3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 25.1.2009 20:06

Tuli ajankohtaiseksi jarruremontti tuohon Passatiin (lue '01 V6 4motion).
Vuodenaika on vain paha (ei tallia).
Elikkä kysymys: Tarviiko jotain "speciaali" (lue torx, xzn,tms.) työkaluja?
ps. takajarrusylinterin "puristin" pitää tietysti olla.
Tarkennuksena vielä etujarrut 312x25mm ja takana 256x22.
Viimeksi muokannut Klonksvaagen, 22.2.2009 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 25.1.2009 20:20

7mm:n kuusiokoloavain etusatuloiden liukujen irroittamiseen. Ei yleensä löydy joka työkalupakista. Siis jos samanlaiset satulat kuin 3B:ssä

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 25.1.2009 20:36

Thanks!
Pitää ruveta inventoimaan työkaluja matkaan ja etsiä joku talli, että pääsee rassaamaan.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 25.1.2009 22:08

Mitäs jarruremontti käsittää?
Levyjen ja palojen vaihto?
Vai vaihdatko myös nesteet ja työsylinterien tiivisteet?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.1.2009 1:28

Jäi tosiaan vähän vajaaksi tuo aloitus.
Kyse on pelkästään levyjen ja palojen vaihdosta.
Nesteet on ainakin huoltokirjan mukaan vaihdettu viime syksynä (Auto ei ollut vielä minulla).
Työsylinterin (sylinterien) tiivisteet, liukutapit, letkut jne. tulee sitten yllärinä, jos tulee. Alustavasti on vain hankittuna nuo levyt ja palat.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.1.2009 2:19

Se pikkuruuvi joka pitää levyä paikoillaan voi tehdä kiusaa, mutta sen saa porattua pois jos väkisin pitää saada heti ajoon.

Iskumeisselillä se lähtee noin niinku by-the-book.

Jos uusia haet niin se on muistaakseni M6x15 kartiokannalla ja jos löytyy kierretappi niin sillä on kiva puhdistaa kierre ensiksi.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 21.2.2009 10:01

No niin lähes kuukauden kerkesi romut odotella peräpaksissa ja nyt tälle aamua on sitten lopulta vaihdettu (levyt ja palat) =)
Pikkuruuveja ei onneksi pasuunassa ollut, satula kannakkeineen irti ja vähän vasaraa levyyn.

Etu liu' uissa tosiaan 7mm kuusiokolo ja sitten takana satulankannakkeessa 8mm kuusiokolo.
Ensimäinen jarrupalojen vaihto, kun pitää huomioida pyörimissuunta (sisemmissä etupaloissa).

Nesteitä on sitten lisäilty huollossa, kun piti semmonen desi imutella pois.
No se oli varmaan ensimäinen levynvaihto ko. vehkeeseen (Passat '01 ~190 tkm), jospa nuilla sitten jonkun aikaa jarruttelee.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 21.2.2009 10:54

mulla ei passatissa o levyissä mitään pidätinruuvia, ne on vaan tossa vanteiden ja navan puristuksissa. Ei o ees paikkaa moiselle...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.2.2009 18:33

Ensimäinen jarrupalojen vaihto, kun pitää huomioida pyörimissuunta (sisemmissä etupaloissa).
Mimmonen pala se sitten on?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 21.2.2009 21:24

Palat symmetriset taustalla joku paperi/ muovi tms. leikattuna erilailla.
Orkkis osat oli ja suuntanuolet opasti paikat.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.2.2009 21:58

Varmaankin kitinänestojuttu?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 22.2.2009 18:56

Varmaankin kitinänestojuttu?

Tarkkaa on klonkkarissa tuo jarrujen kitinä.

Lisään tänne vielä että jos jollakin tulee sama tilanne vastaan.
Korvike (lue tarvike) liikkeiden "katalookit" ei tuntenut passattiin 256x22 takajarruja. Itse sain "hyvän" tarjouksen merkkiliikkestä, joten tyydyin niihin.
Audi:ssa A4Q 99-01 löytyy samat romppeet (voipi noilla spekseilläkin kysellä, huomasin jälkeenpäin)

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 31.1.2011 11:01

Sama homma olisi nyt minullakin edessä.
En päässyt tuonne "ryssänetkaan" enää kirjautumaan syystä tai toisesta, olisin tarkistanut varaosanumeron noille etulevyille. Autona siis -03 3BG V6 4Motion; ja levyinä kaksi vaihtoehtoa:
- 8E0615301Q
- 8E0615301P
Kumpi noista olisi sopiva? Ei tietoa mitä eroa noissa on..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.1.2011 11:20

Molempien käyttö loppunut -99? Yksimäntäiselle satulalle 312x25 levy olisi 4B0615301C.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 4.4.2012 15:56

1.9 TDI 96 kW 2002 jarrulevyt eteen,

Etujarrulevy A100/A4/A6 92- jä 22-5401 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8-Tbo/1,9TDi74-96kW/2,0/2,8 ATE-j 99-> [1999 - 2005] 29.90 €

TRW-jarrulevy Audi ø288* 5401 22-6518 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8T/TDi74-96/2,0/2,8 ATE 99-> aito TRW [1999 - 2005] 54.50 €

Etujarrulevy Superb/Passat Ø288 22-6715 Eteen JÄÄHD ø288mm 1,8T/TDi74-96/2,0/2,8 ATE 01-> (Passat-3B3/3B6, vaihtoehto pienemmällä napaosalla) [2001 - 2005] 46.90 €

Mistä tietää ton napaosan? Missä mallissa sellainen on?

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 17.7.2012 21:18

^Hyvä kysymys?

Ja onko kaikissa 3BG Passateissa jarrupalojen kuluneisuuden tunnistin/varoitin?

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 18.7.2012 8:23

Veikkaan, että kaikissa pitäisi olla.
Aika moneen on ostettu tarvikepalat ilman tunnistinta -> merkkivalo palaa -> liitin irti ja karvat yhteen -> valo sammuu ja auto on tyytyväinen.
Itsekin olen tehnyt saman operaation, mutta päinvastaisessa järjestyksessä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.11.2015 8:49

Pitäis kans vaihtaa palat eteen. Levyt ei oo edes aivan suorat, mutta eivät ole finaalissa joten jääkööt vanhat paikalleen niin selviän 30 eurolla.

Mikä tämä liukujen 7mm avainjuttu on? Eikö satula irtoa vain niiden kahden isomman pultin jälkeen?

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 12.11.2015 9:27

Just illalla vaihdettiin kaverin Passattiin etupalat. Irrotat siis liukupultit (7 mm kuusiokolo) ja se kiristyssanka, ja satula lähtee irti. Asennuksessa huomioitava, että sanka pitää asentaa seuraavasti: Ensin asennat sankojen päät reikiinsä ja sitten kampeat sankojen lenkit kannakkeen korvakkeiden taakse. Muuten asennettuna palat kuluvat siten, että sisäpala kuluu huomattavan nopeasti.
Se johtohässäkkä irtoaa olkatuesta siten, että johtoliittimen kolmiomaisessa korvassa on pieni nystyrä, joka menee metallissa olevaan reikään. Kampea siis muovikolmiota ulospäin ja käännä 90 astetta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2015 14:34

Ton näkönen se on:
Kuva

Et tuosta välistä saa paloja pois erottamatta satulaa ja kannaketta.

Kannattaa pitää silmällä että 7 mm kuusio saa hyvän otteen eikä pohjalla oo mitään likaa. Tuo kun muljahtaa, niin voi olla vähän työläs uusia... Ne ketkä on sitä tehneet, nii kertokaahan miten ootte saaneet uusittua?

Jossain autossa ennemmin tai myöhemmin joudun itekin siihen hommaan. :/

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 12.11.2015 15:19

Se on ihan sama missä järjestyksessä sen jousen siihen asentaa.

Jos kulmat pyöristelee liukutapista, niin perinteiset katkenneen pultin toimenpiteet.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 12.11.2015 15:41

joskus aikoinaan hakkasin astetta isomman torx kärjen lekalla siihen nyljättyyn tapinkantaan, hyvin aukes.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 12.11.2015 17:21

Korjaamokäsikirjassa jousisangan asentaminen ohjeistetaan tekemään nimenomaan kuten kirjoitin ja syykin siihen on manuskassa mainittu.

Alspe: älä siis avaa satulankannakkeen kiinnityspultteja vaan pelkät liukupultit.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2015 17:39

Mä oon tollaset laittanu ensin keskeltä ja sitten päät. Hyvin on toiminu. Tosin eri merkkinen kiesi, mutta samaa ATE/Girling tms. tavaraa kai noi on...

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 12.11.2015 19:15

Olet siis laittanut ohjeen mukaisesti.
Kaverin autossa oli kolme palaa 6-7 mm vahvuisia ja toinen sisäpala aivan lopussa....

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.11.2015 20:22

No, se on johtunut kyllä aivan muusta syystä kuin siitä kumman pään jousesta ensin paikoilleen laitat :D
Ei se jousi tiedä kumpi pää siitä ensin venytetään paikoilleen. Itse laitan jo kahdettatoista vuotta ne niin että toinen pää kiinni satulaan, sitten käännän jousen oikeaan asentoon niin että lenkit jäävät jo sinne sagulankannattimen korvien taakse ja lopyksi venytän toisen pään satulan poraukseen. Näin tehden ei tartte vääntää jousta ulospäin jarruista eli väärään suuntaan venytystä. Mutta kukin tyylillään, pääasia on että asento on oikea!

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 23.11.2015 13:41

Hyvin lähti liukujen pultit auki kun oli hyvä avain ja kunnon iso räikkä jolla vääntää.

Mutta edelleen rahnuttaa jarru. Nyt ilmeisesti siksi kun jousilanka ei lähtenyt irti ja sitä piti vähän väkivalloin kohdella kun kiireessä piti uudet palat saada kiinni. Nyt se lanka ei kai purista palaa tarpeeksi.

Onko langan tarkoitus lähteä helpostikkin irti satulan rei'istä? Mulla ei lähtenyt vaikka lukkophdeillä koitin rykiä. Uusi lanka sinne olisi hyvä saada, mutta prkl jos se katkeaa kokonaan. Millä sitten saa katkenneen osan pois :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 23.11.2015 14:34

Kyllähän ne osaa jumissa olla. Lämmitys auttaa. Jos katkeaa niin poraamalla selviää.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 23.11.2015 15:01

Lämpöä kunnolla siihen porauksen juureen ja pihdeillä kiertävää edestakas liikettä niin lähtee helpoiten. Ootko nyt varma ettei mäntä ole kuitenkin se mikä jumittaa?
Mun nähdäkseni ton jousen tarkoitus on ainoastaan pitää satula suorassa levyyn nähden, ei sen puuttuminen tahi vinous pitäs aiheuttaa jarrujen laahausta, jos nyt oikein sun kirjoituksesi ymmärsin?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 23.11.2015 16:42

Pitää semmosta pientä klopinaa, loppuu heti kun jarrua käyttää. Eli väljässä on pala.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 23.11.2015 16:53

Kannakkeet vissiinkin sitten kuluneet. Ei auta muu kuin uusia kannakkeet.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 23.11.2015 17:04

^ tarkoitatko sitä rautalankalukitetta?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 23.11.2015 17:12

Ei vaan satulan kannake jossa palat myös lepäävät ja pysyvät paikoillaan. Vissiinkin palojen korvat kuluttaa ajan saatossa niitä liuku-uria isommiksi ja siitä sitten seuraa tuollainen ongelma.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 8.12.2015 13:01

Onko AVF koneiseeen 288mm vai 312mm jarrulevyt eteen ja lähteekö ne irti sillä yhdellä pultilla vaan?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 8.12.2015 14:19

288mm vakiona ellei ole jotain spesiaalia autossa. En tiedä mistä yhdestä pultista puhut, kannake on kahdella kiinni olassa ja satula on kahdella kiinni kannakkeessa.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 8.12.2015 15:32

Ja levy yhdellä ruuvilla

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 9.12.2015 7:58

^^ jarrulevystä puhuin. Eikö jarrulevyt saa vaihdettua siinä kun satula on irti.

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 9.12.2015 9:17

Taitaa onnistua IV golffissa, mutta ei enään esim V-korisessa mallissa. Pääsääntöisesti vaativat ilmeisesti satulan kannakkeiden irroituksen.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 9.12.2015 18:46

Ei 3BG:n jarrulevyissä ruuveja ole( ainakaan dieseleissä). Etulevyjen vaihtamiseksi on satulan kannake irroitetttava. Takalevyt vaihtuu ilman kannakkeen irroitusta.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 22.12.2015 12:06

Ei tuossa kumminkaan isompaa ongelmaa pitäisi olla, kun saa satulan käteen niin on enää kannake kahdella (17mm kanta?) pultilla ja tämän jälkeen on levy irti?

Tänään olisi tarkoitus vaihtaa levyt ja vielä ne jouset uusiin jotta palat painuisi kunnolla kiinni.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 22.12.2015 16:26

^Eikai etusatuloissa mitään jousia ole? Nimim. juuri katkaisin yhden liukutapin `99 3b tdi:n etusatulan kannakkeeseen..

Ja kyllä, satulan kannake on kahdella 17mm pultilla kiinni.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 22.12.2015 16:41

^ tarkoitan jousella sitä jarrupalan asennussarjaa. Jousi-rautalanka-mikä lie...

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 22.12.2015 17:10

^Joo kyllä, niimpäs olikin kuva tuolla ylempänä jo et 3BG:n etujarrut on näköjään aivan erilaiset. No noissa ei ole ongelmana kannakkeeseen katkeava liukutappi :)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 22.12.2015 17:39

Saako jarrunestesäiliö olla ihan täynnä vai pitäisikö sieltä poistaa nestettä kun se nyt on täynnä ja tulee ylikin kun painan vielä toisen männän sisään kun vaihdan jarrut toisellekin puolelle?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.12.2015 17:58

Siellä on se MAX taso sitä varten että jos tehdään palojen vaihtoa ja männät survotaan sisälle niin ei tulvi nesteet yli. Ota neulalla vaan nestettä pois jos et tahdo vaihtaa satulassa olevaa nestettä avaamalla ilmausnippaa hetkeksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2015 20:10

Melkeinhän se nesteenvaihto samalla menis. Eikä tarvis kahteen vuoteen miettiä...

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 22.12.2015 21:30

Tuli vaihdettua levyt, palat ja asennusradat. Laakkoselta levyt oli samanhintaiset kuin Motonetin tarjoamat ATE-levyt. Puhdistelin pintoja jne. Toisella puolella meinasi olla kannake vähän lujassa kun tarvi hiukka jatkovarttakin että aukesi.

Kyllä nyt menee suoraan kuin juna eikä vapise/tärise enää yhtään kuten teki aiemmin 100 tkm kun Motonetistä ostin vuosia sitten tarvikelevyt, harmittaa kyllä kun aiemmin en vaihtanut.

Nesteet saa vaihtaa korjaamomies kun seuraavaksi vien, ihan sillai kokonaan satuloilta asti.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: 3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 26.4.2017 21:17

Nykyisellään etujarru vasemmalla vingahtaa/kiljahtaa kun jarruttaa, ei enää klopise yhtään.
Rautalangat taisin asentaa uudet ja levyt + palat on vuoden vanhat eli hyvät vielä. Mikä tuolla yleensä aiheuttaa kiljahtamista jarruttaessa (kun jarruttaa vähän, ei kovassa jarrutuksessa)?

Liukutapitko saa vaihdettu kun irottaa satulan? Vaiko rautalangat vaan paremmin paikalleen ja jarrurasvaa korvakkeiden uriin?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: 3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 26.4.2017 21:47

Toinen kysymys olikin, että palojen kulumisen varoitin. Johdot vedetty nippuun ja olen aina etupaloilta katkaissut johdot pois. Nykyään mittaristossa valittaa jarrupaloista ja vag-comin mukaan ei näytä mistä erroria antaa.
Johdot näyttää siltä kuin aiemminkin, nipussa ja kutistesukalla suojattu. Mistä sen hälytyksen löytäisi, mistä tulee?
Viimeksi muokannut alspe, 27.4.2017 8:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3BG Jarrulevyjen ja palojen vaihto

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.4.2017 7:10

Mittaristo (17) ja sieltä coding. Kiljaisuihin voi auttaa pieni rasva männän ja palan selän välissä. Voi myös johtua palan kitkapinnasta, siihen auttaa ehkä sisäänajo kovilla jarrutuksilla, ehkä ei sekään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 86 vierailijaa