Kansipahvi + Tärinä
Valvoja: ffp jäsenet
Kansipahvi + Tärinä
2001 mallinen pumppusuutinkone 85 kW keitti tuossa kuukausi sitten.
Mietin syitä itse ja kyselin eri tahoilta. Luin täältäkin. Hauskimmat arvaukset sain VV autosta.
Täällä oli muistakin koneista mennyt pahvi ennenaikaisesti ja niin tuostakin. Näköjään se voi paukahtaa virittämättömästä koneesta 150 tonnin ajon jälkeen. No, koneistamalla siitä selvittiin ja auto ajossa taas. Tämä ihan tiedoksi jos kone keittää/heittää vettä/lämppäristä tulee kylmää niin se tuskin on termari mikä jumittaa.
Sitten kysymys. Rempan jälkeen kone värisee pahasti joskus ylämäessä ja matalilla kierroksilla (~1200-1400). Samalla tehot on kadoksissa. Ei tarvitse olla kuin pintakaasu. Ennen se ei tehnyt tätä ikinä. Kuullostaa ruiskun ajoitukselta mutta miten tämä pitäisi selvittää / korjata parhaiten?
Mietin syitä itse ja kyselin eri tahoilta. Luin täältäkin. Hauskimmat arvaukset sain VV autosta.
Täällä oli muistakin koneista mennyt pahvi ennenaikaisesti ja niin tuostakin. Näköjään se voi paukahtaa virittämättömästä koneesta 150 tonnin ajon jälkeen. No, koneistamalla siitä selvittiin ja auto ajossa taas. Tämä ihan tiedoksi jos kone keittää/heittää vettä/lämppäristä tulee kylmää niin se tuskin on termari mikä jumittaa.
Sitten kysymys. Rempan jälkeen kone värisee pahasti joskus ylämäessä ja matalilla kierroksilla (~1200-1400). Samalla tehot on kadoksissa. Ei tarvitse olla kuin pintakaasu. Ennen se ei tehnyt tätä ikinä. Kuullostaa ruiskun ajoitukselta mutta miten tämä pitäisi selvittää / korjata parhaiten?
Tosi. Noita ei saisi höylätä.
Syy lienee että venttiileillä ei ole lainkaan ylimääräistä tilaa. Minkäälaista palotilan tapaistakaan ei kannessa ole. Tuon höyläyksen voi kompensoida joko paksummalla kansipahvilla (niitä taisi olla tuohon 3 eri paksuutta) ja/tai laskemalla venttiilejä hieman.
Mulla kävi tuuri kun hokasin tuon ajoissa eikä kannesta tarvinnut ottaa paljoakaan.
Laatikko on 6 lovinen manuaali.
Eli jos VAG com ei auta niin onko nokan ajoitus mekaanisesti ainoa vaihtoehto vai tietääkö joku oikeasti mitä tehdä?
Syy lienee että venttiileillä ei ole lainkaan ylimääräistä tilaa. Minkäälaista palotilan tapaistakaan ei kannessa ole. Tuon höyläyksen voi kompensoida joko paksummalla kansipahvilla (niitä taisi olla tuohon 3 eri paksuutta) ja/tai laskemalla venttiilejä hieman.
Mulla kävi tuuri kun hokasin tuon ajoissa eikä kannesta tarvinnut ottaa paljoakaan.
Laatikko on 6 lovinen manuaali.
Eli jos VAG com ei auta niin onko nokan ajoitus mekaanisesti ainoa vaihtoehto vai tietääkö joku oikeasti mitä tehdä?
En ole etsinyt ahtovuotoja mutta koska auto kulkee "kuin raketti" niin paineet lienevät missä pitääkin.
Tuo kannen koneistuskielto on oma tulkinta eikä raamatusta. Mutta 0.1 mm kannen madallus ei siirrä suuttimia niin paljoa että voisi mielestäni vaikuttaa. En sinänsä usko että venatkaan ihan niin lähellä ovat.
En ole perehtynyt näihin TDI koneisiin ennen joten tässä sitä opiskellaan.....
Tuo kannen koneistuskielto on oma tulkinta eikä raamatusta. Mutta 0.1 mm kannen madallus ei siirrä suuttimia niin paljoa että voisi mielestäni vaikuttaa. En sinänsä usko että venatkaan ihan niin lähellä ovat.
En ole perehtynyt näihin TDI koneisiin ennen joten tässä sitä opiskellaan.....
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Kullä joo, tai niinkuin joku ylempänä sanoi, niin hommaa voi hieman paikata paksummalla pahvilla.. mutta se sitten huonontaa paljealueen toimintaa ja pienentää puristus suhdetta => ei suositeltavaa.
Fiksumpaa olisi vaikka sorvata venttiileistä vastaava määrä lautasesta pois, tai sitten koneistaa seetit uudelleen jotka väistämättä uppoavat hieman, kun samalla venttiilien istukkapintakin koneistetaan.
Fiksumpaa olisi vaikka sorvata venttiileistä vastaava määrä lautasesta pois, tai sitten koneistaa seetit uudelleen jotka väistämättä uppoavat hieman, kun samalla venttiilien istukkapintakin koneistetaan.
Ei savuta. Vasta 100 km ajanut eikä neula liikahtanut täydestä vielä. Tiedän 1000 km kuluttua. 1700 kg koslan keskikulutus aiemmin 5.9 satkulla.
Nyt muistan ajaneeni muita VAG TDItä jotka täristävät myös alakierroksilla. Firmassa oli sellaine Passatti. Ihan vakio eikä mitään merkittävää tehty. Riippuneko tuo yksilöstä tai säädöistä. Ei tuo kauhea ongelma ole kun tarvitsee vain katsoa että rundeja on vähän enempi. 1400 rpm ylöspäin käy nätisti.
Nyt muistan ajaneeni muita VAG TDItä jotka täristävät myös alakierroksilla. Firmassa oli sellaine Passatti. Ihan vakio eikä mitään merkittävää tehty. Riippuneko tuo yksilöstä tai säädöistä. Ei tuo kauhea ongelma ole kun tarvitsee vain katsoa että rundeja on vähän enempi. 1400 rpm ylöspäin käy nätisti.
Tärinää täälläkin...
mutta kanteen ei ole koskettu... Selviääkö se vikakoodien luvusta jos johtosarja on rikki???
Vähennetään spekulointia tarkentamalla hieman.
Kun kansi plaanataan on siitä otettava irti venat, hehkutulpat ja suuttimet. Muuten ei onnistu. Eli suuttimet oli irti ja täten myös piuhat niihin. En toisn itse irrottanut kun en keksinyt miten ovat kiinni enkä halunut rikkoa. Olikin vain lujassa (lukitukset olin poistanut).
Autolla on ajettu nyt 250 km rempan jälkeen ja nykiminen on vähentynyt selvästi.
Jos ensi viikolla saan lastuboksini niin ajan tehot ennen ja jälkeen ja vertaan vanhoihin mittauksiini.
Kun kansi plaanataan on siitä otettava irti venat, hehkutulpat ja suuttimet. Muuten ei onnistu. Eli suuttimet oli irti ja täten myös piuhat niihin. En toisn itse irrottanut kun en keksinyt miten ovat kiinni enkä halunut rikkoa. Olikin vain lujassa (lukitukset olin poistanut).
Autolla on ajettu nyt 250 km rempan jälkeen ja nykiminen on vähentynyt selvästi.
Jos ensi viikolla saan lastuboksini niin ajan tehot ennen ja jälkeen ja vertaan vanhoihin mittauksiini.
Pääsinkin jo 300 km kun yhtäkkiä auto vähän tärisi. Seuraavissa valoissa se tärisi jo selvästi ja lähdettäessä ei kulku ollut kunnossa. Nilkutin korjaamolle vikakoodeja lukemaan. Pumppusuutin #3. Eli kävi kolmella. Huomiseen pitäisi löytää joku vika ja saada korjattua. Voiko olla piuhat/liitin vai onko suutin paskana?
Tuo vikakoodi kertoo justiinsakin, että johtosarjassa todennäköisesti vika.
Usein vaihdetaan se suutin ja ihmetellään kun ei vika poistu.
Voi myös napata liittimen omatoimisesti irti, yrittää puhdistella ja katsoa onko kontakti ok. Niinkin niitä on korjattu.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=59 ... htosarj%2A
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=86 ... ppusuut%2A
Usein vaihdetaan se suutin ja ihmetellään kun ei vika poistu.
Voi myös napata liittimen omatoimisesti irti, yrittää puhdistella ja katsoa onko kontakti ok. Niinkin niitä on korjattu.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=59 ... htosarj%2A
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=86 ... ppusuut%2A
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa