ahtimen vnt-siipien säädöstä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Mankeli
-
Viestit: 28
Liittynyt: 9.3.2006 13:08

ahtimen vnt-siipien säädöstä

ViestiKirjoittaja Mankeli » 3.3.2007 9:30

Viimein se vakio mutka (1749va) sitten päätti matkansa ja lähti fin-turbolle. Eilen sain uuden tilalle ja paikalleen.
Nyt tuolla uudella lähtee laiskasti ahtamaan ja 2500 kierroksilla vasta tuntuu että mennään..
Auttaisiko tuo säätötangon pituuden muuttaminen? kumpaan suuntaan sitä pitäisi säätää ja monta kierrosta sitä uskaltaa kieputtaa?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 3.3.2007 10:20

Säädä ennenminkin sitä rajoitinruuvia ja katso että kello vetää sitä vasten. Mikäli rajoitinruuvia avaa liikaa, voi tulla tilanne jossa pakopaineet nousevat alakierroksilla valtaviksi ja helpottavat kun kierrokset nousevat, tällöin olet säätänyt liikaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 3.3.2007 22:24

Kyllä varren pituus herkästi heittää sen verran että joko on vähän laiska tai sitten meinaa ampua koko ajan yli ahtoja. Jos on laiska eikä varmasti yhtään piikitä missään vaiheessa ahtoja niin voit lyhentää vartta kierroksen kerrallaan.
Sitten kun saat hiukan piikitystä aikaan niin säädät rajoitinruuvilla heräämistä alemmaksi mikäli tarvis.

Mankeli
-
Viestit: 28
Liittynyt: 9.3.2006 13:08

ViestiKirjoittaja Mankeli » 4.3.2007 9:54

On kyllä kivassa paikassa tuo säätötanko, peilin avulla näkee siihen kellon alle. Eli sitä kellon alla olevaa mutteria löysää(hitsattu kiinni siihen kierteeseen) niin tangon pitäisi löystyä? onko tämä rajoitinruuvi missä?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 4.3.2007 12:16

Kellon alla oleva 10mm lukitusmutteri löysälle (ei sitä ole hitsattu, siinä on vaan maaliknööli sinettinä) ja sitten ruuvaat sormin karhennetusta osasta pari senttiä alempaa vastapäivään niin varsi lyhenee.

Rajoitinruuvi on siellä kellon alla myös, vielä paljon hankalemmassa paikassa.

Mankeli
-
Viestit: 28
Liittynyt: 9.3.2006 13:08

ViestiKirjoittaja Mankeli » 17.3.2007 18:57

Kiitokset neuvoista. Vähän reilun kierroksen lyhensin sitä tankoa. Välillä lähtee ahtamaan alhaalta ja välillä ei sitten millään ja piikittää 2500. varmaan tuota rajoitin ruuvia hivenen aukaistava tai sitten tuossa n75 jotain vikaa..turbona fin-turbon 17/20 hybridi.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 25.4.2007 20:50

Olipa ryökäle tiukassa tuo kiristysmutteri, ja samoin se karhennettu osa! Lähti pyörimään vasta miniatyyri- papukaijapihdeillä raivopäisellä punnertamisella. Ja toisilla pihdeillä itse varresta kiinni, ettei se vääntyisi ihan solmulle! Meinas jo loppua usko, ja palaa käpy prkle!! Ja miten helpossa paikassakin vielä... : /

Mitenkähän paljon tuota arvaa ruuvata...? Kun siis 3bar MAPin vaihdon yhteydessä jatkoin vartta kierroksen verran, koska vakiomapillakin tykitti 1,6 bar, eikä tahtonut herätä oikein. Niin nyt kyllä herää, mutta ahtaa 1,8 mikä on turhan paljon, kun pakoputki -osasto on vielä päivittämättä...

Aloin jo tuossa epäillä, että säädinköhän väärään suuntaan... Jos tuon sais säädettyä johonkin 1,5-1,6bar paikkeille, niin kestäis läjässä...

Tietty jos yrittäis mittailla vag-comilla pyyntö/toteutunut suhdetta, jahka kerkee perehtyä ohjelmaan... Krooninen ajanpuute on hanurista...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.4.2007 20:57

säädät sen niin että piikittää ihan pikkusen ja sitten palaa pyydettyyn arvoon

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 25.4.2007 21:39

Eli ei muuta kun sama uusiksi ja pari kertaa... :)

OT:Perjantaina pääsee penkkiin, saapas nähä miten käy. Ei siinä voimaa o, kun vakiokytkin vielä pitää... Pitäis sekin vaihtaa... Nooh, eipähän lopu harrastus... 8 )

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 28.4.2007 12:09

Olinpa sittenkin ruuvannut väärään suuntaan, heh... No nyt ahdot pysyy kurissa ihan ok, mutta herääminen on onnetonta, eli sitten kai ruuvin kimppuun... Mikäs sille on oikea säätösuunta alhaalta päin katsottuna, eli kun auto on nosturilla...?

OT: Penkkireissu meni vituix, kun auto ei vedä, niin turha penkittää... Jotain oikeeta vikaavikaakin siis on...

Mankeli
-
Viestit: 28
Liittynyt: 9.3.2006 13:08

ViestiKirjoittaja Mankeli » 28.4.2007 13:10

Mä säädin siitä tangon vierestä olevasta kuusiokoloruuvista. Sitä kierroksen verran kiinni päin. Itse ensin käänsin auki päin jolloin ei alkanut ahtamaan millään. Alkaa muuten hyvin rohisemaan kun kääntää vika suuntaan..

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.4.2007 20:11

Kuusiokoloruuvia aukipäin niin herää alempaa kun johdinsiivet pääsee enemmän kiinni. Tietysti alipainesysteemi pitää olla kunnossa jotta se jaksaa vetää vivun rajoitinta vasten.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 29.4.2007 19:43

Kiitos neuvoista! Nyt se herää jotenkin. Säädän vielä vähän, niin sit se on perfecto... Toimii aika sivistyneesti, eikä töytäile...

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 31.5.2007 22:26

Mitenkäs tuollaisessa vakio 115heppasessa ATJ koneessa, pitäisi tuo säätö olla? Vag comilla pikaisesti katselin, ja kaikki arvot näyttäisi olevan OK. Ahtaa sen 1,2-1,5.

Ongelma vain, kun tuntuu ettei auto liiku yli 3000rpm minnekkään, tai se vääntö on niin tuntuva 2000-3000 välillä. Kyllä senkin jälkee vielä etenee, mutta luulisi että olisi vielä toinen tuhannen kierrosluvussa varaa menoon? Maf vastaa pyydettyä, ja ahdot ainakin tuossa vääntöalueella ok.

Onko koneen luonne vain tuollainen, vai voisiko olla jotain vikaa? :)

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 5.6.2007 11:05

.
Ei ne vakiona oikein revi enää 3000rpm jälkeen.
Ruiskutettava polttoainemäärä taitaa jo lähteä laskun puolelle, jotta pakopaine saataisiin pidettyä aisoissa.
Suurempi ahdin ja ohjelmanmuokkaus antaa elämää suuremmillekkin kierroksille.
Suuttimet sitten siihen lisää.

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 17.9.2007 21:59

Pistin pakopaine mittarin paikalleen ja säikähdin pakopaineiden määrää.
Paikallaan kun alkaa nostaa kierroksia pakopaine nousee 1bar ja vasta sen jälkeen alkaa ahdot nousta.
Mutta kuitenkin ajossa pakopaineet on 0.4bar enemmän kuin ahdot.
Pakopaine piikittää 2.2bar ja ahdot 1.8.
herää noin 1500rpm ja paineet nousee kuin veitsellä leikaten.
korjantuuko mahdollisesti siipiä säätämällä vai voiko vaan pakoputki olla liian pieni
turbo on vnt-22 hybridi (luulisin). Motti on 2.5tdi v6
Ja autossa vielä paikallaan vakio ohjelma.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 17.9.2007 22:22

.
Ensinnäkin.
Kun pakopaineita mittailee, niin moottorin täytyy olla varmasti lämmin.
Muuten ei tule oikeata tietoa, vaan pakopainetta on liikaa.

Toiseksi.
Juuri noin vakio- ohjelma, ja vakioahdin käyttäytyy.
Siis pakopaine nousee ensin reilusti ja vasta sitten ahdot.

Kolmanneksi.
Jos käytössä on ahtopaine- ja pakopainetieto, niin silloin on jo aika hyvä säädellä sitä ahtimen tankoa.
Näkee muutokset molemmin puolin moottoria.
Vaikutuksen näet siis itse, vaikka netinkin kauttahan sen myös hyvin näkee. ;-)

Ohjettakin on tuolla ylhäällä.
Itse olen säätänyt kyllä siten, ettei mitään piikkä enää tule. Kun sitä ei tarvita.
Vakiomoottorissa voi kyllä silloin se herääminen jäädä vähän myöhäiseen ajankohtaan.

Muurosen autossa on kyllä vakioksi aika kovat ahdot.
Mutta ei tuo pakopaine vielä ihan tavaton ole.
Puoli kiloa yli ahtojen on vielä ihan ok.
Nuku nyt vielä ihan rauhassa yöt.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 17.9.2007 23:51

Aika hyvin on Muurosen ahtimessa sattunut säätö kohdalleen, jos sitä ei ole kukaan säätänyt autossa kiinni ollessa. Ihan pikkuisen kannattaa jatkaa alipainekellon vartta pidemmäksi ja kokeilla jos piikitys rauhoittuisi. Mihin ahdot tasoittuu ja mihin pakopaine nousee huipputehon kohdalla?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 18.9.2007 0:43

Pitäis ittelle rakentaa tuo mittari kanssa, kiinnostaa jonkin(lue aivan liikaa tällä hetkellä) verran itseäni mitä tapahtuu tuolla afn:n pakosarjan sisällä.
1.2bar ahdot, polttaa kaiken mitä annetaan raceilla ja ahdot ei piikitä ollenkaan.
Liian hyvältä kuulostaa...
Stana, pakko saada se mittari, pitää varmaan käydä purkamassa putkon autosta hetkeksi pois lainaan semmoinen :D

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: ahtimen vnt-siipien säädöstä

ViestiKirjoittaja nani » 19.8.2017 13:00

Oisko jollain kuvaa tuosta kuusiokoloruuvin sijainnista?

Helpottas vähä ennenkä ryömin auton alle.

Kierros kerrallaan säätämällä varmaan fiksuin.

ARL leon ja uusi vakio ahdin, alavedot hukassa. Alipainepuoli kunnossa.

Alkaa vetää jossain +2200 rpm

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: ahtimen vnt-siipien säädöstä

ViestiKirjoittaja Tero P » 19.8.2017 13:13

En lähtis ihan kierrosta kerrallaan säätämään ilman pakopainemittaria.
Siinä kohtaa kun säätö alkaa olla hehtaarilla niin neljäsosakierroskin vaikuttaa yllättävän paljon.

Ja tosiaan pidä huoli että säätöruuvi pysyy paikallaan kun avaat/kiristät säädön lukkomutterin.
Kuva

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: ahtimen vnt-siipien säädöstä

ViestiKirjoittaja nani » 19.8.2017 13:17

Kiitos!

Onpa kyllä paikassa piru..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa