Pumppusuutin TDI virittäminen = kestävyys? : aiheet tänne!
Valvoja: ffp jäsenet
Pumppusuutin TDI virittäminen = kestävyys? : aiheet tänne!
Eli ois asiallista tehdä oma topicki (jos ei oo,, olen noob) pumppusuutin Dieseleitten virittäminen, eli miten muuttu ja mites kestävyys mm manual kytkin ja Aut Tiptronic??
Itellä Passat TDI 96KW Tiptronic vm 04 johon laatikko vaihdettu takuuseen 223 tkm kohdalla kun 3 vaihde kolahti. Eli nyt tuore laatikko alla ja tehoja vois lisätä jos
laatikko sallii? Siksi kyselen kokemuksista? Kokkolassa noita mm virittää Pirelex ja sano ettei mitään ongelmia..tiedä häntä (www.pirelex.fi) Mitä väki mieltä..?
Itellä Passat TDI 96KW Tiptronic vm 04 johon laatikko vaihdettu takuuseen 223 tkm kohdalla kun 3 vaihde kolahti. Eli nyt tuore laatikko alla ja tehoja vois lisätä jos
laatikko sallii? Siksi kyselen kokemuksista? Kokkolassa noita mm virittää Pirelex ja sano ettei mitään ongelmia..tiedä häntä (www.pirelex.fi) Mitä väki mieltä..?
Taitaa olla tuon 96KW:n pahin virityseste melkein alkuun, että turbolla ei riitä hönkää kovin pitkälle..Tai tulee käyttöikä nopeammin vastaan..Varmaan ihan lastulla jonkun järkevän 150hv -> max 160hv ja vääntöä ehkä 350 -> 370Nm..Luulisin, että kytkin ja vaihdelaatikko kestää nuo helposti, mutta jos enemmän laittaa, niin sitten kannattaa jo harkita turbon päivitystä..Korjatkaa viisaammat ja kokeneemmat, jos ja kun tarvetta.. :)
Ja ehdottomasti pisteet Karalalle, jos lastua meinaat..Tosin, sen suhteen pidä kiirettä, on kuulemma ajanvaraukset menossa jo touko-kesäkuun tienoilla ja tunnetusti Karala on lomilla heinäkuun.. :D Itse jätin oman Golfini tältä vuodelta (sama 96KW kone) lastuttamatta, mutta ensi keväänä sitten.. ;)
Ja ehdottomasti pisteet Karalalle, jos lastua meinaat..Tosin, sen suhteen pidä kiirettä, on kuulemma ajanvaraukset menossa jo touko-kesäkuun tienoilla ja tunnetusti Karala on lomilla heinäkuun.. :D Itse jätin oman Golfini tältä vuodelta (sama 96KW kone) lastuttamatta, mutta ensi keväänä sitten.. ;)
Tippi on heikoin lenkki tuossa paketissa. Tietysti jos laittais custom-softan missä vääntöjä rajataan karusti niin toimii.
Seuraavaksi ahistaa turbo mutta lääkkeeksi löytyy 17/20 hybridi. sitten 190-200 hepan ylittäminen vaatikin jo ison ic:n, suuttimet ja manuaalissa kytkinkin pitännee päivittää jossakin vaiheessa.
Kunhan oma lompakko toipuu (loppupeleissä) koneenvaihdosta niin ensi kuussa päivittyy alusta ja sitten mietitään minkä verran lompakko kestää ottaa tehoja. tyydynkö lastuun vai päivityykö turbo ja mahdollisesti kytkinkin samantien. Harmittaa vain kun ei pystynyt nyt samaan konkurssiin päivittämään kytkintä kun kone oli pois keulalta.
Seuraavaksi ahistaa turbo mutta lääkkeeksi löytyy 17/20 hybridi. sitten 190-200 hepan ylittäminen vaatikin jo ison ic:n, suuttimet ja manuaalissa kytkinkin pitännee päivittää jossakin vaiheessa.
Kunhan oma lompakko toipuu (loppupeleissä) koneenvaihdosta niin ensi kuussa päivittyy alusta ja sitten mietitään minkä verran lompakko kestää ottaa tehoja. tyydynkö lastuun vai päivityykö turbo ja mahdollisesti kytkinkin samantien. Harmittaa vain kun ei pystynyt nyt samaan konkurssiin päivittämään kytkintä kun kone oli pois keulalta.
Tähänastisilla kokemuksilla voi virittää ihan vapaasti. Kestävyyskin on kiitettävä. Moottorin puolesta.
Auto kannattaa kuitenkin ottaa 6v manuskana oli sitten mikä vaggine tahansa niin on varmempia kilometrejä myös viilattuna.
Esim. Yhdellä foorumilaisella on muistaakseni Passat 4Motionin, joka on lähtöjään tuolla 96kw koneella ja siihen on laitettu käypassempi ahdin ja muuta pientä jekkua.
Ilmoittautukoon itse jos haluaa..
Turbomuutoksia noihin tehneet voi kertoa lisää itse kokemuksistaan.
Auto kannattaa kuitenkin ottaa 6v manuskana oli sitten mikä vaggine tahansa niin on varmempia kilometrejä myös viilattuna.
Esim. Yhdellä foorumilaisella on muistaakseni Passat 4Motionin, joka on lähtöjään tuolla 96kw koneella ja siihen on laitettu käypassempi ahdin ja muuta pientä jekkua.
Ilmoittautukoon itse jos haluaa..
Turbomuutoksia noihin tehneet voi kertoa lisää itse kokemuksistaan.
Itse olen yrittänyt väistellä noita automaattivaihteistoja, mutta nyt kun muijallakin on kortti, voisi meidänkin perheessä tulla toi automaatti kysymykseen. Olen ollut siinä uskossa, että VAG-automaatit ois aika kovaa tekoa. Esim. pomo tossa tiesi kertoa yhdestä Audi 100:sta, jolla oli 900tkm mittarissa, toinen kone, johon siihenkin tehty jo kansiremonttia, mutta alkuperäinen automaattiloota.
Kuin se nyt sitten on, kestääkö ne tomaatit mitään? Onko perus automaatti ollut luotettavampi kuin nää 'tiptronicit' (DSG?)? Kokemuksia kaivataan..
Kuin se nyt sitten on, kestääkö ne tomaatit mitään? Onko perus automaatti ollut luotettavampi kuin nää 'tiptronicit' (DSG?)? Kokemuksia kaivataan..
Pitääs saada tuohon omaan kippoon eli Polo 1.9TDI ATD(100hp PD) vähä lisää voimaa ja ensimmäisenä tulikin mieleen tietenkin lastu. Tutkistelin asiaa kuitenkin tarkemmin mm. täältä ja sain semmosen käsityksen että suuttimien vaihdollakin saa mukavasti potkua lisää?
Tokihan nuo suuttimet ja niiden vaihdattaminen tulee maksamaan enemmän kuin lastu mutta ensi kesänä olis suunnitelmis laittaa ehkäpä isompaa ahdinta ja järeämpi kytkin.
Täällä tuntuu monella olevan näitä voimasavukoneita joten varmasti löytyy tietoa että kumpi kannattaisi laittaa? Itse kuvittelisin että suuttimet ei rasittaisi ainakaan turboa niin paljon vaikka se meneekin luultavasti vaihtoon ensi kesänä. Vai onko niistä suuttimista yhtään hyötyä ellei käy säädättämässä?
Tokihan nuo suuttimet ja niiden vaihdattaminen tulee maksamaan enemmän kuin lastu mutta ensi kesänä olis suunnitelmis laittaa ehkäpä isompaa ahdinta ja järeämpi kytkin.
Täällä tuntuu monella olevan näitä voimasavukoneita joten varmasti löytyy tietoa että kumpi kannattaisi laittaa? Itse kuvittelisin että suuttimet ei rasittaisi ainakaan turboa niin paljon vaikka se meneekin luultavasti vaihtoon ensi kesänä. Vai onko niistä suuttimista yhtään hyötyä ellei käy säädättämässä?
poloski: aloita softalla ja saat max 150hv/330nm mitä turbo ja kytkin antaa myöten. Sitten isompaa turboa, järeämpää kytkintä, ic ja kierre on valmis ;)
Friikki tai joku tietänee kertoa missä vaiheessa suuttimien vaihto tulee eteen. Mutu-tuntuma on ettei pd:ssä ole vastaavaa iloa kuin 90/110-heppasissa.
Friikki tai joku tietänee kertoa missä vaiheessa suuttimien vaihto tulee eteen. Mutu-tuntuma on ettei pd:ssä ole vastaavaa iloa kuin 90/110-heppasissa.
PD suuttimet riittävät noin
PD100-105=160hepoa
PD115=n.180koputinta
PD130/150=n.200+
PDPowerPlus= Kaksi eri tasoa jotain 210 ja 240hepan välistä(ei kokemusta, kun ei ole yrityksistä huolimatta saatu testiin)
PDRace=+200hevosvoimaa
Kyllä noilla suuttimilla on selkeä vaikutus tehoon,vääntöön sekä käyttökierrosalueeseen pumpparissakin.
PD100-105=160hepoa
PD115=n.180koputinta
PD130/150=n.200+
PDPowerPlus= Kaksi eri tasoa jotain 210 ja 240hepan välistä(ei kokemusta, kun ei ole yrityksistä huolimatta saatu testiin)
PDRace=+200hevosvoimaa
Kyllä noilla suuttimilla on selkeä vaikutus tehoon,vääntöön sekä käyttökierrosalueeseen pumpparissakin.
Taidan kääntyä sitten lastutuksen puoleen ensimmäisenä. Mitäs meinaatte kannattaako mielummin viedä esim. karalalle vai ajaako esim. voimaa.comin lastu saman asian? Paljonko karalalla käynti kustantaa? Voimaa.comin lastu olis 550e ja sillä luvataan 131/290, käyristähän ei sitten tiedä.
Onko kellään kokemuksia noista voimaa.comin lastuista? Voimaa.com siksi että naapurikunnas yks jäbä niitä laittelee.
Jos noista suuttimista vielä sen verran että mistä tuohon pumppariin löytää suuttimia ja minkä hintaisia?
Onko kellään kokemuksia noista voimaa.comin lastuista? Voimaa.com siksi että naapurikunnas yks jäbä niitä laittelee.
Jos noista suuttimista vielä sen verran että mistä tuohon pumppariin löytää suuttimia ja minkä hintaisia?
Tuolla
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=55586
puhuttiin jotain 1000e köntistä itse tehden.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=55586
puhuttiin jotain 1000e köntistä itse tehden.
Sellaisen käsityksen olen saanut että tuo pd130 turbo pyörisi aika lailla äärirajoilla lastun/ohjelman jälkeen.
Jos vaihtaa tilalle pd150 turbon nouseeko tehot ilman lastua?
Joutuuko jotain säätöjä tms. tekemään vai onko ns. ajokuntoinen pelkällä turbon vaihdolla?
Paljonko mahtaa sitten taas lastutettuna ja turbo vaihdettuna antaa tehoa ulos.
Jos vaihtaa tilalle pd150 turbon nouseeko tehot ilman lastua?
Joutuuko jotain säätöjä tms. tekemään vai onko ns. ajokuntoinen pelkällä turbon vaihdolla?
Paljonko mahtaa sitten taas lastutettuna ja turbo vaihdettuna antaa tehoa ulos.
Ei oo sitten vieläkään tullu tehtyä Poloiselle mitään. Vieläkin mietityttää että josko sen ahtimen hankkis aivan ensimmäisenä ja sitten karalalle säätöön jos kerran suuttimet riittää sinne n. 160hp asti. Tuon vakioahdin kun tuskin kestää kauaa jos aletaan kaikki tehoja siitä ottamaan irti.
Mikähän turbo olis järkevin ja mahdollisesti jopa bolt-on tuohon 74kw ATD pumppari koneeseen? Eli vois ottaa tehoja jotain luokkaa 160/310 ilman että turbo huutaa viimeisiään. Vakiona taitaa olla tuo Garrett GT1749V, ainakin turbolistan mukaan.
Mikähän turbo olis järkevin ja mahdollisesti jopa bolt-on tuohon 74kw ATD pumppari koneeseen? Eli vois ottaa tehoja jotain luokkaa 160/310 ilman että turbo huutaa viimeisiään. Vakiona taitaa olla tuo Garrett GT1749V, ainakin turbolistan mukaan.
Viimeksi muokannut betamax, 18.12.2007 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poloski: Mun mielestä tältä foorumilta löytyy todella paljon tietoa ihan kaikista dieselissä olleista ahtimista, esim. tuolla on tollainen sticky aihe jossa käsitellään eri turbot ja missä niitä tapaa.
Sieltä löysin tälläistä:
"100, 105 ja 115 hp PD-koneet:
-Garrett GT1749V
-100 tai 105 PD voi olla myös KKK KP39, muuttuvageom.
-VNT-15 ja GT1749V malleissa 33.5mm imu ja 36.5mm pako"
Oman käsitykseni mukaan, aina kun tuossa numerosarjan perässä on V alkuinen kirjainyhdistelmä, niin se on automaattisesti silloin muuttuvageometrinen ahdin.
Sieltä löysin tälläistä:
"100, 105 ja 115 hp PD-koneet:
-Garrett GT1749V
-100 tai 105 PD voi olla myös KKK KP39, muuttuvageom.
-VNT-15 ja GT1749V malleissa 33.5mm imu ja 36.5mm pako"
Oman käsitykseni mukaan, aina kun tuossa numerosarjan perässä on V alkuinen kirjainyhdistelmä, niin se on automaattisesti silloin muuttuvageometrinen ahdin.
Oon täällä tutkinutkin asiaa mutta ei oo oikeen vastausta löytynyt (tai en ole osannut etsiä) että mitkä ahtimet olis ainakin lähelle bolt-on. Ja vieläpä että mikä olis järkevin tohon n.160hp tehotavoitteeseen ja ehkä hieman lisää myöhemmin.
Ymmärsinkö oikein tuosta listasta että VNT-15 ja GT1749V on samanlaisia?
Ymmärsinkö oikein tuosta listasta että VNT-15 ja GT1749V on samanlaisia?
Tais sielä kyljes Garrett lukea mitä vähä katselin samalla kun vaihdoin öljyjä.
Meniskö tuohon suurinpiirtein suoraa 150hp PD koneen turbo eli tuo GT1749VB? Mites sitten esim. tuo Fin-turbon GT15/20 ?
Meniskö tuohon suurinpiirtein suoraa 150hp PD koneen turbo eli tuo GT1749VB? Mites sitten esim. tuo Fin-turbon GT15/20 ?
Viimeksi muokannut betamax, 12.9.2007 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suuttimet!
Onko nois 150 heppaasen ja 100 heppasen suuttimissa muuta eroa kuin koko ja toimiiko auto jos laitan 100 heppaseen tollaiset suuttimet ilman ohjelman muokkausta! Vaihdettu isompi turbo vnt 20 ja 2,5" RST putkisto!
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
No autolla kuiteskin ajettu 12,7 vartilla, joten kyllähän tuon voi uskoa. Samoin kyseinen penkki/säätäjä on kyllä näyttänyt kyntensä jo aiemminkin...
Itse pidän juuri tätä penkkiä todella luotettavana ja vertailukelpoisena Mikan penkkiin. Useimpiin penkkeihin en sitten kyllä luota alkuunkaan, en suomessa enkä varsinkaan maailmalla.
Itse pidän juuri tätä penkkiä todella luotettavana ja vertailukelpoisena Mikan penkkiin. Useimpiin penkkeihin en sitten kyllä luota alkuunkaan, en suomessa enkä varsinkaan maailmalla.
Juu, hyvä aika ei siinä mitään. Corradosta saa sikäläisen lainsäädännön mukaan todella kevyen, mikä paikkaa voimanpuutetta.
Jos vertaa corradoa / golf 3 koria niin sen saa tdi:llä helposti painamaan 1000-1050kg etuvetona niin että se näyttää vielä alkuperäiseltä. Kun taas esimerkiksi oma nelostankki painaa itsessään reippaasti yli 1500kg.
Esim. alle 1.800cc vapari kupla vetäisee vartilla 12.1s aikoja..
Minä luotan boschin penkkiin, käyttäjää täytyy tarkkailla jotta selviää kuinka uskottavia ovat muuten. Oman kokemukseni mukaan muutamista dyno-dynamicsin penkeistä tulee aavistuksen positiivisia lukemia..
Kolmea eri penkkiä kun käyttelen useamman kerran kuussa niin niistä on tullut jonkunmoinen käsitys. Muista ei tietysti voi sanoa.
Jos vertaa corradoa / golf 3 koria niin sen saa tdi:llä helposti painamaan 1000-1050kg etuvetona niin että se näyttää vielä alkuperäiseltä. Kun taas esimerkiksi oma nelostankki painaa itsessään reippaasti yli 1500kg.
Esim. alle 1.800cc vapari kupla vetäisee vartilla 12.1s aikoja..
Minä luotan boschin penkkiin, käyttäjää täytyy tarkkailla jotta selviää kuinka uskottavia ovat muuten. Oman kokemukseni mukaan muutamista dyno-dynamicsin penkeistä tulee aavistuksen positiivisia lukemia..
Kolmea eri penkkiä kun käyttelen useamman kerran kuussa niin niistä on tullut jonkunmoinen käsitys. Muista ei tietysti voi sanoa.
Mites noiden pumppereiden kesto. Puhetta ollut vain millä saa tehoa ja mitenkin. Jos nyt vaikkapa ATJ koneeseen lyödään tuo 17/20 hybridi sekä ohjelma. Tehoa tulee se ~180 kaakkia mahdollisesti. Vääntöä jotain. Miten kanget / kampura / laakerit yms kestää? Onko ylimitoitettu moisiin tehoihin, vai missä kohtaa tarvisi ruveta katsomaan kovempaa palikkaa, ennenkun repii tehoa lisää. Ettei turhaan tekisi käkikelloa :-)
.
Meillä ei taideta vaan osata. ;-)
Aikamoiset suuttimet.
2200rpm-3800rpm välillä näyttää, että syöttöjä pitää rajata.
Eikä ahdinkaan minusta oikein huono voi olla.
Vääntökäyrän mukaan herää tosi hyvin jo kahdessa tonnissa ja riittääkin sitten "aikas" pitkälle.
Joillekkin aremmillehan tälläkin foorumilla tuollainenkin paketti voisi tuntua jo tehokkaalle ja riittävällekkin.
Kertookohan tarina, saako ko. osia ja ohjelmaa rahallakaan ?
Meillä ei taideta vaan osata. ;-)
Aikamoiset suuttimet.
2200rpm-3800rpm välillä näyttää, että syöttöjä pitää rajata.
Eikä ahdinkaan minusta oikein huono voi olla.
Vääntökäyrän mukaan herää tosi hyvin jo kahdessa tonnissa ja riittääkin sitten "aikas" pitkälle.
Joillekkin aremmillehan tälläkin foorumilla tuollainenkin paketti voisi tuntua jo tehokkaalle ja riittävällekkin.
Kertookohan tarina, saako ko. osia ja ohjelmaa rahallakaan ?
Ahdin tuossa raadossa on bemarin GT2260V.
Mahan penkissä veto kestää Aligatorin mukaan n. 20 sekuntia, eli se ajetaan kovalla jarrutuksella ja siksi ahdot nousee hyvin alhaalta.
Mikan penkissä vastaavalla teholla homma on ohi muutamassa sekunnissa. Videoiden perusteella myös Boschissa veto on nopea.
Voi olla jotain vaikutusta tuloksiin, en tiedä.
Hiukan alan epäillä noita MAHAn tuloksia, kun esim. vakio PD150 suuttimilla on saatu 240 hp lukemia.
Mahan penkissä veto kestää Aligatorin mukaan n. 20 sekuntia, eli se ajetaan kovalla jarrutuksella ja siksi ahdot nousee hyvin alhaalta.
Mikan penkissä vastaavalla teholla homma on ohi muutamassa sekunnissa. Videoiden perusteella myös Boschissa veto on nopea.
Voi olla jotain vaikutusta tuloksiin, en tiedä.
Hiukan alan epäillä noita MAHAn tuloksia, kun esim. vakio PD150 suuttimilla on saatu 240 hp lukemia.
Itellä 310tkm ajettu AJM tiptronikilla ja laitettu alle vuoden vanhana Lehtonen motorsportissa 143kaakkinen lastu ja ei vielä ole mitään särkynyt voimansiirosta.(kop, kop) On ollut peräkärryvirmassa kovassa käytössä ja siksi lastutettukin. Ite huamasin lastutuksen vasta mönkittyäni konehuoneessa kun löysin sinettitarran ohjainyksiköstä, soitolla selvis mitä sinne on laitettu...
Onko muuten haittaa jos vakiosuuttimista (74kw ATD PD) otetaan ns. kaikki irti? Mielessä olis jos vakioahtimen korvais finturbon hybridillä ja sitten karalan ohjelma jolla otettais sitte nii paljo ku vakiosuuttimista antaa (eli n.160hp?).
Jostain PD130 kolari/varaosa-autosta kun sais suuttimet nii riittäis neki sitten pidemmälle ja mahdollisesti muutenkin paremmat ominaisuudet. Irroittaakohan purkaamot niitä erikseen?
Jostain PD130 kolari/varaosa-autosta kun sais suuttimet nii riittäis neki sitten pidemmälle ja mahdollisesti muutenkin paremmat ominaisuudet. Irroittaakohan purkaamot niitä erikseen?
Viimeksi muokannut betamax, 17.12.2007 22:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Muuten kyllä mutta kuinka tuon kestävyyden kanssa kun vuodessa tulee ajettua n.35tkm. Tokihan se kestää kun järkevästi ajelee mutta kuitenkin hieman hirvittää ottaa 2x enemmän tehoa :D
Vähän ihmetyttää toi Fin-Turbon homma kun aiemmin(n2kk sitten) kyselin hybridin tekoa nii sanoivat että voivat tehdä semmoisen että riittää n.200hp asti ja nyt sitten sanoivat että ei alle 200hp kannata teettää :S
Vähän ihmetyttää toi Fin-Turbon homma kun aiemmin(n2kk sitten) kyselin hybridin tekoa nii sanoivat että voivat tehdä semmoisen että riittää n.200hp asti ja nyt sitten sanoivat että ei alle 200hp kannata teettää :S
Ne varmasti tarkoittavat sitä että jos haetaan tehoa, niin sitä kannattaa sitten mieluummin ottaa sen hieman reilukin 200hv tai ainakin pitää resurssia jonkun verran.
Kun taas esim. 1749VB kuitenkin piisaa luotettavasti jo 180hv tehoihin, niin tästä ei ole minun mielestäni enää järkevää maksaa vain muutaman prosentin isompiin tehoin riittävää modausmaksua.
Kun taas esim. 1749VB kuitenkin piisaa luotettavasti jo 180hv tehoihin, niin tästä ei ole minun mielestäni enää järkevää maksaa vain muutaman prosentin isompiin tehoin riittävää modausmaksua.
No perhana, täs on ny taas aivan sekasin että kumman sitä laittaas :D Joku käytetty pd150 ahdin jos löytyys niin vois ostaa vaikka heti. Toisaalta ku mulla olis toinen vakioturbo (kiinteäpakosarjalainen 1749v) joten tulis saman hintaiseksi teettää siitä monsteri kuin ostaa uusi pd150 ahdin ja se menis ainakin täysin suoraan, mutta kumpi on sitten järkevämpi.
Tuosta säädöstä niin eikai se niin kauhean vaikeaa ole ? :D
Tuosta säädöstä niin eikai se niin kauhean vaikeaa ole ? :D
Kun sulta löytyy autosta ahto- sekä pakopaineelle mittarit, niin eipä tuo nyt niin kovin mahdoton tehtävä ole.
Ohjeita painearvoista löytyy netti pursollaan, mutta VB jatkuvan ahtopaineen ei tulisi olla yli 1.5bar ja myöskään sen ei tulisi saavuttaa tätä ahtopainetta millään tavalla ~ >2100rpm.
Näin "säätämällä" on tullut toimivia pelejä, ilman mittareita tuo on todella vaikeaa ja sitä ei kannata edes yrittää, myöskään kerralla ei kannata tangon pituutta muuttaa kovin paljoa.
Mutta varmasti joku ammattitaitoisempi selostaa vielä paremmin tuon säätämisen.
Ohjeita painearvoista löytyy netti pursollaan, mutta VB jatkuvan ahtopaineen ei tulisi olla yli 1.5bar ja myöskään sen ei tulisi saavuttaa tätä ahtopainetta millään tavalla ~ >2100rpm.
Näin "säätämällä" on tullut toimivia pelejä, ilman mittareita tuo on todella vaikeaa ja sitä ei kannata edes yrittää, myöskään kerralla ei kannata tangon pituutta muuttaa kovin paljoa.
Mutta varmasti joku ammattitaitoisempi selostaa vielä paremmin tuon säätämisen.
Näillä näkymin teetän nyt sitten kuitenkin sen monsterin. Noi VB ahtimet on nii harvas käytettynä ja maksaa uutena saman verran kuin monsterin teettäminen joka riittää sit pidemmällekki. Jos ei pelitä kunnolla nii ei voi sitten mitään, ainoo et onko odotettavissa heräämisongelmia tjn?
Eiköhän tuo säätö onnistu ku maltilla tekee pakopainemittarin avustuksella tai sitten onhan täällä foorumilla tyyppejä jotka osaa ja haluaa varmaan auttaa ;D
Eiköhän tuo säätö onnistu ku maltilla tekee pakopainemittarin avustuksella tai sitten onhan täällä foorumilla tyyppejä jotka osaa ja haluaa varmaan auttaa ;D
'Monsterikin' tehdään vakiopakokoteloon/sarjaan niin ei siitä oikein millään saa niin isoa että se heräisi huonosti. Eli nimi on hiukan harhaanjohtava siinä mielessä. Mutta erittäin hyvä ahdin hiukan yli kahdensadan tehoille ja menee sitten suunnilleen suoraan vakio tilalle ilman murheita.
Kyllähän se säätö onnistuu, kun mittarit näyttää oikein ja erittäin suurella maltilla painelee ensi alkuun syöttöpedaalia. Mutta artisti maksaa jos kilahtaa, se on kai käytäntö noiden itsesäädettyjen customahtimien kanssa.
Kyllähän se säätö onnistuu, kun mittarit näyttää oikein ja erittäin suurella maltilla painelee ensi alkuun syöttöpedaalia. Mutta artisti maksaa jos kilahtaa, se on kai käytäntö noiden itsesäädettyjen customahtimien kanssa.
Ei perhana kun joka päivä muuttuu mieli :D Nyt tuntuus taas että VB olis sopivampi.
Taas muutama kysymys mitä juolahti mieleen:
Onko tolla hybridillä järkevää ottaa alle 200hp tehoja vai eikö sitten toimi kunnolla? Ja taas toisinpäin että kuinka paljon tolla VB:llä voi järkevästi ottaa että se kestää?
Sitä vaan että kun ensin ajattelin tosiaan jotain luokkaa 180hp ettei tarvisi heti putkea muokata ja mahdollisesti cooleria vaihtaa jolloin siis tuo VB riittäis hyvin. Mutta jos nälkä sitten kasvaa syödessä myöhemmin ja löytyy intoa muokata putkeakin ja vaihtaa cooleri ja ottaa sitten "täydet" 200hp niin VB:llä ei varmaankaan ihan noihin lukemiin pääse, jolloin pitääs taas vaihtaa ahdinta.
Ilmeisesti noilla 200hp tehoilla pitää jo donwpipea suurentaa ja katilta taakse myös paksumpaa ränniä vai?
Taas muutama kysymys mitä juolahti mieleen:
Onko tolla hybridillä järkevää ottaa alle 200hp tehoja vai eikö sitten toimi kunnolla? Ja taas toisinpäin että kuinka paljon tolla VB:llä voi järkevästi ottaa että se kestää?
Sitä vaan että kun ensin ajattelin tosiaan jotain luokkaa 180hp ettei tarvisi heti putkea muokata ja mahdollisesti cooleria vaihtaa jolloin siis tuo VB riittäis hyvin. Mutta jos nälkä sitten kasvaa syödessä myöhemmin ja löytyy intoa muokata putkeakin ja vaihtaa cooleri ja ottaa sitten "täydet" 200hp niin VB:llä ei varmaankaan ihan noihin lukemiin pääse, jolloin pitääs taas vaihtaa ahdinta.
Ilmeisesti noilla 200hp tehoilla pitää jo donwpipea suurentaa ja katilta taakse myös paksumpaa ränniä vai?
Kyllä ihan varmasti VB:llä saa tuon 200hv tehon pihalle moottorista, mutta pakopaineet voi nousta korkeiksi ja tätä kautta koko moottorin hyvinvointi heikkenee.
EDIT: muutin vähän sanamuotoa.
EDIT: muutin vähän sanamuotoa.
Viimeksi muokannut Kinnunen, 16.1.2008 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nii no eihän se oo kun 20hp ero, mutta jotenki tuli semmone tunne että ei toimis kunnolla ku sanotaan että hyvä ahdin yli 200hp tehoille ja finturbo sanoi että ei alle 200hp kannata teettää :s Varsinkaan kun ei oikeen kauheesti oo kokemusta vielä tästä TDI tekniikasta nii vähä ulalla vielä koko hommasta... mutta kokoajan yritetään oppia lisää.
Kannattaa vika (tai se ainoa) vaihtaa, vaikuttaa aika hyvin tolla ahtimella.
Ps. Tuossa on hyvät ohjeet: http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/takavaimentimen-vaihto.php
Ps. Tuossa on hyvät ohjeet: http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/takavaimentimen-vaihto.php
Nonniin... Eli Nyt kun jengi on täällä vaihtanut kuulumisia jo hetken, niin vois taas alkaa alusta ja auttaa avutonta :)
Eli autona seat toledo vm. -00 koneena 110hp tdi.
Mitä tuosta nyt luin, niin 150hp suuttimet, virtaavampi putki, isompi turbo ja ohjelma, niin pitäisi liikahtaa... Mahtaako S3:sen ahdin toimia miten tässä autossa (ilm. t03) ja kestääkö tässä kytkin käytännössä miten kun laatikkona on 5v man. joskus taannoin luin että noi 90hp version kytkimet ei kestäisi juuri yhtään virittämistä, mutta siitä tehokkaammat huomattavasti paremmin.
Eli autona seat toledo vm. -00 koneena 110hp tdi.
Mitä tuosta nyt luin, niin 150hp suuttimet, virtaavampi putki, isompi turbo ja ohjelma, niin pitäisi liikahtaa... Mahtaako S3:sen ahdin toimia miten tässä autossa (ilm. t03) ja kestääkö tässä kytkin käytännössä miten kun laatikkona on 5v man. joskus taannoin luin että noi 90hp version kytkimet ei kestäisi juuri yhtään virittämistä, mutta siitä tehokkaammat huomattavasti paremmin.
Mitenhän mahtaa tuommoinen PD150 kestää tehonlisäystä?
Ei nyt hirveesti huolestuta se että kone kestäisi, mutta onko 6v manuaalilaatikko kuinka kestäväksi huomattu? Ja minkähän verran kohtuu uusi vakio kytkin näissä kestää vääntöä?
Ihmeen vähän tästä (ARL?) koneesta löytyy juttua tältä foorumilta, onko sen verran harvinaisempi kone vai mistä johtuu?
Ei nyt hirveesti huolestuta se että kone kestäisi, mutta onko 6v manuaalilaatikko kuinka kestäväksi huomattu? Ja minkähän verran kohtuu uusi vakio kytkin näissä kestää vääntöä?
Ihmeen vähän tästä (ARL?) koneesta löytyy juttua tältä foorumilta, onko sen verran harvinaisempi kone vai mistä johtuu?
Onko totta että tuon pd 150 GT1749VB ahdinta ei pysty suomessa huoltamaan?
Olisin vain halunnut tarkastuttaa oman ennen lisävoiman hakua ja jos jotain olisi ollut vialla, korjauttaa/huollattaa sen.
Jos siis jollain menee tuo ahdin rikki, niin onko vain ostettava uusi?
Ja mistä saa edullisimmin uusia?
Olisin vain halunnut tarkastuttaa oman ennen lisävoiman hakua ja jos jotain olisi ollut vialla, korjauttaa/huollattaa sen.
Jos siis jollain menee tuo ahdin rikki, niin onko vain ostettava uusi?
Ja mistä saa edullisimmin uusia?
Juu, tarkoituksena vaihtaa tuohon 130hp pd passattiin pd 150 GT1749VB ahdin.
Vaatiiko myös pd150hp suuttimet, vai voinko ajaa/toimiiko auto nuilla 130hp vakiosuuttimilla?
Ohjelmahan menee toki uusiksi, mutta uskaltaako tuolla ajella kovinkaan pitkään ilman customsoftaa?
Autossa nyt Abt:n softa, joka siis tuolle 130hp tarkoitettu.
Vaatiiko myös pd150hp suuttimet, vai voinko ajaa/toimiiko auto nuilla 130hp vakiosuuttimilla?
Ohjelmahan menee toki uusiksi, mutta uskaltaako tuolla ajella kovinkaan pitkään ilman customsoftaa?
Autossa nyt Abt:n softa, joka siis tuolle 130hp tarkoitettu.
Ohjelmahan menee toki uusiksi, mutta uskaltaako tuolla ajella kovinkaan pitkään ilman customsoftaa?
Joo uskaltaa ajaa ja toimii vakio suuttimilla riittää johonkin suurin piirtein saamaan kuin toi turbokin, kato vain että pako paineet ei nouse hirveen korkeelle alle 3 bar, mitä toni pyydät siitä vanhasta turbosta
Pitkittäiskoneeseen ei ole VA:ta isompaa bolt-on ratkaisua, vaan se pitää teettää esim. VA-runkoon. Silloin siis saa isommilla siivillä vakion näköisen V tai VA ahtimen joka riittää hiukan yli 200 heppaan.
Ongelmana pajoilla on löytää sopivaa kompurasiipeä joka tuottaa + 1,5 bar painetta ja riittää noille tehoille. Esim. VNT-20 siipeä ei tehdä 'tarvikkeena'.
Ongelmana pajoilla on löytää sopivaa kompurasiipeä joka tuottaa + 1,5 bar painetta ja riittää noille tehoille. Esim. VNT-20 siipeä ei tehdä 'tarvikkeena'.
Tuolla dynokäyrä PD115 AJM:stä (vakiosuuttimet, Pd150-turbo):
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=602410#602410
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=602410#602410
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Minkäslainen pakolämpömittari & anturi sekä pakopainemittari kannattaisi laittaa? Laippa löytyy egr:n tilalle, johon modata k.o anturoinnit.
Yksi teollisuusmittari jo löytyykin, joka riittää 3 bar asti. Pitäisi piisata pakopainemittaristakin? Eikös raja ollut, notta ei saisi nousta mielellään ainakaan tuon 3 barin yli, tai yli 800 asteen?
Yksi teollisuusmittari jo löytyykin, joka riittää 3 bar asti. Pitäisi piisata pakopainemittaristakin? Eikös raja ollut, notta ei saisi nousta mielellään ainakaan tuon 3 barin yli, tai yli 800 asteen?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa