Kotimaalari Jyväskylästä!!(golfin puskuri väriin)
Valvoja: ffp jäsenet
Kotimaalari Jyväskylästä!!(golfin puskuri väriin)
Sattuisko löytyä ketää täältä jyväskylästä, jota kiinnostais pieni puskurin maalaus? Pitäis saada Golfin muovipuskuri väriin piakkoin ja firmat on nii kalliita et jos jotain kiinnostaa niin privalla tai maililla yhteyttä.
[email protected]
[email protected]
Maalia + lakkaa saa tosiaan 50 eurolla jo aika reilusti. Massa maksaa sen 45-50e litra, lakka 20-25e/litra ja ohenne muutaman euron litra. Ja puskuriin kuluu maalia + lakkaa ehkä 2-3dl kumpaakin valmiina ohennettuna seoksena...
Kyllä mä tekisin ainakin satasella, jos olisi tilat ja laitteet. Vaikka 2 puskuria.
Kyllä mä tekisin ainakin satasella, jos olisi tilat ja laitteet. Vaikka 2 puskuria.
Ite ku itelleen tekee, niin ei sitä aina tuu ajatelleeksi että jotain ne hyllystä löytyvät kitit ja tinnerit ja muut tarvikkeet maksaa, ja kaikki turaamiseen käytetty aika on jostain muusta ajasta pois.
Tavan kuluttajalle maalit ja lakat on lähempänä 100e/litra. Parin kolmen desin tarpeet(metalliväri+lakka+ohenteet+kovetteet) maksaa 40-80e riippuen kuun asennosta ja paikasta. Siihen lisäksi pohjamaalit, kitit, liuottimet ruiskun pesuun ja muut tarvikkeet. Sitten jokunen tunti tallin siivoukseen, maalaukseen, lakkaukseen ja jälkien siivoamiseen.
Lopputuloksena kakkoslaadun pinta, koska ei sitä kotitallia kuitenkaan saa niin puhtaaksi että sais yhtä hyvää jälkeä kuin ammattipaikassa. Ja puskurin omistajalla meni rahaa saman verran kuin että olis vaan vaivattomasti kiikuttanut sen maalarille ja saanut kerralla hyvän. ;)
Tavan kuluttajalle maalit ja lakat on lähempänä 100e/litra. Parin kolmen desin tarpeet(metalliväri+lakka+ohenteet+kovetteet) maksaa 40-80e riippuen kuun asennosta ja paikasta. Siihen lisäksi pohjamaalit, kitit, liuottimet ruiskun pesuun ja muut tarvikkeet. Sitten jokunen tunti tallin siivoukseen, maalaukseen, lakkaukseen ja jälkien siivoamiseen.
Lopputuloksena kakkoslaadun pinta, koska ei sitä kotitallia kuitenkaan saa niin puhtaaksi että sais yhtä hyvää jälkeä kuin ammattipaikassa. Ja puskurin omistajalla meni rahaa saman verran kuin että olis vaan vaivattomasti kiikuttanut sen maalarille ja saanut kerralla hyvän. ;)
Maalia + lakkaa saa tosiaan 50 eurolla jo aika reilusti. Massa maksaa sen 45-50e litra, lakka 20-25e/litra ja ohenne muutaman euron litra. Ja puskuriin kuluu maalia + lakkaa ehkä 2-3dl kumpaakin valmiina ohennettuna seoksena...
Kyllä mä tekisin ainakin satasella, jos olisi tilat ja laitteet. Vaikka 2 puskuria.
Joo kyllä maalin ja lakan saa tolla mutta kun ostat maali suodattimet, pöly-rätit, rasvan poistot,
sävypohjat ja kovetteet lakkaan, jne
Noh, jos ajatellaan että kyseessä ei ole ihan uusimpia autoja niin miksi ei käytä maalatessa ns. omatäyttöspraypulloa joka on siis ihan samaa maalia mitä ruiskuun ostetaan. Tätä ei sitten kannata sekoittaa noihin markettien spraypulloihin.
Käläkälä pullo maalia ja lakkaa + muovin tartunta-aine maksanee n.40-60e.
Jos maalataan vain pintapuoli niin toi määrä riittää yleensä.
Siihen pohjatyöhön käytettävät pesuaineet, hiomapaperi, mahdollinen kitti, paineilma, sähkön käyttö + mahdollinen lämmitys jne.
Meniskö 10-15e max. Ollaan 50-75e tuntumassa. Jos hyvin tekee pohjatyöt siivouksineen kaikkineen niin 2h on minimiaika mitä tuohon kuluu. Että viitsisi alkaa tekemään tuota siten että itselleen jää jotain käteen pitäisi työpalkkaa saada se 50e minimissään käteen. Eli puskurin maalaus olisi sitten n.100-125e. Se onkin sitten jo niin kallista että ei jää todennäköisesti isoa hinta-eroa ammattimaalarin tekemänä. Vai mitä ne pyytää puskurin maalauksesta ?
Uuden tarvikekonepellin maalaus olisi ollut 150-300e Jyväskylän seudulla n. 1kk sitten ilman lakkausta, molemmat puolet.
Muutamaa kikkulaa tässä parin vuoden sisällä olen maalauttanut ihan ammattimaalareilla ja kyllä niistä niin selvästi jää näkyviin se kohta mistä on maalattu että samanlaista jälkeä saa kyllä spraypullollakin. Pohjatyöt merkkaa paljon enemmän kuin se tuleeko maali spraypullosta vai ruiskusta.
Käläkälä pullo maalia ja lakkaa + muovin tartunta-aine maksanee n.40-60e.
Jos maalataan vain pintapuoli niin toi määrä riittää yleensä.
Siihen pohjatyöhön käytettävät pesuaineet, hiomapaperi, mahdollinen kitti, paineilma, sähkön käyttö + mahdollinen lämmitys jne.
Meniskö 10-15e max. Ollaan 50-75e tuntumassa. Jos hyvin tekee pohjatyöt siivouksineen kaikkineen niin 2h on minimiaika mitä tuohon kuluu. Että viitsisi alkaa tekemään tuota siten että itselleen jää jotain käteen pitäisi työpalkkaa saada se 50e minimissään käteen. Eli puskurin maalaus olisi sitten n.100-125e. Se onkin sitten jo niin kallista että ei jää todennäköisesti isoa hinta-eroa ammattimaalarin tekemänä. Vai mitä ne pyytää puskurin maalauksesta ?
Uuden tarvikekonepellin maalaus olisi ollut 150-300e Jyväskylän seudulla n. 1kk sitten ilman lakkausta, molemmat puolet.
Muutamaa kikkulaa tässä parin vuoden sisällä olen maalauttanut ihan ammattimaalareilla ja kyllä niistä niin selvästi jää näkyviin se kohta mistä on maalattu että samanlaista jälkeä saa kyllä spraypullollakin. Pohjatyöt merkkaa paljon enemmän kuin se tuleeko maali spraypullosta vai ruiskusta.
Uuden tarvikekonepellin maalaus olisi ollut 150-300e Jyväskylän seudulla n. 1kk sitten ilman lakkausta, molemmat puolet.
Siis oliko kyseessä akryyliväri vai base-väri. Maalaako joku base-pohjan ilman lakkaa, mielenkiintoista...
edit. Tai siis hinnoitteleeko joku maalauksen sävytyksen ja lakkauksen mukaan...
Base värejä saa täys myös kiiltävänä. Itse maalasin autoni täys kiiltävä keltaisella basella!!
Hmm...no jos täällä Jyväskylän seudulla menee ostamaan Base-väriä, niin tiskille lyödään värimassa mihin tulee pelkkä ohenne. Sen lisäksi tarvitset lakan siihen päälle, notta se ensimmäinen vesisade ei vie sitä nykyään vesiliukosta kuraa mennessään. Sitä tässä lähinnä ajoin takaa. En tarkoittanut base-värillä mitään perussinistä tai keltaista sävyä vaan maalin koostumusta.
Sorry Sore tarkoititkin siis pelkkää massaa!! Viäkö massa värejä jostain saa?? Itselläni purkki tolkulla hopea massaa mut ei kovettajaa siihen! Tosin perus akryyli väriäkin kutsutaan base väriksi. Akryyliin saa valita kiilto asteen ja tarvittaessa myös lakan. Ja hyvin on vesiohenteinen pysynyt ilman lakkaakin. Eikä ole liituuntunut kesän riennoissa!! :)
Quote:
Uuden tarvikekonepellin maalaus olisi ollut 150-300e Jyväskylän seudulla n. 1kk sitten ilman lakkausta, molemmat puolet.
Siis oliko kyseessä akryyliväri vai base-väri. Maalaako joku base-pohjan ilman lakkaa, mielenkiintoista...
edit. Tai siis hinnoitteleeko joku maalauksen sävytyksen ja lakkauksen mukaan...
Minä kun en noista maalitermeistä mitään ymmärrä, mutta lakkaus siihen päälle olisi ollut 50e lisää. Ja maalia ei erikseen sävytetty vaan otettiin sillä värillä mitä värikoodi näytti. Kyseessä siis vm.-94 auto hintaluokassa 2000-3000e. Mulle riitti että se on nyt edes sinnepäin se väri, muu osa on kuitenkin haalistunut vuosien saatossa niin ei ole niin merkitystä...
Pitäis saada Golfin muovipuskuri väriin piakkoin ja firmat on nii kalliita
Aloitetaanpa alusta, kannattaa ensiksi varmaan määrittää se kallis. Toisille se on sata euroa, toisille se on 500 €. Tämä maa on täynnä autotallimaalareita ja ammattimaalareita. Hinnat perustuu yleensä paikan koon, sijainnin ja sen kuuluisan naamavärkin mukaan.
Sitten selvennystä niistä maalitermeistä (nämä perustuu siis tavantallaajan/harrastajan tietokantaan, paremmin tietävät korjatkoon).
-massa/baseväri = väri, johon tulee itse väri ja ohenne (yleisin taitaa olla fifti-fifti suhteella (PPG ainakin)). Tämä voi siis olla vesi- tai liuotinpohjainen (ymmärtääkseni moottoripyörän ja raskaankaluston värejä saa vielä liuotinpohjaisena). Tämä väri vaatii siis aina lakan päälle.
-akryyli/suorakiiltoväri = väri, johon tulee värimassa, ohenne ja kovete suoraan (esim PPG vanhaan hyvään liukkari aikaan suhteilla 3:1:0,2). Tällä maalilla vedetään siis maalattaessa ensin tartuntapinta ja sitten suoraan märkä, jotta saavutetaan haluttu kiilto. Eli suomeksi sanottuna ruiskusta tulee valmista maalia (tähän verrattavissa nuo spray-pullot). Tämä väri ei tarvitse lakkaa päälle, tuo toki syvemmän kiillon haluttaessa, mutta silloin joutuu tekemään välihionnan värin kuivuttua.
Itselläni purkki tolkulla hopea massaa mut ei kovettajaa siihen!
Edelleenkään, jos se on oikeasti pelkkää värimassaa niin siihen ei sitä kovetinta tarvitse. Siihen lakkaan se tarvitsee vasta sen kovettajan.
Ja hyvin on vesiohenteinen pysynyt ilman lakkaakin.
Ohennin ei vaikuta suoranaisesti pysymiseen. Jos "vesimassan" vedät ilman lakkaa, niin sateita odotellessa...
Toivottavasti helpotti...
Itselläni on tuo DuPontin hopeaa värimassaa ja se todellakin vaatii kovettajan. Siksi hieman hankala kun kovettajaa siihen ei enään valmisteta. Teknoksen 90 kovettaja käy kyllä mutta se tekee kiiltoasteen himmeämmäksi.
Sorella hyvät tiedot harrastelu pohjalta!! Ja niinkuin jo kirjoitin itse tarkoitin Akryyli base väriä. Joka tarkoittaa PERUS väriä (kiiltoasteen saa valita) ilman lakkaa. Ehkä hieman hölmöä väitellä näistä maaleista sillä jokaisen maalinvalmistajan tuotokset ovat hieman erilaisia. Noin kymmenisen vuotta olen noitten maalien kanssa ollut tekemisissä ammatikseni niin monen moisia liemiä on tullut nähtyä. Mutta on hienoa nähdä että joillain on kiinnostusta perehtyä ruiskumaalaukseen vai ei välttämättä ole ammatti!
By the way!!! Sorry offtopic!!
Sorella hyvät tiedot harrastelu pohjalta!! Ja niinkuin jo kirjoitin itse tarkoitin Akryyli base väriä. Joka tarkoittaa PERUS väriä (kiiltoasteen saa valita) ilman lakkaa. Ehkä hieman hölmöä väitellä näistä maaleista sillä jokaisen maalinvalmistajan tuotokset ovat hieman erilaisia. Noin kymmenisen vuotta olen noitten maalien kanssa ollut tekemisissä ammatikseni niin monen moisia liemiä on tullut nähtyä. Mutta on hienoa nähdä että joillain on kiinnostusta perehtyä ruiskumaalaukseen vai ei välttämättä ole ammatti!
By the way!!! Sorry offtopic!!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa