Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.6.2006 13:23

Kävin ahtokarakaupasta hakemassa karan varaosaksi. Bosch numero 1 463 151 330

Edellisessä 1.6TD:ssä oli sellainen kara, jossa oli tuo kartio alapäässä. http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm sivuston kuvan 7 vasemmanpuoleinen siis.

AAZ:ssa on tuollainen, jossa on vain pitkä viiste kyljessä. Mitenkäs tuollainen muokataan tehojen ja savutuksen kannalta optimaaliseksi, eli onko muoto jotain kuvan 7 oikeanpuolimmaisista?

Kuva

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 29.6.2006 13:25

Tuolla muotilla toimii hyvin. Vielä kun teet viisteen toiselle puolen kuin vakio niin saat vakion leimalle käyttöön helposti

Jyltsa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 26.2.2005 0:44

ViestiKirjoittaja Jyltsa » 29.6.2006 14:45

Mistä kaupasta nuota tappia saa?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.6.2006 14:53

Jaa, ettei tarvitsisikaan muokata?
Noita saa Bosch -varaosaliikkeestä, ottaa vaan pumpun numeron siitä pumpun kyljessä olevasta lätkästä.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 29.6.2006 16:10

Putko taisi tarkoittaa juurikin sitä kuvan 7 oikeanpuoleista karaa, että siitä kannattaa otaa mallia.

Ja katsastukseen riittää kun vain nappaa syöttöpumpulta ahtoletkun irti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.6.2006 16:14

Jepjep. Ja veistelemään.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 29.6.2006 19:14

Jees, kuvan 7 karat menee vasemmalta oikella näin:
1.6 TD vakio, 1.9 TD vakio, 1.9 TD "pikkuviri", 1.9 TD "savukara"

1.6 TD:n ja 1.9 TD:n karoissa 1mm ero halkasijassa. Eivät mee siis ristiin.

Nuo isolla viisteellä olevat pelaa ihan hyvin vakio nestepään kanssa, isolla nestepäällä ruokaa riittää sitten vähä p#%&leesti.
Sitä syöttöä ja sen mukaantuloa saa hienosäädettyä hyvin erillaisilla jousilla ja sitte tietty vielä sillä rajoitinholkilla.

Päivän ku hieroo ja tekee X määrän testikaroja niin saa lopulta Hyvän. Sitten meet ja muutat pumpusta nestepäätä, säädintä, vähän painetta lisää... ja taas saa hieroo karaa ;) Mukavaa hommaa !

MikaL
-
Viestit: 224
Liittynyt: 29.7.2003 22:30

ViestiKirjoittaja MikaL » 29.6.2006 23:23

Paljon tuo kara maksaa ? Onko tuossa muuten väliä että mihin kohtaan se loven tekee vaiko testaamalla se selviää ?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 30.6.2006 9:14

Onhan sillä väliä mihin kohtaan sen tekee, kattoo siitä vanhasta karasta mihin kohtaan on kulunu semmonen ura ni suunnilleen sille matkalle...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 30.6.2006 9:43

Ovh tuolle karalle on 25€.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.7.2006 12:50

Aika jännä tuo autossa oleva kara, kun siinä ei näy minkäänlaista merkkiä siitä, miten syvälle se liikkuu. Käytössä oleva kara on täsmälleen kuten kuvassa.

Siihen pitäisi ilmeisesti olla joku ura kulunut?

Kokeilin sitäkin, että laittaa vaseliinia sihhen karaan ja ajaa jonkin matkaa ahtopaineilla, mutta en siihen merkkiä saanut jäämään. Vinkkejä?

tppkk
-
Viestit: 122
Liittynyt: 15.1.2006 10:38

ViestiKirjoittaja tppkk » 3.7.2006 14:46

kyllä siihen pitäs naarmu jäädä , ota kara pois katso lampun kans reikään ja väännä kaasuvipua liikkuuko siellä tappi ja tuleeko kuinka ulos,1.6td pumpussa itsellä se tulee noin 5mm olos.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.7.2006 10:04

Värkkäsin tuon kuvan mukaisen karan oikeanpuoleista mallia käyttäen. Mittasin mauserilla, miten syvällä se tappi on siinä karan kolon sivussa kolon yläreunasta (30 mm) ja siitä alaspäin ensin Dremelillä kaatokolo vanhan metsurin tapaan ja sitten rälläkällä loput pois.
Nyt hävetää ajella, kun ahtojen noustessa savua tulee jonkin verran, mutta kyllä kulkeekin. Syöttöjä ei ole nostettu.
Ahtopainemittari pitäisi asentaa, niin näkisi suurinpiirtein missä mennään, jos alkaa ruuvaamaan lisää ahtoa. Ilmeisesti lisääntynyt ahdonalainen syöttö vaatisi nyt hieman lisää ahtopainetta.
Viimeksi muokannut lukkari, 5.4.2007 9:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jyltsa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 26.2.2005 0:44

ViestiKirjoittaja Jyltsa » 27.7.2006 21:05

Mun käsityksen mukaan kun karan ottaa kokonaan pois ni pitäis savuttaakki vähä, mutta kokeelin ajella iliman karaa td golfilla; ei minkäällaasta vaikutusta mihinkää. Eikö pumppu pysty vain pumppaamaan tarpeeksi?

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 27.7.2006 22:43

Kyllä ainakin omat entiset autot on savunneet ihan prkleesti kun karan ottaa pois. Siis silloin kun on tarpeeksi syöttöä.

Jyltsa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 26.2.2005 0:44

ViestiKirjoittaja Jyltsa » 28.7.2006 12:32

Entäs jos normisyöttöä ei oo ruuvattu yhtää ja ottaa karan pois?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 28.7.2006 12:45

Miksi se pois pitää ottaa?

Jyltsa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 26.2.2005 0:44

ViestiKirjoittaja Jyltsa » 29.7.2006 14:35

Ei sitä pois tartte ottaakkaa, piti vain kokeella mitä se vaikuttaa. Mutten tierä mitä sen pitääs vaikuttaa ku tuos ei ainakaa mitää.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 31.7.2006 17:49

Onko nuota karoja ollu erimallisia eri vuosimalleissa? Omassa -93 on ainakin just samanlainen.

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 1.8.2006 1:45

-91 täälä ja samanlainen kun kuvassa.

tp00
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.5.2005 20:27

ViestiKirjoittaja tp00 » 1.8.2006 19:23

Vento -92 ja erillainen ku kuvassa

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 2.8.2006 10:58

Passat 94, ja samanlainen kara on kuin kuvassa.

Itsekin olen muokannut karaa rankasti, ja vaikuttaa siltä että se tappi ei kovin paljoa sieltä esiin tule. Yritin katsoa reikään samalla kun liikutin kaasuvipua, ja näytti että jotain 3-4 mm olis tullu ulos.

Nyt auto on sellainen että vääntää hyvin alhalta melko ylös, mutta aivan yläpäässä tuntuu puutuvan, toisin kuin ennen. jännää.

Turbo on VNT20, ja isohko IC on asennettu.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 2.8.2006 11:09

Pumpun ja lohko välissä on yksi rajoitinruuvi mikä vaikuttaa sen tapin liikkeeseen.
Kun löysää vaijerin kiinnikkeen irti niin sitä pääsee säätämään.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 2.8.2006 11:27

Haa! Kerropa tarkemmin missä se ruuvi on... eihän olisi kuvaa. Ja tarkoitatko kaasuvaijeria?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 2.8.2006 11:31

Siis siellä pumpun ja lohkon välissä on sellainen vipu mitä kääntämällä kone sammuu, siihen ei mene mitää vaijeria. Vivun liike on rajoitettu molempiin suuntiin stoppareilla. Ruuviin ei pääse käsiksi ellei irroita sitä kaasuvaijerin pidekettä.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 2.8.2006 12:11

Onko kyseessä tämä ruuvi?

Kuva

Muuten on mainitsemasi paikan mukainen, vaatii kaasuvaijerin pidikkeen irroittamisen, keinussa stopparit molemmilla puolilla, ja vääntäminen aiheuttaa sammumisen.

Mutta tuo paikka ei ole pumpun ja lohkon välissä, ei. (pumpun ja lohkon välissä on myös keinu + stopparit, mutta se ei kai liity tähän?)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 2.8.2006 12:22

Juurikin tuosta oli kyse... muistin väärin

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 2.8.2006 20:06

nyt tuota rajoitinruuvia löysätty, n. 1 kierros. Ja kyllä se näin pikaisten testien jälkeen vaikuttaa että hiukan paremmin vetää yläkierroksilla.

Tapin ulostulemaa en kyennyt mittailemaan kun en saanut ahdonalaisen syöttösysteemin kantta nyt auki, kun yksi ruuvi oli _tiukassa_

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Valmiiksi muokattu ahtokara

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.9.2006 9:39

Tuolla kaupan valmiiksi muokattua ahtokaraa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 12.9.2006 13:28

^Ymmärsinkö oikein että rapiat 6 egee kustantaa,,,varaosatiskillä lupailivat tuolle hintaa n,70 e

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.9.2006 13:56

Hinta aamusta pompsahtanut muutaman euron. Huutokauppahan tuo on, joten saattaa lopullinen hintakin olla jotain muuta.
Alkuperäinen Bosch -kara maksaa 25€, joten tuntipalkoille pääsee ajelemalla itse rälläkällä kolosen.

Mitähän tarpeellista tuossa paketissa muuta on kuin tuo teollisuusmallin ahtopainemittari?

Vilpert
-
Viestit: 38
Liittynyt: 25.1.2006 16:09

ViestiKirjoittaja Vilpert » 2.11.2008 10:43

http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm

Onko kannattavaa vaihtaa transportterin syöttöpumppu (kuva 6) kuvan 1 malliseen pumppuun. Onko siinä virityspontentiaalia enemmän tai jotain muita etuisuuksia.

juizma
-
Viestit: 10
Liittynyt: 7.11.2008 12:36

ViestiKirjoittaja juizma » 7.11.2008 12:44

terve kaikille, olen uusi jäsen!

mulla on kans -97 vento jossa just samanlainen kara, karan viilaus kyllä autto ainaki minun ventoon todella hyvin. lisäksi olen myös nostanu ahtoja, syöttöjä ja muokannu putkistoa.

heimohuima
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.9.2007 8:57

ViestiKirjoittaja heimohuima » 23.12.2008 20:18

edit.. vaihdettu oikeallen sivustolle.
Viimeksi muokannut heimohuima, 23.12.2008 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 23.12.2008 20:43

....

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 16.2.2009 21:32

Olen vasta aloittelija eli: Mikä vaikutus tuon rajoitusruuvin säätämisellä on? Miten paljon sitä pitäis ruuvata ja mihin suuntaan? :)

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 27.7.2009 21:02

Itsellä on juurikin ensimmäisessä postauksessa oleva kara.
Olisko jollain jonkin näköisiä mittoja että minkälaista siivua pitää ottaa pois?
Kuvan kera jos löytyy niin olis hyvä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 27.7.2009 22:17

Tossa on ensimmäinen versio aiheesta, josta kannattaa lähteä liikenteeseen. Oleellista on katsoa, miten tappi on piirtänyt karan kylkeen viivaa ja leikellä sen mukaan. Kuten kuvastakin huomaat, matka ei ole kovinkaan pitkä. Tuota profiilia kannattaa myös kokeilla. Esim. alkuun loivempi, joka puolivälistä jyrkkenee ja sitten loivenee loppua kohden.

Samalla kannattaa vaihtaa jousi jäykempään, koska normijousella tuo lävähtää pohjaan pienemmästäkin ahtojen noususta.

Kuva

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 28.7.2009 0:23

eikö sen mutterin kiritys auta?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 28.7.2009 0:48

Tuota noin, Mazaman hyvä, lukisitko ystävällisesti yksityisviestisi....
Niitä löytyy täältä ja HolySmokelta.

-kiitos-

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 28.7.2009 10:31

eikö sen mutterin kiritys auta?


Joissakin se mutteri on, toisissa ei ole. Sehän lyhentää samalla myös tuota karan liikematkaa.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 28.7.2009 10:53

Vakio jousi pohjaa jo 0.4 ahdoilla ja sopivalla jousella saadaan syöttöä lisättyä tasaisesti kokoajan kun ahdot lisääntyvät , karan kulmalla määritellään kuinka paljon sitä syöttöä lisätään.Tosin,oikein jäykkä jousikin rajaa sitä karan liikerataa,mutta niin ei ole tarkoitus.

Juzzis
-
Viestit: 67
Liittynyt: 1.4.2007 20:20

ViestiKirjoittaja Juzzis » 11.2.2010 22:25

Mistäs tuohon saisi sopivia jäykempiä jousia?

Lainetti
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.8.2009 23:34

ViestiKirjoittaja Lainetti » 21.12.2010 22:46

joo en uskalla rupee muokkaamaan itse tuota. jos jollain on myydä niin yv?

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 23.12.2010 6:22

No ei toi omaisuuksia maksa vaikka itsekin koittais ja ryssis. Sitä voi vaikka harjotella sen alkuperäisen karan vastakkaiselle sivulle. Jos menee pipariksi, niin kääntää sen takas oikein päin ja hakee kaupasta uuden aihion.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 25.12.2010 14:37

Oon pähkäilly että jos aikaa riittäis ja enemmän tietämystä niin suunnittelis ja tekis sähköisesti ohjatun karan. Eli siis niin että se ois tollanen kartiomallinen mutta epäkesko ja sitten sitä pyöriteltäisiin ohjelmoidusti erinäisten tarpeiden mukaan. Tai sitten voisi olla tyyliin eko / sport / race -asetukset joissa askelmoottori pyöräyttäisi karaa eri asentoihin.

Ei pöllömpi idea minun mielestä. Tuo on pyöriny mielessä jo vuosia.

Niin ja jousen esijännityksen säätö voisi olla myös, senhän voisi tehdä vaikka ajovalojen korkeudensäätimellä, rankasti sovellettuna tottakai :D

baariMikko
-
Viestit: 9
Liittynyt: 2.4.2010 21:37

ViestiKirjoittaja baariMikko » 6.7.2012 20:51

Mistäs tuohon saisi sopivia jäykempiä jousia?


Tähän kans haluaasin vastauksen? tuntuu olevan heikosti tarjolla juuri mitää jousia, mihinää kaupoos. dieselihuoltokaa ei osannu neuvoa. Eli kertokaa ny viisaammat mitä jousia ootta käyttäny? Käykö tuohon joku jousi suoraa vai joutuuko soveltamaan???

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 6.7.2012 21:09

Kannattais varmaan jostain hydrauliikkaa ym. Myyvästä liikkestä käydä kysymässä jousia. Ainakin täältä tuolta hydrolta löytyy vaikka millasia..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.4.2016 20:17

Vanhaa juttua, mutta kesken on jäänyt omasta mielestä.
Eli miten tämän vaikutus nyt on todettu? Mikä se vipu edes on?
Pumpun ja lohko välissä on yksi rajoitinruuvi mikä vaikuttaa sen tapin liikkeeseen.
Kun löysää vaijerin kiinnikkeen irti niin sitä pääsee säätämään.

Tiedän että tuossa muistanut väärän paikan eli kyseessä pumpun edessä kaasuvaijeri telineen alla oleva vipu.
Kumpaan suuntaan ja kuinka paljon sitä rajoitinruuvia pitää säätää että vaikuttaa johonkin?

Sitten tuo jäykempi ahtokaran jousi... mistä niitä nyt saa ja millaista jäykkyyttä tarvitaan?

Mulla nyt aasi jonka pumppuun asennettu 10mm nestepää ja syöttöä nostettu rajalle, ettei tyhjäkäynti jää kantamaan ja saatu pysymään vielä alhaalla.
Tyhjäkäyntiä saan vielä alemmas, joten voisi vielä syöttöä lisätä siltä osin, mutta sitten jää kierrokset kantamaan eikä meinaa laskea.
Täyskaasulla ahdot nousee 0.9-1.1 riippuen kuun vetovoimasta. Kerran piikkasi 1.5 jopa.
Saattoi olla untakin, koska se ei ole toistunut vaikka mitä koittanut tehdä.
Karaa viilattu reilusti, mutta eipä tuo juuri näytä savua työntävän putkesta eikä ahdot halua nousta.

HELP! :D

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa

ViestiKirjoittaja hb81 » 15.4.2016 7:42

Se oli joku sammutuksen pehmeennin tai joku . Just kyselin Mynädieseli ukkolta ei tuu vaan nyt mielee. Mut sen muistan että sanos ettei saa koskee muutakun sillon kun säätää pumppuu penkissä vaikuttaa kuulemma moneen asiaan..


Tällaisen vastauksen sain toisaalla.
Itselläni kierros ruuvia auki paransi selvästi kulkua, mutta toinen kierros huononsi.
Ruuvasin takaisin siihen missä oli.

Pitää varmaan alkaa tutkimaan tuota karaa enemmän jos saisi savua esiin ja sitä myöten ahtojakin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.4.2016 8:46

Olikos tuo 10mm nestepää nyt lisätty sähkömekaaniseen viimeisen version AAZ-pumppuun, jossa siis anturi keskellä nestepäätä ja sähkösolenoidi siinä nestepään vieressä pumpun alaosassa? Vahvasti voisin väittää, että ainakaan tuo kombo ei toimi sitten mitenkään päin, vaikka ahtoja nostaakin.

Jos on normipumppu, niin sitten vaan karasta tarpeeksi tavaraa pois, kuten esimerkiksi tuossa muutaman viestin ylempänä olen postannut kuvan.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa

ViestiKirjoittaja hb81 » 15.4.2016 21:29

Tekniikan on aikaisempi omistaja tehnyt, joten varmaksi en osaa sanoa mistään mitään. :D
En myöskään ole kovinkaan perillä dieselien sielunelämästä, joten tuo pumppu kysymys kuulostaa heprealta.
Mitä tietoa tarvitset, jotta osaat sanoa onko normi pumppu?

Tässä pumpun kyljestä kaivettu tietoa kun hain uutta kaasuakselia:

0 460 494 413
R 603 -1 BS 4026
vw 028 130 081
(011) 568 587430
23243

About noin siinä plakaatissa luki.

Kovasti opetellut tuon tekniikan elämää kun jotain tullut vastaan mitä pitänyt selvittää.
Ehkä mä joskus ymmärrän paremmin. =)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

Re: Ahtokaran muokkaus AAZ -koneessa

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.4.2016 18:27

Tässä kuva vielä pumpun päästä, jos helpottaa ilman numeroita tunnistamista.
Pumppu kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa