Kansipahvi + Tärinä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

Kansipahvi + Tärinä

ViestiKirjoittaja Grendel » 21.5.2008 20:28

2001 mallinen pumppusuutinkone 85 kW keitti tuossa kuukausi sitten.
Mietin syitä itse ja kyselin eri tahoilta. Luin täältäkin. Hauskimmat arvaukset sain VV autosta.

Täällä oli muistakin koneista mennyt pahvi ennenaikaisesti ja niin tuostakin. Näköjään se voi paukahtaa virittämättömästä koneesta 150 tonnin ajon jälkeen. No, koneistamalla siitä selvittiin ja auto ajossa taas. Tämä ihan tiedoksi jos kone keittää/heittää vettä/lämppäristä tulee kylmää niin se tuskin on termari mikä jumittaa.

Sitten kysymys. Rempan jälkeen kone värisee pahasti joskus ylämäessä ja matalilla kierroksilla (~1200-1400). Samalla tehot on kadoksissa. Ei tarvitse olla kuin pintakaasu. Ennen se ei tehnyt tätä ikinä. Kuullostaa ruiskun ajoitukselta mutta miten tämä pitäisi selvittää / korjata parhaiten?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 22.5.2008 0:05

Käytä huollossa jotta katsovat testerillä että on ajoitus kohdallaan, jos sulla on vag-com niin voit tehdä sen itsekkin

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 22.5.2008 9:17

Tai sitten ei, koska se ei onnistu PD:ssä vag-comilla.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 22.5.2008 11:42

Näiden yhteydessä on ollut myös juttua, että VW:n dieseleiden kansista ei saisi ottaa lastua tai suuttimien suuntaus muuttuu.

Millä vaihteistolla auto on?

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 22.5.2008 14:00

Tosi. Noita ei saisi höylätä.
Syy lienee että venttiileillä ei ole lainkaan ylimääräistä tilaa. Minkäälaista palotilan tapaistakaan ei kannessa ole. Tuon höyläyksen voi kompensoida joko paksummalla kansipahvilla (niitä taisi olla tuohon 3 eri paksuutta) ja/tai laskemalla venttiilejä hieman.
Mulla kävi tuuri kun hokasin tuon ajoissa eikä kannesta tarvinnut ottaa paljoakaan.

Laatikko on 6 lovinen manuaali.

Eli jos VAG com ei auta niin onko nokan ajoitus mekaanisesti ainoa vaihtoehto vai tietääkö joku oikeasti mitä tehdä?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 22.5.2008 14:23

OK, eli kantta ei saakkaan koneistaa venttiileiden eikä suuttimien takia. Aina oppii uutta :)

Onko ahtovuotoja eliminoitu pois?

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 22.5.2008 17:46

En ole etsinyt ahtovuotoja mutta koska auto kulkee "kuin raketti" niin paineet lienevät missä pitääkin.

Tuo kannen koneistuskielto on oma tulkinta eikä raamatusta. Mutta 0.1 mm kannen madallus ei siirrä suuttimia niin paljoa että voisi mielestäni vaikuttaa. En sinänsä usko että venatkaan ihan niin lähellä ovat.

En ole perehtynyt näihin TDI koneisiin ennen joten tässä sitä opiskellaan.....

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 22.5.2008 18:58

Ei kanata rakentaa konerempaa uskon varaan, männän ja venttiilin välissä on ~0.5mm

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 22.5.2008 19:01

Eipä tietenkään.

Kaveri joka kannen teki on perehtynyt asiaan ja tietää mitä tekee. Tarkoittanee että olin oikeassa tuon koneistuskiellon suhteen!?!

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 22.5.2008 19:06

Kullä joo, tai niinkuin joku ylempänä sanoi, niin hommaa voi hieman paikata paksummalla pahvilla.. mutta se sitten huonontaa paljealueen toimintaa ja pienentää puristus suhdetta => ei suositeltavaa.

Fiksumpaa olisi vaikka sorvata venttiileistä vastaava määrä lautasesta pois, tai sitten koneistaa seetit uudelleen jotka väistämättä uppoavat hieman, kun samalla venttiilien istukkapintakin koneistetaan.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 22.5.2008 20:04

Mites kulutus / savutus?

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 22.5.2008 20:20

Ei savuta. Vasta 100 km ajanut eikä neula liikahtanut täydestä vielä. Tiedän 1000 km kuluttua. 1700 kg koslan keskikulutus aiemmin 5.9 satkulla.

Nyt muistan ajaneeni muita VAG TDItä jotka täristävät myös alakierroksilla. Firmassa oli sellaine Passatti. Ihan vakio eikä mitään merkittävää tehty. Riippuneko tuo yksilöstä tai säädöistä. Ei tuo kauhea ongelma ole kun tarvitsee vain katsoa että rundeja on vähän enempi. 1400 rpm ylöspäin käy nätisti.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 22.5.2008 21:01

Käyppäs luetuttamassa vikakoodit ihan varuuksi.

Kansi kun on ollut pois ja purettuna niin veikataan nyt jotain: pumppusuuttien johtosarja vioittunut

kilpuris
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 23.5.2008 8:51

Tärinää täälläkin...

ViestiKirjoittaja kilpuris » 23.5.2008 8:54

mutta kanteen ei ole koskettu... Selviääkö se vikakoodien luvusta jos johtosarja on rikki???

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 23.5.2008 9:11

No, koneistamalla siitä selvittiin ja auto ajossa taas.


mutta kanteen ei ole koskettu...


Kerrassaan mielenkiintoinen tulkinta aiheesta, vai jäikö minulla nyt ymmärtämättä jotakin oleellista ?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 23.5.2008 11:52

Selviääkö se vikakoodien luvusta jos johtosarja on rikki???

Kyllä selviää.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 23.5.2008 12:31

Selviääkö se vikakoodien luvusta jos johtosarja on rikki???

Kyllä selviää.


Ei aina.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 23.5.2008 12:38

Kerrassaan mielenkiintoinen tulkinta aiheesta, vai jäikö minulla nyt ymmärtämättä jotakin oleellista ?


Tarkotti varmasti sitä että johtosarjaan ei ole koskettu

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 23.5.2008 16:06

Vähennetään spekulointia tarkentamalla hieman.

Kun kansi plaanataan on siitä otettava irti venat, hehkutulpat ja suuttimet. Muuten ei onnistu. Eli suuttimet oli irti ja täten myös piuhat niihin. En toisn itse irrottanut kun en keksinyt miten ovat kiinni enkä halunut rikkoa. Olikin vain lujassa (lukitukset olin poistanut).

Autolla on ajettu nyt 250 km rempan jälkeen ja nykiminen on vähentynyt selvästi.

Jos ensi viikolla saan lastuboksini niin ajan tehot ennen ja jälkeen ja vertaan vanhoihin mittauksiini.

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 25.5.2008 11:02

Pääsinkin jo 300 km kun yhtäkkiä auto vähän tärisi. Seuraavissa valoissa se tärisi jo selvästi ja lähdettäessä ei kulku ollut kunnossa. Nilkutin korjaamolle vikakoodeja lukemaan. Pumppusuutin #3. Eli kävi kolmella. Huomiseen pitäisi löytää joku vika ja saada korjattua. Voiko olla piuhat/liitin vai onko suutin paskana?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 25.5.2008 13:12

Tuo vikakoodi kertoo justiinsakin, että johtosarjassa todennäköisesti vika.
Usein vaihdetaan se suutin ja ihmetellään kun ei vika poistu.

Voi myös napata liittimen omatoimisesti irti, yrittää puhdistella ja katsoa onko kontakti ok. Niinkin niitä on korjattu.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=59 ... htosarj%2A
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=86 ... ppusuut%2A

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 6.6.2008 11:03

Toivottavasti viimeinen päivitys.

Johtosarja ja suuttimet OK. Yksi suuttimen kiinnitysruuvi oli päässyt löystymään ja ravisteli suutinta irrottaen liittimen. Kiristys, liitin paikalleen ja taas kulkee.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa