Jom-coilover

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 1.5.2012 18:03

Joo pitää nostella tuo oma ylös jos vaikka jotain mankelointeja tulis tulevana viikonloppuna harrastettua. Sekoitin omaa päätäni sillä että pitää saada siitä se kuormittamaton mitta, mutta tottahan sen siitä saa kun apujousi siellä sitten lopulta enää jännityksessä on :D

kannattaako jotain puslia vaihdella?

Ei se ainakaan pahaa tee, mutta ei ihan välttämätöntäkään ole jos vanhat ei rikki/väljät ole. Ajettavuuteen nuo kaikki vaikuttaa.

RoVeR
-
Viestit: 26
Liittynyt: 24.4.2012 15:06

ViestiKirjoittaja RoVeR » 1.5.2012 18:42

samahan kai ne on sinne vaihtaa kun pulttaa alustan kiinni. paljon noissa jomeissa on minimi madallus ja paljonko maksimi?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.5.2012 19:41

en nyt muista lukemia mutta ainaski itsellä ventossa tulee rakenteellisia ongelmia vastaan ennenku säätövarat loppuu kesken madaltamisen kans

RoVeR
-
Viestit: 26
Liittynyt: 24.4.2012 15:06

ViestiKirjoittaja RoVeR » 1.5.2012 19:51

joltain sivulta löysin että madallus ois 20mm - 60mm. tiedä sit. ku näyttää kyl aika moni jomeilla tontitettu auto madaltuneen yli 60mm

onko kellään kokemuksia tollasesta firmasta kun revotec.fi? siel näyttäs jomit olevan ventoon 219 euroo.

Breakbeat
-
Viestit: 66
Liittynyt: 9.11.2009 21:17

ViestiKirjoittaja Breakbeat » 4.6.2012 21:02

Tilasin tänään jommit revotecilta klo 1300 ja 1800 oli satsi kontissa. Ei voi muutaku kehua toimintaa! Nyt jos sais vielä satsin alle....

Teemued
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 29.8.2012 14:52

ViestiKirjoittaja Teemued » 30.8.2012 21:20

Tuli tänään tilattua jomin alusta sarja 94 ventoon, kannattaako ne apujouset ottaa heti pois vai jättää vaan sinne? Onko ventossa ollu ongelmaa, että takapää kolisi tolla sarjalla?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 30.8.2012 21:51

ei tarvi ottaa pois.

kyllä ja ei. välistä kolisi mutta enimmäkseen ei kolissu

ÄmKoo
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 7.9.2012 14:44

ViestiKirjoittaja ÄmKoo » 7.9.2012 14:51

Onko kellään muilla samanlaista vikaa että etujousien ylin rinki paukahtaa seuraavan ringin kanssa sisäkkäin esim.kanttareis?

Timppeliini
-
Viestit: 16
Liittynyt: 24.10.2011 15:28

ViestiKirjoittaja Timppeliini » 28.5.2013 11:47

Nyt kysyisin viisammilta tietoa. elikkäs kuinka pitkät on jom:in etujouset vakiona ja takajouset? voisi tilata mamasanilta uudet jouset kuhan tietäisi mittoja? entäs sisähalkaisija onko 62mm?

kaverilta saisi ihan uudet jomin tolpat ilmatteks jos vaan etsisin niihin jouset. paha kun ei ole tolpat käsissä viellä niin ei voi ite mittaila tolppia!

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 28.5.2013 18:31

Mihkähän autoon pitäs noi mitat saada? Tuossa seläntakana olisi meinaan 3koppaseen tarkoitetut takatolpat (ei farkku).

Alimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 7.11.2007 19:20

ViestiKirjoittaja Alimo » 4.6.2013 10:06

Ainaki golf iv:n jomin alustan etujouset on sisähalkaisijaltaan 63mm ja 185mm pitkät.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.6.2013 17:07

Niiden pituuksien ja halkaisijoiden lisäksi tarvitset tietoon myös jousivakiot, jos et ihan jumalattoman löysää tai jäykkää tahdo (lottoamalla menee helposti ihan metsikköön).
Koitin itse vitoskopan setin tietoja udella JOMilta sähköpostilla, mutta eivät vastanneet koskaan. Lyhyemmät etujouset tuo mk5:n setti ainakin tarvitsisi.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 26.2.2014 17:11

Olisko kellään tietoa, käykö 35i korisen Passatin alusta suoraan G2? Ideana tässä lähinnä se, että sais pikkasen jäykemmän alustan? Katellu vaan, kun porukka valitellut että noi G2 tarkoitetut alustat on ollu löysiä? Jos iskarien pituudet ovat samat ja kiinnitys ei eroa mitenkään, niin taidan tilata sellasen.

TomiL
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.9.2013 15:42

ViestiKirjoittaja TomiL » 11.3.2014 11:49

Neuvokaa nyt viisaamaat miten toi ta tecnix pitää säätää oikein? Mun käsitys on jotta alhaalta säädetään korkeus ja noilla kahdella väliholkilla jousen esijännitys?

Autona golf mk1 cabrio ja jouset alle niin ekalla kertaa oli aivan kuin kivireki ja iskarit tuntuivat pohjaavan kokoajan. Ei muutakuin ihmettelemään lisää ja kiristämällä esijännitysta niin hommasta tuli kertaluokaka parempi ja alkoi jo joustoakin tapahtumaan. Asiaa kuitenkin tutkin lisää niin totesin jotta mulla on aivan käsittämättömän paljon iännitysta, paljon paljon enemmän kuin ilmesesti pitäisi olla.....

Nyt vain on se apujousi täysin kasassa, auton ollessa pyörillään, pitääkös sen ollakkin? eli lasketaanko esijännitys siitä vaiko tuolta varsinaisesta jousesta?

paljonko ta technicsillä kannattaa heittää esijännitysta? Nettikaivelun mukaan aloitus olis jossain 5 mm tuntumassa jotta saa mukavan kyydin... onko parempia ehdotuksia?

Vai miten kummassa tota TA;ta kannattaa lähetä säätämään?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.3.2014 12:47

ei sillä apujousella yleisesti ole mitään muuta merkitystä kuin pitää jouset jousilautasten välissä kun auto nostetaan ylös. eli ns. esijännityksen säätöä siinä ei ole.

TomiL
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.9.2013 15:42

ViestiKirjoittaja TomiL » 11.3.2014 13:13

ok, no näin hieman jo lueskelinkin...

jos kerta korkeus säädetään tolla niin mikäs merkitys tuolla tolpan alapäässä olevalla säädollä sitten on? se kun kans on pyöritettävissä ja kiristettävissä

Youtube-haulla säätivät korkeutta tuolta ja normijousen esikiristystä tuolta ylempää varresta, mutta noissa pätkissä ei ole tota apujousta riesana.

Olisiko mahdollista kiristää tota apujousta nin paljon jotta tulee esijännitys ja sitten korkeus hienosäädetään tuolta alhaata. Kaikista ohjeista mitä olen löytänyt puuttu juuri toi apujousi ;-)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.3.2014 14:36

sulla on vissiin kuvan mukainen alusta? ainaskaan itselle ei ole muuta ta:n alustaa vastaan tullu. ylemmällä lautasella säädetään korkeus ja alemmalla lukitaan tuo ylemmän säätölautanen jotta säätö ei muutu ajossa. eli toimii siis paketin lukitteena

eli tuossa voi muuttaa vain korkeutta

http://www.bks-tuning.com/WebRoot/Store9/Shops/17141421/4C82/9D87/269E/2A96/0DDE/C0A8/2936/2A54/EVOGWVW02.jpg

TomiL
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.9.2013 15:42

ViestiKirjoittaja TomiL » 11.3.2014 14:52

Periaatteessa samanlainen, yläosa on yks yhteen...

mutta alapää on pyöritettävissä ja lukittavissa, vähän samoin kuin noissa kalliimmissa sarjoissa.

tuosta kuvasta näkee (ehkä) jotain, vähän pientä tosin:

http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr ... olf-1.html


jotenkin tulee mieleen jotta olisko vain laitettu uuteen jalustaan vanhat romut ;-) Kyselin jo TA:lta noihin ojeistusta mutten vielä ole mitään saanut. Periaatteessa tällä nyt pystyy sääätämään korkeutta tuolta ahaaltakin mutta olisi hauska ymmärtää miten tää pitää oikeesti tehdä....

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.3.2014 14:56

Käsitin, että kyseessä olisi tolpat, joissa alapäässä korkeussäätö (tolppaa kierretään madaltaessa syvemmälle alakiinnikkeeseen) ja ylempänä sitten esijännityksen säätö. Eli tällainen: http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/im ... GWVW02.jpg

Eli tuolla alemmalla säädetään korkeus tolppaa pyörittämällä ylös/alas tuossa olka-akselin kiinnikkeessä. Ylemmällä sitten esijännitys.
Jos tuntuu, että esijännitystä on reilusti, niin mietihän mitä tapahtuu kun auto lasketaan alas. Kyllähän sitä jännitystä siellä on silloin vielä vähän reilummin. :) Eli säädä vaan niin reilulla kädellä sitä jännitystä, että auto on järkevä ja hyvä ajettava.
Liian löysällä esijännityksellä iskarin mäntä menee tosiaan liian syvälle sylinteriin ja näinollen pohjaa. Kannattaa säätää ensin esijännitys niin, että auto on hyvä ajaa ja iskarit ei pääse pohjaamaan. Sen jälkeen tuolta alapäästä korkeus. Tuo esijännityksen säätö kun vaikuttaa myös auton korkeuteen.

Niin ja edittinä vielä: Sillä apujousella ei ole tosiaan mitään tekemistä esijännityksen kanssa. Se on siellä vain pitämässä rojut paikallaan esim. rajussa ulosjoustossa tai nosturilla / tunkilla nostaessa.

TomiL
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.9.2013 15:42

ViestiKirjoittaja TomiL » 11.3.2014 15:05

jep, samanlainen, tosin molemmissa päissä on korkeussäätö tuolla alhaalla.

mulla on samanlainen käsitys kuin Markullakin tästä jotta ilmeisesti pitää pelata molemmilla päillä.

Nyt tilanen on se että alapää on ruuvattu kiinni ja autoa nostettu vain tolla varren säädöllä jolloin apujousi menee lähes pohjaan... jousto on aikas hyvä.

Tuo varmaan kannattaa muutta siten että avaa tota alapäätä noin puoleen väliin ja löysää hieman esijännitystä jolloin joustoa tulee lisää (kai?) ja pelivaraa ton korkeuden säätöön... mitään kauhean matalaa ei ole haussa mutta sellainen sopiva silmälle ja ajettauvudelle. Lähinnä jos jollain on vinkkejä kuinkapaljon tota apujousta on puristettu auton ollessa ylhäällä niin siitä olis apuja, olis helpompi lähteä säätämään.

Edit: siis lähinnä ihmetyttää se että kun auto on ilmassa ja säädän noita ylempiä coileja niin käytännössä kasaan menee vain tuo apujousi. Kuinka siis saisi esijännityksen jotenkin määritettyä järkevästi varsinaiselle jouselle?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.3.2014 15:43

Tottakai se menee kasaan eka se apujousi, kun se on huomattavasti pehmeämpi. Säädät nyt vain rohkeasti sitä esijännitystä. Ei haittaa mitään vaikka se apujousi olisi pyörä ilmassa vaikka kokonaan kasassa. Testaamalla saa parhaat lopputulokset.
Sen varsinaisen jousen joustoon tuo esijännityksen säätö ei juurikaan vaikuta niin kauaa, kun ei säädetä esijännityksellä sitä varsinaista jousta kasaan. Se apujousi painuu jokatapauksessa kokonaan kasaan kun auto lasketaan renkailleen.
Iskarin toiminta-alueeseen tuo kyllä vaikuttaa, etenkin jos autoa koittaa tuolla esijännityksen säädöllä madaltaa. Ja lopputulos on monesti se, että iskarit pohjailee...

Eli nyt:
1) säädät sen esijännityksen mieleiseksesi. Niin että auto on sun mielestä hyvä ajaa, iskarit ei pohjaa jne.
2) säädät auton korkeuden sieltä alapäästä

Sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä mille kohtaa nuo säädöt asettuvat, kunhan auto on mieleisesti, iskarit ei pohjaa ja säädöt on järkevissä rajoissa (ei missään kierteen rajoilla tms). Ei näihin ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa oikeaa säätötapaa. Jokainen säätää alustansa sellaiseksi kuin haluaa (tai sellaiseksi kuin se nyt sattuu säätämällä tulemaan :D).

TomiL
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.9.2013 15:42

ViestiKirjoittaja TomiL » 11.3.2014 17:01

ok, näillä mennään kiitosta...

joo apujousi pohjaa kun pyörät laskee alas... täytyy varmaan hieman löysätä nykyisestä ja korjata tolla alapäällä.... nyt korkeus on passeli mutta hieman turhan kova tosta tuli.... iskarit ei enää noilla nykyisillä säädöillä pohjaa eli se korjautu.... tarvii hakea jotain tosta välistä siis.

kiitosta... kunhan saan kaikki muut helyt paikalleen ja vermeeseen leiman niin kerronpa mitä tuli ;-)

J`ni
-
Viestit: 506
Liittynyt: 24.7.2008 18:13

ViestiKirjoittaja J`ni » 11.3.2014 19:12

Astiasta kukkaruukkuun, kellään tietoa onko nuo jomit ja ta-technixit kaikki nykyään noilla ala säädöillä varustettu?

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 12.3.2014 2:34

Sitä kutsutaan virallisesti korkeudensäädöksi ja jousilautasen säätöä vain jousen esijännitykseksi. Ainakin TA-Technixeissä se pitäisi olla, mutta varmaan vähän malli/varastokohtaista kummanlaisen saat.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.3.2014 10:09

TomiL: Sen apujousen KUULUUKIN pohjata, kun auto lasketaan renkailleen. Luehan noi mun kirjoitukset uusiksi. :D Se on niin pehmeä se apujousi, ettei ole olemassakaan autoa, jossa se ei auton painolla pohjaisi... Eli vaikka kuinka ruuvaat, niin se apujousi pohjaa silti auton painolla.
Sen funktio on vain pitää varsinainen jousi paikallaan, kun auton esim. nostaa tunkilla tai nosturilla ilmaan.

TomiL
-
Viestit: 11
Liittynyt: 5.9.2013 15:42

ViestiKirjoittaja TomiL » 12.3.2014 10:48

juu, ei hätää, ymmärsin kyllä ton ja apujousen funktion.....

lähinnä tällähetkellä säätö on nyt sellainen että toi korkeussäätö on aivan alhaalla ja auto nostettu oikeeseen korkeuteen tolla jäykkyyssäädölllä. Eli korkeus on nyt passeli.

tarkoitus olisi nyt hivenen löysätä tota jäykkyyssäätöa jolloin auto vastaavasti laskee ja nostaa se takaisin tolla korkeussäädöllä. Eli silloin sain molempii säätöihin sopivasti pelivaraa molempiin suuntiin ja pääsis tekeen ton mitä sanoitkin eli löytää sopiva jäykkyys ja sitten korkeussäädöllä saada se oikeeseen korkeuteen. nythän korkeussäätö ei vie autoa kuin ylöspäin ja se ei ole toivottu tile ;-)

eli ymmärin mitä tarkoitat, ja se täsmää omienkin ajatusten kanssa, nyt vain pitää hakee sopiva balanssi noiden kahden säädön välillä ;-) Se voi kyllä olla jotta jos paljon tota jäykkyyttä löysään niin iskarit pohjaa mutta koitetaan nyt eka miten menee ;-)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.3.2014 11:28

Ei niiden iskareiden pitäisi pohjata, kuin ehkä ihan ala-asennossa, jos silloinkaan. Mulla on mk5 Jetassa tuollaiset vanhan malliset JOMit, ilman tuota erillistä alapäästä tapahtuvaa korkeussäätöä ja etutolpat on ruuvattu niin alas kuin menevät. Eikä pohjaile ja auto on ihan hyvä ajaa.

niko545
-
Viestit: 19
Liittynyt: 29.6.2012 16:46

ViestiKirjoittaja niko545 » 23.8.2014 17:11

Onko jollain kokemus näistä jomeista?

http://www.tuningkauppa.com/VW-Golf-III ... rja-751000

Whisperse
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 26.8.2014 10:49

Tatechnix

ViestiKirjoittaja Whisperse » 26.8.2014 11:07

Nyt kysymystä viisaammilta. Nakkasin ton TA:n sarjan Octavian alle, madallusta about 35mm ja semmonen semijäykkä asetus. Katastusmies alko kuitenkin vänkää että kun auto on nostettuna ylös ja renkaat ns. kelluu niin eessä jouset ei saisi "pyöriä" eli kun voimalla kiertää jousta niin se vähän liikkuu. Tuli merkintä etuiskareitten yläpään kiinnitys puutteellinen. etupää ei kilise eikä kolise. Kupit oli vähän ottanu hapettumaa mitkä vaihan vielä tänään nii voipi sanoo että on jtn tehty. Eli pyöriikö muilla se jousi? noissahan ei oo mitää stopparia jouselle yläpäässä niinku mersuissa ja bemmeissä.

pipiavo
-
Viestit: 41
Liittynyt: 29.7.2013 12:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja pipiavo » 31.8.2014 19:08

Pitäis saaha kakkis matalaks ja Revotecillä törmäsin tälläiseen Ta technix alustaan http://www.revotec.fi/technix-coilover-golf-p-1353.html .

En löytänyt oikein mitään tietoa tosta niin onko teillä käsitystä, että onko erilainen kuin Ta technixin punainen alustasatsi ja millainen verrattuna Jomin bluelineen sekä minkälaiset säätövarat verrattuna Jomeihin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa