Passat 3B laturin irroitus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

henkkasavosta
-
Viestit: 310
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

Passat 3B laturin irroitus

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 8.2.2008 19:44

Päivemmällä yritettiin miehissä päästää väsynyttä laturia lepäilemään autuaammille metsästysmaille, mutta...

...miten kummassa 3b AFN -passatin laturi oikein lähtee irti?

Se jo järkeiltiin, että nk. perinteinen vaihtotapa (1 pultti irti +töpseli takaa irti ja laturi on kädessä) ei onnistu.

Vaikuttaa voimakkaasti siltä, että laturi on kiinni kahdella pultilla. Ulompi (=kauempana lohkosta) lähtee helposti irti, mutta sisempi ei mahdu pois paikoiltaan. Se ottaa ulostullessaan melkoisen voimakkaasti kiinni flektin viskokytkimeen(kö?).

Ollaanko oikeilla jäljillä?

Pitääkö koko keula purkaa edestä pois vai onko sisemmän pultin poistoon joku kikka?

Nyt saa ilmoittautua sellaiset, jotka ovat remontin jo tehneet.

...ja kyseiseen laitteeseen saa tarjota 120 ah laturia, jos vain löytyy...

Kiitos jo etukäteen.

-Henkka-

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 8.2.2008 21:07

Puskuri huoltoasentoon, eli noin 15...20 cm ulos. Kierretangosta saa kätevät kiskot (M10?). Puskin on muistaakseni 10:llä torxilla kiinni + ne kaksi pulttia, joiden tilalle ne kierretangot tulee, jos ei halua ottaa koko kikaletta ihan irti asti. Etummaiset vilkut ainakin joutuu ottamaan irti, että saa kaikki ruuvit esiin.
Haynes'in korjausoppaassa on hyviä vinkkejä operaatioon. Jos tietää mitä tekee, puskurin ottaa auki varmaan puoleen tuntiin.

Laturin irroitus kuulemma onnistuu ilman puskurin irroitustakin, mutta aikaa palaa saman verran ja laastaria ja hermopäätteitä säästyy pirusti, kun ottaa suosiolla puskimen pois edestä.

Uus laturi maksaa muistaakseni ~400€ vaihto-osana Volkkarilla. Hihnapyörä kannattaa ottaa talteen, mikäli on ehjä. Toisaalta, jos sen vaihdosta ei oo tietoa, se on hyvä vaihtaa varmuudeksi, vaikka maksaakin ~100€. Rikkoontunut hihnapyörä voi aiheuttaa hintavia laturi remppoja, kuten allekirjoittaneelle.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 8.2.2008 22:33

Kyllä se laturi tulee sieltä periaatteella "kaksi pulttia ja töpseli pois", vartin homma.
Keulaa ei tarvi aukoa huoltoasentoon. Näin ainakin Passat 3B + AFN ympäristössä.

Vedä se flektiin stoppaava pultti niin pitkälle ku tulee, toinen pultti tietty pois. Sitten vaan meisselillä, vääntöraudalla tms. vääntelemään laturia pois. Siinä laturin pultin reijässä on sellanen kevennys jolloin laturi mahtuu tulemaan pois vaikka pultti on osittain reijän sisällä.

Vähä vaikea selittää mutta kyllä se selviää kun hetken vääntelet. Sitten kun se pultti on kädessä niin lyhennä sitä kärjestä hieman. Helpottaa kiinnipäin laittamista ja tietenkin irrottamista seuraavalla kerralla.

topi-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 28.10.2007 18:40

ViestiKirjoittaja topi- » 9.2.2008 8:28

Ite en jaksanut alkaa laittamaan keulaa huoltoasentoon, joten pistin sen sisemmän pultin poikki ja uuden pultin toista kautta paikalleen.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 9.2.2008 8:38

Tosiaan kuten tuosssa yllä jo mainittiinkin, toisen pultin ei ole tarkoituskaan lähtäe pois paikoiltaan. Käännät vaan laturin mahdollisimman alas ja sitten revit ylöspäin niin kyllä se sieltä irtoaa.

Multa löytyisi uusi 140 A laturi. BOSCH 06F903023F
On kyllä ihan VW laturi mutta sopivuudesta heittämällä AFN-koneeseen
en ole varma, mielestäni liittimet ovat erilaiset.
Käsittääkseni Ainakin Octavia, Touran ja jetta dieseleista tätä laturia löytyy.

Hintaa 200 euroa jos jollain tarvetta.

henkkasavosta
-
Viestit: 310
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 10.2.2008 13:50

Laturia väänneltiin ja käänneltiin ihan ajatuksen kanssa, mutta mie en ainakaan saanut sitä pulttia kaiveltua pois. Jätin muut touhuamaan sen irroituksen kanssa.

Laturi irtosi sitten helposti, kun sisemmästä pultista sahattiin kanta poikki.

Katsotaan uutta laitettaessa, millainen kikka kannattaa tehdä tulevaisuuden irroittelujen varalle. Uutta laturia ei ole vielä hommattu.

...vapaaehtoiset laturinmyyjät saavat ilmoittautua ;)

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 12.2.2008 22:03

Homma onnistuu parhaiten irrottamalla flekti laakeristaan, jolloin saadaan sitä sen verran sivuun että se laturin alempi pultti mahtuu pois sieltä.. Flekti on kiinni yhdellä isolla kuusiokolopultilla "takakautta". Ei tarvii purkaa keulaa yhtään.

henkkasavosta
-
Viestit: 310
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 13.2.2008 16:04

Mie kävin katsomassa poikien aikaansaannoksia sen pultinkatkaisun jälkeen.

Kyllä, se laturi on irroitettavissa ilman keulan paloittelua. Sisemmän pultin kolossa on hahlo, josta se pultti mahtuu nousemaan, vaikka pultti olisikin vielä paikallaan.

Se rikkinäinen Valeo oli ollut niin napakka, että tällaisen tietämättömän usko loppui, ennenkuin laturi olisi ollut kädessä. Kun kiinnilaittoa ja irroitusta oli kokeiltu uudella Boshilaisella, niin homma toimi juuri AGU kirjoitti.

Kiitos kaikille kirjoittaneille.

-Henkka-

passat1234
-
Viestit: 20
Liittynyt: 19.3.2008 20:27

ViestiKirjoittaja passat1234 » 13.8.2008 21:09

juuri tossa laturia yritin kanssa irti... olis pitänyt täältä kattella taas ensin ohjeita.
manasin saksalaiset jo moneen kertaan, että yhden pultin takia keula taai, ei hemmetti??

sitten pähkäilin ja yritin sitä viskoakin taka kautta irti, mutta ei auennut.

täytyy huomenna nitkutella sitä ylöspäin, jos sielä kerran hahlo on, tiukassa vain on.

passat1234
-
Viestit: 20
Liittynyt: 19.3.2008 20:27

laturi irroitettu

ViestiKirjoittaja passat1234 » 17.8.2008 1:34

laturin sai tosiaan irti vaikka toinen pultti roikkui vielä paikallaan.

kannattaa siis ottaa pultista hiukan ylimääräistä pois, ennekö laittaa takaisin.

laturin paikalle asettamista helpottaa jos ensin sopivan hylsyn ja 8 mm pultin avulla "levittää" jengat sisältäviä puslia n.0.5 mm ulommaksi (palautuvat takaisin kiristettessä).

FishBone
-
Viestit: 43
Liittynyt: 28.7.2003 16:31

ViestiKirjoittaja FishBone » 27.4.2009 9:46

Löytyykös mistään tarkempia ohjeita 3B Passatin etupuskurin irroitukseen tai onko jollakulla Haynes käsillä? Ei meinaa millään löytyä kaikkia torxeja...

Loksun sisältä irrotin jo kummaltakin puolelta 3 torxia per puoli, maskin päältä 3 torxia + 2 ristipääruuvia. Valojen alta irrotin 2 pulttia ja lampunpesurin lätkät. Mistä löytyy puuttuva(t) torxi(t)? Pitäskö puskimen lähtee sit ihan vetämällä irti, vai onko siinä joku jippo?

Tarvis huomiseks irrotella puskuri maalarille, joten pikaisista neuvoista olen hyvin kiitollinen.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 27.4.2009 9:56

Sisälokasuojista ruuvit irti, vilkkujen alta ruuvit irti, maskin päältä ruuvit irti sekä valonpesurit irti. Lisäksi vielä puskuri on alapuolelta kiinni muutamalla ruuvilla. Sen jälkeen vetämällä puskuri irti.

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 27.4.2009 15:57

ja sisälokarien sisältä molemminpuolin yhdet tx20 ruuvit pois muistaakseni

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 27.4.2009 16:00

Ei tarvitse ottaa kuin vilkkujen alla olevat ruuvit, ei siis sisälokasuojien sisältä löytyviä.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 28.4.2009 21:27

Ei sitä laturia välttämättä tarvitse kokonaan uusia jos ei lataa. Kannattaa tarkistaa säätimestä hiilet ja vaihtaa se jos on syytä. Itsellä riitti se ja säädin maksoi 60e.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.12.2012 14:49

Lähteekös toi hihna pois helposti siitä 19mm painamalla irti?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 25.3.2013 11:47

Näillä ohjeilla laturin irroitus tosiaan kymmenen-minuutin homma... Hiukan vitutti kun muisteli miten ekakerralla tuli purettua keula osiin ja hommaan meni päivä;)

huuskka
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 26.6.2013 22:49

PASSAT 3B LATURIN IRROTUS

ViestiKirjoittaja huuskka » 26.6.2013 23:05

Yritin irrottaa allaolevilla ohjeilla VALEON laturia Passat vm 2002 2.0 koneesta.
Irroitin vesiletkun.
Irroitin ylemmän pultin
Sitten irroitin alemman pultin ja vedin ihan tuuletin vasten.Yritin sitten kitkuttamalla ottaa laturia irti. Ei onnistunut.
Mutta homma hoituu helpolla kun ottaa akkukoneen ja poraa 5mm poralla (ensin 3mm poralla alku) pultin läpi reiät kahdesta suunnasta läheltä laturin kiinniketta (n. 2cm). Ja niinpä on kohta pultti poikki ja lähtee pois. Tähän pultin katkaisuun menee aikaa n. 5 minuuttia.
Sitten se sähköliittimen irroitys VALEOsta tapahtuu niin että talttaruuvimeisselillä siirretään lukitussalpaa poispäin laturista ja vedetään liitin ulos.
Jospa tämä auttaisi seuraavia laturin irroittajia. Itse turasin liian kauan.

huuskka
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 26.6.2013 22:49

Laturin irrotus

ViestiKirjoittaja huuskka » 27.6.2013 20:24

Vielä tuhon laturin alapultin irroitukseen.(Ei tarvii katkaista).
Kun on nyt uusi pultti hankittu niin sitähän ei saa paikoilleen kuin irroittamalla tuuletin. Tuulettimen ohjaamon puoleisessa päässä 8mm kuusiopultti.
Sen avaamalla tuuletin siirtyy pois pultin tieltä.
Tämä toimenpide heti kun ottaa pois alinta pulttia laturia irrottaessa.
Kuusiokolopultti avautuu normaaliin suuntaan. Apuna remmillä varustettu öljynsuodatin avain jolla hihnapyörästä kiinni. Pultti oli tiukassa mutta viimein aukeni.
Helppo homma.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 28.6.2013 21:47

Omassa näkyy olevan yksi viskon alusiivistä murrettuna irti jolloin pultti sopii tulemaan viereisten siipien väliin sen ratkaisevan 5mm pidemmälle. Kätevä konsti tuokin.

Tehtaalla oisivat voineet miettiä tuollaisen huoltokolon jo alunperin.

kuljukka
-
Viestit: 72
Liittynyt: 15.6.2013 3:17

ViestiKirjoittaja kuljukka » 29.6.2013 8:11

Keulaa ei tarvi laittaa huolto asentoon edes jakorempan tai kansirempan yhteydessä.
Viskon pultti auki ja putoa se sinne johonkin ja kumpikin pultti sopii tulemaan pois, tosiaan n 15 min homma. En jaksanu lukea koko topikkia.

kuljukka
-
Viestit: 72
Liittynyt: 15.6.2013 3:17

ViestiKirjoittaja kuljukka » 29.6.2013 8:12

Keulaa ei tarvi laittaa huolto asentoon edes jakorempan tai kansirempan yhteydessä.
Viskon pultti auki ja putoa se sinne johonkin ja kumpikin pultti sopii tulemaan pois, tosiaan n 15 min homma. En jaksanu lukea koko topikkia.

kuljukka
-
Viestit: 72
Liittynyt: 15.6.2013 3:17

ViestiKirjoittaja kuljukka » 29.6.2013 8:12

Keulaa ei tarvi laittaa huolto asentoon edes jakorempan tai kansirempan yhteydessä.
Viskon pultti auki ja putoa se sinne johonkin ja kumpikin pultti sopii tulemaan pois, tosiaan n 15 min homma. En jaksanu lukea koko topikkia.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 29.6.2013 10:29

ei siihen keulan huoltoasentoon laittoon mee ko vartti niin ainaski mie olen sen keulan pois puottanu jakoremppojen yhteydessä

kuljukka
-
Viestit: 72
Liittynyt: 15.6.2013 3:17

ViestiKirjoittaja kuljukka » 29.6.2013 16:21

Tuo keulan huolto asentoon laitto jakaa mielipiteitä mutta kukin tyylillään.
Laturin vaihtoon tuskin kannattaa sitä tehä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa