Yliahto-ongelma A4 1.8T (AEB)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

Yliahto-ongelma A4 1.8T (AEB)

ViestiKirjoittaja cancermann » 21.7.2008 15:56

Laitoin uudehkon ahtimen reilut 5tkm sitten, kun vanha "korkkasi".
Sen jälkeen paineet oli normaalit n. 0,5bar.
Kaikki toimi normaalisti, ja kun tein konehuoneessa jotain muuta, huomasin by-pass -venttiilin alipaineletkun olevan irti. Laitoin takaisin, jonka jälkeen paineet nousi 0,8bar paikkeille. Tämä tavallaan ok ( :-D ) mutta pian alkoi normaalisti kiihdyttäessä kuulua suunnilleen 0-0,2bar paikkeilla kuulua ihmeellinen "vingahdus" (ei siis ahtimen, vaan sellainen matalempi) jonka arvelin tulevan mahdollisesti vuotavasta by-passista.
Nyt kun on uusi by-pass, ahdot saattaa nousta yli 1,5bar jonka jälkeen ilmeisesti moottorinohjaus alkaa pätkimään jolloin auto nykii ihan älyttömästi.
Tuossa availin paikkoja, ja taas ahtimessa tuntuu päittäisvälystä.

Mutta, mikä voi tehdä tuon mahdottoman korkean ahtopaineen?
Kun tuo 0,8bar oli, ei ollut tuota nykimisongelmaa, eli liekö joku joskus lastuttanut tuon (?).

Ikävää jos pitää 4kpl ahtimia laittaa /vuosi :-/

Any ideas???

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.7.2008 16:07

Antaako mitään vikakoodeja? N75?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 21.7.2008 16:07

Muistitko öljyputket rassata?

musta on paras
-
Viestit: 40
Liittynyt: 5.5.2008 20:34

ViestiKirjoittaja musta on paras » 21.7.2008 17:04

Ahtimessa on yleensä pieni väljys(ei päittäis), joka tuntuu käsin kun siitä akselista kiini ottaa,,Jos lastutettu niin normi ahdot,,mut ei kyllä kuuluisi alkaa rötäämään,,Kannattaa vaihtaa ne pienet alipaine letkut jos vaikka sattuu oleen jotain tukoksia jossain.Ja ahtoja voit säätää hukkaportin tangosta.Kun ei se tehtaalta tullessaan yleensä kohdallaan ole!Kokeile säätää tankoa niin että kierteessä oleva M10 on lähinninnä kierteen alku osassa.Näin saat ahdot laskemaan.
Viimeksi muokannut musta on paras, 22.7.2008 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 21.7.2008 18:13

Tosiaan tuo öljyn tuloputki pitää putsata, jonkun syyn takiahan se vanhakin ahdin on mennyt. En usko että kilometrit varsinaisesti siihen on syynä.

Säteittäisvälystä on kyllä ahtimen laakereissa jonkun verran, päittäisvälystä ei kuulu olla.

Haiskahtaa siltä, että esim by-passin vaihdon yhteydessä on n75 tulo- tai kellolle menevä letku irronnut tai menneet sekaisin kolmannen kanssa.

Kyllä ne hukkiksen tangot on tehtaalta (org) ihan oikein (en ota kantaa huollettuihin). Tuossa kun ei säädetä painetta vaan ilmamassaa.

jaarli81
-
Viestit: 125
Liittynyt: 12.7.2006 21:22

ViestiKirjoittaja jaarli81 » 22.7.2008 7:51

Laitoitko samanlaisen turbon vanhan tilalle?

1.5bar on todella paljon vakioturbolle, oli lastutettu tai ei. Sellainen 1.2bar on normaali paine lastutetulle.

Ahtojen noustessa liikaa moottorinohjaus pitäisi mennä safe modeen, jolloin paineet tippuvat. Tarkista tosiaan, että kaikki letkut meni oikein päin N75:lle ja by-passille. Lisäksi vikakoodit lukuun. Periaatekuva miten letkut pitäisi mennä löytyy http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94569&highlight= .

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 22.7.2008 9:10

Joo, ahdin on samanlainen kuin AEB:n alkuperäinen.
Tuo ahtojen nousu tuli tosiaan "hiljalleen", joskin tuo älytön 1,5bar pomppu tuli heti tuon venttiilin vaihdon jälkeen.
Ei tässä vissiin auta kuin alkaa ropaamaan ihan urakalla :-/

Kiitos kuvista, tosi hyviä :-)

nassesetä
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 27.9.2018 15:57

Re: Yliahto-ongelma A4 1.8T (AEB)

ViestiKirjoittaja nassesetä » 27.9.2018 16:43

Sattuipa tämä juttu silmään ja yleensä näissä jää aina selviämättä sitten mikä lopulta oli vikana.Asensin menneenä kesänä Audi A4 1,8t avantiin uuden Saksasta tilatun JP groupin k4 ahtimen.Auto on vuosimallia 1998.Yliahtoa riitti!Vuotoja etsittiin eikä ollut,huohotinjärjestelmän puhdistin ja myös pyöräkotelossa olevan bensakaasujen kierrätyspöntön ja pohjaventtiilin eikä auttanut.Toiset puolat tulpat sun muut vaihdoin eikä auttanut auto vaan rynkytti ja nyki,kun alkoi kunnolla kuormittamaan.N75 ja bybass venttiilin uusin eikä muuttunut miksikään.Normaalisti pienellä kaasulla pystyi ajamaan ja toimi ihan ok paitsi,että 3000rpm kohdalla jos hetkenkään kuormitti isommalla pykälällä,niin limp mode oli varma asia.Useampi kuukausi tuli tässä ajeltua tuolla uskomattoman oikukkaalla vehkeellä ja kun töissä sitten menneellä viikolla asensin kaukolämpökeskukseen paine-erosäädintä,niin mieleen tuli eräs asia???Pelaako N75 ja turbon painekello kunnolla yhteen???Kävin tarvikeliikkeestä pienireikäistä 3,mm:n kumiletkua jolla ohitin N75 venttiilin kokonaan.Jätin letkuun hieman ylim.pituutta,että ei tule liian suuria ja nopeita paineen muutoksia.Näinhän se oli,että hukkaportin toiminta tulee myöhäjunassa! ei kertakaikkiaan vaan kerkeä avautumaan riittävän nopeasti!Alkoi heti toimimaan vaikka pelaakin nyt vain kellon kalvon avautumispaineella.Silti ahdot pysyy 0,8-1,0 paikkeilla vaikka N75 naksuu huvikseen letkun päät tulpattuina!Vikakoodit hävisivät yliahdon ja myös liiallisen ilmamäärän osalta.Pirteesti liikkuu ja moitteettomasti toimii!35cm.n pituinen pienireikäinen kumiletku on parempi paineensäädin näköjään,kun mikään äkkitoiminen magneettiventtiili!Turbon kellon ei parane olla ainakaan mitään tarvike törkyä jos pitää N75 kassa kunnolla toimia.Pakko todeta,että halvalla ei tälläkään kertaa hyvää saanut,mutta vika selvisi kuitenkin,mikä varmaan on ollut aika yleinen näissä AEB moottoreissa ja kenties turbot ovat rikkoutuneet tiheään tahtiin???


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 33 vierailijaa