evryn rakennus ohjeita kaivataan

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 21.8.2015 10:51

Dani. Tarkistappas vielä kerran että on pumpun piuhat varmasti oikein. ja onhan potikasta piuhoissa kiinni keskimmäinen ja jompi kumpi reunanastoista?

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 21.8.2015 14:55

meinaatko siis pumpun piuhoilla näitä 2 ja 3 piuhoja vai pitäiskö jotain muita lankoja tarkistella. ja joo potikka kytketty keskelle ja toiseen vasempaan reunaan

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.8.2015 15:04

Onhan ne johdot kytketty pumpun liittimen? Edellisellä sivulla on hyvä kuva liittimestä.
Meinaan vaan kun mainittiin jotain lämpömittarin liikkumisesta potikkaa ruuvatessa ettei ole tullut jotain ajatuskatkoa ja kytketty lämpöanturin liittimen...

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 21.8.2015 20:07

http://aijaa.com/8kjy4H

eli tommosee pyöreesee liittimee menevien 2 ja 3 johtoihin oon evryn laittanu
eikö toi evry jotenki siihen polttoaineen lämpötilaan vaikuta vai oonko ihan väärin käsittäny :D

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.8.2015 22:15

Polttoaineen lämpöä huijataan pumppusuutinkoneissa (PD), jakajapumpullisissa sensijaan muutetaan määränsäätimen paluusignaalia jolloin moottorinohjain lisää ruiskutusmäärää.

Tuo liitin ei kyllä taida olla oikea. Pitäisi olla edellisen sivun kuvan mukainen (autosta riipuen 8 tai 10 napainen) liitin josta menee kaikki johdot suoraan ruiskutuspumppuun.

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 22.8.2015 8:42

jaahas okei ! no täänähän mä etin sitte sen oikeen liittimen ja katsottaan mitä sitte tapahtuu.
kiitos avusta !

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 22.8.2015 10:54

http://aijaa.com/tq5bvE

onko mitää tietoo että missä päin se liitin täällä piileskelee kun ei oo osunut silmään vaikka kuinka oon yrittäny ettiä :D

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 22.8.2015 11:09

http://aijaa.com/U83w4p
http://aijaa.com/GQXP34
vai onko se tää perhana !

noniiii nyt toimiii !

Oippa
-
Viestit: 48
Liittynyt: 11.8.2014 11:17

ViestiKirjoittaja Oippa » 22.9.2015 0:57

Pientä ongelmaa on toledossa evryn kanssa. Autona siis toledo agr motilla johon vaihdettu ecu ja vnt ahdin 81kw purku toledosta. Evryn kun lyö päälle ja kiihdyttää niin lähes heti loppuu meneminen eli auto vähän niinkun sammuu mutta kun kytkimen painaa pohjaa ja antaa kierrosten laskee niin käy taas, mistä mahtais johtua? Potikalla säädettävissä toi eikä kestä kääntää niin paljoo että tuntuvaa eroa edes olisi, ei ole siis lähelläkään edes että tyhjäkäynti alkais rynkyttään.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.9.2015 4:50

Onko se varmasti kytketty oikein?

Oippa
-
Viestit: 48
Liittynyt: 11.8.2014 11:17

ViestiKirjoittaja Oippa » 22.9.2015 7:58

Paikallaan kaasuttaessa kyllä toimii mun mielestä niinkun evryn kuuluu. Vapaalla kun pitää tasakaasua ja lyö päällle niin kierrokset nousee, pois päältä ei tuu juuri yhtään mustaa kaasuttaessa mutta kun lyö päälle niin pölläyttää vähän, pitää vielä kyllä liitokset tarkistaa kun ei ole itse asentama.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 22.9.2015 10:10

Jos on 81kW ecu ja 66kW suuttimet niin ei ole niin suuri vaikutus kuin jos on suuttimet ja ecu samasta mallista.

Oippa
-
Viestit: 48
Liittynyt: 11.8.2014 11:17

ViestiKirjoittaja Oippa » 22.9.2015 21:44

Niinhä se on joo, aattelin jos olis edes vähän vaikuttanut mutta potikka nollissakin pätkäsee vedon n. 3500rpm kohalla ja aikasemmin jos vääntää lisää soppaa potikasta. Kattelin et perus abiko liittimiä käytetty evryn johdoissa, voisko niillä olla vaikutusta kun juottamistahan noihin suositellaan.

Offtopiciks menee mut missähän hinnoissa isommat suuttimet pyörii? Vai olisko pelkkien kärkien vaihdolla hyötyä ja mistä moisia löytää?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 23.9.2015 5:25

Kyllä sillä pitäis jonkin verran tulla soppaa lisää tuossakin, kytkentä on hyvä tarkistaa jos kerran oikuttelee. Laita ne 81kW suuttimet jos sulla on se purkuauto mistä repiä osia.

teukkarone
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 30.9.2015 16:50

evry ja bleedaus

ViestiKirjoittaja teukkarone » 30.9.2015 17:24

Elikkäs oisin alkamassa tekemään evryä ja mahdollisesti bleedaamaan ahtoja omaan boraan (-00 1.9 tdi 66 kW agr) kysymys jos joku fiksumpi osais vastata :D
Onko tuoho evryyn mitään maksimi ohmi määrää (tai suosituksia muilla antaa vastuksista) ku joissain autoissa vetää moottorin vikatilaan jos on liikaa vastusta
Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 30.9.2015 17:41

1. Evryn suhteen ei eroa. Ahtimet erityyppisiä, agr hukkaportilla ja alh muuttuvageometrisellä. Jälkimmäistä ei oikein voi bleedata (paitsi tietysti molemmissa toimii sähköinen ahtopainetunnistimen huijaus, siis vastaavalla tavalla kuin Evry huijaa polttoainemäärän säädintä)
2. Tarkoittanet minimivastusta... vikatila seuraa jos Evryn vastusarvo on liian pieni, liian iso vaikuttaa samoin kuin koko Evryn poisto ;)

Ahtopaineen nostosta kannattaa pitää mielessä ettei se itsessään lisää tehoa yhtään. Sitä tarvitaan lähinnä liiallisen savutuksen vähentämiseen-> lisää ilmaa koneeseen että kaikki polttoaine palaisi sylinterissä. Turhaan nostettu ahtopaine vain kuormittaa tarpeettomasti ahdinta ja periaatteessa heikentää moottorin hyötysuhdetta.

Edit... näemmä moottorityyppi selvisikin ja kysymys hieman muuttui...

oikeastaan kaikki tietämisen arvoinen Evrystä löytyy löytyy tästä topicista jo useampaankin kertaan kun jaksaa ajatuksella lukea kokonaan ;)

teukkarone
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 30.9.2015 16:50

ViestiKirjoittaja teukkarone » 30.9.2015 20:35

Jes. Kiitti tiedosta :)

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 2.10.2015 9:49

Oisko Oippalla aiheellista katsoa ahtopaineet? Tuntuisi, että ahtaa liikaa tuo ahdin. Joko vnt-säätö pielessä tai karstainen ahdin. Octaviakin on pari kertaa tehnyt kylmällä koneella sen, että jos lähtee todella reippaasti evry päällä menemään niin kolmessa tonnissa veto katkeaa kuin seinään. Kone selvittelee käyntiään hetken siinä ja toimii taas ihan normaalisti ilman virtojen katkaisua. Veikkaisin johtuvan hetkellisestä todella korkeasta ahtopaineesta, johon ei se 5sekunnin yliahtokatkaisu ehdi edes vaikuttamaan. Lämpimällä koneella tuota ei ole koskaan, mutta kylmällä koneella tuo ahtaakin paljon herkemmin. Muutenkin reilusti yliahtoa saava kone (tdi) on tosi veemäinen ajaa. Kulkee kuin täi tervassa ja nykimistä ilmenee.

Edit: noihin ohmi-lukemiin, niin 300ohm etuvastus on se pienin suositeltava. Omassa on kahdella vastuksella, kun ei sopivaa löytynyt eli joko 2x150ohm sarjassa tai 2x600ohm rinnan...en muista enää kummin oli, mutta 300ohmia jokatapauksessa. Sillä alkaa jo kone rynkyttämään, mutta juuri tuon etuvastuksen ansiosta ei pääse ihan oikosulkuun se määräsäätimen signaali, jos kääntää potikan ihan auki.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 2.10.2015 11:11

Jos IQ on jo alkujaan suht suuri jotakin 6 ylöspäin luokkaa niin tuo "turvavastus" voi omasta mielestä olla jotain 150ohm luokkaa ettei mene siitä pienemmäksi.

teem0852014
-
Viestit: 165
Liittynyt: 5.5.2014 16:30

ViestiKirjoittaja teem0852014 » 10.10.2015 7:05

Missä sijaitsee AVB moottorissa tuo p.aineen lämpöanturi?

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

Re: evryn rakennus ohjeita kaivataan

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 4.8.2016 19:34

Millä ilveellä toi 10-napanen ruiskupumpun liitin lähtee irti ASV-koneisessa Leonissa kun ei tunnu millään irtoava? Tarviiko sitä kammeta jostain päin talttameisselillä tjms?

AHU-koneisen Toledon kanssa ei ollu mitään ongelmia, kun siinä oli se 8-napainen liitin, mutta toi ei tunnu liikkuvan mihinkään vaikka kynnellä koitan kammeta niitä lipareita ym.

Ryydman
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.11.2016 18:35

Re: evryn rakennus ohjeita kaivataan

ViestiKirjoittaja Ryydman » 27.1.2017 8:29

Kysymys kuuluu notta miten/mistä ootte toteuttaneet ton ns paineanturin kautta kytkeytyvän evryn? Tuo subaru leone otettu huomioon mut ei niitä ole enää edes purussa.. Omassa agr cordobassa rynkytys alkaa ennen mustaa savua, ja ei jaksa mtn nappuloita painella jos tehoja haluaa. Eli kytkin hakusessa mikä päästää virran läpi esim kun paineita yli baari. Tack ja kiitos jo etukäteen.

-PETTERI1981-
-
Viestit: 8
Liittynyt: 21.8.2016 8:29

Re: evryn rakennus ohjeita kaivataan

ViestiKirjoittaja -PETTERI1981- » 21.4.2017 16:58

Evry pitäisi itsekin värkätä tuohon omaan autoon. Kohteena siis -98 TDI Alhambra AFN koneella. Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mikä olisi sopivan kokoinen vastus tuohon ja mistä kannattaisi potikat ja ym tarvittavat tilata?

Onko nämä oikeanlaisia vastuksia?
http://www.spelektroniikka.fi/p7181-met ... 6w-fi.html
http://www.spelektroniikka.fi/p7245-met ... 6w-fi.html

Oikeanlainen potikka?
http://www.spelektroniikka.fi/p11616-mo ... ia-fi.html


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa