Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa
Valvoja: ffp jäsenet
Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa
Kävin ahtokarakaupasta hakemassa karan varaosaksi. Bosch numero 1 463 151 330
Edellisessä 1.6TD:ssä oli sellainen kara, jossa oli tuo kartio alapäässä. http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm sivuston kuvan 7 vasemmanpuoleinen siis.
AAZ:ssa on tuollainen, jossa on vain pitkä viiste kyljessä. Mitenkäs tuollainen muokataan tehojen ja savutuksen kannalta optimaaliseksi, eli onko muoto jotain kuvan 7 oikeanpuolimmaisista?
Edellisessä 1.6TD:ssä oli sellainen kara, jossa oli tuo kartio alapäässä. http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm sivuston kuvan 7 vasemmanpuoleinen siis.
AAZ:ssa on tuollainen, jossa on vain pitkä viiste kyljessä. Mitenkäs tuollainen muokataan tehojen ja savutuksen kannalta optimaaliseksi, eli onko muoto jotain kuvan 7 oikeanpuolimmaisista?
Jees, kuvan 7 karat menee vasemmalta oikella näin:
1.6 TD vakio, 1.9 TD vakio, 1.9 TD "pikkuviri", 1.9 TD "savukara"
1.6 TD:n ja 1.9 TD:n karoissa 1mm ero halkasijassa. Eivät mee siis ristiin.
Nuo isolla viisteellä olevat pelaa ihan hyvin vakio nestepään kanssa, isolla nestepäällä ruokaa riittää sitten vähä p#%&leesti.
Sitä syöttöä ja sen mukaantuloa saa hienosäädettyä hyvin erillaisilla jousilla ja sitte tietty vielä sillä rajoitinholkilla.
Päivän ku hieroo ja tekee X määrän testikaroja niin saa lopulta Hyvän. Sitten meet ja muutat pumpusta nestepäätä, säädintä, vähän painetta lisää... ja taas saa hieroo karaa ;) Mukavaa hommaa !
1.6 TD vakio, 1.9 TD vakio, 1.9 TD "pikkuviri", 1.9 TD "savukara"
1.6 TD:n ja 1.9 TD:n karoissa 1mm ero halkasijassa. Eivät mee siis ristiin.
Nuo isolla viisteellä olevat pelaa ihan hyvin vakio nestepään kanssa, isolla nestepäällä ruokaa riittää sitten vähä p#%&leesti.
Sitä syöttöä ja sen mukaantuloa saa hienosäädettyä hyvin erillaisilla jousilla ja sitte tietty vielä sillä rajoitinholkilla.
Päivän ku hieroo ja tekee X määrän testikaroja niin saa lopulta Hyvän. Sitten meet ja muutat pumpusta nestepäätä, säädintä, vähän painetta lisää... ja taas saa hieroo karaa ;) Mukavaa hommaa !
Aika jännä tuo autossa oleva kara, kun siinä ei näy minkäänlaista merkkiä siitä, miten syvälle se liikkuu. Käytössä oleva kara on täsmälleen kuten kuvassa.
Siihen pitäisi ilmeisesti olla joku ura kulunut?
Kokeilin sitäkin, että laittaa vaseliinia sihhen karaan ja ajaa jonkin matkaa ahtopaineilla, mutta en siihen merkkiä saanut jäämään. Vinkkejä?
Siihen pitäisi ilmeisesti olla joku ura kulunut?
Kokeilin sitäkin, että laittaa vaseliinia sihhen karaan ja ajaa jonkin matkaa ahtopaineilla, mutta en siihen merkkiä saanut jäämään. Vinkkejä?
Värkkäsin tuon kuvan mukaisen karan oikeanpuoleista mallia käyttäen. Mittasin mauserilla, miten syvällä se tappi on siinä karan kolon sivussa kolon yläreunasta (30 mm) ja siitä alaspäin ensin Dremelillä kaatokolo vanhan metsurin tapaan ja sitten rälläkällä loput pois.
Nyt hävetää ajella, kun ahtojen noustessa savua tulee jonkin verran, mutta kyllä kulkeekin. Syöttöjä ei ole nostettu.
Ahtopainemittari pitäisi asentaa, niin näkisi suurinpiirtein missä mennään, jos alkaa ruuvaamaan lisää ahtoa. Ilmeisesti lisääntynyt ahdonalainen syöttö vaatisi nyt hieman lisää ahtopainetta.
Nyt hävetää ajella, kun ahtojen noustessa savua tulee jonkin verran, mutta kyllä kulkeekin. Syöttöjä ei ole nostettu.
Ahtopainemittari pitäisi asentaa, niin näkisi suurinpiirtein missä mennään, jos alkaa ruuvaamaan lisää ahtoa. Ilmeisesti lisääntynyt ahdonalainen syöttö vaatisi nyt hieman lisää ahtopainetta.
Viimeksi muokannut lukkari, 5.4.2007 9:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Passat 94, ja samanlainen kara on kuin kuvassa.
Itsekin olen muokannut karaa rankasti, ja vaikuttaa siltä että se tappi ei kovin paljoa sieltä esiin tule. Yritin katsoa reikään samalla kun liikutin kaasuvipua, ja näytti että jotain 3-4 mm olis tullu ulos.
Nyt auto on sellainen että vääntää hyvin alhalta melko ylös, mutta aivan yläpäässä tuntuu puutuvan, toisin kuin ennen. jännää.
Turbo on VNT20, ja isohko IC on asennettu.
Itsekin olen muokannut karaa rankasti, ja vaikuttaa siltä että se tappi ei kovin paljoa sieltä esiin tule. Yritin katsoa reikään samalla kun liikutin kaasuvipua, ja näytti että jotain 3-4 mm olis tullu ulos.
Nyt auto on sellainen että vääntää hyvin alhalta melko ylös, mutta aivan yläpäässä tuntuu puutuvan, toisin kuin ennen. jännää.
Turbo on VNT20, ja isohko IC on asennettu.
Onko kyseessä tämä ruuvi?
Muuten on mainitsemasi paikan mukainen, vaatii kaasuvaijerin pidikkeen irroittamisen, keinussa stopparit molemmilla puolilla, ja vääntäminen aiheuttaa sammumisen.
Mutta tuo paikka ei ole pumpun ja lohkon välissä, ei. (pumpun ja lohkon välissä on myös keinu + stopparit, mutta se ei kai liity tähän?)
Muuten on mainitsemasi paikan mukainen, vaatii kaasuvaijerin pidikkeen irroittamisen, keinussa stopparit molemmilla puolilla, ja vääntäminen aiheuttaa sammumisen.
Mutta tuo paikka ei ole pumpun ja lohkon välissä, ei. (pumpun ja lohkon välissä on myös keinu + stopparit, mutta se ei kai liity tähän?)
Valmiiksi muokattu ahtokara
Tuolla kaupan valmiiksi muokattua ahtokaraa.
Hinta aamusta pompsahtanut muutaman euron. Huutokauppahan tuo on, joten saattaa lopullinen hintakin olla jotain muuta.
Alkuperäinen Bosch -kara maksaa 25€, joten tuntipalkoille pääsee ajelemalla itse rälläkällä kolosen.
Mitähän tarpeellista tuossa paketissa muuta on kuin tuo teollisuusmallin ahtopainemittari?
Alkuperäinen Bosch -kara maksaa 25€, joten tuntipalkoille pääsee ajelemalla itse rälläkällä kolosen.
Mitähän tarpeellista tuossa paketissa muuta on kuin tuo teollisuusmallin ahtopainemittari?
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
Onko kannattavaa vaihtaa transportterin syöttöpumppu (kuva 6) kuvan 1 malliseen pumppuun. Onko siinä virityspontentiaalia enemmän tai jotain muita etuisuuksia.
Onko kannattavaa vaihtaa transportterin syöttöpumppu (kuva 6) kuvan 1 malliseen pumppuun. Onko siinä virityspontentiaalia enemmän tai jotain muita etuisuuksia.
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 10.9.2007 8:57
edit.. vaihdettu oikeallen sivustolle.
Viimeksi muokannut heimohuima, 23.12.2008 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tossa on ensimmäinen versio aiheesta, josta kannattaa lähteä liikenteeseen. Oleellista on katsoa, miten tappi on piirtänyt karan kylkeen viivaa ja leikellä sen mukaan. Kuten kuvastakin huomaat, matka ei ole kovinkaan pitkä. Tuota profiilia kannattaa myös kokeilla. Esim. alkuun loivempi, joka puolivälistä jyrkkenee ja sitten loivenee loppua kohden.
Samalla kannattaa vaihtaa jousi jäykempään, koska normijousella tuo lävähtää pohjaan pienemmästäkin ahtojen noususta.
Samalla kannattaa vaihtaa jousi jäykempään, koska normijousella tuo lävähtää pohjaan pienemmästäkin ahtojen noususta.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Oon pähkäilly että jos aikaa riittäis ja enemmän tietämystä niin suunnittelis ja tekis sähköisesti ohjatun karan. Eli siis niin että se ois tollanen kartiomallinen mutta epäkesko ja sitten sitä pyöriteltäisiin ohjelmoidusti erinäisten tarpeiden mukaan. Tai sitten voisi olla tyyliin eko / sport / race -asetukset joissa askelmoottori pyöräyttäisi karaa eri asentoihin.
Ei pöllömpi idea minun mielestä. Tuo on pyöriny mielessä jo vuosia.
Niin ja jousen esijännityksen säätö voisi olla myös, senhän voisi tehdä vaikka ajovalojen korkeudensäätimellä, rankasti sovellettuna tottakai :D
Ei pöllömpi idea minun mielestä. Tuo on pyöriny mielessä jo vuosia.
Niin ja jousen esijännityksen säätö voisi olla myös, senhän voisi tehdä vaikka ajovalojen korkeudensäätimellä, rankasti sovellettuna tottakai :D
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 2.4.2010 21:37
Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa
Vanhaa juttua, mutta kesken on jäänyt omasta mielestä.
Eli miten tämän vaikutus nyt on todettu? Mikä se vipu edes on?
Tiedän että tuossa muistanut väärän paikan eli kyseessä pumpun edessä kaasuvaijeri telineen alla oleva vipu.
Kumpaan suuntaan ja kuinka paljon sitä rajoitinruuvia pitää säätää että vaikuttaa johonkin?
Sitten tuo jäykempi ahtokaran jousi... mistä niitä nyt saa ja millaista jäykkyyttä tarvitaan?
Mulla nyt aasi jonka pumppuun asennettu 10mm nestepää ja syöttöä nostettu rajalle, ettei tyhjäkäynti jää kantamaan ja saatu pysymään vielä alhaalla.
Tyhjäkäyntiä saan vielä alemmas, joten voisi vielä syöttöä lisätä siltä osin, mutta sitten jää kierrokset kantamaan eikä meinaa laskea.
Täyskaasulla ahdot nousee 0.9-1.1 riippuen kuun vetovoimasta. Kerran piikkasi 1.5 jopa.
Saattoi olla untakin, koska se ei ole toistunut vaikka mitä koittanut tehdä.
Karaa viilattu reilusti, mutta eipä tuo juuri näytä savua työntävän putkesta eikä ahdot halua nousta.
HELP! :D
Eli miten tämän vaikutus nyt on todettu? Mikä se vipu edes on?
Pumpun ja lohko välissä on yksi rajoitinruuvi mikä vaikuttaa sen tapin liikkeeseen.
Kun löysää vaijerin kiinnikkeen irti niin sitä pääsee säätämään.
Tiedän että tuossa muistanut väärän paikan eli kyseessä pumpun edessä kaasuvaijeri telineen alla oleva vipu.
Kumpaan suuntaan ja kuinka paljon sitä rajoitinruuvia pitää säätää että vaikuttaa johonkin?
Sitten tuo jäykempi ahtokaran jousi... mistä niitä nyt saa ja millaista jäykkyyttä tarvitaan?
Mulla nyt aasi jonka pumppuun asennettu 10mm nestepää ja syöttöä nostettu rajalle, ettei tyhjäkäynti jää kantamaan ja saatu pysymään vielä alhaalla.
Tyhjäkäyntiä saan vielä alemmas, joten voisi vielä syöttöä lisätä siltä osin, mutta sitten jää kierrokset kantamaan eikä meinaa laskea.
Täyskaasulla ahdot nousee 0.9-1.1 riippuen kuun vetovoimasta. Kerran piikkasi 1.5 jopa.
Saattoi olla untakin, koska se ei ole toistunut vaikka mitä koittanut tehdä.
Karaa viilattu reilusti, mutta eipä tuo juuri näytä savua työntävän putkesta eikä ahdot halua nousta.
HELP! :D
Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa
Se oli joku sammutuksen pehmeennin tai joku . Just kyselin Mynädieseli ukkolta ei tuu vaan nyt mielee. Mut sen muistan että sanos ettei saa koskee muutakun sillon kun säätää pumppuu penkissä vaikuttaa kuulemma moneen asiaan..
Tällaisen vastauksen sain toisaalla.
Itselläni kierros ruuvia auki paransi selvästi kulkua, mutta toinen kierros huononsi.
Ruuvasin takaisin siihen missä oli.
Pitää varmaan alkaa tutkimaan tuota karaa enemmän jos saisi savua esiin ja sitä myöten ahtojakin.
Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa
Olikos tuo 10mm nestepää nyt lisätty sähkömekaaniseen viimeisen version AAZ-pumppuun, jossa siis anturi keskellä nestepäätä ja sähkösolenoidi siinä nestepään vieressä pumpun alaosassa? Vahvasti voisin väittää, että ainakaan tuo kombo ei toimi sitten mitenkään päin, vaikka ahtoja nostaakin.
Jos on normipumppu, niin sitten vaan karasta tarpeeksi tavaraa pois, kuten esimerkiksi tuossa muutaman viestin ylempänä olen postannut kuvan.
Jos on normipumppu, niin sitten vaan karasta tarpeeksi tavaraa pois, kuten esimerkiksi tuossa muutaman viestin ylempänä olen postannut kuvan.
Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa
Tekniikan on aikaisempi omistaja tehnyt, joten varmaksi en osaa sanoa mistään mitään. :D
En myöskään ole kovinkaan perillä dieselien sielunelämästä, joten tuo pumppu kysymys kuulostaa heprealta.
Mitä tietoa tarvitset, jotta osaat sanoa onko normi pumppu?
Tässä pumpun kyljestä kaivettu tietoa kun hain uutta kaasuakselia:
0 460 494 413
R 603 -1 BS 4026
vw 028 130 081
(011) 568 587430
23243
About noin siinä plakaatissa luki.
Kovasti opetellut tuon tekniikan elämää kun jotain tullut vastaan mitä pitänyt selvittää.
Ehkä mä joskus ymmärrän paremmin. =)
En myöskään ole kovinkaan perillä dieselien sielunelämästä, joten tuo pumppu kysymys kuulostaa heprealta.
Mitä tietoa tarvitset, jotta osaat sanoa onko normi pumppu?
Tässä pumpun kyljestä kaivettu tietoa kun hain uutta kaasuakselia:
0 460 494 413
R 603 -1 BS 4026
vw 028 130 081
(011) 568 587430
23243
About noin siinä plakaatissa luki.
Kovasti opetellut tuon tekniikan elämää kun jotain tullut vastaan mitä pitänyt selvittää.
Ehkä mä joskus ymmärrän paremmin. =)
Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa
Tässä kuva vielä pumpun päästä, jos helpottaa ilman numeroita tunnistamista.
Pumppu kuva
Pumppu kuva
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa