3B Passatin etuvalot sumeat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

trolle
-
Viestit: 15
Liittynyt: 4.11.2008 13:36

3B Passatin etuvalot sumeat

ViestiKirjoittaja trolle » 9.11.2008 20:15

Jees elikkäs onko mitään vippaskonstia millä saisi etuvalojen umpioiden lasit kirkkaaksi (tai kirkkaammaksi), kun ovat päässeet jostain syystä sumentumaan. Uudet umpiot maksaa ihan sikana! :D

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 10.11.2008 3:16

Oisit aikasemmi huudellu. Just kerkesin myydä työkaverille omat :)

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 10.11.2008 7:38

Onko noissa ihan oikea lasi vai muovia?

muovin pystyy myllyttämään kirkkaaksi.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 10.11.2008 8:45

Kiveniskut ja kellertymä aiheuttaa todella heikkoa näkyvyyttä. Tuskin saa vippaskonsteilla hyvää. Uusilla osilla saa paremmaksi ja vielä paremmaksi muuttuu jos laittaa xenon-look tuunausumpuiot.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 10.11.2008 8:53

muovin pystyy myllyttämään kirkkaaksi.

Kirkkaaksi joo, mutta muuttuuvatkohan optiset ominaisuudet jos ne turauttaa ihan tavallisella myllytysvehkeellä? Äkkiä voisi tulla mieleen että vastaantulijoiden häikäistymisen riski kasvaa jos se hionta ei menekään ihan putkeen...?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 10.11.2008 11:41

Muovilasissahan ei ole rihlausta ja valokuvio tehdään umpiolla tai linssillä joten ei ne optiset ominaisuudet mihinkään muutu. Oikea lasi jossa on rihlaus onkin ihan eri juttu.

Toisaalta voi ajatella miten optisiin ominaisuuksiin vaikuttaa lika ja naarmut . Eivät varmasti paranna joten tuskin haittaa vaikka kirkkaat lampunlasit myllyttää. Materiaalin määrä joka lähtee pois on joitakin millin sadas-/tuhannesosia eli ihan olematon määrä.

Ainakin Prestalla, Mothersilla ja Meguiarsilla muovinkiillotusaineet ihan lamppujen käsittelyyn ja Mothers suosittelee ajovalojen myllytystä oman powerball 4 paint:in kanssa ja meguiarsilta on keväällä tulossa setti jossa on plast-x, mikrokuituliina ja porakoneeseeen kiinnitettävä kiillotuslaikka. Ameriikan ihmemaan tuotevastuulait kun ovat mitä ovat niin tuskinpa olisivat markkinoilla jos vaikuttaisivat haitallisesti optisiin ominaisuuksiin.

Ihan tavallisilla myllytysvehkeillä käsittelin 3bg passatin ajovalot. Ensin puhdistus claybarilla, epäkeskokone + pehmeät laikat, 1 käsittely meguiarsin #80 ja 2 kertaa meguiarsin plast-x:llä. Pinttynyt lika ja pikkunaarmut lähti tuolla. Isommat naarmut vaatisi järeämpä ainetta ja karkeampaa laikkaa tai vesihiontaa.

Plast-x muuten toimii hyvin naarmuisiin cd-levyihin jne.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 10.11.2008 20:52


trolle
-
Viestit: 15
Liittynyt: 4.11.2008 13:36

ViestiKirjoittaja trolle » 10.11.2008 21:04

Jees! Pitänee kokeilla noita tässä kun ehtii, mistä noita aineita saa ostettua mitä noissa ohjeissa on käytetty?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 11.11.2008 7:16

Trolle: kumpaa tavaraa 3B:n ajovalojen lasit on: lasia vai muovia?

Muoviin tuo myllytys onnistuu mutta lasiin en kokeilisi.

Kannattaa aloittaa lasien myllytys miedoimmalla tavaralla eli pelkällä plast-x:llä. Jos ei tehoa niin vahvemmalla aineella ensin esim. megun #80 ja plast-x päälle. Jos tuokaan ei toimi niin sitten vesihionta esim 1500, 2000 ja 3000 papereilla ja plast-x päälle.

Plast-x toimii käsinkin mutta koneella huomattavasti paremmin ja voi vaatia 3-5 käsittelykertaa. Itseasiassa oman passatin takavalot sai hyvännäköisiksi pelkästään punaisella glymillä myllyttämällä. Käsittelin ne samalla kun vedin koneella vahan pintaan.

megun myyntipisteet löytyy www.meguiars.fi

mothers myyjät löytyy www.mothers.fi

Presta löytyy googlamalla

Commo
-
Viestit: 219
Liittynyt: 27.7.2003 18:23

ViestiKirjoittaja Commo » 11.11.2008 12:49

Itse myllytin normaali Fareklalla vaimon Boran ajovalot kokeilu mielessä ja tuli paljon paremmat kuin oli, en muista karkeutta. Mutta kaapissa oli kahta eri karkeutta joilla aiemmin olin sumurajoja kiillottanut.

trolle
-
Viestit: 15
Liittynyt: 4.11.2008 13:36

ViestiKirjoittaja trolle » 11.11.2008 14:11

Eiköhän nuo muovia ole. kovasti ainakin ovat sen tuntuiset

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 12.11.2008 17:06

BTCF:n puolella valittelevat että myllytyksen jälkeen muovit kellertyvät ja sumentuvat nopeasti ja on pakko vaihtaa uudet. Tiedä sitten mitten VAG:ssa...

janitkon
-
Viestit: 100
Liittynyt: 28.10.2007 19:08

ViestiKirjoittaja janitkon » 14.11.2008 7:45

Taitaa UV-suojaus hävitä tuon myllytyksen yhteydessä ainakin noista bimmeistä jos kerran kellastuu. Auttaisikohan kirkas lakkaus?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 10.4.2013 22:07

Kysytäänpä tässä, että olisko Pirkanmaalla jollakin myllytyskonetta ja jotain Fareclatahnan pätkää jolla kanssaharrastaja voisi surautta mun toisen etu-umpion sen jälkeen kun ensin hion sen 2000 vesihionnalla? Ajattelin, että voisi ihan kokeilumielessä hioa vesihionnalla todella kulahtaneen ja kiven iskemäisen umpion.

Mulla on toinen umpio vähintään yhtä huono kuin tässä toi huonompi. http://www.passatworld.com/forums/93-wa ... e-new.html

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 10.3.2014 9:16

Nostellaan taas,

ei kellään foorumilaisella TAMPEREELLA olis epäkeskoa tai moppauskonetta jolla voisi koittaa pikakiillottaa toista umpiota ettei tarvitse katsastussetää pelätä?
Jos ensin antaisin vesigrittiä 1000-2000:lla ja päälle koneella Fareclalla tms. niin voisiko tulla hyvä?
Viimeksi muokannut alspe, 11.3.2014 7:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 10.3.2014 11:47

Ite vedin borasta muistaakseni 800-1200 vesien kanssa jonka jälkeen megun valonkiillotus setillä kiilto.. Hyvät tuli..

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 10.3.2014 14:41

Joo kyllä tuon yhdessä iltapäivässä tekee ihan käsipelilläkin. Vaikkapa 600 -> 1200 -> 2000 -> hiomatahna.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 10.3.2014 16:29

Mun 3B:n etuvalot oli ihan vaaleanruskeat ja himmeät. Kiillotin ne itse ensin 1200 paperilla ja sen jälkeen vielä 1500 ja 2000 paperilla. Noita hienompia papereita ei löydy ihan joka paikasta, mutta automaalifrimasta aika varmasti.
Viimeistelin linssit vielä rätillä ja yhdellä erittäin hienolla hiomatöhnällä. Muistaakseni oli joku maalille tarkoitettu Super Gloss kiiloitusaine.
Lopputulos oli erittäin hyvä. Aikaa ja energiaahan siinä menee mutta onpa edullisempaa kuin uudet umpiot, eikä tarvitse sitten irroittaa umpioita, johtoja tai polttimia.
Umpioita pystyy ihan hyvin vähän kiilloittamaan jopa parkissakin samalla kun taas odottaa että se muijaa tulee kyytiin.

Banana

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 10.3.2014 19:32

Aika paljon olen noita hionut ja kiillotellut, kyllä noi ainakin vuoden kirkkaana pysyy (enempää en ole kerinnyt seuraamaan). Työn olen tehnyt epäkeskolla hioen viimeisen päälle komeeksi ja kiillotus rotarykoneella siihen päälle. Pinnoitteita en ole käyttänyt, kovavahaa kylläkin. Voisi koittaa jotain pinnoitteita laittaa pintaan, mitenkä vaikuttaa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.3.2014 7:49

Ottaako se aikaa tosiaan, ja minkäverran? Siis tunteja jatkuvalla käsihionnalla?
Kaverilla olisi kyllä epäkesko, mutta ei siihen taida olla mitään 1000 tai 2000 vesipapereita olla olemassa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 11.3.2014 12:08

Paineilmaepäkeskoon pyöreällä pädillä saa Abralon laikkoja Mirkalta, muistaakseni 4000 saakka. Käsin hiominen kauhea työ, kestää kauan..

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.4.2014 15:54

Tuli hiottua käsipelillä pikaisesti umpiota. 800 ja 2000 vesihionta ja päälle jotain vanhaa Autoglym metal polishia (joka kiillottaa rautaa ainakin tosi hyvin). Ei siitä uutta tullut, mutta 30min hommaksi aika jees ja kelpaa mulle.

Alku:

Kuva
Kuva

hiontaa:

Kuva

vilkunkohta hiottu ja Glymilla kiillotettu:

Kuva

Loppu:
Kuva
Kuva

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.4.2014 16:02

Noinkin paskasella lähtökohdalla olis varmaan voinu alottaa 320-400 paperista, ehkä jopa vieläkin karkeammasta.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.4.2014 16:15

Olis voinut, ehkä. Kyllä tolla 800:llakin sai pientä viirua aikaan aluksi, helpostihan muovi naarmuuntuu jos kovin painaa ja on grittiä paperissa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.4.2014 16:51

Juu, mutta noin huonoon kuntoon menneistä umpioista saa varmaan vetääkin sen millin kerroksen pois.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 7.4.2014 9:52

Skodasta kiillottelin syksyllä samaan tapaan umpion muovia. Kiveniskemää oli enemmän kuin arvelin, mutta reilun puolen tunnin homma yhteensä molemmille umpioille tuotti juuri ja juuri välttävän lopputuloksen. Tonnisella vesihionta sameaksi ja akkuporaan pehmeä kiillotuslaikka. Meguiarsin Plast-X:ää pintaan ja pyörittelyä. Jos tekisin vielä uudestaan, niin aloitus karheammalla, tonninen väliin, sitten joku hienompi hionta vielä ja lopuksi Mequiars niin tulisi parempi. Taidan pistää tarvikeumpiot (yht. alle 200€) kuitenkin seuraavaksi niin pärjää taas monta vuotta. Alkuperäiset umpiot kustantaisi noin 250€ kipale, joten ne jää välistä :)

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 7.4.2014 10:54

Tässä kohtaa sanon taas, että paineilma epäkesko ja rotary kiillotuskone on asiassa must juttu niin saa täydellisen lopputuloksen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 83 vierailijaa