Huohotukseen keräyssäiliö Tdi:hin?
Valvoja: ffp jäsenet
Huohotukseen keräyssäiliö Tdi:hin?
Onkos porukalla kokemuksia huohotukselle öljyn/moskankeräyksen rakentamisesta Tdi-koneisiin?
Vai ajaako välijäähyn pesu esim. kerran vuodessa saman asian?
Vai ajaako välijäähyn pesu esim. kerran vuodessa saman asian?
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/oeljynkeraeyssaeilioe.php
Ollos hyvä, hyvin suositeltavaa laittaa tuollainen keruu säiliö, asennuksen jälkeen ei imupuolelle keräänny läheskään niin paljoa mämmiä kuin alkuperäisesti sinne kerääntyisi.
Ollos hyvä, hyvin suositeltavaa laittaa tuollainen keruu säiliö, asennuksen jälkeen ei imupuolelle keräänny läheskään niin paljoa mämmiä kuin alkuperäisesti sinne kerääntyisi.
Mikä on tuon käytännön hyöty? Olen tuota HSD:n artikkelia lukenut ja ihmetellyt että onko tuosta nyt sitten oikeasti sen verran hyötyä että tuollaista kannattaa laittaa. Onko siitä oikeasti jotain haittaa siitä huohotusöljynjämästä? Jos on niin miksi tuollainen susisysteemi sitten löytyy joka pirun autosta?
Miksikäs tuossa on kaksikappaletta noita letkulähtöjä? Ylimääräinen vissiin tulpataan, asennuskuvassa se on sopivasti piilossa.
Edit:
V-koneeseen tms saattaa toista tarvita..
Edit:
V-koneeseen tms saattaa toista tarvita..
Viimeksi muokannut Aje, 18.2.2008 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakokaasut jotka tulevat EGR venttiilin kautta imupuolelle muodostavat öljyn kanssa sellaista mämmiä imusarjan ja imupuolen kanavat täyteen että kone menee tukkoon jossain vaiheessa.
Kun yhtälöstä poistetaan sidosaine, joka tässä tapauksessa on öljy, niin tuollaisen mämmin syntyminen vähenee hyvinkin paljon, tämä taas säästää hermoja ja konetta.
Kun yhtälöstä poistetaan sidosaine, joka tässä tapauksessa on öljy, niin tuollaisen mämmin syntyminen vähenee hyvinkin paljon, tämä taas säästää hermoja ja konetta.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Toi HSD artikkeli jakaa vähän väärää tietoa siltä osin mitä tulee PCV toimintaan..
Kampikammion höryjä kierrätetään sen takia että männänrenkaiden ohi kulkeutuneet höyryt pyritään ohjaamaan uudelleen moottoriin ja polttamaan ennen niiden johtumista ulkoilmaan.. eli yksi syy on päästöt.
Toinen syy on se että kampikammioon kertyy palamattomia ja palaneita kaasuja männänrenkaiden ohi jotka aiheuttavat korroosiota.. mm vettä.
PVC toiminta siis myös pidentää öljyn käyttöikää.
Jos sen poistaa, niin voi olla että alakerrassa esiintyy korroosiota ja laakerit syöpyvät nopeammin. Tai vaihtoehtoisesti öljynvaihtoväliä pitää lyhentää.
Huohotus johdetaan imuputkeen ennen ahdinta ja jos huohotusöljyn erotus ei toimi kunnolla, niin öljyä kulkeutuu mm. välijäähyyn joka taas huonontaa sen hyötysuhdetta.
Ilmeisin ongelma on se että EGR polttaa huohotusöljyn imusarjaan ja kannen imukanaviin ja lopulta sieltä ei mene sormea suurempi esine sisään.
Jos ton erotus pöntön rakenne on sellainen että sen läpi voidaan kierrättää huohotus, niin se olisi fiksuinta.
Jos imupuolelle ei tule öljyä, niin käytännössä sitten voisi EGR pitää kiinni jollei marginaalinen tehon tippuminen haittaa ja haluaa että moottori lämpenee talvella nopeammin =)
EGR ei toimi täydellä kaasulla, mutta imusarja on polttavan kuuma joka marginaalisesti laajentaa ilmaa. Matka ajossa ruiskutusennakko on säädetty toimimaan EGR kanssa, joten kulutuksen pienentymistä ei EGR poistolla saada jollei ohjelmaakin korjata.
Pakokanavat ja pakosarjahan TDi koneissa on käytön jäljiltä äärimmäisen ohuen dieselpölyn peitossa jos sinne kurkkii.. eli karsta ei tule sieltä.
Kampikammion höryjä kierrätetään sen takia että männänrenkaiden ohi kulkeutuneet höyryt pyritään ohjaamaan uudelleen moottoriin ja polttamaan ennen niiden johtumista ulkoilmaan.. eli yksi syy on päästöt.
Toinen syy on se että kampikammioon kertyy palamattomia ja palaneita kaasuja männänrenkaiden ohi jotka aiheuttavat korroosiota.. mm vettä.
PVC toiminta siis myös pidentää öljyn käyttöikää.
Jos sen poistaa, niin voi olla että alakerrassa esiintyy korroosiota ja laakerit syöpyvät nopeammin. Tai vaihtoehtoisesti öljynvaihtoväliä pitää lyhentää.
Huohotus johdetaan imuputkeen ennen ahdinta ja jos huohotusöljyn erotus ei toimi kunnolla, niin öljyä kulkeutuu mm. välijäähyyn joka taas huonontaa sen hyötysuhdetta.
Ilmeisin ongelma on se että EGR polttaa huohotusöljyn imusarjaan ja kannen imukanaviin ja lopulta sieltä ei mene sormea suurempi esine sisään.
Jos ton erotus pöntön rakenne on sellainen että sen läpi voidaan kierrättää huohotus, niin se olisi fiksuinta.
Jos imupuolelle ei tule öljyä, niin käytännössä sitten voisi EGR pitää kiinni jollei marginaalinen tehon tippuminen haittaa ja haluaa että moottori lämpenee talvella nopeammin =)
EGR ei toimi täydellä kaasulla, mutta imusarja on polttavan kuuma joka marginaalisesti laajentaa ilmaa. Matka ajossa ruiskutusennakko on säädetty toimimaan EGR kanssa, joten kulutuksen pienentymistä ei EGR poistolla saada jollei ohjelmaakin korjata.
Pakokanavat ja pakosarjahan TDi koneissa on käytön jäljiltä äärimmäisen ohuen dieselpölyn peitossa jos sinne kurkkii.. eli karsta ei tule sieltä.
Eli olisiko dieseli padalle optimi ratkaisu tulpata tuosta pöntöstä tuo ulos hengitys (se missä kuvassa on mopon suodin), ja laittaa kone hengittelemään purnukan kautta?
Mopoihin on joskus tullut laitettua hengitys purnukkaan jos alkuperäistä suodin pömpeliä olen muuttanut/poistanut vaparin tieltä, tosin niissä piisaa mainiosti kokispurkki mihin vetää huohotusletkun.
Mopoihin on joskus tullut laitettua hengitys purnukkaan jos alkuperäistä suodin pömpeliä olen muuttanut/poistanut vaparin tieltä, tosin niissä piisaa mainiosti kokispurkki mihin vetää huohotusletkun.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
mun mielestä just noin niinkuin aje sanoin.
Mulla oli Y-haara joka valutti rasvan alakuolokohtaan.. ei mitenkään paras ratkaisu, mutta suurin osa öljystä tiivistyi letkuun ja valui alakuolokohdasta purkkiin.
Tuollainen isompi peltiämpäri esim tiheällä verkkoväliseinällä tms. olisi varmaan tehokkaampi, eli kyyti pois ilmasta ja lisäksi verkko johon öljy pisaroituisi.
Yksi mitä kannattanee miettiä on säännöllinen tyhjennys, syksyllä tonne kertyy hemmetisti ja muina aikoina ei juurikaan. (tai no tänä "talvena" saattaa kertyä).
Jos pönttö menee täyteen, niin moottori pullauttaa jonkun stefan irti koneesta ja sylkee öljyt tantereelle.
Näitähän on bensakoneiden kanssa nähty kun huohotus jäätyy, eikä siinä dieselissäkään turhaan ole PCV letkussa lämmitintä.
Itselläni kyllä kestivät kumiletkut jäätymättä talven yli ihan ok, kun autoa säilytetään tallissa yöt ja koneen päällä on se ääni/lämpö eriste.
Toisekseen jätin koneen pään aika löysälle joten sen letkun se olisi ensimmäisenä sylkäissyt irti.
Hyvä artikkelihan tuo on, hieman vaan kärkevästi ilmaistu perseestä suuhun hengittely =)
ja porukka lukee kuin raamattua sen kummempia miettimättä =|
PCV ei ole mitenkään Diesel kohtainen tai uusi keksintö, vaan ollut käytössä jo ainakin 60 luvun alusta lähtien monessa autossa.. kun "saasteet" keksittiin =)
Mulla oli Y-haara joka valutti rasvan alakuolokohtaan.. ei mitenkään paras ratkaisu, mutta suurin osa öljystä tiivistyi letkuun ja valui alakuolokohdasta purkkiin.
Tuollainen isompi peltiämpäri esim tiheällä verkkoväliseinällä tms. olisi varmaan tehokkaampi, eli kyyti pois ilmasta ja lisäksi verkko johon öljy pisaroituisi.
Yksi mitä kannattanee miettiä on säännöllinen tyhjennys, syksyllä tonne kertyy hemmetisti ja muina aikoina ei juurikaan. (tai no tänä "talvena" saattaa kertyä).
Jos pönttö menee täyteen, niin moottori pullauttaa jonkun stefan irti koneesta ja sylkee öljyt tantereelle.
Näitähän on bensakoneiden kanssa nähty kun huohotus jäätyy, eikä siinä dieselissäkään turhaan ole PCV letkussa lämmitintä.
Itselläni kyllä kestivät kumiletkut jäätymättä talven yli ihan ok, kun autoa säilytetään tallissa yöt ja koneen päällä on se ääni/lämpö eriste.
Toisekseen jätin koneen pään aika löysälle joten sen letkun se olisi ensimmäisenä sylkäissyt irti.
Hyvä artikkelihan tuo on, hieman vaan kärkevästi ilmaistu perseestä suuhun hengittely =)
ja porukka lukee kuin raamattua sen kummempia miettimättä =|
PCV ei ole mitenkään Diesel kohtainen tai uusi keksintö, vaan ollut käytössä jo ainakin 60 luvun alusta lähtien monessa autossa.. kun "saasteet" keksittiin =)
Muistutetaan vielä että HSD:n artikkelien ei ole tarkoitus olla dieselmiesten raamattu, vaikka toki ihan kiva jos meitä niin korkealle jo arvostetaan ;)
Pikemminkin ideana on kerätä harrastajilta perustason rakenteluja aloittelijan tueksi, ettei tarvi joka jannun kysellä uudestaan "missäs se syöttöruuvi on ja mihin suuntaan sitä tarvii kääntää".
Pikemminkin ideana on kerätä harrastajilta perustason rakenteluja aloittelijan tueksi, ettei tarvi joka jannun kysellä uudestaan "missäs se syöttöruuvi on ja mihin suuntaan sitä tarvii kääntää".
yksi tulpataan, yhteen laitat huohottimen letkun, ja kolmanteen suodattimen. oletuksena että sulla on suora nelonen. toden näköisesti pytyn alareunassa on kaksi letkulähtöä? niistä toinen tulpataan ja toiseen huohotin.- ja ylimmäiseen suodatin. ja otat huohotinputken moottorilta tuolle kerääjälle, ja imuputkessa olevan reijän- jonne se alun perin menee- tulppaat tiiviisti.
huohotin
Mutta kannattaakos sitä laittaa?? Mitä mieltä se kone on kun ei enää saa "ylimääräistä" öljyä polttoaineen seassa? Et ei pelkästään sen takia laita sitä että ois edes yks kiiltävä pönttö konehuoneessa :D Vaikuttaako miten paljon öljynkulutukseen tai auton kulkuun? Mielipiteitä ja kokemuksia ois hyvä kuulla?
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Sama kysymys uudestaan ja vähän herätellään tätäkin topiccia välillä...... :Mutta kannattaakos sitä laittaa?? Mitä mieltä se kone on kun ei enää saa "ylimääräistä" öljyä polttoaineen seassa? Et ei pelkästään sen takia laita sitä että ois edes yks kiiltävä pönttö konehuoneessa :D Vaikuttaako miten paljon öljynkulutukseen tai auton kulkuun? Mielipiteitä ja kokemuksia ois hyvä kuulla?
Itsellä kiertää venakopasta säiliöön ja säiliösta letku alas. Kuullut muutaman tarinan kun huohotussäiliö filtteriin muodostunut öljyä + pölyhiekkapaskaa :) = filtteri tukossa ja venakopassa hirvee paine kun ei pääse huohottamaan ja alkaa huohottamaan väärästä paikasta, venakopan välistä tai jostain. En tiedä kuinka kauhee uhka mut noin ajattelin itse ainakin välttää sen. Molemmat (tuleva ja lähtevä) letkulähtö säiliön päällä joten öljy jää säiliöön ja kaasut poistuu toisesta letkusta.
Tulipa lukaistua tämä hyödyllien topic läpi, kun tarkoitus ulkoistaa tuota projektimoottorin huohotusta. Tässä on käsittääkseni käyty läpi kannesta tulevaa huohtotusta ja sen ohjausta erilliseen säiliöön. Olisi mukava kuulla enemmän kokemuksia tuon huohotuksen toiminnasta niiltä ketkä sellaisen ovat laittaneet. Tuntuu että diesel-rakentelu on kovasti voimissaan ja voisin uskoa että ne ketkä ovat vähänkään moottoriin panostaneet ovat varmasti tehneet tällekin asialle jotain. Eikun kokemuksia esille vaan.
Ot: oma 2,5 tdic pösöpaku tykkäsi kovasti imupuolen täydellisestä puhdistuksesta, koko egr:n poistosta ja huohotuksen ulkoistamisesta. Savutus kätännössä poistui kokonaan ja persdyno kertoo jopa pienestä väännön ja tehon lisäyksestä. Karva lisää syttöä? ;)
Mutta asiaan. Onko kukaan järjestänyt myös kampikammion huohotusta näissä vw dieseleissä? Vai olenko niin tietämätön että 1,9 tdi moottoreissa se on jo toteutettu alunperin fiksusti. Ostin projektiaihioksi agr:n, josta puuttui kyllä kaikenlaista, mutta nyt sen lähes purettuani en löytänyt mitään huohotusjärjestelmää kampikammiolle. Ainakin hsd:n puolella näitä on mersumiehet rakennelleet. Vai huohottaako 1,9 tdi alakertaan niin vähän ettei sillä ole merkitystä? St mersumiehet ajelevat vissiinkin hieman eri paineilla, jolloin tietty ohivirtausta alakertaan saattaa olla hippasen enempi.
Onko kukaan kokeillut pientä 12v alipainepumppua vaikka molemmissa järjestelmissä?
Ot: oma 2,5 tdic pösöpaku tykkäsi kovasti imupuolen täydellisestä puhdistuksesta, koko egr:n poistosta ja huohotuksen ulkoistamisesta. Savutus kätännössä poistui kokonaan ja persdyno kertoo jopa pienestä väännön ja tehon lisäyksestä. Karva lisää syttöä? ;)
Mutta asiaan. Onko kukaan järjestänyt myös kampikammion huohotusta näissä vw dieseleissä? Vai olenko niin tietämätön että 1,9 tdi moottoreissa se on jo toteutettu alunperin fiksusti. Ostin projektiaihioksi agr:n, josta puuttui kyllä kaikenlaista, mutta nyt sen lähes purettuani en löytänyt mitään huohotusjärjestelmää kampikammiolle. Ainakin hsd:n puolella näitä on mersumiehet rakennelleet. Vai huohottaako 1,9 tdi alakertaan niin vähän ettei sillä ole merkitystä? St mersumiehet ajelevat vissiinkin hieman eri paineilla, jolloin tietty ohivirtausta alakertaan saattaa olla hippasen enempi.
Onko kukaan kokeillut pientä 12v alipainepumppua vaikka molemmissa järjestelmissä?
AVF koneisessa passatissa mulla ollut nyt useamman vuoden kesät käytös tuo purkki. Ei sotke sen jälkeen enää yhtään siitä egr:n ympäristöstä mikä näissä enemmänkin ominaisuus kuin vika... Talvella ei onnistu käyttää, vetää jäähän ja sylkäisee öljyt pihalle (kokemusta siitäkin). Mulla vain suoraa venttiilikopasta putki tuollaiseen 1l muovipulloon sisälle. Hyvin toimii kesäkauden ajan.
En itse oikein käsitä tätä ajatusta kun nykytekniikalla pannaan moottori hengittämään"perseestä". Huohotushöyryt sullotaan takaisin koneeseen ja samalla sotkemaan kaikki ilmalinjat ja ettei se olisi vielä liian puhdasta niin sielä lykätään pakokaasujakin takaisin sinne sekaan...
En itse oikein käsitä tätä ajatusta kun nykytekniikalla pannaan moottori hengittämään"perseestä". Huohotushöyryt sullotaan takaisin koneeseen ja samalla sotkemaan kaikki ilmalinjat ja ettei se olisi vielä liian puhdasta niin sielä lykätään pakokaasujakin takaisin sinne sekaan...
Mietinkin tuota kaikista yksinkertaisinta vaihtoehtoa, jossa vedetään putki pulloon, mutta siinä ei tule alipaine vaikutusta moottorin sisälle, tuskin se vaikuttaa mitenkään öljyjen vuotamiseen jos paikat muuten ok.
Tuollainen huohotussäiliö olisi kyllä helppo tehdä itsekkin, jos haluaa että loppu höyryt menee imupuolelle.
Tuollainen huohotussäiliö olisi kyllä helppo tehdä itsekkin, jos haluaa että loppu höyryt menee imupuolelle.
Nostetaas tätä aihetta vähän.
Olis tarkotus laittaa tällanen huohotinöljyn keräys omaan AVB koneen kylkeen mutta ongelmaa tuottaa tarpean isojen putkiliittimien varustetun purkin löytäminen. Tässä koneessa on venakopan kannesta tulevan letkun sisä halkasija 24mm ja sama myös ilmanputsarin putkessa.
Tuottaako ongelmaa laittaa siihen adapteri 24mm > 15mm vai onko tuo 15mm liian pieni halkasija TDI koneen höyryjä varten?
Tällaista ajattelin
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Catch-Can-Universal-Breather-Tank-Crank-Case-Breather-Square-SILVER-/171471825323?hash=item27ec8469ab
Tuohon on 15mm liittimet ja vähän epäilen ettei 24mm putkiliitintä ei löydä tuollaiseen
Olis tarkotus laittaa tällanen huohotinöljyn keräys omaan AVB koneen kylkeen mutta ongelmaa tuottaa tarpean isojen putkiliittimien varustetun purkin löytäminen. Tässä koneessa on venakopan kannesta tulevan letkun sisä halkasija 24mm ja sama myös ilmanputsarin putkessa.
Tuottaako ongelmaa laittaa siihen adapteri 24mm > 15mm vai onko tuo 15mm liian pieni halkasija TDI koneen höyryjä varten?
Tällaista ajattelin
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Catch-Can-Universal-Breather-Tank-Crank-Case-Breather-Square-SILVER-/171471825323?hash=item27ec8469ab
Tuohon on 15mm liittimet ja vähän epäilen ettei 24mm putkiliitintä ei löydä tuollaiseen
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa