Bosch pumpun kylmäkäynnistimestä??

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

wipe
-
Viestit: 38
Liittynyt: 10.11.2003 20:44

Bosch pumpun kylmäkäynnistimestä??

ViestiKirjoittaja wipe » 19.12.2005 21:56

Eli säätääkö kylmäkäynnistinvipu ennakkoa ja jos säätää, niin kumpaan suuntaan? Mulla tossa Boschin pumpussa on vipu, muttei siihen mene vaijeria tai sähkösolenoidiakaan. Eikä auto tosin lähde oikeen pakkasilla käyntiinkään... Hehkut ja ajoitus ok. Autossa tosin bensamallin akku:) Tattis vastauksista

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 19.12.2005 22:38

Eli tuosta pösöstäkö kyse? En ole varma tuosta td koneesta, mutta 1.9d:ssä
on ainakin vain termostaatti, joka säätä vaijerilla kierroksia.
Siellä oli tosiaankin viekä yksi ylimääräinen vipu.
Olisikohan ollut sammutusta varten?
Noi pösöt pitäisi kyllä lähteä yli 30 pakkasesta vielä helposti käyntiin.
Jos startti on ilman alennnusvaihdetta, niin tuo bensan akku ei riitä.

wipe
-
Viestit: 38
Liittynyt: 10.11.2003 20:44

ViestiKirjoittaja wipe » 19.12.2005 22:45

joo pösöstä. kone on tosin vm- 96 406:sesta, td kone siis. Ei oikeen jaksaa lähteä, eikä tosin kovin iloisesti tolla normiakulla pyöritäkään. Se vipu sijaitsee siinä pumpun takana, yks vipu on ainakin sammutukselle. Mieleen tuli vaan, et jos siinä on joku ennakonsäätö kylmälle, niin virittäs vaijerin sieltä kabiiniin, mikä helpottais käynnistystä.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 20.12.2005 17:04

pumpun takana nimenomaan taitaa yleisesti tuo kylmäkäynnistysvipu olla,ja aikaisemmalle se siirtää ajoitusta.ja sillä on aika paljon vaikutusta kylmäkäynnistykseen,omassa koneessa kyllä huomaa ainakin eron ja selvästi.

sopisko vaikka esim meisselillä vääntämään sitä vipua jotta rupeeko kone paremmin käynnistymään sen jälkeen?sillähän se selviäisi helposti.

wipe
-
Viestit: 38
Liittynyt: 10.11.2003 20:44

ViestiKirjoittaja wipe » 20.12.2005 17:26

Noniin , tuota tietoa juuri kaipasinkin. kävin ostaa jo "käsiryyppyvaijerisetin", joten olis mahis saada toimimaan käsipelillä toi ennakonsäätö. kiitos ja ilmoittelen miten kävi...

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 20.12.2005 19:58

Itsellä oli ISO dieselin akku paikallaan 1.9 dieselissä ja lähti kyllä tosi
helposti kovallakin pakkasella käyntiin, ilman tuota ennakon muutosta.

Kunhan sai vain ovet auki, sen jälkeen pysymään ne kiinni ja avaimen kääntymään jäätyneessä virtalukossa, johon ensin piti vaihtaa pohja...

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 20.12.2005 20:17

mulla ei tarvi olla kun jo ehkä nolla-asteen tuntumassa niin ilman kylmäkäynnistys vipstaakia meinaa rykiä ja katkoa mutta heti asettuu kun vetäisee vivusta.nykyistä konetta ei olekkaan tullu kun ehkä -20 asteessa kiusattua käyntiin ilman piuhassa pitoa,ja ihan hyvin lähti vielä kone ryskyttämään.

wipe
-
Viestit: 38
Liittynyt: 10.11.2003 20:44

ViestiKirjoittaja wipe » 20.12.2005 20:33

No nyt on ryyppyvipstaakkeli asennettu ja auto pesty, joten ovet on ainakin estämässä liikkeellelähtöä aamulla:). Tyhjäkäynnillä kun vetää ton ryypyn päälle, niin aavistuksen verran laskee tyhjäkäyntiä. menee varmaan syöttö aika aikaiselle. No huomenna selvinnee mikä ton todellinen hyöty on.

On muuten pirun pienestä kii toi ruiskupumpun asennon vaikutus käynnistymiseen (lämpimänäkin). Käänsin kokeilumielessä pari millii myöhemmälle, niin hyvä et lähti käyntiin rykien ja sinistä savuttaen. Sit pistin inan hieman alkuperäistä aikaisemmalle, niin nyt lähtee samantien tulille.

..Vielä kun jaksais vaihtaa ton kaasuakselin holkin ja o-renkaat, niin ei tarvis sahata aina pumppua täyteen...

Niin ja jos joku tässä tietää tuosta kaasuakselin holkin vaihdosta, lähinnä et lentääkö sieltä pumpusta hilut ulos kun sen pumpun kannen irrottaa???

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 27.1.2006 2:10

En löytänyt searchillä enkä viitsi aloittaa uutta aihetta tämän takia joten : kertokaapas viisaammat onko tuo kuvassa vasemmassa reunassa, pumpun takana sijaitseva, vaijerilla toimiva (solenoidi taitaa vetää vaijeria) vipu se kylmäkäynnistin (ennakonsäädin)?
http://kotisivu.mtv3.fi/ventotuning/kuvat/uusvento/P1010026.JPGhttp://kotisivu.mtv3.fi/ventotuning/kuvat/uusvento/P1010026.JPG

klundin
-
Viestit: 26
Liittynyt: 26.9.2004 23:10

ViestiKirjoittaja klundin » 27.1.2006 6:25

Juu, kyllä se kuvassa sieltä pumpun takaa kurkistaa. Tavallisesti se vaijeri menee sisälle kabiiniin josta sitä voi itse vedellä, joissakin malleissa on semmonen automaattinen vipuhässäkkä ruiskupumpussa joka säätelee tuota ennakonsäädintä.

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 28.1.2006 11:35

Itselläni on juurikin solenoidi siinä ja ihmettelenkin nyt että miten sen pitäisi toimia, solenoidi kun ei vedä vipua rajottimeen saakka. Eli pitäisikö solenoidin vetää lämpötilan mukaan ja onko on/off-mallinen eli jos lämpötila riittävän alhainen otetaan kaikki ennakot rajottimeen saakka?

wipe
-
Viestit: 38
Liittynyt: 10.11.2003 20:44

ViestiKirjoittaja wipe » 29.1.2006 12:50

joo, löysin pumpun pohjasta 2-napaisen liittimen, joka on sähköinen ennakonsäätö kylmäkäynnistykselle.Kytkin siihen hehkuista johdon.
Pistin ton vaijerivivun pois, tuntuu vaikuttavan ihan samalla lailla, paitsin nyt ei tarvitse nykiä enää vivusta.
Edelleen saa konetta sahata pitkään kylmänä, tuntuu että pari pyttyä vaan rytkyttää aluksi, kunnes lähtee käyntiin. Samoin kaasuakseli vaihdettu uuteen.
Ainoa mikä vois enää olla pielessä on toi ruiskupumpun ajoitus.

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 29.1.2006 14:07

Mulla myös samanlaisia kylmäkäynnistysongelmia. Hehkut ja suodatin vaihdettu joten taitaa jäljellä olla enää tuo ennakonsäädin, pumpun ajotus ja suuttimet(?). Muita syitä en ainakaan itse keksi miksi ei diesel lähtisi laakista tulille vaikka olis pakkastakin. Mihis hintaan olette ajottaneet pumppujanne?

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 29.1.2006 23:47

Löysitkö wipe valmiin vaijerisetin vai teitkö itse? Ajattelin samanlaista itelleni kun nyt selvisi että solenoidi on rikki.

wipe
-
Viestit: 38
Liittynyt: 10.11.2003 20:44

ViestiKirjoittaja wipe » 30.1.2006 19:27

juu valmis vaijerisetti löytyi Ad-varaosaliikkeestä, olisko ollu jotain 10e tai alle. Ei se tosiaan vaikuttanut mulla juuri lainkaan käynnistyvyyteen. Pitäis varmaan tehdä puristusmittaus, jos jotain falsua niissä. Pumpun ajoitus täytyy mitata oikeilla vermeillä heti kun saan kerättyä taas motivaatiota.

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 6.2.2006 11:11

Tulipa käytyä Hatanpäällä AD-varaosassa mutta eivät löytäneet ko. vaijerisettiä Seattiin, Volkkariin saati edes pumpun luettelosta. Täytyy nyt vielä kysellä Tammer Dieselistä ja viimeseksi Laakkoselta, olishan se helpompaa asentaa bolt-on vaijeri kuin alkaa itse virittelemään. Näillä pakkasilla ainakin itelläni on suuri vaikutus tuolla ennakolla käynnistyvyyteen ja tyhjäkäynnin tasaisuuteen.

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 26.7.2006 20:26

Tuli taas mietittyä pitkästä aikaa tuon "solenoidin" (oletan sen olevan solenoidi) sielunelämää mutta täytyy kyllä sanoa että en käsitä edelleenkään miten sen tulisi toimia. Kertositteko toimivan kappaleen omistavat miten teillä kyseinen värkki toimii? Mulla tulee jatkuvasti 12V "solenoidille" kun virrat on kytketty mutta mitään liikettä ei näy. Aattelin laittaa tuon toimintaan ennenkuin talvi tulee...

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 26.7.2006 20:38

Itellä tollanen 1.9D 405 pösö niin siinä oli kanssa kylmäkäynnistys ongelmia. Venttiilit jäi kantamaan ja sai 3x säätää joka syksy jolloin vika ilmaantu ja säätämällä korjaantu joka kerralla ja talven pelasi ja syksyllä taas ongelmia.. Viimesellä kerralla säädöt vissiin pysy vasta kohdillaan ja nyt onkin pelannu jo 2-3 vuotta. Mitään savutusongelmia tms ei ollu ja lämmöistä lähti hyvin käyntiin. Oireilemaan rupes ihan pikkupakkasillakin.

Milloinkaan ei selvinny mikä paikka siinä periksi noin anto mutta mikään paikka ei ole oireillu senkään jälkeen kun nuo venttiilit asettu kohilleen..

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 29.7.2006 20:38

Täytyypä muistaa tuo venttiilijuttu ens talvee aatellen. Itellä kyllä tosin autto todella paljon viime talvena kun sitä ennakkoo(?) anto vaikka ihan käsin vääntämällä siitä vivusta. Sitä joka aamusta konepellin aukomista pakkasilla ei vaan jaksas enää ens talvena ja vaijerivirityksistä ei kovin siistejä saa tuohon tehtyy. Ihmettelen vain että miten sen solenoidin? pitäs toimia koska se on virrattomana ikäänkuin jousi joka pyrkii sisäänpäin. Eli ei se voi ainakaan vetää kuten oletin. Vipua vetämällähän solenoidin suuntaan koneen kierrokset nousee n. 200rpm ja tällöin lähtee myös pakkasilla käyntiin. Oletan siis että normaali asento olis siis ilman vetoa jolloin ennakot olis normiasennossa. Valaiskaapa nyt tietämätöntä...
Ite meinasin laittaa tuohon uuden solenoidin releen kautta jotta vois kabiinista napilla antaa ennakoita talven koitettua.

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 29.7.2006 21:47

Tuossapa vielä kuva mokomasta kapistuksesta jonka toiminta kiinnostaisi. Samanlaista tosin en taida sinne enää laittaa koska hinnat ovat erään liikkeen mukaan alkaen 250€ ja silleen. Sanoisinpa että solenoidiksi, vaikka olis Boschikin, aikas kallis...
http://www.students.tut.fi/~puhakkaj/solenoidiko.jpg

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 29.7.2006 23:33

Näyttää enemmän sähkölämmiteiseltä vahapatruunalta kuin solenoidilta. Eli mitä kylmempi sen sisempänä vaijeri on lämmetessä työntyy hitaasti ulos.

D-cell
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.1.2006 1:54

ViestiKirjoittaja D-cell » 30.7.2006 9:58

No tuossa olis kyllä järkeä ja selittäs miks sinne tulee jatkuva 12V mut "mitään" ei tapahdu. Eli tuo pitääkin virittää alkuasentoonsa siten että ennakot on jo valmiiksi otettuna. Kiitokset tiedosta!!!

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 2.10.2006 10:17

Minkälaisella aikaviiveellä tuo toimii. Jos laitan siihen sähköt päälle kuuluuko sen lämmetä niin paljon että sen tuntee päällepäin sormilla? Minkä aikaa kuluu jotta vaijerin pitäisi olla täysin ulkona? Entä toisinpäin? En ole huomaavani omassani mitään eloa. Tosin vaijeri on säädetty niin että vaijerissa on aina vähän löysää 1-3mm ja vaijeri lähes täysin sisällä.

Vai onko niin ettei se vaijeri tule ulos mikäli siinä ei ole vetoa. Esimerkiksi pumpussa oleva vipu ei ole vetämässä sitä ulos?

Pitäisikö tuo säätää kylmänä siten että vaijeri on sisällä ja kylmäkäynnistin vipu on vedettynä taakse?

apah
-
Viestit: 19
Liittynyt: 1.9.2005 23:01

ViestiKirjoittaja apah » 5.10.2006 21:10

Pitäis säätää noin.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

Re: Bosch pumpun kylmäkäynnistimestä??

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.4.2016 11:29

Nostetaas vajaa 10 vuotta vanha juttu tapetille.
Tämä nyt tuli ensimmäisenä vastaan haulla, joten jatketaan tätä.

Miten AAZ kylmäkäynnistyssolenoidin kuuluu toimia? (vai vahapatruuna hässäkäkö se on)
Mulla on Caddyn keulalle istutettu AAZ, jossa tuo solenoidin toiminta on siirretty napin taakse.
Kuuluuko siinä olla virtaa aina kun avaimista on käännetty virrat?
Äkkiseltään luulisi näin olevan, koska virrat saatuaan se lämpeää ja alkaa palauttaa kylmäkäynnistysvipua pumpun takana. Napista kun katkaisee virran siltä, niin jäähdyttyään palautuu veto asentoon.

Eli lyhyesti: Mikä olisi oikea/järkevä tapa kytkeä se toimimaan?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa