Passat 3B laturin irroitus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 310
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Passat 3B laturin irroitus
Päivemmällä yritettiin miehissä päästää väsynyttä laturia lepäilemään autuaammille metsästysmaille, mutta...
...miten kummassa 3b AFN -passatin laturi oikein lähtee irti?
Se jo järkeiltiin, että nk. perinteinen vaihtotapa (1 pultti irti +töpseli takaa irti ja laturi on kädessä) ei onnistu.
Vaikuttaa voimakkaasti siltä, että laturi on kiinni kahdella pultilla. Ulompi (=kauempana lohkosta) lähtee helposti irti, mutta sisempi ei mahdu pois paikoiltaan. Se ottaa ulostullessaan melkoisen voimakkaasti kiinni flektin viskokytkimeen(kö?).
Ollaanko oikeilla jäljillä?
Pitääkö koko keula purkaa edestä pois vai onko sisemmän pultin poistoon joku kikka?
Nyt saa ilmoittautua sellaiset, jotka ovat remontin jo tehneet.
...ja kyseiseen laitteeseen saa tarjota 120 ah laturia, jos vain löytyy...
Kiitos jo etukäteen.
-Henkka-
...miten kummassa 3b AFN -passatin laturi oikein lähtee irti?
Se jo järkeiltiin, että nk. perinteinen vaihtotapa (1 pultti irti +töpseli takaa irti ja laturi on kädessä) ei onnistu.
Vaikuttaa voimakkaasti siltä, että laturi on kiinni kahdella pultilla. Ulompi (=kauempana lohkosta) lähtee helposti irti, mutta sisempi ei mahdu pois paikoiltaan. Se ottaa ulostullessaan melkoisen voimakkaasti kiinni flektin viskokytkimeen(kö?).
Ollaanko oikeilla jäljillä?
Pitääkö koko keula purkaa edestä pois vai onko sisemmän pultin poistoon joku kikka?
Nyt saa ilmoittautua sellaiset, jotka ovat remontin jo tehneet.
...ja kyseiseen laitteeseen saa tarjota 120 ah laturia, jos vain löytyy...
Kiitos jo etukäteen.
-Henkka-
Puskuri huoltoasentoon, eli noin 15...20 cm ulos. Kierretangosta saa kätevät kiskot (M10?). Puskin on muistaakseni 10:llä torxilla kiinni + ne kaksi pulttia, joiden tilalle ne kierretangot tulee, jos ei halua ottaa koko kikaletta ihan irti asti. Etummaiset vilkut ainakin joutuu ottamaan irti, että saa kaikki ruuvit esiin.
Haynes'in korjausoppaassa on hyviä vinkkejä operaatioon. Jos tietää mitä tekee, puskurin ottaa auki varmaan puoleen tuntiin.
Laturin irroitus kuulemma onnistuu ilman puskurin irroitustakin, mutta aikaa palaa saman verran ja laastaria ja hermopäätteitä säästyy pirusti, kun ottaa suosiolla puskimen pois edestä.
Uus laturi maksaa muistaakseni ~400€ vaihto-osana Volkkarilla. Hihnapyörä kannattaa ottaa talteen, mikäli on ehjä. Toisaalta, jos sen vaihdosta ei oo tietoa, se on hyvä vaihtaa varmuudeksi, vaikka maksaakin ~100€. Rikkoontunut hihnapyörä voi aiheuttaa hintavia laturi remppoja, kuten allekirjoittaneelle.
Haynes'in korjausoppaassa on hyviä vinkkejä operaatioon. Jos tietää mitä tekee, puskurin ottaa auki varmaan puoleen tuntiin.
Laturin irroitus kuulemma onnistuu ilman puskurin irroitustakin, mutta aikaa palaa saman verran ja laastaria ja hermopäätteitä säästyy pirusti, kun ottaa suosiolla puskimen pois edestä.
Uus laturi maksaa muistaakseni ~400€ vaihto-osana Volkkarilla. Hihnapyörä kannattaa ottaa talteen, mikäli on ehjä. Toisaalta, jos sen vaihdosta ei oo tietoa, se on hyvä vaihtaa varmuudeksi, vaikka maksaakin ~100€. Rikkoontunut hihnapyörä voi aiheuttaa hintavia laturi remppoja, kuten allekirjoittaneelle.
Kyllä se laturi tulee sieltä periaatteella "kaksi pulttia ja töpseli pois", vartin homma.
Keulaa ei tarvi aukoa huoltoasentoon. Näin ainakin Passat 3B + AFN ympäristössä.
Vedä se flektiin stoppaava pultti niin pitkälle ku tulee, toinen pultti tietty pois. Sitten vaan meisselillä, vääntöraudalla tms. vääntelemään laturia pois. Siinä laturin pultin reijässä on sellanen kevennys jolloin laturi mahtuu tulemaan pois vaikka pultti on osittain reijän sisällä.
Vähä vaikea selittää mutta kyllä se selviää kun hetken vääntelet. Sitten kun se pultti on kädessä niin lyhennä sitä kärjestä hieman. Helpottaa kiinnipäin laittamista ja tietenkin irrottamista seuraavalla kerralla.
Keulaa ei tarvi aukoa huoltoasentoon. Näin ainakin Passat 3B + AFN ympäristössä.
Vedä se flektiin stoppaava pultti niin pitkälle ku tulee, toinen pultti tietty pois. Sitten vaan meisselillä, vääntöraudalla tms. vääntelemään laturia pois. Siinä laturin pultin reijässä on sellanen kevennys jolloin laturi mahtuu tulemaan pois vaikka pultti on osittain reijän sisällä.
Vähä vaikea selittää mutta kyllä se selviää kun hetken vääntelet. Sitten kun se pultti on kädessä niin lyhennä sitä kärjestä hieman. Helpottaa kiinnipäin laittamista ja tietenkin irrottamista seuraavalla kerralla.
Tosiaan kuten tuosssa yllä jo mainittiinkin, toisen pultin ei ole tarkoituskaan lähtäe pois paikoiltaan. Käännät vaan laturin mahdollisimman alas ja sitten revit ylöspäin niin kyllä se sieltä irtoaa.
Multa löytyisi uusi 140 A laturi. BOSCH 06F903023F
On kyllä ihan VW laturi mutta sopivuudesta heittämällä AFN-koneeseen
en ole varma, mielestäni liittimet ovat erilaiset.
Käsittääkseni Ainakin Octavia, Touran ja jetta dieseleista tätä laturia löytyy.
Hintaa 200 euroa jos jollain tarvetta.
Multa löytyisi uusi 140 A laturi. BOSCH 06F903023F
On kyllä ihan VW laturi mutta sopivuudesta heittämällä AFN-koneeseen
en ole varma, mielestäni liittimet ovat erilaiset.
Käsittääkseni Ainakin Octavia, Touran ja jetta dieseleista tätä laturia löytyy.
Hintaa 200 euroa jos jollain tarvetta.
-
- -
- Viestit: 310
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Laturia väänneltiin ja käänneltiin ihan ajatuksen kanssa, mutta mie en ainakaan saanut sitä pulttia kaiveltua pois. Jätin muut touhuamaan sen irroituksen kanssa.
Laturi irtosi sitten helposti, kun sisemmästä pultista sahattiin kanta poikki.
Katsotaan uutta laitettaessa, millainen kikka kannattaa tehdä tulevaisuuden irroittelujen varalle. Uutta laturia ei ole vielä hommattu.
...vapaaehtoiset laturinmyyjät saavat ilmoittautua ;)
Laturi irtosi sitten helposti, kun sisemmästä pultista sahattiin kanta poikki.
Katsotaan uutta laitettaessa, millainen kikka kannattaa tehdä tulevaisuuden irroittelujen varalle. Uutta laturia ei ole vielä hommattu.
...vapaaehtoiset laturinmyyjät saavat ilmoittautua ;)
-
- -
- Viestit: 310
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Mie kävin katsomassa poikien aikaansaannoksia sen pultinkatkaisun jälkeen.
Kyllä, se laturi on irroitettavissa ilman keulan paloittelua. Sisemmän pultin kolossa on hahlo, josta se pultti mahtuu nousemaan, vaikka pultti olisikin vielä paikallaan.
Se rikkinäinen Valeo oli ollut niin napakka, että tällaisen tietämättömän usko loppui, ennenkuin laturi olisi ollut kädessä. Kun kiinnilaittoa ja irroitusta oli kokeiltu uudella Boshilaisella, niin homma toimi juuri AGU kirjoitti.
Kiitos kaikille kirjoittaneille.
-Henkka-
Kyllä, se laturi on irroitettavissa ilman keulan paloittelua. Sisemmän pultin kolossa on hahlo, josta se pultti mahtuu nousemaan, vaikka pultti olisikin vielä paikallaan.
Se rikkinäinen Valeo oli ollut niin napakka, että tällaisen tietämättömän usko loppui, ennenkuin laturi olisi ollut kädessä. Kun kiinnilaittoa ja irroitusta oli kokeiltu uudella Boshilaisella, niin homma toimi juuri AGU kirjoitti.
Kiitos kaikille kirjoittaneille.
-Henkka-
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19.3.2008 20:27
juuri tossa laturia yritin kanssa irti... olis pitänyt täältä kattella taas ensin ohjeita.
manasin saksalaiset jo moneen kertaan, että yhden pultin takia keula taai, ei hemmetti??
sitten pähkäilin ja yritin sitä viskoakin taka kautta irti, mutta ei auennut.
täytyy huomenna nitkutella sitä ylöspäin, jos sielä kerran hahlo on, tiukassa vain on.
manasin saksalaiset jo moneen kertaan, että yhden pultin takia keula taai, ei hemmetti??
sitten pähkäilin ja yritin sitä viskoakin taka kautta irti, mutta ei auennut.
täytyy huomenna nitkutella sitä ylöspäin, jos sielä kerran hahlo on, tiukassa vain on.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19.3.2008 20:27
laturi irroitettu
laturin sai tosiaan irti vaikka toinen pultti roikkui vielä paikallaan.
kannattaa siis ottaa pultista hiukan ylimääräistä pois, ennekö laittaa takaisin.
laturin paikalle asettamista helpottaa jos ensin sopivan hylsyn ja 8 mm pultin avulla "levittää" jengat sisältäviä puslia n.0.5 mm ulommaksi (palautuvat takaisin kiristettessä).
kannattaa siis ottaa pultista hiukan ylimääräistä pois, ennekö laittaa takaisin.
laturin paikalle asettamista helpottaa jos ensin sopivan hylsyn ja 8 mm pultin avulla "levittää" jengat sisältäviä puslia n.0.5 mm ulommaksi (palautuvat takaisin kiristettessä).
Löytyykös mistään tarkempia ohjeita 3B Passatin etupuskurin irroitukseen tai onko jollakulla Haynes käsillä? Ei meinaa millään löytyä kaikkia torxeja...
Loksun sisältä irrotin jo kummaltakin puolelta 3 torxia per puoli, maskin päältä 3 torxia + 2 ristipääruuvia. Valojen alta irrotin 2 pulttia ja lampunpesurin lätkät. Mistä löytyy puuttuva(t) torxi(t)? Pitäskö puskimen lähtee sit ihan vetämällä irti, vai onko siinä joku jippo?
Tarvis huomiseks irrotella puskuri maalarille, joten pikaisista neuvoista olen hyvin kiitollinen.
Loksun sisältä irrotin jo kummaltakin puolelta 3 torxia per puoli, maskin päältä 3 torxia + 2 ristipääruuvia. Valojen alta irrotin 2 pulttia ja lampunpesurin lätkät. Mistä löytyy puuttuva(t) torxi(t)? Pitäskö puskimen lähtee sit ihan vetämällä irti, vai onko siinä joku jippo?
Tarvis huomiseks irrotella puskuri maalarille, joten pikaisista neuvoista olen hyvin kiitollinen.
PASSAT 3B LATURIN IRROTUS
Yritin irrottaa allaolevilla ohjeilla VALEON laturia Passat vm 2002 2.0 koneesta.
Irroitin vesiletkun.
Irroitin ylemmän pultin
Sitten irroitin alemman pultin ja vedin ihan tuuletin vasten.Yritin sitten kitkuttamalla ottaa laturia irti. Ei onnistunut.
Mutta homma hoituu helpolla kun ottaa akkukoneen ja poraa 5mm poralla (ensin 3mm poralla alku) pultin läpi reiät kahdesta suunnasta läheltä laturin kiinniketta (n. 2cm). Ja niinpä on kohta pultti poikki ja lähtee pois. Tähän pultin katkaisuun menee aikaa n. 5 minuuttia.
Sitten se sähköliittimen irroitys VALEOsta tapahtuu niin että talttaruuvimeisselillä siirretään lukitussalpaa poispäin laturista ja vedetään liitin ulos.
Jospa tämä auttaisi seuraavia laturin irroittajia. Itse turasin liian kauan.
Irroitin vesiletkun.
Irroitin ylemmän pultin
Sitten irroitin alemman pultin ja vedin ihan tuuletin vasten.Yritin sitten kitkuttamalla ottaa laturia irti. Ei onnistunut.
Mutta homma hoituu helpolla kun ottaa akkukoneen ja poraa 5mm poralla (ensin 3mm poralla alku) pultin läpi reiät kahdesta suunnasta läheltä laturin kiinniketta (n. 2cm). Ja niinpä on kohta pultti poikki ja lähtee pois. Tähän pultin katkaisuun menee aikaa n. 5 minuuttia.
Sitten se sähköliittimen irroitys VALEOsta tapahtuu niin että talttaruuvimeisselillä siirretään lukitussalpaa poispäin laturista ja vedetään liitin ulos.
Jospa tämä auttaisi seuraavia laturin irroittajia. Itse turasin liian kauan.
Laturin irrotus
Vielä tuhon laturin alapultin irroitukseen.(Ei tarvii katkaista).
Kun on nyt uusi pultti hankittu niin sitähän ei saa paikoilleen kuin irroittamalla tuuletin. Tuulettimen ohjaamon puoleisessa päässä 8mm kuusiopultti.
Sen avaamalla tuuletin siirtyy pois pultin tieltä.
Tämä toimenpide heti kun ottaa pois alinta pulttia laturia irrottaessa.
Kuusiokolopultti avautuu normaaliin suuntaan. Apuna remmillä varustettu öljynsuodatin avain jolla hihnapyörästä kiinni. Pultti oli tiukassa mutta viimein aukeni.
Helppo homma.
Kun on nyt uusi pultti hankittu niin sitähän ei saa paikoilleen kuin irroittamalla tuuletin. Tuulettimen ohjaamon puoleisessa päässä 8mm kuusiopultti.
Sen avaamalla tuuletin siirtyy pois pultin tieltä.
Tämä toimenpide heti kun ottaa pois alinta pulttia laturia irrottaessa.
Kuusiokolopultti avautuu normaaliin suuntaan. Apuna remmillä varustettu öljynsuodatin avain jolla hihnapyörästä kiinni. Pultti oli tiukassa mutta viimein aukeni.
Helppo homma.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 68 vierailijaa