H4 ja Relejohtosarja
Valvoja: ffp jäsenet
H4 ja Relejohtosarja
Terve.
Ajattelin kun talvi tulee, niin releyttää valot uudestaan.
Mutta kysymys kuuluukin että kun Golf3:sa on H4 polttimot, niin onko niille jotain omaa johtosarjaa, vai pitääkö ostaa kaksi normaalia relejohto sarjaa?
Ajattelin kun talvi tulee, niin releyttää valot uudestaan.
Mutta kysymys kuuluukin että kun Golf3:sa on H4 polttimot, niin onko niille jotain omaa johtosarjaa, vai pitääkö ostaa kaksi normaalia relejohto sarjaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Helpoimmalla pääsee Bilteman valonvahvistinsarjalla, joka ei aivan huippulaatua ole, mutta jos ei ole aivan sinut autosähköjen kanssa eikä osaa tehdä luotettavia liitoksia, tuo on hyvä kytke-ja-käytä -vaihtoehto. Epäonnistumisen mahdollisuus Bilteman sarjalla on erittäin pieni.
En sanonut huonolaatuiseksi, mutta onhan siinä omat juttunsa, kuten sulakkeiden puuttuminen, epästandardit releet ja ehkä hieman ohuet johtimet. Olisi myös järkevää pitää ainakin lähivalot omina piireinä, mitä bilteman sarjassa ei ole tehty.
Hintaansa nähden kuitenkin varsin toimiva setti. Haulla "biltema" ja "releytys" löytyy tuosta juttua tältäkin foorumilta.
Hintaansa nähden kuitenkin varsin toimiva setti. Haulla "biltema" ja "releytys" löytyy tuosta juttua tältäkin foorumilta.
Helpoimmalla pääsee Bilteman valonvahvistinsarjalla, joka ei aivan huippulaatua ole, mutta jos ei ole aivan sinut autosähköjen kanssa eikä osaa tehdä luotettavia liitoksia, tuo on hyvä kytke-ja-käytä -vaihtoehto. Epäonnistumisen mahdollisuus Bilteman sarjalla on erittäin pieni.
Kyllä sähköhommat onnistuu loistavasti. Mut ajattelin vaan kun tuolla olis tommonen suht halpaan hintaan click. En tiä sitten maksaako vaivaa jos käy ostamassa osat ja itse tekee. Mieluiten maksan 8€ valmiista. Ja tuossa on noi liittimetkin, joko käy ostaan vastakappaleen tai pistää poikki johdon ja talteen liitin.
Mutta itse asiaan, tarvii siis ostaa kaksi sarjaa noita? Pitkille oma? Vai onnistuuko kikkaileen jotenkin?
Jos tosiaan sähköhommat sujuu loistavasti, niin mielummin kyllä tekis itse johtosarjat. Vaikka homma tulee hieman kalliimmaksi kuin 8€ (x3) pilipalisarjat ja asennusta hieman enempi, niin on tuloskin kuitenkin paljon parempi.
Ja tosiaan molemmille lähivaloille omat sulakkeet ja releet, ja kaukovaloille riittää yhdet. Paitsi jos hyvät lisävalot keulilla, niin niillekin laittaisin omat johdot.
Ja tosiaan molemmille lähivaloille omat sulakkeet ja releet, ja kaukovaloille riittää yhdet. Paitsi jos hyvät lisävalot keulilla, niin niillekin laittaisin omat johdot.
Mä laittelin kiinni Corradoon tommosen Bilteman sarjan, hyvin on toiminu, mutta joutu ite laittaan sulakkeet väliin. Toinen ongelma oli, että ei liittimet sopinetkaan umpioiden liitäntöihin, joten liittimet auki ja uudet abikot kiinni ja pirusti sähköteippiä :D
Nyt kyllä näkeekin noilla valoilla jotain, kun aiemmin polttimon kannasta mitattuna oli ~7V ja nyt 12V.
Nyt kyllä näkeekin noilla valoilla jotain, kun aiemmin polttimon kannasta mitattuna oli ~7V ja nyt 12V.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Erittäin samaa mieltä!Jos tosiaan sähköhommat sujuu loistavasti, niin mielummin kyllä tekis itse johtosarjat. Vaikka homma tulee hieman kalliimmaksi kuin 8€ (x3) pilipalisarjat ja asennusta hieman enempi, niin on tuloskin kuitenkin paljon parempi.
Ja tosiaan molemmille lähivaloille omat sulakkeet ja releet, ja kaukovaloille riittää yhdet. Paitsi jos hyvät lisävalot keulilla, niin niillekin laittaisin omat johdot.
Saa hyvälaatuiset osat ja sulakkeet/releet hyvään paikkaan suojaan.
Quote:
Jos tosiaan sähköhommat sujuu loistavasti, niin mielummin kyllä tekis itse johtosarjat. Vaikka homma tulee hieman kalliimmaksi kuin 8€ (x3) pilipalisarjat ja asennusta hieman enempi, niin on tuloskin kuitenkin paljon parempi.
Ja tosiaan molemmille lähivaloille omat sulakkeet ja releet, ja kaukovaloille riittää yhdet. Paitsi jos hyvät lisävalot keulilla, niin niillekin laittaisin omat johdot.
Erittäin samaa mieltä!
Saa hyvälaatuiset osat ja sulakkeet/releet hyvään paikkaan suojaan.
Okei. Kai sitä pitää itte ruveta väsäileen. Pää syyllinen on laiskuus etten
itse olisi tehny, mutta kai sitä voi syksyn pimeillä tunneilla väsäillä.
Sanokaas vielä minkälainen rele pitää lähivaloille tulla?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ihan sitä yksinkertaisinta mallia. Ja kannattaa jättää halvimmat releet kauppaan ja suosia jotain tunnettua valmistajaa.
Itellä lähivaloissa jotkut saksalaiset releet ja kaukovaloissa jotai italialaisia, niin kyllä se näkyy kumpien nastat hapettuu nopeammin. Tämähän ei olisi oleellista jos olisi jaksanu laittaa ne johonkin hyvään suojaisaan paikkaan...
Itellä lähivaloissa jotkut saksalaiset releet ja kaukovaloissa jotai italialaisia, niin kyllä se näkyy kumpien nastat hapettuu nopeammin. Tämähän ei olisi oleellista jos olisi jaksanu laittaa ne johonkin hyvään suojaisaan paikkaan...
mites, minkä merkkisiä ootte käyttänyt, kun ainakin motonetin sellasessa rele/johtosarjassa mukana tulevat olivat kokolailla susia (lyhyet sytty millon huvittaa, mutta pitkät pelitti hyvin) ja tilalle laitetut unipoint merkkiset ei nekään toimi oikein kun mulla pitkät hirttää päälle tällä uudella kokoonpanolla... apua kaivataan
On erittäin suositeltavaa käyttää releitten kanssa sokkeleita. Tällöin ei tarvitse käyttää suojattuja liittimiä ja liittimien kontaktit voi tarvittaessa tinata (mitä kaikki eivät suosittele). Sokkeli suojaa myös releen liitoksia ja itse relettä vedeltä. Oikkuileva rele on myös helpompi paikantaa ja vaihtaa tarpeen tullen.
Releitä ei kannata asentaa paikkaan, missä vesi ja kura lentää tai mihin painepesurin kärsä osuu, kuten lukkopelti. Kannattaa myös malttaa asentaa ne releet aina "roikkuvaan" asentoon kosteutta vastustamaan.
Kun releitä piuhottaa, on järkevämpää kiskoa akulta saakka ohuempaa ja joustavampaa johtoa jokaiselle releelle erikseen (lähivalot, kaukovalo, sumarit) releille (sulake väliin) kuin yksi paksu, jonka sitten haaroittaa relepaketilla.
Releitä ei kannata asentaa paikkaan, missä vesi ja kura lentää tai mihin painepesurin kärsä osuu, kuten lukkopelti. Kannattaa myös malttaa asentaa ne releet aina "roikkuvaan" asentoon kosteutta vastustamaan.
Kun releitä piuhottaa, on järkevämpää kiskoa akulta saakka ohuempaa ja joustavampaa johtoa jokaiselle releelle erikseen (lähivalot, kaukovalo, sumarit) releille (sulake väliin) kuin yksi paksu, jonka sitten haaroittaa relepaketilla.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Termi nimeltään tinarutto aloittaa suojaamattomissa liitoksissa piuhan nakertamisen heti tinauksen rajasta ja saattaa syödä johtimen poikki. Tämä tapahtuu erityisesti, kun liitoksissa vaikuttaa yhtaikaa kupari, tina, vesi ja suola. Veneissähän tilanne on tavallinen, eikä kovin harvinaista autoissakaan. Juotettu liitos pitäisi hermeettisesti suojata esim. kutistesukalla.
Tinattu liitos myös murtuu jäykkänä helpommin kuin tinaamaton. Mekaanisesti lujaa liitosta -kuten autotoissa käytetyt tehdasliitokset ovat- ei ole tarvis tinata.
Tinattu liitos myös murtuu jäykkänä helpommin kuin tinaamaton. Mekaanisesti lujaa liitosta -kuten autotoissa käytetyt tehdasliitokset ovat- ei ole tarvis tinata.
Kunnollinen puristuliitos on niin tiivis ettei sinne enää edes mene tinaa sisälle. Mitään muuta kuin haittaa ei ole tinasta, juoksute syövyttää koska sitä kumminkaan ei saa rajapinnasta monisäikeisen johtimen sisältä pois, sekä juurikin mekaaninen rasitus on huonompi.
Kunnon työkalut ja kunnon liittimet, niin ei tarvitse murehtia.
Kunnon työkalut ja kunnon liittimet, niin ei tarvitse murehtia.
Kunnon työkaluilla ja liittimillä tosiaan tinailut jää melko turhiksi. Toisaalta sama koskee sitä tinailuakin.
Itse tulee joskus heitettyä pikku tippa tinaa siihen puristusliitoksen päähän (eli aivan siihen johdon päähän, liittimen keskivaiheille). Siis tietysti vain suojaamattomien liittimien tapauksessa. Ja tietysti kunnollinen ja oikeankokoinen kutistesukka päälle.
Yleensä siinä tehdään virheitä, kun sitä liitintä lähdetään kuumentamaan liikaa, ja käytetään aivan liian paljon tinaa. Jos sitä tinaa laittelee niin paljon, että se lähtee kulkeutumaan puristusliitoksen yli johtoa pitkin, niin silloin niitä ongelmia on tiedossa.
Ja tuo siis omien kokemuksien perusteella.
Itse tulee joskus heitettyä pikku tippa tinaa siihen puristusliitoksen päähän (eli aivan siihen johdon päähän, liittimen keskivaiheille). Siis tietysti vain suojaamattomien liittimien tapauksessa. Ja tietysti kunnollinen ja oikeankokoinen kutistesukka päälle.
Yleensä siinä tehdään virheitä, kun sitä liitintä lähdetään kuumentamaan liikaa, ja käytetään aivan liian paljon tinaa. Jos sitä tinaa laittelee niin paljon, että se lähtee kulkeutumaan puristusliitoksen yli johtoa pitkin, niin silloin niitä ongelmia on tiedossa.
Ja tuo siis omien kokemuksien perusteella.
itse hommasin sähkötukusta tiivitä koteloita kaks kummallekki umpiolle omat. ja kumpaanki kaks boschilaista relettä joista toinen lyhyille ja toinen pitkille. ensin sulakerasiaan josta kahella 30A kummallekki boksille 10mm2 kaapelilla ja siellä jomppasin yhteen navat. muutama vedonpoistaja ettei vesi mee sisälle. vois ottaa joku päivä kuvan jos jaksais avata konepeltiä ja muistais kameran matkaan
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Laittakaas linkkiä sit kunnon puristyökaluun. Mielellään suht budjettihintaista.
HT 5132C
Ittellä tollanen. Sairaan hyvä vehje ja pysyy budjetissa. Irrotettavat leuat, joten siihen periaatteessa vois tehdä/teettää/ostaa melken minkälaisia leukoja tahansa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ThomasLof ja 50 vierailijaa