passat3b, pultin irrotusongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

passat3b, pultin irrotusongelma

ViestiKirjoittaja gaagamel » 1.1.2009 20:43

Olis tarkoitus vaihtaa etupyörän laakeri (passat 3b -99 AFN variant)

Vetoakselin suojakumihuolto ensin ja ehkä samaan syysyyn etupyöränlaakeri.(tuntuu pieni välys)
Mutta mutta.pyöränkaalerin vaihtoa varten tarvis saada se napa irti.Ylhäällä tukivarsissa oleva poikittaispultti on aikas lailla jumissa. onko sielä mutterin lisäksi muita kierteitä vai pitäskö tulla naputtamalla. ? Ylätukivarsia ei saa irti toisestakaan päästä koska pultit on kasattu niin päin että ei saa pois tiloistaan kuin sillon ku on koko tolppa irti. Mitenkä tuon kuuluis purkaantua , alfameerin mukaan poikittaispultti pois.



-vk-

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 1.1.2009 22:28

Ei siellä muita kierteitä ollu ainakaan 3B -97 AHU passatissa kun itse laakerin vaihdoin. Tiukassa se oli ja pultti oli sen verta kiero ja niittaantunu että kun sen irti sieltä sai niin piti katsella uutta pulttia. Parhaiten sai kun pulttikoneella, isolla vasaralla ja irrotusöljyllä sitä herkisteli.

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 2.1.2009 19:19

jep, tuntuu olevan lujassa.. vetarin sain jo pois ja paloiksi, tuon poikkipultin ku saa huomenna pois niin saa ihmetellä uutta laakeria paikalleen.

toivottavasti mönjät vaikuttaa , ei kyllä lekalla liikkunu mihinkään tänään.

vetari ei kyllä tuntunu mahtuvan millään pois irrottamatta jotain niveltä. Lueskelin nuo vetarijutut eilen mutta en keksiny silti että mistä se mahtuu. Näissä on tiettäkseni kahta kokoa sitä ulkopaukuraa , ehkä se pienempi tulee pois mutta tää isompi ei.



-vk-

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 2.1.2009 19:56

Niin unohdin sanoa että toho ei ole pahitteeksi. Itsellä oli sellanen kaasupoltin samalla millä oli hyvä lämmitellä tarvittaessa. Sitä pulttiakin voi koittaa lämmitellä jos ei irrotusöljy auta..

mm. pyörän navan sen sisäosan mukana lähti laakerin sisäkehä matkaan niin ei tarvinnu ulosvedintä siinäkään kun ripusti sen sisäosan roikkumaan ja toho sitä laakerin sisäkehää lämmittämään ni kohta tipahti lattialle.

Vastaavanlainen tohotin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.1.2009 21:59

Onkos paineilmataltta noihin soveltuva? Sillä päristelisi sinne sun tänne ympäri juuttunutta pulttia niin herkistyiskö?

Harkinnassa työkalulajitelmaan...

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 4.1.2009 21:05

jep, joutu sitte porata pultin pois. molemmista päistä eka niin että sai pallonivelet irti ja sitte enempi. onneksi ei tullu jälkiä napa-asetelmaan. Kohtuu lujassa oli kyllä,Annoin lämpöä, irrotusöljyä ja kylmääkin jopa pultiin. No, nyt ei tarvi kasatessa ku ettiä sopiva pultti.
Mäntäämisessä on se huono juttu että pultti leviää joka lyönnilla eli on vaan tiukemmassa.


Pyöränlaakerikin oli kans kohtuu lujassa, ei lähteny homemade 20t prässillä, lämpöä ja samalla kylmää laakerikooliin niin lähtti tunnin paukuttelulla.Tarvikelaakerissa tuli lukkorenkaat mukana , tässä kulkineessa ei ainakaan sellasia ole.

Laitoin uuden laakerin pakastimeen yöksi ja huomenna varmaan vielä lumihankeen jos on aamulla tälleen pakkasta, ennen asennusta vielä napa kuumaksi, toivottavasti menee kotikontein perille asti.

-vk-

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 5.1.2009 8:07

Paineilmataltalla ainakin kannattaa kokeilla ennen poraamista. Jos saa pulttia vähän liikahtamaan niin se voi vielä irrota suht helpostikkin. Yleensä alustan pultit on vaan niin pirun tiukkaan hitsaantuneet kiinni että eniten aikaa menee pulttien availuun :)

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 4.9.2012 8:33

Täytyisi käydä hakemassa motonetista uusi etupyörän laakeri omaan passattiin. Minkäs kokoinen avain tuohon pyörän napaan/vetarin pulttiin täytyy ostaa?? Muistaakseni olisi jokin kuusiokolo hylsy mikä sopisi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.9.2012 15:28

Onkohan se 17 mm?

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 4.9.2012 16:13

Niissä on erilaisia pultteja, olikohan 14mm kuusiokolo tai 25mm kuusiokanta.

http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.p ... ti#p105291

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 5.9.2012 15:12

Tästä opetusvideota niihin ylempiin tukivarsien pulttiin.

http://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY

Korjaamoilla on jonkinlainen jigejä / ulostyöntäjiä noihin.
Viimeksi muokannut Jori, 5.9.2012 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2012 15:26

Hyvä video, mutta eri pultti kyseessä.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 5.9.2012 16:06

Jaa siis yritin viitata tohon ketjun alussa olleeseen ylempien tukivarsien pulttiin, jotka sijaitsee siellä ylhäällä. Vai menikö sekin pieleen?
No joka tapuksessa, pitää nekin saada irti jos meinaa saada navan pois.

Video on joka tapauksessa hyvä,siitä olkaamme samaa mieltä ;-)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.9.2012 20:55

Vetarin keskipultteja on 3B:ssä kahta paksuutta ja kannat 14 ja 17mm kuusiokololla ainakin kun mennään eurooppalaisilla osilla tai alkuperäisillä.
Keskipultti kuuluu sitten uusia joka kerta, ovatten venytettävää mallia, olisiko ohuemman momentit ollut luokkaa 120Nm+180astetta ja paksumpi 150Nm+180astetta. Kannattaa tarkistaa jostain että tulee oikeat arvot.

Sen poikittaispultin irroittamiseen on paineilmataltta verraton väline. Kun käyttää karvan alle 10mm puikkoa taltassa, ei ainakaan mulla ole pultit levinneet sinne reikään.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 5.9.2012 21:27

Näin joku on sen ylätukivarsien pultin suunnitellut irroitettavaksi.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JBjqKHKHoY

Itse käyttänyt paineilmavasaraa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2012 21:36

Kyllä Saksalainen osaa, mutta ompaha hinta keksitty kyseiselle mokkulalle :O

BTW; kai meillä kaikilla on autotallin työpöytä yhtä siistissä kunnossa?

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 8.9.2012 19:14

Kannattaa avata meisselillä noista hahloista, ettei kanita. Naputtele ensin päältä kevyesti, jotta irtoo ja lyö tuurnalla pultti pois. Näin omassa 2000vm passatissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 55 vierailijaa