.2009 0:23

Ei toi lähtis iskevällä vääntimellä auki? Vähän jos vielä pääsisi pitämään vastaan?

Mulla polossa laturin "hihnapyörä" on pultattu 12 kantasella "tähti" pultilla (pilkun viilausta, mutta kuitenkin).
Pultti jossa torx-kanta? Jos, niin noitahan avaimia saa biltsusta ja motonetistäkin. Eri asia kestääkö iskevää väännintä.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 13.8.2009 16:38

joo siinä on tosiaan torx tyylin kanta (torx on vain 8 kantanen ja tämä mun "tähti" on 12 kantanen), mutta näin periaattessa.
Kyllä sitä kokeiltiin iskuvääntimellä jyrryyttää, mutta hylsy petti. Nyt metsästän "voima" hylsynä tota kampetta, että kestäisi vääntää kunnolla.
Bilteman hylsä ei kestänyt käsipelillä vääntää kun nasahti poikki tosin epäilen että kaveri väänsi hylsää vielä vääntäessään kieroon jolloin petti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.8.2009 17:19

Äh, siis XZN-kanta. Vai mikä se nyt oli...

Ja Torxikin on kuusikulmainen.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 14.8.2009 18:26

Joo tosiaan niin onn torx kuusi kanttinen eikä kahdeksan niinkun väitin ensin, kun ihan tarkistin ohimennen.
Tässä nyt tunnin olen yrittänyt aukoa sitä kampetta ja ei inahakkaan. Myöhemmällä uusiksi kun tulee eräs ammatikseen tekevä piipahtaan ihan asioikseen vilaseen laturia, että mistä se oikein kiikastaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.8.2009 18:34

Joka toteaa että väärään suuntaan väännetty kun siitä sittenkin on homokierre :)

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 14.8.2009 18:45

Ei ole tosikaan... Nyt paljastui juuri, että kokonaan väärä pulttiakin ollaan väännetty... Palataan asiaan myöhemmin illan päälle asiasta.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 15.8.2009 23:07

No niin kaikki pultit ja ruuvit sain irroteltua, mutta mutta....
Toinen kuorenpuolikas ei irroonnut hyvällä eikä pahalla (painotus "pahalla") ja nyt näyttää pahasti siltä, että laturi meni vaihtoon viimeistään nyt.
Huomenna tulee tuttu ammatti mies vilaseen laturia ja antamaan diaknoosia vaivan laadusta.
Vinkkinä: Jos tarvii irrottaa tätä "remmiratasta" eikä löydy tasan oikeaa työkalua mistään helpolla, 17mm pultinkannasta saa sävellettyä hyvän ja kestävän avaimen. Mirkeliä pitää käytellä maltillisesti ja sitten pultti napautetaan vasaralla paikalleen ja se on siinä ja aukeaa varmasti metristä vartta apuna käyttäen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa