G IV ohjausvaihde vuotaa öljyä (2v/50tkm vaihdosta)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

G IV ohjausvaihde vuotaa öljyä (2v/50tkm vaihdosta)

ViestiKirjoittaja HannuK » 27.4.2009 14:54

Jepu, eli perjantaina renkaita vaihtaessa sitten huomasin, että vajaa kaksi vuotta sitten vaihdettu ohjausvaihde vuotaa ohjaustehostimen öljyjään pihalle. Molemmat tehostimen suojakumit oli märkiä, mutta en vielä alkanut purkamaan sen enempää. Tuolla on ajettu noin 50tkm tänä aikana ja minun mielestä tuo on ihan h*lvetisti liian vähän!!! Pikkusen meinaa vituttaa.

No soitin äsken ohjausvaihteen myyneeseen liikkeeseen (varakiri vantaalla) ja sieltä soittivat maahantuojalle (koivunen). Tuomio oli lyhyt ja tyly, takuu ei enää voimassa (1 vuosi / 20 tkm).

Mitäs nyt?! Meinasin soittaa maahantuojalle vielä henkilökohtaisesti ja kysyä uudelleen heidän kantaa.. Kommentteja ja neuvoja saapi laittaa. Jos toi ei mene takuuseen tms, niin jostain tarvisi hommata sellanen mikä kestäs kans. Ideoita?

Auto on 1998 hatcback 1,9tdi 90hv, jos tolla tiedolla on jotain merkitystä..

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.4.2009 15:36

Eipä se tietysti paljoa lohduta, mutta alkuperäisosalla olisi ollut 2 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Kyllä osissa eroja on.

Onko tuo vaihdettu vuodon takia, joska itse en ole ikinä vuotavaan Golf 4:sen hammastankoon törmännyt (mikäli tanko ei ole vaurioitunut esim kolarissa).

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 27.4.2009 15:49

Se alkuperäinen oli edellisen omistajan toimesta kolaroitu sen verran, että oikea puoli vuoti ihan pikkusen siitä asti kun kulkineen ostin. Lopussa se oikea puoli kusi nestettä niin reippaasti että piti vaihdattaa uusi ohjausvaihde. Nyt tuo vaihdettu vuotaa tosiaan molemmista päistään ja tätä ei ole kolaroitu tms ja silti tuo perkaleen ohjausvaihde kusee molemmista päistään. Niin ja tuonne on työnnetty vain sitä volkkarin omaa tehostinöljyä (ehtiinpäs sanoa ennen kun joku ehti aiheesta kommentoimaan).

Pitää sit vissiin ite vaihtaa tuokin, niin tietää mitä on tehty ja miten se on tehty (vaihdatin tuon pajalla, kun ei sillon jaksanut alkaa tuota vaihtamaan, vaan näköjään ihan kaikki pitää tehä ite).

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 27.4.2009 16:41

Laitoin valmistajalle, eli Elstock:ille kyselyä, että mitä niiden ohjausvaihteiden käyttöiät ovat. Kaveri sieltä vastas että pitäs käytöstä riippuen kestää 200.000 km ja 10 vuotta. Niin ja meinas että heidän tuotteillaan on 2 vuoden takuu. Kerroin koivusen kannan asiasta ja kysyin voisivatko auttaa hieman, kun en todellakaan ole ostamassa toista samanlaista jos eivät takuuseen meinaa laittaa. Mitä helvetin virkaa tuommosella maahantuojallakaan on?! Sama ois rahansa työntää ulkomaille, kun muun maalaisten kanssa nää takuu hommat näköjään joutuu nytkin selvittämään.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 4.5.2009 17:39

Onkohan tuohon IV koriseen golffiin useampaa eri ohjausvaihdetta? Motonetin mukaan sama pitäs passata kaikkiin (paitsi vr6:seen), eli riippumatta koneesta tai korimallista kaikkien pitäs passata.. Tänään kun vaihdatin jakopään hilut, kysäsin mitä tuo ohjausvaihteen vaihto mahtas maksaa jne. Mielenkiinto loppu siinä vaiheessa kokonaan, kun kertoivat että hankkivat osansa koivuselta ja vissiin sitä ohjausvaihdetta ei muualta tahdo saada. Romikselta löytys reilun 10tkm ajettu noin 200e hintaan, ja jos siinä on volkkarin leimat (ei siis joku tarvikep*ska), niin meinasin sen ostaa pois. Saa nähä mitä konttorilla huomenna tuumaavat tuosta tuorevoidellusta tehostimesta :D

Onko se tehostimen pumppu sama kaikissa malleissa? Vai muuttuuko se riippuen moottorista tms.?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.5.2009 21:35

Bensa- ja Diesel malleissa on eri tehoinen pumppu, olisko ollu 95 ja 110bar dieselin hyväksi...

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 5.5.2009 10:40

Bensa- ja Diesel malleissa on eri tehoinen pumppu, olisko ollu 95 ja 110bar dieselin hyväksi...


Pitäisikö tuo ymmärtää niin, että diiseleissä se pumppu olisi kaikissa sama? Tätä mietin lähinnä sen takia, että voi mennä tuo pumppukin vaihtoon, kun pääsi hetken pyörimään suht kuivana :-( Tosin kyllä se taas tuntuu pelaavan, kun lisäsi riittävästi öljyä, joten tiedä sitten kävikö sille kuinkaan.

Niin ja kiitokset kommentoijille, niin ei mene pelkäksi monologiksi :D

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 6.5.2009 0:32

Lintta on leimassa, eli sen suhteen ei paniikkia enään. Tarvii kuitenkin kehittää nyt sitä uutta ohjausvaihdetta.

Eli kiikarissa on 1.4 bensa farmarin ohjausvaihde (vm 2001). Ko. kulkineen numero on 1J-1 -> 1999loppuun asti ohjausvaihde oli 1.4 bensakoneella sama kuin diiseleissäkin, mutta 2000 alussa tuohon tuli 2843 901 malli, jota ei diiseleissä käytetty -> tarjolla oleva ei siis olekaan täsmälleen sama. Mitenkähän iso ero noilla sitten on? Merkittävä vai olematon?

Raidetankojen pitäisi olla tämän listan mukaan samat.

Tämän mukaan 1,9tdi 66kw malleihin on vain yhtäohjasauvaihdetta tarjolla. mutta 1.4 bensa malliin on alustanumeron mukaan kahta eri mallia.

Mitenkähän merkittävät ero tuon 2843 701 ja 2843 901 mallin välillä on? Luultavasti eivät ole sentään muuttaneet apurunkoa 2000 alusta alkaen?

Sarjanumeron/valmistusnumeron selvennykset

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 26.5.2009 21:01

Nyt ois tallilla odottamassa "uusi" ohjausvaihde purkaamolta. Onkos tuosta ohjausvaihteen vaihdosta jossain juttua, kun en ainakaan haulla löytynyt tältä foorumilta? Toisaalta ei kai siinä mitään kovin ihmeellistä pitäs olla. Tiputtelee apurungon alas ja ottaa vaihteen irti.. Pitäskö nuo apurungon pultit vaihtaa, vai onko porukka käyttänyt samoja?

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 21.7.2009 0:46

Tänään sain sitten vihdoin ja viimein aikaiseksi, ja vaihdoin tuon ohjausvaihteen. Eipä ollu kummonen homma loppujen lopuksi, aikaa meni verkkaisesti tehden reilu 5 tuntia. Onneksi on riittävän korkeat ja tukevat pukit, niin sai keulan riittävän korkealle. Pitänee käydä säädättämässä vielä noi ohjauskulmat kohdilleen, niin josko tuolla sitten taas hetken ajelisi. On muuten ihan eri tuntuma. Aiemmin se ohjaus oli niin kuin jossain työkoneessa, eli kevyt ja tunnoton. Nyt tuo taas tuntuu autolta.

Harmi vaan ettei heti alkuunsa ostanut vähän ajettua purkuosaa ja vaihtanut itse, mutta näin sitä sitten varmaan oppii jotain (mutta mitä?).

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 24.5.2012 10:31

Pystysikkö kertoo tästä prosessista vähä.. puotitko apurungon alas ja irrotit sitte tuon hammastangon..? kun oon yrittäny selvitellä sitä irrotus prosessia.. pitäisi saada helvettiin se sieltä että saa selville sen zf:n koodin siitä niin saan sen valmistajan kanssa olla tekemisissä tarkemmin.. suomessa näytti olevan niiden toimipiste ja sieltä lupailivat että "ratakäyttöön" voivat myydä korjaussarjan tuolle hammastangolle mikäli vain sille mallille sellainen on olemassa..

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 24.5.2012 12:48

Sama, tarkempi prosessi kiinnostaisi itseänikin.

Entä miten on tuon apurungon irroituksen/takaisinlaiton kanssa, kun sen laittaa takaisin kiinni, niin onko mahdollista että kulmat on muuttuneet jos ei irroitakaan ohjausvaihdetta ja raidetankoja? Onko ne reiät sellaiset, että sen voi laittaa paikalleen hieman eri asennossa ja tällöin toki kulmat pielessä?

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 25.5.2012 9:52

Itse irrotin hammastangon eilen.. ei ne auraukset pitäisi kauheana muuttua kun sitä irti käyttää.. kun osat ei mene kun yhteen asentoon paikoilleen.. mutta jos hammastangon vaihtaa niin voihan siinä olla jotain pientä eroa joka sitten muuttaa auraukset.. Ei muutaku raietangon irti, alapallot irti ja sit tuo onko se nyt apurunko vai mikä.. mihi alatukivarret tulee kiinni ni irti jokapaikasta.. kallistuksen vakaajat kannattaa jättää paikalleen ni se ei tule ihan alas asti sieltä vaan jää sit roikkuu sen kallistuksen vakaajan varaan.. niin ja rattiakseni pitää irrottaa.. se oli aika helppo kun ottaa kuskin jalkatilasta sen yhen suojamuovin helvettiin ja aukasee sen boori "lukon" sieltä

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 11.9.2014 7:34

Teittekö herrat ihan tunkkipelillä vai nosturilla? Pittääkö tuo kone nyt sit tukea yläpuolelta ku tuon apurungon löysää??

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 13.9.2014 23:26

Apurunko putoo ihan helposti pois tukematta konetta mitenkään. Moottori jää siis roikkumaan omiin kannakkeisiinsa runkoaisojen päälle.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 14.9.2014 13:59

Joo...no sitä itekkin aattelin ku eikös kone oo kuiteski kummaltakin reunalta kannakkeissa kiinni. Sittenhän tuo saattas onnistua ihan tunkki\pukki mallistakin tuo vaihto.

Juhaz
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 15.4.2014 18:19

ViestiKirjoittaja Juhaz » 14.9.2014 17:59

Itselläkin sama homma edessä kun hammastanko vuotaa kuskinpuolelta. Youtubesta löytyy aika paljon videoita kuinka irroitetaan ja asennetaan uusi hammastanko.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 14.9.2014 22:33

Joo itellä alko vänkärin puoli valskaamaan ihan puskista. Eipä oo tullu tubesta katottuakaan..pitääpä vilkasta.

Edit. Nuo juutuben videothan luo kyllä uskoa vaihtotyöhön. Aika simppelin näkönen operaatio näyttäs olevan loppujen lopuksi, ihan tunkkipelilläkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa