AJM kannenoikasu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Makkonen
-
Viestit: 281
Liittynyt: 28.7.2003 18:19

AJM kannenoikasu

ViestiKirjoittaja Makkonen » 17.12.2006 13:00

Paljon lueskellu täältä mutta tuosta nyt on ollu kahta mielipidettä että sen kannen voi oikasta ja toiset sanoo et ei voi. Onko kukaan oikonu tuota ja onko samalla vaihdettu paksumpi kannentiiviste. Pitääkös tuohon ottaa se ATJ:n tiiviste että on vahvempi vai onko kaikki uudet AJM:n tiivisteet jo vahvempia. Kenellä kannattas koneistaa kansi Kuopion seudulla? Itellä tiivisteen vaihto edessä kun ruplattelee lämppärissä ja tiiviste+ym. rojut tilattu. Kiitos jo etukäteen jos vielä viitsitte vastata AJM:n ongelmiin :)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 17.12.2006 16:04

Kyllä sen voi oikaista...

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 17.12.2006 18:13

Kyllä. Suoraksi vaan.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.12.2006 22:00

Nokkia on kuulemma leikannut kiinni kansien koneistuksen jälkeen, eli kannattaa olla varma siitä, että koneistamo tietää mitä tekee.

Makkonen
-
Viestit: 281
Liittynyt: 28.7.2003 18:19

ViestiKirjoittaja Makkonen » 18.12.2006 9:47

Mikähän tuohon nokkien kiinnileikkaamiseen on ollut sitten syynä? Kuulemma nokan ajoituksen kanssa tulisi ongelmia jos kannen oikasee mutta eikös tuossa saa säädettyä nokanhihnapyörän ajotuksen samalla tavalla kuin vanhemmissa tdi:ssä.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 18.12.2006 10:12

Jos kansi on reilusti banaani, niin nokkalinja on banaani. Ja jos tiivistepinnan ajaa suoraks, nokkalinja on yhä banaani.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 18.12.2006 11:46

Omien käsien kautta on mennyt yli kymmenen pumpparin kantta ja kaikki on plaanattu, sitä vartenhan on eri paksuiset tiivisteetkin keksitty.. tai ainakin näin mitään tietämätön voisi kuvitella..

Ei ole kyllä mulle tullut minkään merkkistä kantta tullut vastaan jossa kannen plaanauksella olisi saatu vauriota aikaan, mutta kaipa poikkeus vahvistaa säännön.

Yhtään ei ole toistamiseen tarvinnut auki ottaa ja eräs noista oli taksikäytössä ja ajettu pitkälti yli 300tkm kun lähti kierrokselle.

Kertokaahan viisaat mitä ajoitusongelmia tulee, kun kannen plaanaa ja mistä nämä johtuvat?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 18.12.2006 11:55

Kannesta tavaraa pois niin ketju/hihna tulee "pidemmäksi" ja näin nokan ajoitus on myöhäsemmällä. Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna :/

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 18.12.2006 12:15

Näyttäisi olevan ainakin noissa SOHC-pumppareissakin tuo nokan hihanpyörä "irtonaista" sorttia eli pystyy säätämään asentoa, kuten jakajapumpullisissakin. Eli kiristetään vasta kun kiristinrulla on kireällä (pääsee siis pyörähtämään oikeaan asentoonsa vaikka hihna ei olisi "oikean" pituinen).

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 18.12.2006 13:06

Se tiivisteen paksuushan on riippuvainen alakerrasta, ei kannesta.

Ja AJM:n tiiviste on käypänen, kunhan se vaan on peltitiiviste.

Makkonen
-
Viestit: 281
Liittynyt: 28.7.2003 18:19

ViestiKirjoittaja Makkonen » 18.12.2006 14:10

Kannentiivisteessä on lovet jotka kertovat tiivisteen paksuuden. Paksuus on määritetty tehtaalla sen mukaan minkä verran männät tulevat lohkon ns. yli. Soittelin koneistamolle niin sanoi että oikaistaan ja otetaan venttiilinistukoista ja venttiilien päästä saman verran pois kun kannen pinnasta. Kannentiiviste pysyy vakiona ja venttiilit ei ota mäntään eivätkä jää kantamaan hydraulinostimiin.Olivat kuulemma ennenkin tehneet. Nykyään tuntuu volkkarilla olevan vain peltisiä tiivisteitä.

Makkonen
-
Viestit: 281
Liittynyt: 28.7.2003 18:19

ViestiKirjoittaja Makkonen » 27.12.2006 23:12

Nyt on kansi auki ja näytti vuotaneen kolmos pytystä. Tiiviste kuitenkin näytti aikalailla samallaiselta kuin uusikin ns. peltinen tiiviste. Ohuita pellin lirpukoita päällekkäin. Onkohan nuo uudetkin alkuperäiset tiivisteet yhtä susia vai pitääkö siihen osata tilata joku erillainen tiiviste?

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 28.12.2006 18:11

Volvo/VW ilmoitti arvonkin että paljonko kansi saa olla kiero ennen oikaisuhiontaa.

Jos kansi on .5mm kiero niin nokka linja on suunnilleen suorassa kun pultit kiritään.
MUTTA jos se kiero kansi oikaistaan, niin silloinhan se .5mm on nokkalinjassa.
Siinä on kai syy miksi noitten kansien hionta kielletään, helppo kieltää oikaiseminen kokonaan ja myydä vain uusia kansia.

Tuohan toimii varmaan niinkin päin että jos nokka pyörii hienosti irtokannessa,
niin silloin kannen uskaltaa koneistaa...

Makkonen
-
Viestit: 281
Liittynyt: 28.7.2003 18:19

ViestiKirjoittaja Makkonen » 29.12.2006 10:10

Meinasin kokeilla viellä kannen kiristyksen jälkeen nokkaa ilman hydraulipainimia että ahistaako pyöriminen yhtään. Silloin ainakin pitäisi huomata kun kansi on kiristetty että ahistaako nokkapukit. Koneistamolla sanoi että jos kansi alkaa olla paljon kiero niin silloin kannattaa ruveta epäilemään että onko nokkalinjakin kiero. Harmi kun on nuilla irtoliuskilla tuo nokan laakerointi niin nokkalinjaa ei voi oikaista. Jos olisi suoraan kanteen laakeroitu niin nokkalinjan voisi kuulemma oikaista.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 21.2.2016 20:20

Jatketaanpa tätä.
Paksuusmerkintää tässä kattelin pumpparikoneen kannentiivisteestä ja vanhassa tiivisteessä on kolme pitkulaista ja kaksi pyöreää reikää. Kummat reiät ovat paksuusmerkintöjä eli laitanko kaks vai kolmereikäisen uuden?
Alkuperäinen vaikuttaisi olevan Victor Reinz.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 22.2.2016 19:24

^Pyöreät on paksuusmerkintöjä.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 23.2.2016 7:04

Jep. Auto on jo liikenteessä, en vain ehtinyt enempää tänne kommentoimaan.

Maahantuojallakaan(Koivusella) eivät osanneet sanoa soikeiden reikien merkitystä, tosin taisi ne oikeat tietäjät olla hiihtolomalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa