Polon latauksessa jotain outoa...
Valvoja: ffp jäsenet
Polon latauksessa jotain outoa...
Vaihdoin tuossa taannoin laturiin uuden säätäjän ja nyt latauksessa on ollut hiukka hämminkiä. Auton kun käynnistää, niin laturi lataa hitusen päälle 12v, mutta n. 5min päästä herää laturi lataamaan reilun 14.5v. Mistä kummasta lähden häikkää tutkaileen kun olen kaikki johdot tutkaillut läpi... Silloin kun ostin säätäjän niin myyjä kysyi jotain laturin mallista, että onko uusi malli vai vanha? Enkä muista kuollaksenikaan mitä asiaan vastasin silloin. Eli onko näitä montaakin sorttia mahdollisesti siis säätäjiä noihin latureihin? Laturin vanha säätäjä ei ulkoisesti poikkea nyt paikallaan olevasta mitenkään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Laturiin menee paksun johdon lisäksi sellanen ohuempi.
Ota se irti, avaimesta virrat päälle ja katso että tuohon tulee jännite.
E: Ai mutta jos sulla on diesel niin sitten laturiin menee kaksikin pienempää johtoa. Jätä W-nasta kiinni ja mittaa siitä toisesta. En nyt muista mikä sen tunnus oli... D+?
Ota se irti, avaimesta virrat päälle ja katso että tuohon tulee jännite.
E: Ai mutta jos sulla on diesel niin sitten laturiin menee kaksikin pienempää johtoa. Jätä W-nasta kiinni ja mittaa siitä toisesta. En nyt muista mikä sen tunnus oli... D+?
Omassa toledossa (-96 diesel) on täsmälleen sama ominaisuus. Parin kilsan ajon jälkeen tosiaan loppuu hehkuttelu ja pimeällä ajettaessa valotkin kirkastuu huomattavasti ja tuuletin innostuu pyörimään lujempaa. Tasakaasulla ajettaessa on huomaavinaan jopa koneen äänessä muutosta.
Tuskin siis kannattaa lähteä laturia uusimaan.
Tuskin siis kannattaa lähteä laturia uusimaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joskus lataus jännite tippuu ja tippuu ihan alle 10v ja sitten hetken päästä humahtaa yli 14v. Tätä tosin tekee harvakseltaan. Kierrokset jos pitää tovin 1500 niiin lataus pysyy 12,5v. Nyt on ainakin selvää, että akku menee uusiksi, mutta paikalleen uusi akku menee vasta kun saa tuon latauksen selvitettyä oikein ajan kanssa...
Laitoin privaa - kas tässä yksi tarina yhden laturin elvytyksestä: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=23345 - omakohtainen kokemus.
Itse veikkaisin tässä tapauksessa kulahtanutta kollektoria. Tosimies korjaa senkin tinalla ja hiomapaperilla / sorvilla.
Miten paljon tuolla laturilla on ajettu?
Itse veikkaisin tässä tapauksessa kulahtanutta kollektoria. Tosimies korjaa senkin tinalla ja hiomapaperilla / sorvilla.
Miten paljon tuolla laturilla on ajettu?
Loppuu itseltäni taito ja rohkeus alkaa vekslata tuota laturia tinaamalla ja "viilaamalla" mutta jospa joskus...
Laturilla on ajettu n.410000km että kyllähän sen voisi jo kuluneeksi tuomita myös, mutta tänään on tämä tehty:
Nyt on laturi käyty läpi ihmetellen... Mitään ei ollut irti tai päällisin puolin rikki/irti. Näkyvät hapettumat putsasin ja hiilipinnat hiasin hienolla paperilla puhtaaksi. Kädet verellä homma takaisin kasaan ja tulos oli: Ei mitään. lataus humpasi min 11.45 ja max 12.05. Mittaristo "sekoili" tässä vaiheessa näin: kiekat humpasivat 1000-0 välillä ja latauksen valo luonnollisesti paloi ja sitten myös öljyn merrkivalo vilkutti välillä.
yhteenvetona taitaa olla, että laturi hyllyyn jos vaikka tarvis joskus ja veres kampe tilalle.
Laturilla on ajettu n.410000km että kyllähän sen voisi jo kuluneeksi tuomita myös, mutta tänään on tämä tehty:
Nyt on laturi käyty läpi ihmetellen... Mitään ei ollut irti tai päällisin puolin rikki/irti. Näkyvät hapettumat putsasin ja hiilipinnat hiasin hienolla paperilla puhtaaksi. Kädet verellä homma takaisin kasaan ja tulos oli: Ei mitään. lataus humpasi min 11.45 ja max 12.05. Mittaristo "sekoili" tässä vaiheessa näin: kiekat humpasivat 1000-0 välillä ja latauksen valo luonnollisesti paloi ja sitten myös öljyn merrkivalo vilkutti välillä.
yhteenvetona taitaa olla, että laturi hyllyyn jos vaikka tarvis joskus ja veres kampe tilalle.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Kaapeloinnit syynäilin jo melkein heti kun oikuttelu alkoi ilmetä.
Ennen laturi latasi tovin vain reilua 12v mutta sitten kun heräsi lataamaan niin toimi normaalisti ladaten 14v kepeästi, mutta nyt ei enään lataa kunnolla tuota 12v. Maanantaina tuo nykyinen tilanne alkoi ja laturikin on syynätty läpi päällisin puolin... Mutta jospa kuitenkin tosiaan katselisi nuo kaapeloinnit kerran vielä kun asia nyt puheeksi tuli.
Ennen laturi latasi tovin vain reilua 12v mutta sitten kun heräsi lataamaan niin toimi normaalisti ladaten 14v kepeästi, mutta nyt ei enään lataa kunnolla tuota 12v. Maanantaina tuo nykyinen tilanne alkoi ja laturikin on syynätty läpi päällisin puolin... Mutta jospa kuitenkin tosiaan katselisi nuo kaapeloinnit kerran vielä kun asia nyt puheeksi tuli.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
oikeastaan nyt ollaankin suunnittelemassa pienta sorvaus operaatiota, että saataisiinkin tuo vanha laturi taas uuteen loistoon... Pari sorvaustaitoista kaveria ilmoittautui tekijäksi kun haastetta heitettiin ilmaan oikeassa paikassa =) Nyt jännittää, että saanko purettua laturin niin, että sen saa kasattua ehjäksi.
Laturissa kun on kahdelle hiilelle kosketus pinnat laturissa niin toisen kohdalla on kosketus pinta kulunut ilmeisesti loppuun nyt reilun 410000km jälkeen. Olen kyllä nyt sitten varautunut myös ostamaan vereksen kamppen tilalle, mutta saapa nähdä mitä tästä syntyy...
Laturissa kun on kahdelle hiilelle kosketus pinnat laturissa niin toisen kohdalla on kosketus pinta kulunut ilmeisesti loppuun nyt reilun 410000km jälkeen. Olen kyllä nyt sitten varautunut myös ostamaan vereksen kamppen tilalle, mutta saapa nähdä mitä tästä syntyy...
Noniin nyt on saatu laturi jopa levälleen purettua melkein kaikkine osineen. Vielä on hihnapyörä lujasti kiinni niin, että pitää mennä ihan paikalliselle amikselle huomenna aukaseen pultti ja sitten mennään sorvin äärelle työstään liukurullia uuteen uskoon. Tai näin ainakin on ajatus saa nähdä vaan mitä syntyy,
Joku vuosi sitten ostin kädin omatoimi laturiremppaan autosähköliikkeestä laakerit, liukurenkaat ja hiilisillan reippaalla 30€ hinnalla. Kun olin asentanut roottoriin uudet liukurenkaat, sama liike sorvasi ne pyöreäksi 5€ hinnalla. Ko. liikkeessä olisi ko. täysremontti maksanut 60€. Ihan siedettävä hinta uuteen laturiin verrattuna.
Joo kyllä houkuttaa mukavasti tuon entisen kamppeen remppaaminen juurikin tuon uuden hinnan vuoksi (tutun kautta polon laturi n.140€) Mulla pari ammattimetallimiestä lupasi sorvailla "huolella" liukurenkaat ja napsia ne paikalleen. Kunhan nyt vaan saisi laturin päästä sen hihnapyörän irti ja ylimääräiset kamat haitolta pois. Kaksi hylsyä olen jo hajottanut pulttia irottaessani ja ei vaan halua irrota joten pitää käydä kysäseen lähi korjaamolta josko voisi joku ystävällisesti avata alkuun pultin mulle.
Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan muita kuin oikeakätisiä. Tuoltahan sen pitäisi näyttää.
itse asiassa ei näyttänyt yhtään tutulta tuo kuva... Mulla polossa laturin "hihnapyörä" on pultattu 12 kantasella "tähti" pultilla (pilkun viilausta, mutta kuitenkin). Kumpa se olisikin tavallisella pultilla niin se olisi oikeasti jo sorvattu ja kasattuna menossa paikalleen, mutta kun ei.
Jos en nyt tänä torstaina saa pulttia auki niin tuotatan tuttavalla tuon "uuden" 140 euron laturin ja annan hänelle vanhan runkokorvaukseski takaisin osto paikalle (muutenhan hinta olisi n.300 euroa).
Jos en nyt tänä torstaina saa pulttia auki niin tuotatan tuttavalla tuon "uuden" 140 euron laturin ja annan hänelle vanhan runkokorvaukseski takaisin osto paikalle (muutenhan hinta olisi n.300 euroa).
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei toi lähtis iskevällä vääntimellä auki? Vähän jos vielä pääsisi pitämään vastaan?
Pultti jossa torx-kanta? Jos, niin noitahan avaimia saa biltsusta ja motonetistäkin. Eri asia kestääkö iskevää väännintä.Mulla polossa laturin "hihnapyörä" on pultattu 12 kantasella "tähti" pultilla (pilkun viilausta, mutta kuitenkin).
joo siinä on tosiaan torx tyylin kanta (torx on vain 8 kantanen ja tämä mun "tähti" on 12 kantanen), mutta näin periaattessa.
Kyllä sitä kokeiltiin iskuvääntimellä jyrryyttää, mutta hylsy petti. Nyt metsästän "voima" hylsynä tota kampetta, että kestäisi vääntää kunnolla.
Bilteman hylsä ei kestänyt käsipelillä vääntää kun nasahti poikki tosin epäilen että kaveri väänsi hylsää vielä vääntäessään kieroon jolloin petti.
Kyllä sitä kokeiltiin iskuvääntimellä jyrryyttää, mutta hylsy petti. Nyt metsästän "voima" hylsynä tota kampetta, että kestäisi vääntää kunnolla.
Bilteman hylsä ei kestänyt käsipelillä vääntää kun nasahti poikki tosin epäilen että kaveri väänsi hylsää vielä vääntäessään kieroon jolloin petti.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo tosiaan niin onn torx kuusi kanttinen eikä kahdeksan niinkun väitin ensin, kun ihan tarkistin ohimennen.
Tässä nyt tunnin olen yrittänyt aukoa sitä kampetta ja ei inahakkaan. Myöhemmällä uusiksi kun tulee eräs ammatikseen tekevä piipahtaan ihan asioikseen vilaseen laturia, että mistä se oikein kiikastaa.
Tässä nyt tunnin olen yrittänyt aukoa sitä kampetta ja ei inahakkaan. Myöhemmällä uusiksi kun tulee eräs ammatikseen tekevä piipahtaan ihan asioikseen vilaseen laturia, että mistä se oikein kiikastaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No niin kaikki pultit ja ruuvit sain irroteltua, mutta mutta....
Toinen kuorenpuolikas ei irroonnut hyvällä eikä pahalla (painotus "pahalla") ja nyt näyttää pahasti siltä, että laturi meni vaihtoon viimeistään nyt.
Huomenna tulee tuttu ammatti mies vilaseen laturia ja antamaan diaknoosia vaivan laadusta.
Vinkkinä: Jos tarvii irrottaa tätä "remmiratasta" eikä löydy tasan oikeaa työkalua mistään helpolla, 17mm pultinkannasta saa sävellettyä hyvän ja kestävän avaimen. Mirkeliä pitää käytellä maltillisesti ja sitten pultti napautetaan vasaralla paikalleen ja se on siinä ja aukeaa varmasti metristä vartta apuna käyttäen.
Toinen kuorenpuolikas ei irroonnut hyvällä eikä pahalla (painotus "pahalla") ja nyt näyttää pahasti siltä, että laturi meni vaihtoon viimeistään nyt.
Huomenna tulee tuttu ammatti mies vilaseen laturia ja antamaan diaknoosia vaivan laadusta.
Vinkkinä: Jos tarvii irrottaa tätä "remmiratasta" eikä löydy tasan oikeaa työkalua mistään helpolla, 17mm pultinkannasta saa sävellettyä hyvän ja kestävän avaimen. Mirkeliä pitää käytellä maltillisesti ja sitten pultti napautetaan vasaralla paikalleen ja se on siinä ja aukeaa varmasti metristä vartta apuna käyttäen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ThomasLof ja 54 vierailijaa