3B Passatin etuvalot sumeat
Valvoja: ffp jäsenet
3B Passatin etuvalot sumeat
Jees elikkäs onko mitään vippaskonstia millä saisi etuvalojen umpioiden lasit kirkkaaksi (tai kirkkaammaksi), kun ovat päässeet jostain syystä sumentumaan. Uudet umpiot maksaa ihan sikana! :D
Muovilasissahan ei ole rihlausta ja valokuvio tehdään umpiolla tai linssillä joten ei ne optiset ominaisuudet mihinkään muutu. Oikea lasi jossa on rihlaus onkin ihan eri juttu.
Toisaalta voi ajatella miten optisiin ominaisuuksiin vaikuttaa lika ja naarmut . Eivät varmasti paranna joten tuskin haittaa vaikka kirkkaat lampunlasit myllyttää. Materiaalin määrä joka lähtee pois on joitakin millin sadas-/tuhannesosia eli ihan olematon määrä.
Ainakin Prestalla, Mothersilla ja Meguiarsilla muovinkiillotusaineet ihan lamppujen käsittelyyn ja Mothers suosittelee ajovalojen myllytystä oman powerball 4 paint:in kanssa ja meguiarsilta on keväällä tulossa setti jossa on plast-x, mikrokuituliina ja porakoneeseeen kiinnitettävä kiillotuslaikka. Ameriikan ihmemaan tuotevastuulait kun ovat mitä ovat niin tuskinpa olisivat markkinoilla jos vaikuttaisivat haitallisesti optisiin ominaisuuksiin.
Ihan tavallisilla myllytysvehkeillä käsittelin 3bg passatin ajovalot. Ensin puhdistus claybarilla, epäkeskokone + pehmeät laikat, 1 käsittely meguiarsin #80 ja 2 kertaa meguiarsin plast-x:llä. Pinttynyt lika ja pikkunaarmut lähti tuolla. Isommat naarmut vaatisi järeämpä ainetta ja karkeampaa laikkaa tai vesihiontaa.
Plast-x muuten toimii hyvin naarmuisiin cd-levyihin jne.
Toisaalta voi ajatella miten optisiin ominaisuuksiin vaikuttaa lika ja naarmut . Eivät varmasti paranna joten tuskin haittaa vaikka kirkkaat lampunlasit myllyttää. Materiaalin määrä joka lähtee pois on joitakin millin sadas-/tuhannesosia eli ihan olematon määrä.
Ainakin Prestalla, Mothersilla ja Meguiarsilla muovinkiillotusaineet ihan lamppujen käsittelyyn ja Mothers suosittelee ajovalojen myllytystä oman powerball 4 paint:in kanssa ja meguiarsilta on keväällä tulossa setti jossa on plast-x, mikrokuituliina ja porakoneeseeen kiinnitettävä kiillotuslaikka. Ameriikan ihmemaan tuotevastuulait kun ovat mitä ovat niin tuskinpa olisivat markkinoilla jos vaikuttaisivat haitallisesti optisiin ominaisuuksiin.
Ihan tavallisilla myllytysvehkeillä käsittelin 3bg passatin ajovalot. Ensin puhdistus claybarilla, epäkeskokone + pehmeät laikat, 1 käsittely meguiarsin #80 ja 2 kertaa meguiarsin plast-x:llä. Pinttynyt lika ja pikkunaarmut lähti tuolla. Isommat naarmut vaatisi järeämpä ainetta ja karkeampaa laikkaa tai vesihiontaa.
Plast-x muuten toimii hyvin naarmuisiin cd-levyihin jne.
Trolle: kumpaa tavaraa 3B:n ajovalojen lasit on: lasia vai muovia?
Muoviin tuo myllytys onnistuu mutta lasiin en kokeilisi.
Kannattaa aloittaa lasien myllytys miedoimmalla tavaralla eli pelkällä plast-x:llä. Jos ei tehoa niin vahvemmalla aineella ensin esim. megun #80 ja plast-x päälle. Jos tuokaan ei toimi niin sitten vesihionta esim 1500, 2000 ja 3000 papereilla ja plast-x päälle.
Plast-x toimii käsinkin mutta koneella huomattavasti paremmin ja voi vaatia 3-5 käsittelykertaa. Itseasiassa oman passatin takavalot sai hyvännäköisiksi pelkästään punaisella glymillä myllyttämällä. Käsittelin ne samalla kun vedin koneella vahan pintaan.
megun myyntipisteet löytyy www.meguiars.fi
mothers myyjät löytyy www.mothers.fi
Presta löytyy googlamalla
Muoviin tuo myllytys onnistuu mutta lasiin en kokeilisi.
Kannattaa aloittaa lasien myllytys miedoimmalla tavaralla eli pelkällä plast-x:llä. Jos ei tehoa niin vahvemmalla aineella ensin esim. megun #80 ja plast-x päälle. Jos tuokaan ei toimi niin sitten vesihionta esim 1500, 2000 ja 3000 papereilla ja plast-x päälle.
Plast-x toimii käsinkin mutta koneella huomattavasti paremmin ja voi vaatia 3-5 käsittelykertaa. Itseasiassa oman passatin takavalot sai hyvännäköisiksi pelkästään punaisella glymillä myllyttämällä. Käsittelin ne samalla kun vedin koneella vahan pintaan.
megun myyntipisteet löytyy www.meguiars.fi
mothers myyjät löytyy www.mothers.fi
Presta löytyy googlamalla
Kysytäänpä tässä, että olisko Pirkanmaalla jollakin myllytyskonetta ja jotain Fareclatahnan pätkää jolla kanssaharrastaja voisi surautta mun toisen etu-umpion sen jälkeen kun ensin hion sen 2000 vesihionnalla? Ajattelin, että voisi ihan kokeilumielessä hioa vesihionnalla todella kulahtaneen ja kiven iskemäisen umpion.
Mulla on toinen umpio vähintään yhtä huono kuin tässä toi huonompi. http://www.passatworld.com/forums/93-wa ... e-new.html
Mulla on toinen umpio vähintään yhtä huono kuin tässä toi huonompi. http://www.passatworld.com/forums/93-wa ... e-new.html
Nostellaan taas,
ei kellään foorumilaisella TAMPEREELLA olis epäkeskoa tai moppauskonetta jolla voisi koittaa pikakiillottaa toista umpiota ettei tarvitse katsastussetää pelätä?
Jos ensin antaisin vesigrittiä 1000-2000:lla ja päälle koneella Fareclalla tms. niin voisiko tulla hyvä?
ei kellään foorumilaisella TAMPEREELLA olis epäkeskoa tai moppauskonetta jolla voisi koittaa pikakiillottaa toista umpiota ettei tarvitse katsastussetää pelätä?
Jos ensin antaisin vesigrittiä 1000-2000:lla ja päälle koneella Fareclalla tms. niin voisiko tulla hyvä?
Viimeksi muokannut alspe, 11.3.2014 7:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mun 3B:n etuvalot oli ihan vaaleanruskeat ja himmeät. Kiillotin ne itse ensin 1200 paperilla ja sen jälkeen vielä 1500 ja 2000 paperilla. Noita hienompia papereita ei löydy ihan joka paikasta, mutta automaalifrimasta aika varmasti.
Viimeistelin linssit vielä rätillä ja yhdellä erittäin hienolla hiomatöhnällä. Muistaakseni oli joku maalille tarkoitettu Super Gloss kiiloitusaine.
Lopputulos oli erittäin hyvä. Aikaa ja energiaahan siinä menee mutta onpa edullisempaa kuin uudet umpiot, eikä tarvitse sitten irroittaa umpioita, johtoja tai polttimia.
Umpioita pystyy ihan hyvin vähän kiilloittamaan jopa parkissakin samalla kun taas odottaa että se muijaa tulee kyytiin.
Banana
Viimeistelin linssit vielä rätillä ja yhdellä erittäin hienolla hiomatöhnällä. Muistaakseni oli joku maalille tarkoitettu Super Gloss kiiloitusaine.
Lopputulos oli erittäin hyvä. Aikaa ja energiaahan siinä menee mutta onpa edullisempaa kuin uudet umpiot, eikä tarvitse sitten irroittaa umpioita, johtoja tai polttimia.
Umpioita pystyy ihan hyvin vähän kiilloittamaan jopa parkissakin samalla kun taas odottaa että se muijaa tulee kyytiin.
Banana
Aika paljon olen noita hionut ja kiillotellut, kyllä noi ainakin vuoden kirkkaana pysyy (enempää en ole kerinnyt seuraamaan). Työn olen tehnyt epäkeskolla hioen viimeisen päälle komeeksi ja kiillotus rotarykoneella siihen päälle. Pinnoitteita en ole käyttänyt, kovavahaa kylläkin. Voisi koittaa jotain pinnoitteita laittaa pintaan, mitenkä vaikuttaa.
Skodasta kiillottelin syksyllä samaan tapaan umpion muovia. Kiveniskemää oli enemmän kuin arvelin, mutta reilun puolen tunnin homma yhteensä molemmille umpioille tuotti juuri ja juuri välttävän lopputuloksen. Tonnisella vesihionta sameaksi ja akkuporaan pehmeä kiillotuslaikka. Meguiarsin Plast-X:ää pintaan ja pyörittelyä. Jos tekisin vielä uudestaan, niin aloitus karheammalla, tonninen väliin, sitten joku hienompi hionta vielä ja lopuksi Mequiars niin tulisi parempi. Taidan pistää tarvikeumpiot (yht. alle 200€) kuitenkin seuraavaksi niin pärjää taas monta vuotta. Alkuperäiset umpiot kustantaisi noin 250€ kipale, joten ne jää välistä :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 83 vierailijaa