90 tkm long life huollossa merkkiliikkeessä todettiin tänään huomattava määrä öljyä jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliössä. Epäilivät, että öljyn lauhdutin on epäkunnossa. Korjaavana toimenpiteenä tarjottiin jäähdytysjärjestelmän huuhtelua + uutta öljynlauhdutinta. Tämä kuitenkin mutu pohjalta merkkiliikkeestä, eivät olleet varmoja onko öljynlauhdutin mennyt vai ei mutta tarjosivat sen vaihtoa kuitenkin, kustannusarvio.200-300 euroo osat + työ a 78 EUR/tunti.
Onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia? Itse en havainnut auton käyttäytymisessä mitään poikkeavaa, moottorin lämpötila pysyy vakiona lämpenemisen jälkeen, sisälle tuleva ilma on tasalämpöistä ja muutenkin kaikki kuten pitääkin olla.
Muistaakseni autossa on takuu 60tkm saakka, ja nyt kyseessä oleva 90tkm huolto on heti seuraava takuuajan päättymisen jälkeen tehtävä huolto. Auto ollut rauhallisessa maantieajossa, kaikki huollot suoritettu merkkiliikkeessä. Auto 2005 mallia ("vanhakoppainen"), 74kW Powerdiesel. Kiitokset mahdollisista kommenteista jo etukäteen.
2005 1.9TDI Passat *Öljyä jäähd. järj. paisuntasäiliössä* !!
Valvoja: ffp jäsenet
Eli lämmönvaihdin mahdollisesti sotkee nesteet ja öljyn.
Ton nyt pystyisi testaa sillä että ottaisi vesiletkut pois lämmönvaihtimelta laittaisi ne putkella yhteen.
Järjestelmän huuhtelu ja uudet nesteet koneeseen niin näkis sotkeeko vielä.
Testasivatko että paisuntasäiliöön ei tule painetta, eli kannentiivistevika on poissuljettu?
Ton nyt pystyisi testaa sillä että ottaisi vesiletkut pois lämmönvaihtimelta laittaisi ne putkella yhteen.
Järjestelmän huuhtelu ja uudet nesteet koneeseen niin näkis sotkeeko vielä.
Testasivatko että paisuntasäiliöön ei tule painetta, eli kannentiivistevika on poissuljettu?
Ei painetta paisuntasäiliössä
Kiitokset huomiosta. Tiedustelin paisuntasäiliön mahdollisesta paineesta tänään eikä painetta säiliöön tule ja kannentiivistevika on näillä näkymin rajattu pois vaihtoehdoista.
Illmeisesti tarkoitat lämmönvaihtimella öljynlauhdutinta?
Illmeisesti tarkoitat lämmönvaihtimella öljynlauhdutinta?
Öljynlauhdutin on oikealta nimeltään lämmönvaihdin.
Eli öljynsuodattimen jalassa on sellianen mötikkä mihin menee vesiletkut.
OFFTOPIC:
Ja öljynlauhdutin se ei oikeastikaan ole, vaikka jostain kumman syystä tätä virheellistä termiä kyseisestä kapistuksesta useasti käytetäänkin.
Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet.
Jäähdytin on lämmönsiirrin, jossa virtaava fluidi luovuttaa lämpöenergiaansa toiselle, joko vastavirtaan tai jäähdyttimen läpi ristiin, kulkevalle fluidille eli jäähdytysaineelle, jolloin virtaavan fluidin lämpötila laskee. Yleisimmin virtaavana fluidina on neste (vesi, tisle, glykoli jne) ja jäähdyttävänä fluidina joko kylmä vesi tai kaasu (ilma). Jäähdytyksessä siirtyvän lämpöenergian määrä riippuu mm. ainepintojen välisestä pinta-alasta, fluidien ominaislämpökapasiteetista, jäähdytinmateriaalin lämmönsiirtokertoimesta sekä lämmönsiirtyvyydestä virtaavien aineiden ja lämmönsiirtopinnan välillä. Lämmönsiirtoa kuvataan tavallisesti ensimmäisen kertaluvun differentiaaliyhtälöillä.
Nestejäähdytteisissä polttomoottoreissa jäähdyttimenä toimii yleensä metalliputkikehikko, johon on kiinnitetty tiheä ohuiden metalliripojen muodostama kennosto, jonka läpi puhalletaan ilmaa. Jäähdytysnesteen (yleensä vesi-glykoliseosta) lämpöenergia siirtyy virtaavaan ilmaan. Ilmajäähdytteisissä polttomoottoreissa lämpö johdetaan suoraan sylinterin ulkopinnalla oleviin, pinta-alaltaan suuriin, jäähdytysripoihin, joiden läpi ilma virtaa.
Kemian laboratorioissa yleisimmin käytetty jäähdytin on Liebig-jäähdytin, jossa kaksi sisäkkäistä putkea muodostaa annuluksen. Kuuma fluidi virtaa sisemmän putken läpi, ja luovuttaa entalpiansa putkien välisessä annuluksessa vastavirtaan kulkevalle kylmälle fluidille.
Miten tässä kävi?
Itselle laittoivat juuri samanlaisen tuomion V6 passatin huollossa. Miten paine ilmenee siellä jäähdytysjärjestelmässä? Ja mitkä letkut vaihtimelta pitikään irroittaa ja kytkeä yhteen jos haluaa diagnosoida?
Harmittaa nimittäin aika kovasti jos paras autoni tähän mennessä on nyt menossa pilalle...
PS.
Ei tule kyllä kabiiniinkaan enää lämpöä kunnolla huollon jälkeen, vaikka ennen sai vaikka saunaksi...
Itselle laittoivat juuri samanlaisen tuomion V6 passatin huollossa. Miten paine ilmenee siellä jäähdytysjärjestelmässä? Ja mitkä letkut vaihtimelta pitikään irroittaa ja kytkeä yhteen jos haluaa diagnosoida?
Harmittaa nimittäin aika kovasti jos paras autoni tähän mennessä on nyt menossa pilalle...
PS.
Ei tule kyllä kabiiniinkaan enää lämpöä kunnolla huollon jälkeen, vaikka ennen sai vaikka saunaksi...
monenlaisissa väkkäröissä nykyisin paha vaiva.KUN öljyä jäähdytysnesteessä ,Millä peset ,mihin liukenee ja millä huuhtelet,kun nesteisiin ei saa lisätä vettä.
lämmityslaitteiden kennojen pillit tukossa,ebereiden,webastojen vesipumpuissa öljyliisteri,jos mangneettikytkin vesipumpussa ,seuraa huono pyörintä ja lämmitin käy liian kuumana.
Pikaisella huuhtelulla ei saa puhdasta ja vesiletkut ei kestä öljyä.
lämmityslaitteiden kennojen pillit tukossa,ebereiden,webastojen vesipumpuissa öljyliisteri,jos mangneettikytkin vesipumpussa ,seuraa huono pyörintä ja lämmitin käy liian kuumana.
Pikaisella huuhtelulla ei saa puhdasta ja vesiletkut ei kestä öljyä.
Mitenniin ei saa lisätä vettä punaisen nesteen sekaan? Vai ymmärsinkö oikein? Kyllä mielestäni huoltamolla laimensi punaista vedellä...
Ja onko mitään vihjeitä kenellään, että miten tuon kanssa menetellä? Pitäisiköhän vaan vaihtaa se öljyn"lauhdutin" vai voisko sitä jotenkin diagnosoida vaihtamatta?
Ja onko mitään vihjeitä kenellään, että miten tuon kanssa menetellä? Pitäisiköhän vaan vaihtaa se öljyn"lauhdutin" vai voisko sitä jotenkin diagnosoida vaihtamatta?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa