Bosch pumpun kylmäkäynnistimestä??
Valvoja: ffp jäsenet
Bosch pumpun kylmäkäynnistimestä??
Eli säätääkö kylmäkäynnistinvipu ennakkoa ja jos säätää, niin kumpaan suuntaan? Mulla tossa Boschin pumpussa on vipu, muttei siihen mene vaijeria tai sähkösolenoidiakaan. Eikä auto tosin lähde oikeen pakkasilla käyntiinkään... Hehkut ja ajoitus ok. Autossa tosin bensamallin akku:) Tattis vastauksista
Eli tuosta pösöstäkö kyse? En ole varma tuosta td koneesta, mutta 1.9d:ssä
on ainakin vain termostaatti, joka säätä vaijerilla kierroksia.
Siellä oli tosiaankin viekä yksi ylimääräinen vipu.
Olisikohan ollut sammutusta varten?
Noi pösöt pitäisi kyllä lähteä yli 30 pakkasesta vielä helposti käyntiin.
Jos startti on ilman alennnusvaihdetta, niin tuo bensan akku ei riitä.
on ainakin vain termostaatti, joka säätä vaijerilla kierroksia.
Siellä oli tosiaankin viekä yksi ylimääräinen vipu.
Olisikohan ollut sammutusta varten?
Noi pösöt pitäisi kyllä lähteä yli 30 pakkasesta vielä helposti käyntiin.
Jos startti on ilman alennnusvaihdetta, niin tuo bensan akku ei riitä.
joo pösöstä. kone on tosin vm- 96 406:sesta, td kone siis. Ei oikeen jaksaa lähteä, eikä tosin kovin iloisesti tolla normiakulla pyöritäkään. Se vipu sijaitsee siinä pumpun takana, yks vipu on ainakin sammutukselle. Mieleen tuli vaan, et jos siinä on joku ennakonsäätö kylmälle, niin virittäs vaijerin sieltä kabiiniin, mikä helpottais käynnistystä.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
pumpun takana nimenomaan taitaa yleisesti tuo kylmäkäynnistysvipu olla,ja aikaisemmalle se siirtää ajoitusta.ja sillä on aika paljon vaikutusta kylmäkäynnistykseen,omassa koneessa kyllä huomaa ainakin eron ja selvästi.
sopisko vaikka esim meisselillä vääntämään sitä vipua jotta rupeeko kone paremmin käynnistymään sen jälkeen?sillähän se selviäisi helposti.
sopisko vaikka esim meisselillä vääntämään sitä vipua jotta rupeeko kone paremmin käynnistymään sen jälkeen?sillähän se selviäisi helposti.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
No nyt on ryyppyvipstaakkeli asennettu ja auto pesty, joten ovet on ainakin estämässä liikkeellelähtöä aamulla:). Tyhjäkäynnillä kun vetää ton ryypyn päälle, niin aavistuksen verran laskee tyhjäkäyntiä. menee varmaan syöttö aika aikaiselle. No huomenna selvinnee mikä ton todellinen hyöty on.
On muuten pirun pienestä kii toi ruiskupumpun asennon vaikutus käynnistymiseen (lämpimänäkin). Käänsin kokeilumielessä pari millii myöhemmälle, niin hyvä et lähti käyntiin rykien ja sinistä savuttaen. Sit pistin inan hieman alkuperäistä aikaisemmalle, niin nyt lähtee samantien tulille.
..Vielä kun jaksais vaihtaa ton kaasuakselin holkin ja o-renkaat, niin ei tarvis sahata aina pumppua täyteen...
Niin ja jos joku tässä tietää tuosta kaasuakselin holkin vaihdosta, lähinnä et lentääkö sieltä pumpusta hilut ulos kun sen pumpun kannen irrottaa???
On muuten pirun pienestä kii toi ruiskupumpun asennon vaikutus käynnistymiseen (lämpimänäkin). Käänsin kokeilumielessä pari millii myöhemmälle, niin hyvä et lähti käyntiin rykien ja sinistä savuttaen. Sit pistin inan hieman alkuperäistä aikaisemmalle, niin nyt lähtee samantien tulille.
..Vielä kun jaksais vaihtaa ton kaasuakselin holkin ja o-renkaat, niin ei tarvis sahata aina pumppua täyteen...
Niin ja jos joku tässä tietää tuosta kaasuakselin holkin vaihdosta, lähinnä et lentääkö sieltä pumpusta hilut ulos kun sen pumpun kannen irrottaa???
En löytänyt searchillä enkä viitsi aloittaa uutta aihetta tämän takia joten : kertokaapas viisaammat onko tuo kuvassa vasemmassa reunassa, pumpun takana sijaitseva, vaijerilla toimiva (solenoidi taitaa vetää vaijeria) vipu se kylmäkäynnistin (ennakonsäädin)?
http://kotisivu.mtv3.fi/ventotuning/kuvat/uusvento/P1010026.JPGhttp://kotisivu.mtv3.fi/ventotuning/kuvat/uusvento/P1010026.JPG
http://kotisivu.mtv3.fi/ventotuning/kuvat/uusvento/P1010026.JPGhttp://kotisivu.mtv3.fi/ventotuning/kuvat/uusvento/P1010026.JPG
joo, löysin pumpun pohjasta 2-napaisen liittimen, joka on sähköinen ennakonsäätö kylmäkäynnistykselle.Kytkin siihen hehkuista johdon.
Pistin ton vaijerivivun pois, tuntuu vaikuttavan ihan samalla lailla, paitsin nyt ei tarvitse nykiä enää vivusta.
Edelleen saa konetta sahata pitkään kylmänä, tuntuu että pari pyttyä vaan rytkyttää aluksi, kunnes lähtee käyntiin. Samoin kaasuakseli vaihdettu uuteen.
Ainoa mikä vois enää olla pielessä on toi ruiskupumpun ajoitus.
Pistin ton vaijerivivun pois, tuntuu vaikuttavan ihan samalla lailla, paitsin nyt ei tarvitse nykiä enää vivusta.
Edelleen saa konetta sahata pitkään kylmänä, tuntuu että pari pyttyä vaan rytkyttää aluksi, kunnes lähtee käyntiin. Samoin kaasuakseli vaihdettu uuteen.
Ainoa mikä vois enää olla pielessä on toi ruiskupumpun ajoitus.
Mulla myös samanlaisia kylmäkäynnistysongelmia. Hehkut ja suodatin vaihdettu joten taitaa jäljellä olla enää tuo ennakonsäädin, pumpun ajotus ja suuttimet(?). Muita syitä en ainakaan itse keksi miksi ei diesel lähtisi laakista tulille vaikka olis pakkastakin. Mihis hintaan olette ajottaneet pumppujanne?
juu valmis vaijerisetti löytyi Ad-varaosaliikkeestä, olisko ollu jotain 10e tai alle. Ei se tosiaan vaikuttanut mulla juuri lainkaan käynnistyvyyteen. Pitäis varmaan tehdä puristusmittaus, jos jotain falsua niissä. Pumpun ajoitus täytyy mitata oikeilla vermeillä heti kun saan kerättyä taas motivaatiota.
Tulipa käytyä Hatanpäällä AD-varaosassa mutta eivät löytäneet ko. vaijerisettiä Seattiin, Volkkariin saati edes pumpun luettelosta. Täytyy nyt vielä kysellä Tammer Dieselistä ja viimeseksi Laakkoselta, olishan se helpompaa asentaa bolt-on vaijeri kuin alkaa itse virittelemään. Näillä pakkasilla ainakin itelläni on suuri vaikutus tuolla ennakolla käynnistyvyyteen ja tyhjäkäynnin tasaisuuteen.
Tuli taas mietittyä pitkästä aikaa tuon "solenoidin" (oletan sen olevan solenoidi) sielunelämää mutta täytyy kyllä sanoa että en käsitä edelleenkään miten sen tulisi toimia. Kertositteko toimivan kappaleen omistavat miten teillä kyseinen värkki toimii? Mulla tulee jatkuvasti 12V "solenoidille" kun virrat on kytketty mutta mitään liikettä ei näy. Aattelin laittaa tuon toimintaan ennenkuin talvi tulee...
Itellä tollanen 1.9D 405 pösö niin siinä oli kanssa kylmäkäynnistys ongelmia. Venttiilit jäi kantamaan ja sai 3x säätää joka syksy jolloin vika ilmaantu ja säätämällä korjaantu joka kerralla ja talven pelasi ja syksyllä taas ongelmia.. Viimesellä kerralla säädöt vissiin pysy vasta kohdillaan ja nyt onkin pelannu jo 2-3 vuotta. Mitään savutusongelmia tms ei ollu ja lämmöistä lähti hyvin käyntiin. Oireilemaan rupes ihan pikkupakkasillakin.
Milloinkaan ei selvinny mikä paikka siinä periksi noin anto mutta mikään paikka ei ole oireillu senkään jälkeen kun nuo venttiilit asettu kohilleen..
Milloinkaan ei selvinny mikä paikka siinä periksi noin anto mutta mikään paikka ei ole oireillu senkään jälkeen kun nuo venttiilit asettu kohilleen..
Täytyypä muistaa tuo venttiilijuttu ens talvee aatellen. Itellä kyllä tosin autto todella paljon viime talvena kun sitä ennakkoo(?) anto vaikka ihan käsin vääntämällä siitä vivusta. Sitä joka aamusta konepellin aukomista pakkasilla ei vaan jaksas enää ens talvena ja vaijerivirityksistä ei kovin siistejä saa tuohon tehtyy. Ihmettelen vain että miten sen solenoidin? pitäs toimia koska se on virrattomana ikäänkuin jousi joka pyrkii sisäänpäin. Eli ei se voi ainakaan vetää kuten oletin. Vipua vetämällähän solenoidin suuntaan koneen kierrokset nousee n. 200rpm ja tällöin lähtee myös pakkasilla käyntiin. Oletan siis että normaali asento olis siis ilman vetoa jolloin ennakot olis normiasennossa. Valaiskaapa nyt tietämätöntä...
Ite meinasin laittaa tuohon uuden solenoidin releen kautta jotta vois kabiinista napilla antaa ennakoita talven koitettua.
Ite meinasin laittaa tuohon uuden solenoidin releen kautta jotta vois kabiinista napilla antaa ennakoita talven koitettua.
Tuossapa vielä kuva mokomasta kapistuksesta jonka toiminta kiinnostaisi. Samanlaista tosin en taida sinne enää laittaa koska hinnat ovat erään liikkeen mukaan alkaen 250€ ja silleen. Sanoisinpa että solenoidiksi, vaikka olis Boschikin, aikas kallis...
http://www.students.tut.fi/~puhakkaj/solenoidiko.jpg
http://www.students.tut.fi/~puhakkaj/solenoidiko.jpg
Minkälaisella aikaviiveellä tuo toimii. Jos laitan siihen sähköt päälle kuuluuko sen lämmetä niin paljon että sen tuntee päällepäin sormilla? Minkä aikaa kuluu jotta vaijerin pitäisi olla täysin ulkona? Entä toisinpäin? En ole huomaavani omassani mitään eloa. Tosin vaijeri on säädetty niin että vaijerissa on aina vähän löysää 1-3mm ja vaijeri lähes täysin sisällä.
Vai onko niin ettei se vaijeri tule ulos mikäli siinä ei ole vetoa. Esimerkiksi pumpussa oleva vipu ei ole vetämässä sitä ulos?
Pitäisikö tuo säätää kylmänä siten että vaijeri on sisällä ja kylmäkäynnistin vipu on vedettynä taakse?
Vai onko niin ettei se vaijeri tule ulos mikäli siinä ei ole vetoa. Esimerkiksi pumpussa oleva vipu ei ole vetämässä sitä ulos?
Pitäisikö tuo säätää kylmänä siten että vaijeri on sisällä ja kylmäkäynnistin vipu on vedettynä taakse?
Re: Bosch pumpun kylmäkäynnistimestä??
Nostetaas vajaa 10 vuotta vanha juttu tapetille.
Tämä nyt tuli ensimmäisenä vastaan haulla, joten jatketaan tätä.
Miten AAZ kylmäkäynnistyssolenoidin kuuluu toimia? (vai vahapatruuna hässäkäkö se on)
Mulla on Caddyn keulalle istutettu AAZ, jossa tuo solenoidin toiminta on siirretty napin taakse.
Kuuluuko siinä olla virtaa aina kun avaimista on käännetty virrat?
Äkkiseltään luulisi näin olevan, koska virrat saatuaan se lämpeää ja alkaa palauttaa kylmäkäynnistysvipua pumpun takana. Napista kun katkaisee virran siltä, niin jäähdyttyään palautuu veto asentoon.
Eli lyhyesti: Mikä olisi oikea/järkevä tapa kytkeä se toimimaan?
Tämä nyt tuli ensimmäisenä vastaan haulla, joten jatketaan tätä.
Miten AAZ kylmäkäynnistyssolenoidin kuuluu toimia? (vai vahapatruuna hässäkäkö se on)
Mulla on Caddyn keulalle istutettu AAZ, jossa tuo solenoidin toiminta on siirretty napin taakse.
Kuuluuko siinä olla virtaa aina kun avaimista on käännetty virrat?
Äkkiseltään luulisi näin olevan, koska virrat saatuaan se lämpeää ja alkaa palauttaa kylmäkäynnistysvipua pumpun takana. Napista kun katkaisee virran siltä, niin jäähdyttyään palautuu veto asentoon.
Eli lyhyesti: Mikä olisi oikea/järkevä tapa kytkeä se toimimaan?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa