1.9tdi ALH korkea kulutus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jusux » 12.10.2007 19:58

Automaatti 1.9tdi ALH Beetle vie tyttöystävän ajossa reilut 6 litraa sataselle
Vaihdoin uuden maffin, mutta kulutus ei tippunut
Autolla ajetaan ainoastaan maantietä 80km/h 50% ja motaria toiset 50%
Mistähän kannattaisi alkaa katsella vikaa?
Kilsoja taitaa olla mittarissa nyt hieman alle 150tkm

naukja2
-
Viestit: 77
Liittynyt: 26.12.2006 18:02

ViestiKirjoittaja naukja2 » 12.10.2007 21:11

Rengastusta ja/tai ajotapaa lähinnä epäilisin, jos itse auto on kunnossa.. Ei motarinopeudella 6L/100 ole mikään paha..
Meillä vaihdettiin kesällä NRHi -renkaat HydraGrip -renkaisiin ja todellinen kulutus, etenkin märällä tiellä, nousi monta desiä sataselle. Rengaskoko sama uusilla ja entisillä.

Joo ja tietysti myöskin tuo automaagi verottaa osansa kulutuksesta.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 13.10.2007 10:53

orkkis rengastus ja ajotapa on rauhallinen
tuntuu vaan pienelle purkille kovalta tuo kulutus

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 13.10.2007 11:23

Varmaan ensimmäisenä kannattaisi tutkailla onko mitään vikakoodeja ja samalla kahlata antureiden näyttämät läpi.
esim polttoaineen lämpötila, moottorin lämpötila, mekaaninen ruiskutusennakko ja sitten voisi logittaa MAP arvot sekä toteutuneen ruiskutusennakon että kaikki näyttäisi toteutuvan pyyntiin.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 13.10.2007 11:28

Vikakoodeissa ainoa merkintä on hehkupiirissä häiriö:
16764 / P0380 code (Glow plug/heater circuit electrical fault (Q6))
17055 / P0671 code (Cylinder 1 Glow plug circuit (Q10))
17056 / P0672 code (Cylinder 2 Glow plug circuit (Q11))
17057 / P0673 code (Cylinder 3 Glow plug circuit (Q12))
17058 / P0674 code (Cylinder 4 Glow plug circuit (Q13))

Koodi ilmeisesti kertoo että vika voi olla, johdoissa, releessä, sulakkeessa, tai hehkuissa.
Hehkuissa vika ei ollut.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 13.10.2007 11:42

sähkövikoja etsiessä kannattaa varmaan lähes ensimmäisenä putsata ja rasvata akun alta se päämaadoitus.. ilmeisimmin hehkuista mitataan vaan vastusarvoja ja joku yksittäienkin hehku voi antaa vääriä vika ilmoituksia, tai sitten maagoituksen potentiaali ero, tai huonot liitokset =(

Jos sinulla on hehkujen lisäksi esim ruiskutus ajassa vikaa, niin sitten pitäisi kyllä olla käynnistyvyydessäkin.

Mekaanisen ennakon voi tarkistaa Vag Comilla measuring blocksesista 000 kohdasta ja kentästä 2.
kun ajoituksen tarkistaa, niin sitä ennen täytyy kääntää basic settings asentoon.
tuolta näköjään löytyikin kohdasta K tarkemmat ohjeet:
http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-7.html#k

ohjeessa kerrotaan lisäksi että tyhjäkäynnin arvo saa vaeltaa 0.4-2.0btdc mutta ainakin zekki kaunottaressa ALH koneella kulutus nousi heti muutamalla desillä jos toteutunut ennakko oli tyhjäkäynnillä edes 0.9btdc.
joten suosittelen tavoittelemaan arvoa jolla todellinen ennakko toteutuu kaikilla kaasun asennoilla ja kaikilla käytettävillä kierroksilla.
itselläni mekaaninen ennakko taisi olla maukkaimmillaan jossain 42-45 kakkoskentän arvolla.

edit: tuolla näyttää olevan jotain kun googletin vikakoodillasi : http://pics.tdiclub.com/data/517/12214Glow_Plug.pdf

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 13.10.2007 15:41

Automaatti passatti vie vaimon ajossa 6-6.5 satkulle. Ajo myös puoliksi motaria sekä maantietä. "Kylillä" helposti yli 8 keskikulutus.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 13.10.2007 18:22

mulla on korkein yksittäinen kulutus 4.7L/100km
normi pyörii tällä hetkellä 4.3-4.4L/100km.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 13.10.2007 18:46

Täytyy tehdä tuo perinteinen maadoitushuolto huomenna
Auto käynnistyy ihan normaalisti, pikkaisen ehkä normaalia enemmän savuttaa

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 13.10.2007 19:32

mulla on korkein yksittäinen kulutus 4.7L/100km
normi pyörii tällä hetkellä 4.3-4.4L/100km.


Meikäläinen on saanut normaaliajossa pienimmillään 5l/100km tolla ALH leonilla ja nyt pari viime tankkia on ollut 5.3 ja 5.5, ajoa tulee suurimmaksi osan maantietä (ajonopeus 80-120kmh) ja hyvin harvoin tulee tehtyä alle 30km lenkkejä, mahtaakohan olla jotakin vikaa tossa vehkeessä/kuskissa?
Tosin ajelen yleensä sellattiin että vitosvaihdetta en käytä jos kierroksia sillä ajaessa olisi alle 2000rpm, mahtaisikohan se vaikuttaa?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 13.10.2007 19:44

Eihän beetlestä kuulu mitään ylimääräistä suhinaa konehuoneesta kun rankemmin kaasuttaa?
mietin vaan että ei tuon kyllä pitäisi vakiona savuttaa ollenkaan, minulla on kerran savutellut kun ahtoputki oli irti ja yksi kaveri käytti juuri golfia tutkittavana kun pari kertaa oli huollossa käyttänyt ja kaikki oli ihan ok, mutta savutti ja hieman puhisi.. meillä meni kimpassa 5min. kun todettiin että ahtoputki halki ja MAFfi rikki.. ahtoputken takia savutteli rikkinäisellä MAFfillakin.

Kyllä minä ainakin ajelen suurimmalla mahdollisella vaihteella, joskaan en vedätä alle 2000rpm vaan vaihdan silloin pienenpää.. tosin ei se mihinkään vedäkkään alle 1800rpm =)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 13.10.2007 20:02

Mulla puskee näkyvää savuhaituvaa kun lähtee reippaammin kiihdyttelemään pienillä vaihteilla, täytyypi tutkiskella tilannetta että josko siellä jotakin oikeaa vikaakin olisi...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 13.10.2007 20:19

Minulla on tällä hetkellä kinni vakio turbo, 110hp suuttimet, 11mm nestepää ja ihan vienon savun pölläyttää ennen kuin ahdin tulee mukaan ja sitten ei tule savun häivää.
Tosin nyt en ole mitannut MAF arvoja ovatko ihan reilassa, mutta kyllä toi 8.7s 0-100 vielä kipittää..

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 14.10.2007 9:23

Putsailin ton MAF-anturin ja katselin ettei vuotoja ole missään, nyt katsotaan muuttuuko kulutuslukemat mihinkään suuntaan tuosta.
60-120kmh menee reilusti päälle 11s...
0-100kmh en ole turhaan edes viittinyt yrittää.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 14.10.2007 9:32

eipä siinä vuotosuhinaa kuulu
voi olla että tuo tomaatti vaatii sen verran polkemisa että nostaa kulutusta
mites jos ennakko on hieman pielessä? miten sen pitäis oireilla?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 14.10.2007 9:37

Jos ruiskutusennakko on paljonkin vituillaan niin sylinterin työpaine/lämpötila voi nousta todella korkeaksi tätä ei pysty oikein tarkastamaan muuten kuin stetoskoopilla vertailemalla, myös kylmäkäynnistyvyys on heikompi.
VAG-COM olisi näppärä...

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 14.10.2007 11:27

edit: tuolla näyttää olevan jotain kun googletin vikakoodillasi : http://pics.tdiclub.com/data/517/12214Glow_Plug.pdf


Tuo näyttää ohjeelta jota kaipasin, kiitoksia!

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 14.10.2007 11:30

Mulla ainakin alh beeltessä vaikutti kulutukseen varsin paljon pienikin heitto ruiskupumpun perussäädössä, tosin ei se sittenkään vakiona juurikaan alle 6 litran menny, lastutettuna 5 litran kantturoissa.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 14.10.2007 11:58

Minä huomasin pers tuntumalta matka ajossa että kovalla ennakolla auto tuntui ehkä aavistuksen "tahmeammalta" ajella, mutta varsinaisesti se ei oireile mitenkään.

Jos ennakkoa on liikaa, niin käynnistyvyys on päinvastoin parempi, sitten jos ennakkoa on liian vähän niin auto ei meinaa lähteä pakkasilla käyntiin vaikka hehkut yms toimisivat hyvin.
lisäksi liian myöhäinen ruiskutus lisää savutusta ja hieman kulutustakin.

Testailin joskus kiihtyvyyttä säätämällä ennakkoja ja ennakon lisääminen ei maksimi kiihtyvyydessä näkynyt / en saanut eroa mitattua, mutta ennakon pienentäminen vähensi selkeästi tehoja.. testin tein tosin vag comin adaptaation kautta eli ennakko väheni koko kierrosalueelta / lisääntyi samaten.

Jos auto on automaatti, niiin eikös sen ~1L kuuluisi manuaalia enemmän kuluttaakin?
en löytänyt beetleä automaatilla, ilmeisesti ei ole tuotu suomeen?

Minulla nousee kulutus liki litralla kun posotan motaria joten 6L voisi olla automaatti autossa ihan ok?
New Beetle ei ole kovin aerodynaaminen CW on 0.38 kun esim octaviassa on 0.3.. se saattaa lisätä kulutusta suuremmilla nopeuksilla?

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 14.10.2007 17:46

en löytänyt beetleä automaatilla, ilmeisesti ei ole tuotu suomeen?


New beetle gls L266 1.9, auto on tuotu muuttoautoana Suomeen.

http://vag.magic.ro/vw/vindecoder/?osCs ... ef36e0071f
Tostahan se kätevästi selviää; Houston, Texas myyty uutena ja 19.5.2000 valmistunut tehtaalta.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 14.10.2007 17:56

Täälläkin pyörii kulutus jatkuvasti 6l kieppeillä, isommalla ahtimella ja raceilla varustettuna. Mutta pumpun ajoitus on turhan myöhäisellä. Savuttelee ja käynnistyvyys huono kylmällä koneella. Itse en osaa säätää, joten kyselenkin olisiko tren suunnalla joku halukas tienaamaan vähän rahaa kun säätäisi kohdalleen? ei jaksasi laakkoselle viedä :) Pistäköön yv:tä jos taitoa riittää ja rahalle olis tarvista :)

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 14.10.2007 20:52

1,9 ALH OCU 90hp ihan vakio. 0-100km/h nopeuksissa kulutus tietokoneen mukaan 4,8-5,0l/100km ja motarilla 130km/h mittarissa GPS näyttää 122km/h klutus HKI-TRE välillä 5,3 ja jos on oikeen tuulta ja kuormaa päällä niin 5,3-5,5. OCU on aika tuuliherkkä peli :)
Lapin reissulla joulukuussa pääsin tietokoneen mukaan 3,9L/100km ajelin kyllä ihan rajotuksilla +4km/h.

Ei toi Beetle kyl mikään virtaviivanen oo ja jos viel tomaatilla niin tuntuis et tuo ~6L on aika oikea luku.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 15.10.2007 9:05

Defender: Kun katselee noita sun lukemia, niin tuntuu että toi oma vehjekkin on sitten täysin kunnossa, en ole kuitenkaan mikään hidastelija tuolla liikenteessä.

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 15.10.2007 18:13

Juu, ei täälläkään hidastella.
Ripeitä kiihdytyksiä valoista ajonopeuteen ja tosiaan motarilla tuolla 130km/h mittarinopeudella on ohituskaistalla. Vaikka se GPS:llä on vaan 122km/h. Oon pistänyt merkille että bensa autoilijat ovat laskeneet nopeuksia aika lailla motarilla ja diisseli miehet ja naiset avaa latua.
Tietysti poikkeuksiakin on. Nuissa lukemissa se kulutus on ollut alusta saakka, autolla ajettu nyt 190tkm josta se mulla 70tkm eli 20kk. MAF rikkoutuminen nosti hetkellisesti kulutusta ja jakopään remppa 20tkm sitten ehkä himpun laski kulutusta. Voishan se matalampi olla :)
68Corvette:n kulutuksiiin ei viel ihan pääse :) pikkusäätöä vois tehä.

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 9.12.2019 21:00

Moro. Mistä lähtis ettimään vikaa ku tollanen 90heppanen alh golffi hörppii 8-9litraa satasella maantie ajos?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.12.2019 21:15

Jumittelevista jarruista, laakereista, pyöränsuuntauksista, vuotavasta polttoainelinjastosta, pumpun ennakon säädöstä,


savuttaako auto ollenkaan? paljonko ajettu? rengastus?

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 9.12.2019 21:18

Noin 400tkm ajettu eikä kyllä savuuta ollenkaa. Jarrut just laitettu eikä minkään muunkaan pitäis vastustaa menoa ja rengastus on 185/65/15... Muuten ei ongelmia käyntiin lähössä tms mutta jotenki ajossa tuntuu ettei jaksa kiertää kunnolla vedätyksessä edes 3500asti

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.12.2019 21:34

Alipaineletkuja sitten seuraavaksi tarkastelun alle, jokaikinen letku / liitos / toimilaite.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 10.12.2019 11:42

Jpm86 kirjoitti:Moro. Mistä lähtis ettimään vikaa ku tollanen 90heppanen alh golffi hörppii 8-9litraa satasella maantie ajos?


Onko Maffin arvoja tarkisteltu? Ahtopainevuodot myös tsekata..

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 10.12.2019 15:29

En oo niitä kattellu. Onnistuu vissiin ihan perus autocomin testerilläki? Mitä arvot pitäis näyttää

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja leinoan » 10.12.2019 15:47

Eikös noissa perusennakko vaikuta pelkästään käynnistykseen ja sen jälkeen kun kone käy joku magneettiventtiili + tietokone hoitaa ajossa ennakon automaattisesti optimiin ??

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.12.2019 17:13

Rajansa silläkin on kuinka paljon se kykenee ennakkoa säätämään/korjaamaan. Eli jos perus ennakko heittää riittävästi niin ei se optimiin säädy ajossa..

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja leinoan » 10.12.2019 17:48

Niinpä...
Välillä 0 -100 vag-asteikolla en huomannut ajossa/käynnissä mitään eroa AHU-moottorissa.
Käyntiin lähdössä ongelmat olikin sitten jo suuria/sitä ei kyllä puolilämmänä tahdo saada enää millään käyntiin kun arvo nollassa tai lähellä sitä.
Vanhassa jakajapumpussahan (esim.1.6 td) kuulee heti jo pienenkin muutoksen käyntiäänessä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.12.2019 19:23

Ahtimen johdinsiivet voivat esimerkiksi olla jumittaneet kiinni. Ongelma selviää ajonaikasella diagnoosilla.

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 10.12.2019 20:31

Ahtimeen vivusto liikkuu kevyesti kun kokeilen eilen ja kellonki irroitin samalla varmuudeksi että se toimii.. tulppsin egr ja menin kaikki liitokset ja letkut tutkien läpi. Mitäs nua ilmamäärämittarin arvot pitäis olla? Tyhjäkäynnillä näyttää 265.0mg/h tarpeeksi ja sen hetkiseksi 470.0mg/h ja kasvaa ajossa parhaiten noin tuhanteen hetkellinen

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 10.12.2019 20:52

1000 on ihan riittävä arvo täyskaasulla, jos se myös pysyy siinä lukemassa kautta kierrosalueiden.

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 10.12.2019 20:59

Joo kyllä se sielä pysyy.. Sain sen nyt menemään vikatilaanki tarpeeksi huudattamalla ja moittii testeri yliahtoa. Testeri oli kiinni ku se yliahdolle meni ja se pääsi suunnilleen 1.4-1.5 ahtamaan ja kierroksia oli noin 4000 3vaihteella

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 10.12.2019 21:17

Onko sdi moottorin suuttimet suoraan sopivat tähän alh moottoriin jos niitä koittais vaihtaa ku sellaset ehjät löytyys.. Vai tapaako näistä suuttimia hajota?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 10.12.2019 21:37

Vika tuskin on suuttimissa. Eiköhän se syy löydy sieltä ahtimesta tai sen säätöpuolelta. Voihan se toki olla mahdollista että kärjet kuluneet ja avauspaineet kehnot, mutta katsotaan nyt muu ensin moottorin ympäriltä kuntoon.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.12.2019 11:32

Jpm86 kirjoitti:Ahtimeen vivusto liikkuu kevyesti kun kokeilen eilen ja kellonki irroitin samalla varmuudeksi että se toimii.. tulppsin egr ja menin kaikki liitokset ja letkut tutkien läpi. Mitäs nua ilmamäärämittarin arvot pitäis olla? Tyhjäkäynnillä näyttää 265.0mg/h tarpeeksi ja sen hetkiseksi 470.0mg/h ja kasvaa ajossa parhaiten noin tuhanteen hetkellinen


Toi maf lukema tyhjäkäynnillä selittyy juurikin tuolla egr:n tulppauksella. Eli ihan normaalia siltäkin osin.

Tuo yli ahtaminen viittaisi juurikin ahtimen jumitteluun..
Puhdistus auttanee kummasti. Lukaise tuo "mr musckle* ketju ellet iole ennestään jo tuttu.

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 12.12.2019 16:14

Nyt on kaikkia kokeiltu musclesta lähtien mutta eipä oikeen vaikutusta oo. Purkasin uudestaan kaikki ahtoputket niin näyttäis että niin on liikkunu palamatonta naftaa tai sitte öljyt on pahoon vetisiä..?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja pertti108 » 12.12.2019 17:14

Niin saitko ne ahot pysymään? Sitä tankoakihan voi kokeilla säätää.. Saattaa talvella olla vetiset seiniltä.

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 12.12.2019 20:57

Ei pysy ahdot kuris ja kokeilin tankoaki säätää molempiin suuntiin.. Kai se on ehjää ahdinta ruvettava ettimään mutta toki uutta ei malta laittaa muutaman satasen autoon

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.12.2019 2:54

Turhaa sitä ehjää ahdintakaan on vaihtaa jos vika on toisaalla, kun tuossahan juuri kerroit tarkistaneesi kaiken ahtimesta. Tangon kokeiluperusteisen säätelyn sijasta tietysti kannattaisi säätää se oikeaan asentoon. Tällaisen vianhan voi aiheuttaa myös vaikka tukkeentunut n75:n huohotus tai väärä letkutuskin, tai tietty vioittunut n75. Tällaiset kohdat tarkisteltu?

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 17.12.2019 20:04

Kulutus on ny saatu kuriin ku tarkasti kunnolla jakopään edellisen sepän jäljiltä.. Ihme kyllä muuten pelannu normaalisti paitsi kulutus ollu suuri ku pumppu oli sivus(päässy luistamaan jäljistä päätellen säätö) enää on sama ahto vaiva. Laitoin mittarin autoon niin nopealla kaasun painamisella saa ahtaman noin kilon paikoillaanki niin olisko ny vielä tangon säätö päin vttua?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja pertti108 » 17.12.2019 21:24

Vaiha sinne uus n75 ensin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.12.2019 22:19

Ehjää N75:stakaan ei kannata turhaan vaihtaa, ellei sitten halua ostaa kalliita arpoja. Kannattaa ennemminkin aloittaa vaikka N75:n huohotuksen irroittamisesta ja linjojen tarkistamisesta. Samallahan sen N75:n kunnonkin toki tarkistaa, että toimiiko se.

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 17.12.2019 22:31

Ehjää n75 kokeiltu toisesta vastaavasta autosta ja kaikki alipaineletkut uusittu ja liittimet pihalleltu läpi

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.12.2019 22:46

Oliko vastaavan auton venttiili kunnossa, ja onko myös N75:n huohotuksen nippa moottorin ilmansuodattimesta avoin? Onko kokeiltu N75:n huohotusliitäntä irtaallaan (tai onko se linja vapaa, kun letku on kiinni suodatinkotelossa)?

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 18.12.2019 0:14

Täytyy ny vielä kokeilla se irrallaan. Toisen auton
n75 on kunnossa

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 18.12.2019 18:34

Siihenhän ne limp modet loppu ku repi sen huohottimen irti. Iso kiitos neuvoista

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja p0wer » 19.12.2019 12:30

Ihan kaikki liittimet ei siis ollut "puhalleltu läpi", vika löytyy yleisimmin siitä ilmanputsarin liitoksesta eikä tuolloin toimi myös muutkaan alipaineohjaukset. Sitä ei muuten kannata puhaltaa reiästä suodattimelle päin vaan puhdistaa yläkansi irtaallaan. Jonkunkin kerran se kyseinen letku on ollut myös tulpattuna kun on asennettu rallisuodatin ja toiminta on vastaavanlainen, kummastuttaa ettei sen asennuksen yhteydessä tajuta että nyt tippu autosta tehot.

Letkua ei myöskään kannata jättää irtaalleen koska se taas rikkoo N75:n.

Jpm86
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.12.2019 20:34

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja Jpm86 » 19.12.2019 16:17

Joo toi oli niin tukos että piti oikeen piikillä kaivaa auki ennen ku alkas ilma kulkemaan

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: 1.9tdi ALH korkea kulutus

ViestiKirjoittaja p0wer » 19.12.2019 20:11

Normaalia. Hyvin, hyvin yleinen juttu. Ei kannata sinne putsariin niitä siitä tosiaan tökkiä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa