Ahtopainemittarin asennus
Valvoja: ffp jäsenet
Ahtopainemittarin asennus
Pitäis saada asennettua ahtopainemittari Golf PD 96kw koneeseen.Mistä ois kaiken helppo ottaa paine mittarille?Onko pakko porailla reikä imusarjaan tai ahtoputkeen?Vai miten homma pitäis toteuttaa...
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kiitos asiallisista vastauksista.
On tehtävä reikä, ei ole ahtopaineellisia pikkuletkuja mistä haarottaa.
Sama pätee kaikkiin VNT-ahtimella varustettuihin noin -98 ja uudempiin VAGineisiin.
Vanhemmissa AFN koneisissa, joissa on ahtopaineanturi ECU:lla niin niissä menee tietenkin ahtopaineletku ko. anturille ja siitä voi haarottaa. ECU loppuu numeroihin 021.
Toivottavasti tätä ei ihan kohta taas kysytä uudelleen.
Sama pätee kaikkiin VNT-ahtimella varustettuihin noin -98 ja uudempiin VAGineisiin.
Vanhemmissa AFN koneisissa, joissa on ahtopaineanturi ECU:lla niin niissä menee tietenkin ahtopaineletku ko. anturille ja siitä voi haarottaa. ECU loppuu numeroihin 021.
Toivottavasti tätä ei ihan kohta taas kysytä uudelleen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ostin ahtomittarin ja kolomitieventiillin ahtopaineiden säätöön ja tarttis tietää kuinka ne asennan.
Laitanko sen kolomitieventtiilin hukkaportin ja turbon väliin? Eli yks reikä siitä venttiilistä jää iliman letkua päästämään ilimaa pihalle ja hukkaportilta lähtevästä letkusta t-haaralla mittarille letku? Toimiisko nuon?
Laitanko sen kolomitieventtiilin hukkaportin ja turbon väliin? Eli yks reikä siitä venttiilistä jää iliman letkua päästämään ilimaa pihalle ja hukkaportilta lähtevästä letkusta t-haaralla mittarille letku? Toimiisko nuon?
Mistä letkusta ahtopainemittarille T-haara
Kyseessä on AFN 1.9. vm96 koneella oleva Audi.
Eli mistä letkusta teen liittimen painemittarille? kokeilin jarrutehostimelle menevälle letkusta ottaa, kun siinä oli valmis tulpattu liitin. Näytti mittari luonnollisesti alipainetta -0.3 ja kun painoi jarrun pohjaan niin mittari laski -0.7 bar:iin.
Sitten kokeilin T-haaralla ottaa ilmansuodattimesta menevältä letkulta paine tietoa. => Viisari liikkui/pomppi ihan vähän vain..
Kolmannella kerralla otin turbon (Garret VNT-15) päällä olevasta "pallosta/venttiilstä" menevästä paineletkusta T-haaralla painetta mittarille. Mittari näytti -0.6 tyhjäkäynnillä ja kun polkas kunnolla niin nousi tuonne -0.4 bar:iin.
Vaatiiko tuo mittari jotain kalibrointia?
Vai mistä letkusta nuo TODELLISET paineet saan mittarille?
Eli mistä letkusta teen liittimen painemittarille? kokeilin jarrutehostimelle menevälle letkusta ottaa, kun siinä oli valmis tulpattu liitin. Näytti mittari luonnollisesti alipainetta -0.3 ja kun painoi jarrun pohjaan niin mittari laski -0.7 bar:iin.
Sitten kokeilin T-haaralla ottaa ilmansuodattimesta menevältä letkulta paine tietoa. => Viisari liikkui/pomppi ihan vähän vain..
Kolmannella kerralla otin turbon (Garret VNT-15) päällä olevasta "pallosta/venttiilstä" menevästä paineletkusta T-haaralla painetta mittarille. Mittari näytti -0.6 tyhjäkäynnillä ja kun polkas kunnolla niin nousi tuonne -0.4 bar:iin.
Vaatiiko tuo mittari jotain kalibrointia?
Vai mistä letkusta nuo TODELLISET paineet saan mittarille?
Niin jäi vielä epäselväksi tuon paineilmaletkun liittämisestä. Missä tuo kyseinen ahtoputki ennen imusarjaa on??
Voisko tuon reäin porata tuolle ahtopainemittarille välijäähdyttimen ja imusarjan väliseen paksuun putkeen, joka on luonnollisesti öljy paskassa?!
Kellään kuvaa AFN koneen ahtopainemittari paikasta?
Voisko tuon reäin porata tuolle ahtopainemittarille välijäähdyttimen ja imusarjan väliseen paksuun putkeen, joka on luonnollisesti öljy paskassa?!
Kellään kuvaa AFN koneen ahtopainemittari paikasta?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mun mielestä toi pitäis olla pakollinen vakio varuste.. Katsastusmies kyllä ymmärtää, kun sanoo että yksi 1500€ vnt jo jumitti ja akseli poikki jolloin hommasin ahtomittarin, kun on tyyppivika.
Multa ei kyllä ole ikinä mitään mittarista kyselty, mutta syötöistä on kyllä hieman naljailtu kun meinasi auto mennä ajokieltoon päästöjen takia =(
Multa ei kyllä ole ikinä mitään mittarista kyselty, mutta syötöistä on kyllä hieman naljailtu kun meinasi auto mennä ajokieltoon päästöjen takia =(
Voi tehdä, kannattaa laittaa jotain muoviin soveltuvaa liimaa vielä kierteisiin tiivistämään. Varo, ettei reikää poratessa jää putkeen muovisilppua.
Tähän tyyliin:
http://www.impconcepts.com/customerinstalls/vwjettatdiinstallpics/image043.jpg
Tähän tyyliin:
http://www.impconcepts.com/customerinstalls/vwjettatdiinstallpics/image043.jpg
Katsot vain ettei tule liian isoa reikää.
Aikanaan Octaviaan laitettiin näytösmielessä Pyynikin harjulla, miitin yhteydessä nippa. Sopiva reikä ja työstettiin siihen kierteet nipalle. Nipan kierteisiin liimaa ja nippa paikalleen. Aikaa taisi mennä n.30min. Ei otettu putkea pois vaan avattiin tuosta kumiletkun juuresta ja työnnettiin putken sisään cooleria kohti tennissukka. Vaimolta olin ottanut rikkaimurin lainaan jolla poistettiin työstöjämät putkesta.
Razur-nimimerkki otti tuolloin muutaman kuvankin, mutta ne on jossain bittiavaruudessa.
Aikanaan Octaviaan laitettiin näytösmielessä Pyynikin harjulla, miitin yhteydessä nippa. Sopiva reikä ja työstettiin siihen kierteet nipalle. Nipan kierteisiin liimaa ja nippa paikalleen. Aikaa taisi mennä n.30min. Ei otettu putkea pois vaan avattiin tuosta kumiletkun juuresta ja työnnettiin putken sisään cooleria kohti tennissukka. Vaimolta olin ottanut rikkaimurin lainaan jolla poistettiin työstöjämät putkesta.
Razur-nimimerkki otti tuolloin muutaman kuvankin, mutta ne on jossain bittiavaruudessa.
Tuolla olis joku tollane....
--------> http://ffp.dnsalias.net/spicydiesels/ga ... =13&pos=15
--------> http://ffp.dnsalias.net/spicydiesels/ga ... =13&pos=15
eli mihin noista letkuista vois sen mittarin t-haaran laittaa?
http://koti.mbnet.fi/jepjep-/jottai/golffi.jpg
http://koti.mbnet.fi/jepjep-/jottai/golffi.jpg
no joo... vähän epätarkka kysymys. eli kuvassa on se ahtopaineventtiili n75. josta lähtee 3 letkua ja yks sähköliitin. ja johonkin noista kolmesta sen vois tässä agr koneessa kytkeä t-haaralla mutta mihin niistä. jossain yhteydessä on ilmoitettu että vasemman puoleiseen letkuun. se menee imuputkeen maffin ja turbon väliin. voiko se olla niin että se siihen laitetaan?
Tapahtuiskohan mitään kamalaa jos pistäis jonkun ruiske neulan siitä kumi putkesta läpi ja neulan päästä letku mittarille?
Jos neulasi sisäpuolinen halkaisija on luokkaa 4mm, niin mikä ettei. :)
Jos et tiedä mikä N75:n letku pitää haaroittaa niin nypi jokainen vuorollaan irti ja kokeile mistä tulee ilmaa kun vaimo polkee kaasua. :)
Tuohon tuli nyt itellä tuo letku laitettua. http://baanaweb.fi/minkorh/kuvia/ahtomittari.jpg Ja tuommonen mittari http://baanaweb.fi/minkorh/kuvia/ahtomittari2.jpg
Reikää en kyllä aivan vähällä sisälle löytäny laitoin oven välistä väliaikasesti, pitää huomenna tonkia lisää.Saiskohan tuonne kojelaudan kulmaan mistään letkua? (Ikkunan,A-pilarin ja kojelaudan kulmaan). Näyttää ahtavan aika maximissaan 0,9bar ja välillä käy 1bar ja ehkä hieman yli. Onkohan ihan normaalit ahdot?
Reikää en kyllä aivan vähällä sisälle löytäny laitoin oven välistä väliaikasesti, pitää huomenna tonkia lisää.Saiskohan tuonne kojelaudan kulmaan mistään letkua? (Ikkunan,A-pilarin ja kojelaudan kulmaan). Näyttää ahtavan aika maximissaan 0,9bar ja välillä käy 1bar ja ehkä hieman yli. Onkohan ihan normaalit ahdot?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xxx
Mulla ainakin oli just sopiva läpivienti tossa nimenomaisessa kulmassa... Tai siis siitä tais tulla konepellin avaus vaijeri ja siihen samaan laitoin ahtopainemittarin letkun... hieman kumia isontamalla... Voin ottaa kuviakin tarvittaessa jos ei meinaa löytyä... Niin ja mulla on myös ahdot samaa luokkaa piikkinä vähän tilanteesta riippuen 1,1-1,2 ja jatkuvana 0,9 - 1 luokkaa...
Vaikkei nyt letkuliitäntäkysymykseen olekkaan vastausta niin...
Laitoin muoviputkeen AFN -koneessa. M5 kierteella oleva pikaliitin.
http://www.vkukko.fi/pmittari1.jpg
http://www.vkukko.fi/pmittari2.jpg
http://www.vkukko.fi/pmittari3.jpg
pitää laittaa jossain vaiheessa vielä kulmapala tuohon lähtöön niin saa siistimmän näköiseksi. Letkun pätkä moottorin tärinöitä joustamaan, tuo sininen muoviputki on vähä tuhan jäykkää laittaa suoraan nippaan. Ahtoputki kononaan irti porauksessa ja kierteytyksessä, jonkin verran silppua tuli sisäpuolelle(paineilmalla huitsin nevadaan). 2-komponentti liimaa kierteeseen ja nipan juureen.
tuo painemittari on hälytyslähdöllä varustettu ja hälytysrajan saa asettaa. Tiedä vaikka joskus olis tarvetta merkkisummerille tai ledille.
Oli jotkut alkuperäiset pienet muoviputket tuon ahtoputken alla hakanneet toisiaan niin että melkein oli kahdesta paikkaa puhki. Ne mitkä menee johonkin venttiiliin mikä on ahtoputkessa kahdella pultilla kiinni. koneen ja tulipellin välissä siis.
-vk-
Laitoin muoviputkeen AFN -koneessa. M5 kierteella oleva pikaliitin.
http://www.vkukko.fi/pmittari1.jpg
http://www.vkukko.fi/pmittari2.jpg
http://www.vkukko.fi/pmittari3.jpg
pitää laittaa jossain vaiheessa vielä kulmapala tuohon lähtöön niin saa siistimmän näköiseksi. Letkun pätkä moottorin tärinöitä joustamaan, tuo sininen muoviputki on vähä tuhan jäykkää laittaa suoraan nippaan. Ahtoputki kononaan irti porauksessa ja kierteytyksessä, jonkin verran silppua tuli sisäpuolelle(paineilmalla huitsin nevadaan). 2-komponentti liimaa kierteeseen ja nipan juureen.
tuo painemittari on hälytyslähdöllä varustettu ja hälytysrajan saa asettaa. Tiedä vaikka joskus olis tarvetta merkkisummerille tai ledille.
Oli jotkut alkuperäiset pienet muoviputket tuon ahtoputken alla hakanneet toisiaan niin että melkein oli kahdesta paikkaa puhki. Ne mitkä menee johonkin venttiiliin mikä on ahtoputkessa kahdella pultilla kiinni. koneen ja tulipellin välissä siis.
-vk-
Purkutavaraa yhdestä laitteesta.En osaa sanoa mistä saa ja mitä maksaa.Vihreä taustavalo joka on päällä silloin kun mittari saa sähköä. Noita on olemassa sellaisiakin jotka näyttää alipainettakin. hälytyslähtö antaa virtaa muistaakseni 80mA eli ei suoraan pysty ohjaamaan kuin lediä tai jotain motonetin summeria (20 mA).
-vk-
-vk-
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
Pientä ahtojen nostoa sekä todella rajua piikityksen poistoa, tällä hetkellä piikittää 1.9bar ja jatkuva ahtopaine on n. 1.5bar, lastutettu auto kyseessä. Jostain taisin lukea, että aikalailla vakiopaine tuo 1.5bar 2.0TDI-koneessa.
edit, tämä kaikki on kyllä tuossa kuvassakin selitetty. Jos tarkoitit, ettei tuosta mitään hyötyä ole, niin vaikea sanoa vielä.. ei tuo ainakaan kovin hyvältä tunnu kun lähtee vedättämään 1700rpm kohdilta ja piikittää melkein 2bar, pumppausefektiä tekee myös 1.5-1.7bar jatkuvasti.
edit2. näyttää vakioahdot olevan sittenkin 1.3-1.35bar:n luokkaa, eli lastu on tehnyt tehtävänsä näemmä. Mutta ihan mielenkiinnosta kokeillaan ~1.6-1.7bar ja jos tasaisena saisi pysymään. Tokihan tuo taitaa hieman kovaa luokkaa tuolle ahtimelle olevan, mutta katsotaan..
btw, entisen auton GT1549 turbo kiinteillä siivillä kesti 1.7-2.0 bar:n ahtoja 3 vuotta ilman minkäänlaista ongelmaa, myin auton pois sitten ja vaihdoin vaggiin.
edit, tämä kaikki on kyllä tuossa kuvassakin selitetty. Jos tarkoitit, ettei tuosta mitään hyötyä ole, niin vaikea sanoa vielä.. ei tuo ainakaan kovin hyvältä tunnu kun lähtee vedättämään 1700rpm kohdilta ja piikittää melkein 2bar, pumppausefektiä tekee myös 1.5-1.7bar jatkuvasti.
edit2. näyttää vakioahdot olevan sittenkin 1.3-1.35bar:n luokkaa, eli lastu on tehnyt tehtävänsä näemmä. Mutta ihan mielenkiinnosta kokeillaan ~1.6-1.7bar ja jos tasaisena saisi pysymään. Tokihan tuo taitaa hieman kovaa luokkaa tuolle ahtimelle olevan, mutta katsotaan..
btw, entisen auton GT1549 turbo kiinteillä siivillä kesti 1.7-2.0 bar:n ahtoja 3 vuotta ilman minkäänlaista ongelmaa, myin auton pois sitten ja vaihdoin vaggiin.
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
Katsotaan nyt, kokeilen kyllä tuota, ja jos se toimii hyvin ja nopeasti niin miksipä en jättäisi sitä toimintaan. Muutenkin kiinnostaa ihan mielenkiinnosta kokeilla kun löytyy jo muutenkin tarvittavat osat hyllystä. Niin tiesikö joku, missä tuo N75 sijaitsee?
Ja jos 1.5-1.6bar tuon ahtimen hajoittaa, niin hajotkoon.. käsittämätöntä kuraa kyllä jos ei noita kestä. Purkkapatenteista olisin myös hyvin hissukseen VAG:n kohdalla.. :D
Oli mulla myös toinenkin idea tuon coolerin synnyttämän jää/öljyseoksen ratkaisuun.. jos tekis coolerilta tulevaan putkeen (ja miksei ennenkin) ahtoputken rinnalle toisen pienemmän putken pienelle matkalle joka sitten keräisi tuon paskaseoksen ja säilyttäisi itse ison putken kuivana, tietty vaatisi pienen testin, että imeekö se pieni putki sitten sitä paskaa itseensä, vaikka tulihan tuota jo kyllä vähän kokeiltua ja ihan hienostihan se tuntui toimivan. Tuota putkea vaan saisi sitten tyhjennellä aika-ajoin..
Ja jos 1.5-1.6bar tuon ahtimen hajoittaa, niin hajotkoon.. käsittämätöntä kuraa kyllä jos ei noita kestä. Purkkapatenteista olisin myös hyvin hissukseen VAG:n kohdalla.. :D
Oli mulla myös toinenkin idea tuon coolerin synnyttämän jää/öljyseoksen ratkaisuun.. jos tekis coolerilta tulevaan putkeen (ja miksei ennenkin) ahtoputken rinnalle toisen pienemmän putken pienelle matkalle joka sitten keräisi tuon paskaseoksen ja säilyttäisi itse ison putken kuivana, tietty vaatisi pienen testin, että imeekö se pieni putki sitten sitä paskaa itseensä, vaikka tulihan tuota jo kyllä vähän kokeiltua ja ihan hienostihan se tuntui toimivan. Tuota putkea vaan saisi sitten tyhjennellä aika-ajoin..
Elikkäs, tämmöistä pikku probleemaa taas olisi. Ahtopainemittari tuli asennettua(octavia 1.9TDi GLX -99 kone AGR 66kw), mutta ahtopaineet ovat tyhjäkäynnillä -0,8 ja nelosella kaasu tapissa -0,2. Käsittääkseni sen pitäisi mennä ihan sinne positiiviselle puolelle? Mittarin letku menee N75 venttiiliin, ainut mikä kehitti painetta, testattiin useaankin otteeseen. Vai onko tuo letku nyt sitten väärässä paikassa, kun tuonne se neuvottiin pistämään... Ja mittarina autogaugen tuotos, kaikki letkut ja liittimet tutkittu ehjiksi(ainakin ne mitä nyt pienellä purkamisella näki). Eli jos saisi vaikka vinkkejä mistä lähden vikaa tarkemmin etsimään? Auto liikkuu kyllä eteen suht ripeästi, mutta ei silti niin ripeästi mitä sen mielestäni kuuluisi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa