passat3b, pultin irrotusongelma
Valvoja: ffp jäsenet
passat3b, pultin irrotusongelma
Olis tarkoitus vaihtaa etupyörän laakeri (passat 3b -99 AFN variant)
Vetoakselin suojakumihuolto ensin ja ehkä samaan syysyyn etupyöränlaakeri.(tuntuu pieni välys)
Mutta mutta.pyöränkaalerin vaihtoa varten tarvis saada se napa irti.Ylhäällä tukivarsissa oleva poikittaispultti on aikas lailla jumissa. onko sielä mutterin lisäksi muita kierteitä vai pitäskö tulla naputtamalla. ? Ylätukivarsia ei saa irti toisestakaan päästä koska pultit on kasattu niin päin että ei saa pois tiloistaan kuin sillon ku on koko tolppa irti. Mitenkä tuon kuuluis purkaantua , alfameerin mukaan poikittaispultti pois.
-vk-
Vetoakselin suojakumihuolto ensin ja ehkä samaan syysyyn etupyöränlaakeri.(tuntuu pieni välys)
Mutta mutta.pyöränkaalerin vaihtoa varten tarvis saada se napa irti.Ylhäällä tukivarsissa oleva poikittaispultti on aikas lailla jumissa. onko sielä mutterin lisäksi muita kierteitä vai pitäskö tulla naputtamalla. ? Ylätukivarsia ei saa irti toisestakaan päästä koska pultit on kasattu niin päin että ei saa pois tiloistaan kuin sillon ku on koko tolppa irti. Mitenkä tuon kuuluis purkaantua , alfameerin mukaan poikittaispultti pois.
-vk-
Ei siellä muita kierteitä ollu ainakaan 3B -97 AHU passatissa kun itse laakerin vaihdoin. Tiukassa se oli ja pultti oli sen verta kiero ja niittaantunu että kun sen irti sieltä sai niin piti katsella uutta pulttia. Parhaiten sai kun pulttikoneella, isolla vasaralla ja irrotusöljyllä sitä herkisteli.
jep, tuntuu olevan lujassa.. vetarin sain jo pois ja paloiksi, tuon poikkipultin ku saa huomenna pois niin saa ihmetellä uutta laakeria paikalleen.
toivottavasti mönjät vaikuttaa , ei kyllä lekalla liikkunu mihinkään tänään.
vetari ei kyllä tuntunu mahtuvan millään pois irrottamatta jotain niveltä. Lueskelin nuo vetarijutut eilen mutta en keksiny silti että mistä se mahtuu. Näissä on tiettäkseni kahta kokoa sitä ulkopaukuraa , ehkä se pienempi tulee pois mutta tää isompi ei.
-vk-
toivottavasti mönjät vaikuttaa , ei kyllä lekalla liikkunu mihinkään tänään.
vetari ei kyllä tuntunu mahtuvan millään pois irrottamatta jotain niveltä. Lueskelin nuo vetarijutut eilen mutta en keksiny silti että mistä se mahtuu. Näissä on tiettäkseni kahta kokoa sitä ulkopaukuraa , ehkä se pienempi tulee pois mutta tää isompi ei.
-vk-
Niin unohdin sanoa että toho ei ole pahitteeksi. Itsellä oli sellanen kaasupoltin samalla millä oli hyvä lämmitellä tarvittaessa. Sitä pulttiakin voi koittaa lämmitellä jos ei irrotusöljy auta..
mm. pyörän navan sen sisäosan mukana lähti laakerin sisäkehä matkaan niin ei tarvinnu ulosvedintä siinäkään kun ripusti sen sisäosan roikkumaan ja toho sitä laakerin sisäkehää lämmittämään ni kohta tipahti lattialle.
Vastaavanlainen tohotin.
mm. pyörän navan sen sisäosan mukana lähti laakerin sisäkehä matkaan niin ei tarvinnu ulosvedintä siinäkään kun ripusti sen sisäosan roikkumaan ja toho sitä laakerin sisäkehää lämmittämään ni kohta tipahti lattialle.
Vastaavanlainen tohotin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
jep, joutu sitte porata pultin pois. molemmista päistä eka niin että sai pallonivelet irti ja sitte enempi. onneksi ei tullu jälkiä napa-asetelmaan. Kohtuu lujassa oli kyllä,Annoin lämpöä, irrotusöljyä ja kylmääkin jopa pultiin. No, nyt ei tarvi kasatessa ku ettiä sopiva pultti.
Mäntäämisessä on se huono juttu että pultti leviää joka lyönnilla eli on vaan tiukemmassa.
Pyöränlaakerikin oli kans kohtuu lujassa, ei lähteny homemade 20t prässillä, lämpöä ja samalla kylmää laakerikooliin niin lähtti tunnin paukuttelulla.Tarvikelaakerissa tuli lukkorenkaat mukana , tässä kulkineessa ei ainakaan sellasia ole.
Laitoin uuden laakerin pakastimeen yöksi ja huomenna varmaan vielä lumihankeen jos on aamulla tälleen pakkasta, ennen asennusta vielä napa kuumaksi, toivottavasti menee kotikontein perille asti.
-vk-
Mäntäämisessä on se huono juttu että pultti leviää joka lyönnilla eli on vaan tiukemmassa.
Pyöränlaakerikin oli kans kohtuu lujassa, ei lähteny homemade 20t prässillä, lämpöä ja samalla kylmää laakerikooliin niin lähtti tunnin paukuttelulla.Tarvikelaakerissa tuli lukkorenkaat mukana , tässä kulkineessa ei ainakaan sellasia ole.
Laitoin uuden laakerin pakastimeen yöksi ja huomenna varmaan vielä lumihankeen jos on aamulla tälleen pakkasta, ennen asennusta vielä napa kuumaksi, toivottavasti menee kotikontein perille asti.
-vk-
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onkohan se 17 mm?
Niissä on erilaisia pultteja, olikohan 14mm kuusiokolo tai 25mm kuusiokanta.
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.p ... ti#p105291
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.p ... ti#p105291
Tästä opetusvideota niihin ylempiin tukivarsien pulttiin.
http://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY
Korjaamoilla on jonkinlainen jigejä / ulostyöntäjiä noihin.
http://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY
Korjaamoilla on jonkinlainen jigejä / ulostyöntäjiä noihin.
Viimeksi muokannut Jori, 5.9.2012 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vetarin keskipultteja on 3B:ssä kahta paksuutta ja kannat 14 ja 17mm kuusiokololla ainakin kun mennään eurooppalaisilla osilla tai alkuperäisillä.
Keskipultti kuuluu sitten uusia joka kerta, ovatten venytettävää mallia, olisiko ohuemman momentit ollut luokkaa 120Nm+180astetta ja paksumpi 150Nm+180astetta. Kannattaa tarkistaa jostain että tulee oikeat arvot.
Sen poikittaispultin irroittamiseen on paineilmataltta verraton väline. Kun käyttää karvan alle 10mm puikkoa taltassa, ei ainakaan mulla ole pultit levinneet sinne reikään.
Keskipultti kuuluu sitten uusia joka kerta, ovatten venytettävää mallia, olisiko ohuemman momentit ollut luokkaa 120Nm+180astetta ja paksumpi 150Nm+180astetta. Kannattaa tarkistaa jostain että tulee oikeat arvot.
Sen poikittaispultin irroittamiseen on paineilmataltta verraton väline. Kun käyttää karvan alle 10mm puikkoa taltassa, ei ainakaan mulla ole pultit levinneet sinne reikään.
Näin joku on sen ylätukivarsien pultin suunnitellut irroitettavaksi.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JBjqKHKHoY
Itse käyttänyt paineilmavasaraa.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JBjqKHKHoY
Itse käyttänyt paineilmavasaraa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä Saksalainen osaa, mutta ompaha hinta keksitty kyseiselle mokkulalle :O
BTW; kai meillä kaikilla on autotallin työpöytä yhtä siistissä kunnossa?
BTW; kai meillä kaikilla on autotallin työpöytä yhtä siistissä kunnossa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa