1.6TD virityskeskustelu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 18.5.2007 0:49

kuinka paljon tossa 1.6td koneessa vaikuttaa tuo syötön määrä? siis tietty se on lähes tärkein asia jos aletaa tehoja ottaa, mutta jos syöttöä on paljon, niin tuleeko sitten tehoa/vääntöä lisää jos laittaa syöttöruuvista naftaa lisää niin paljon kuin irtoaa?

BLU-630
-
Viestit: 147
Liittynyt: 13.10.2003 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja BLU-630 » 18.5.2007 10:41

Mitä enemmän syöttöä ja ilmaa saat sinne 1,6 koneen palotilaan puristettua, sen enemmän vaikuttaa myönteiseen suuntaan menohaluihin, keston rajoissa- Mutta ei naftan ruuvauksesta paljon hyötyä ole josset saa lisää ilmaa myös.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 18.5.2007 12:05

Ruiskutusaika ratkaisee kans aika paljon. Eli isommalla nestepäällä saa aineen joutuimmin sylinteriin.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 18.5.2007 19:09

mites sit sitä ilmaa saa sinne koneesee? nostamalla ahtoja vai miten?

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 19.5.2007 2:06

mites sit sitä ilmaa saa sinne koneesee? nostamalla ahtoja vai miten?


Joni88. Golf 1.6 TDic 1.3bar


Oikein olet toiminut..

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 19.5.2007 20:39

no hieno homma... tossa just ruuvailin syöttöä lisää jotta sais ton isompien ja leveämpin renkaiden/vanteiden aiheuttaman tehovajeen korjattua. voiko syötön ruuvauksesta olla haittaa? siis koneen kestävyyden kannalta? tietysti jonkin näköistä haittaa, mutta missä menee ehdoton maksimi raja syötön suhteen?

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 19.5.2007 23:00

Ei siinä mitään rajaa ole, mutta jossain vaiheessa ei tuu enää tehoa lisää vaan menee savuksi ja lämmöksi aineet.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 20.5.2007 1:47

Ton syötön lisäyksen jälkeen nous ahdot ja tuntuu kone pirteämmältä. Jo ennen tuota syötön nostoa vähänkin pidemmän polkemisen aikana lämmöt tahtoi nousta, mutta veikkaan syyksi tota pientä ahdinta...

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 20.5.2007 23:54

tossa kun on toi "tyhjäkäyntikiihdytin" eli ryyppy, niin kerran jäi päälle se ajon ajaks. jotenki tuntu et ahtaa pikkasen enemmän ja muutenki olis tuol korkeilla nopeuksilla jotenki pirteempi? kuuluuko toimia noin?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.5.2007 15:35

^joo, sehän lisää vähän ennakkoa ja hieman voi virkeämmältä vaikuttaa..

h4nnes
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.5.2007 23:15

ViestiKirjoittaja h4nnes » 23.5.2007 21:23

Autona on 1.6td golf ahdonalaisella syötönsäädöllä ilman välijäähdytintä. Olis tarkotus saada vähän tehoa lisää (n.100hp). Mitä tarttee käytännössä tehdä?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 23.5.2007 21:28

Laita välijäähdytin ja ruuvaa syöttöä. Siinäpä ne tarvittavat.

h4nnes
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.5.2007 23:15

ViestiKirjoittaja h4nnes » 24.5.2007 21:42

Nouseeko ahdot kun käännän karaa? Mitenkäs on kun koitan pienentää tyhjäkäyntiä kun se on nyt 1000rpm, niin tyhjäkäyntiruuvin säätö ei auta mitään. Mikä neuvoksi?

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 24.5.2007 22:39

siirrä sitä sokkaa kaasuvaijerista yks tai kaks pykälää löysemmälle....

h4nnes
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.5.2007 23:15

ViestiKirjoittaja h4nnes » 24.5.2007 22:45

ei auttanu sokan siirto vaikka pisti ihan ääriasentoon. kummallista. no täytyy huomenna tutkiskella lisää.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 24.5.2007 23:43

kokeile ettei kaasuvaijeri jumita jostain. laskeutuuko sitä tyhjäkäyntiruuvia vasten? mulla oli vaijeri jotenki jumissa, kaasu meni pohjaan helposti, mutta ei palautunut tyhäkäynti ruuvia vasten. sitte vähän aikaa painelin sitä niin että koski sinne tyhjäkäyntruuviin niin alko jumitus kadota...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 25.5.2007 9:35

Uudemmissa pumpuissa tyhjäkäyntiruuvi on pumpun ja kannen välissä.

h4nnes
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.5.2007 23:15

ViestiKirjoittaja h4nnes » 25.5.2007 11:45

Kiitos neuvoista. Tyhjäkäyntiruuvi oli tosiaan pumpun ja kannen välissä. Luulin että tossa ei olis koska on kummiskin -87. Mitenkäs noita ahtopaineita nostetaan? Jos jollain myynnissä golfin alkuperäistä välijäähyä niin pistäkää privaa. Toki käy muutkin coolerit jotka saa suht koht helposti asennettua.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 27.5.2007 0:02

^lueskelet nää neljä sivua läpi niin varmasti selviää miten ahtoja löytyy...

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 28.5.2007 21:04

minkä kokosen välijäähyn saa laitettua tonne keulille suht helposti? olis isompaan aika vaihtaa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 29.5.2007 18:20

Puoli metriä leveä menee vielä vaivatta. max. on varmaan mikä valojen väliin mahtuu....

jvt1
-
Viestit: 163
Liittynyt: 24.7.2003 15:32

ViestiKirjoittaja jvt1 » 31.5.2007 10:38

Mites tuohon 1.6D moottoriin kannattaa laittaa ahtoja (1.6TD syöttöpumput, kkk14 ahdin + muut TD:n hilppeet.)

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 31.5.2007 17:30

Eipä paljoa kilon yli kannata mennä tuolla ahtimella. D vai TD lohko?

jvt1
-
Viestit: 163
Liittynyt: 24.7.2003 15:32

ViestiKirjoittaja jvt1 » 1.6.2007 13:08

D lohko, 10mm nestepäällä pumppu.. hyvän välijäähdyttimen kans ehkä hitusen enemmän?

Mites muuten öljyruuttien asennus onnistuu? helposti vai vaikeasti? onko tehtävissä ilman suurempaa koneistusta, sattuis ehkä löytymään ruutat toisesta paskasta TD lohkosta..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 1.6.2007 13:18

Omaan tämänhetkiseen lohkoon laitettiin öljyruutat. Ruutille jyrsittiin suorat kiinnitytasot samaan kulmaan mitä TD lohkossakin. Sitten vaan porattiin reiät ja ruutat reikiin.
Kannattaa tarkkailla pakopaineita ja lämpöjä kun nostelee ahtoja. Saattaa kestää pitkäänkin, tai sitten ei. Riippuu ihan käytöstä...

-jorkki-
-
Viestit: 5
Liittynyt: 29.7.2007 13:06

ViestiKirjoittaja -jorkki- » 29.7.2007 13:13

Onko hukkaportille mitään tehtävissä, paineet nousee noin 1,4 bariin ja tippuu samantien lähes nollaan vaikka kokoajan veto päällä. ahdin kkk k24. Olen ruuvaillut hukkaportin päässä olevaa kierretankoa mutta se ei vaikuta asiaan muuten kuin maksimipaine vähän vaihtelee, aina kuitenkin kovan ulahduksen saattelemana tippuu. kumma juttu.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 29.7.2007 13:14

Onko pop-offi imusarjasta tukittu?

-jorkki-
-
Viestit: 5
Liittynyt: 29.7.2007 13:06

ViestiKirjoittaja -jorkki- » 29.7.2007 13:15

on, ajattelin itsekin heti että vika ois siinä mutta ei...

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 29.7.2007 14:25

tää nyt ei välttämättä tänne kuulu suoraan,mutta tuli hankittua tommonen -94 1.9td vento, se on sillä (EDIT:siis sillä pienimmällä vitun ahtimella eli ei edes k14...)mandariinin kokoisella ahtimella,mut asentelin siihen heti tdi coolerin,ahtopaineen säätimen ja viilasin karaa kunnolla sekä säädin sitten syötöt muutenkin,ahtopainetta antoi 1.4-1.5 bar ennen ahtoputkiston rakentelua ja nyt välijäähdyttimen kanssa 1.2-1.3 baaria,meno on jo ihan kohtalaista kun ottaa huomioon miten pieni ahdin siellä on,mutta millä tuohon saisi vielä lisää paukkua tuon ahtimen kanssa,pitäisikö säätää hukkaportin tankoa ja sitten pelailis ahtopaineet säätimellä,kun nyt se säädin on käytännössä ihan auki.
mitenkäs tuommoisessa vaikuttaisi ns. halpis kartiosuodatin,sellainenkin löytyisi hyllystä,jos tekis sille konehuoneeseen oman viileän pesän ja sinne puskurin aukosta ilmatötterö...kokemuksia?

ja varmaankin s2 kkk24 7200? muistaakseni löytyy kanssa hyllystä joskus kunhan on aikaa niin poltan siihen laipat ja vääntelen tuubista sarjan, mutta sitä ennen olisi kiva kokeilla mihin tuolla moottoripyörän ahtimella pääsee..
ja jos joltain löytyis esim. cad kuvat 1.9td pakosarjan laipoista niin yv. yhteyttä jos viitsisi lähettää ne sp.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 29.7.2007 15:01

Tuossa bleedauksessa on se ongelma, että vuotaa koko ajan "ohi"/pyynti ja tarve eivät kohtaa, lisäksi ottaa ahtoja huomattavasti hitaammin kuin esim:tulppaamalla hukkis jumiin.jolloin taas mitään säätöä ei ole. Ratkaisuksi olen yrittänyt sovittaa
wilkenson rajapaine venttiiliä joka päästäisi paineet hukkikselle esim. 0.9 bar kohdalla ja tämän jälkeen hukkiksen huijaus bleedauksella esim; 1.2 bar. periaatteessa pitäisi toimia mutta tuo wilkensonin "venttiili" toimii kyllä kun pienellä pykälällä nostaa ahdot nopesti niin kuin pitääkin. Isolla vaihteella ei jostain syystä tajua painetta ja pitää venttiilin kiinni vielä 1.4 bar paineillakin.
Joku järkevä ratkaisu tuohon pitäisi keksiä, mutta mikä?
(Oma hukkis vuotaa läpi jo pienilläkin paineilla, eikä se toimi jyrkästi vaan laskee päinetta läpi jo 1.3 bar alkaen)
jorkki: se taitaa vaan aueta hukkis rajusti selelleen, eli jotain edellä mainittua rakentelemaan...

-jorkki-
-
Viestit: 5
Liittynyt: 29.7.2007 13:06

ViestiKirjoittaja -jorkki- » 29.7.2007 19:04

en taida viitsiä tuohon pikkuturboon mitään enää rakennella, isompi turbo kiikarissa kun vain päättäis mikä (kkk26?) ja pitäs pakosarjakin tehdä, laipat hommata siihen jostain. ja avarampi putkisto, isompi cooleri, 12mm nestepää...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 29.7.2007 19:37

^hukkaportillinen tuo k 26 myös ja rakentelemaan joudut siihenkin, tuskin omalla
portilla toimii ahtojen rajoitus sen veikeemmin kun nykyisessäkään...
eli vaikka saisit ruuvattua ahtoja korkeammalle, vuotaa läpi jo pienillä paineilla...eikä optimaalista toimintaa saavuteta...

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 1.8.2007 18:06

no niin,elämä on ihanaa.
voisiko joku linkittää/lähettää mulle noi 1.9td pakosarjan laipan polttokuvat, kun tänään antoi vakiohyrrä periksi työmatkalla,niin tuli sitten ajankohtaiseksi vaihtaa parempaa ahdinta kylkeen..

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 28.8.2007 21:23

Uutena 1.6TD koneen omistajana tässä on pähkäilty reiluhkoa savutusta. Tuli äskön mitattua niin lämpöisellä koneella vaatimattomat 10 savutusarvoksi :-D
Suodatin pois ja lukema saatiin tippumaan kahdeksan pintaan. Syöttöpumppua EI ole käpelöyty, ainakin alkuperäiset sinetit ovat paikallaan ja näyttää rukkaamattomalta.

Jakopäänremmi + kiristin näyttää kuluneilta, pumpun ajoituksesta ei ole tietoa.
Ajattelin remmin+kiristimen vaihtaa seuraavaksi ja katsoa on pumppu mitenkä ajoituksissaan. Onko muita vinkkejä? (ei muuten mutta leima tarttis saada tuohon kopperoon..)
Tietty, syötöt pienelle, bensaa tujaus diisselin sekaan ja mittauttaa savutuksen ja sitten leiman jälkeen taas normaalille tasolle?

Tuntuu siltä että ahtoalueelle kun päästään niin alkaa savutus (ahtopainemittari EI ole vielä asennettu, teen sen kunhan tässä töistä pääsen.. näkee jotta ahtaako tuo edes. Mutta säätäisikö pumppu edes ahtopaine alueelle mikäli turbo ei ahtaisi yhtään? Tuskin), täyskaasulla hetkeksi pienenee, muutaman sekunnin ajaksi siis, jonka jälkeen jatkuu 'voimakkaana' :-D
Kulkupuoli tuntuu normaalilta, ainoastaan savutus on jotain ihan järkyttävää.

Kannattaako tuhlata eurojansa näihin suutintenpuhdistin aineisiin vai pitääkö vikaa lähteä etsimään pumpun suunnalta vai mistä?

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 28.8.2007 21:46

öhöm :D eipä oikein äkkiä tule vakiopumpulla 10 savuja. kokeileppa avata pumpun päältä 4 isoa talttapääruuvia. sieltä löytyy ahtorikastuksen kara.
pieni epäilys on että ei ole ihan enää vakiomallilla se kara jos tollasia savuja tulee. :P

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 28.8.2007 21:51

tuxo, tarvii käyttää auki ja katsoa.
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm <-- ohjeiden perusteella siis pumpun kärjestä päin katsottuna pitäisi saada vasemmalle puolelle kartion täytettä jotta savutus vähenisi?

edit: Hetkinen joo, eihän tuossa pumpussa ole tuollaista kantta. Eli onko tuohon nyt laitettu sitten vaparin pumppu?

edi2: Kyseessä on siis T3, eikä tuollainen mohkula edes mahtuisi tuonne? Onko tuossa erilainen ahdonalaisensyötönsäätö vai siis hä?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 28.8.2007 22:09

T3:ssa on se erilainen pumppu. Siinä päällä pitäisi olla ahtopainekello joka lisää syöttöä ahtojen mukaan. Yleensä se on rikki ja uus maksaa reilu 200e... Olisko se sitten jäänyt siihen maksimisyöttöjen asentoon?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 28.8.2007 23:20

MJF, tiedä siitä mutta säädin syöttöjä pienemmälle ruuvista ja savutus yllättäen hävisi. Eka tosin tuli säädettyä vähän liiankin pienelle joten eipä tuo jaksanut mennä MIHINKÄÄN. Hieman takasin päin ja ainakaan savutusta ei ollut havaittavissa ja meni suht ok.
Mikä tuon toimintaperiaate on? Perus 'ilmanmäntä' joka säätää lisää soppaa? Lähinnä että pystyykö kunnon testaamaan vaikka paineilmalla kunhan vain säätää verkon paineen alas ettei nyt 7bar kokeille.

Mutta tarvinnee katsoa huomenna paremmalla ajalla, ei viitsinyt enään töiden jälkeen jäädä pitkäksi aikaa ropaamaan, ohjaustehostimen pumppukin korkkasi. Ilmeisesti tuolla ei-hihnapyörän päässä on joku lukiterengas joka irtosi koska akseli liikku ulos ja tehostus hävisi. Tarvinnee sekin käyttää auki ja tutkailla. ETKA kun ei tuntunut purkavan tuota yllättäen mitenkään.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.9.2007 1:22

jos joku kehtais tehä listan mitä pitää vaihtaa ja tehä 1.6d:hen joka ahdetaan että päästään tuonne noin 160-170hp tiennoille.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 3.9.2007 8:03

-10-12mm pumppu
-välijäähdytin
-väh. 2 1/2" putkisto
-turbo (esim. vnt20)

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 7.9.2007 22:38

Onkos kukaan löytänyt 1.9td:n kankien tilalle jotain kohtuu helpolla muokattavaa vaihtoehtoa, siis muuta kuin 980e mittatilausversioita.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 7.9.2007 23:20

Pauterilta on ainakin tullut 1,9:n (ja 1,6:n kans) veivejä. Mittojen mukaan nekin kyllä.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 22.9.2007 2:40

Voi olla tyhmääkin tyhmepi kysymys tässä vaiheessa topikkia, mutta kuitenkin...

Eli siis mitä tuolle karalle oikein pitää tehdä, että saa tuon savuutuksen vähemmälle ns. normaalin päin(savuuttaa vähemmän ruuvattuna)? Voisko joku kertoa jotain lukemia mitä mitäkin käännetään, että alkaa edes vähän vaikuttaan? Itse olen ehkä liijan skeptinen kokeileen omin päin mitää yksikkseen, mutta mieli kuitenkin tekisi hieman ruuvata tuota jettaa...

smok3
-
Viestit: 22
Liittynyt: 1.8.2007 20:48

ViestiKirjoittaja smok3 » 25.10.2007 17:34

miten mahtaa tollanen tavallinen gt17 heräillä tossa 1.6d koneessa?

an-racing
-
Viestit: 108
Liittynyt: 15.5.2005 20:42

ViestiKirjoittaja an-racing » 26.10.2007 14:23

Minkä kokoinen putkisto kannattaisi tehdä TD Caddyyn,ahtimena on vakio garret Golf mk2 mallista,muita muutoksia ei ainakaan vielä ole.
Ahtopaineita on tarkoitus hieman nostaa ja cooleri odottaa tallissa asentamista mutta sitä nyt mietin että kannattaako tehdä 2" vai suoraan 2.5" putkisto.
Viimeksi muokannut an-racing, 2.11.2007 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 26.10.2007 14:54

miten mahtaa tollanen tavallinen gt17 heräillä tossa 1.6d koneessa?

Hyvin. gt2052v:kin herää paljon paremmin mitä vakio k24.

Minkä kokoinen putkisto kannattaisi tehdä TD Caddyyn,ahtimena on vakio garret Golf mk2 mallista,muita muutoksia ei ainakaan vielä ole.
Ahtopaineita on tarkoitus hieman nostaa ja cooleri odottaa tallissa asentamista mutta sitä nyt mietin että kannattaako tehdä 2" vai suoraan 2.5" putkisto.


Tee suosiolla 2,5", nälkä kasvaa kuitenkin heti kohta :D

erkhart
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.8.2007 2:47

ViestiKirjoittaja erkhart » 29.10.2007 19:53

Olis tarkotus tehdä koneenvaihto caddyyn, eli 1.6td transporterista. Tarvitsenko toisen pakosarjan vai sopiiko transporterissa oleva caddyyn? Entä muut osat?

Naksu
-
Viestit: 34
Liittynyt: 2.11.2004 1:21

ViestiKirjoittaja Naksu » 2.11.2007 12:30

Mitäs iloa on ton nokkalevyn vaihosta. löytyy varmaan jostain täältä foorumeilta mut koska oon niin kauheen kärsimätön niin kysyn suoraan. ois nestepää tulossa mutta nokkalevyähän en nyt sitte tilannu.

janne.p
-
Viestit: 65
Liittynyt: 19.9.2004 13:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja janne.p » 4.11.2007 13:52

tossa just kokeilin löysätä jousta siitä ahtopaineen alaisen rikastuksen jutusta ja musta se alkoi nyt savuttaan matalemmilla kiekoilla ku ennen,täytyy koittaa kiristää sitä seuraavaksi,ahdot nousee 1.1 baariin edelleen,mut eihän se siihen vaikutakaan?!,käsittääkseni,edellinen on noita muutoksia tehnyt,putkisto on 2.5 tuuman puoleenväliin asti,sit jossain korjaamolla vaihdettu loppupätkä normaaliksi,näyttäs olevan 16 venasen loppupätkä,täytyy napsia pois ahdistamasta....

Keme
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.2.2005 12:59

ViestiKirjoittaja Keme » 23.12.2007 17:46

Tuli lueskeltua foorumia ja kahlattua searchin avulla topicceja läpi, mutta vielä jäi pari kysymystä. Vapari dieselin ja ahdetun erot? Ahdetussa on öljyruiskut, mutta onkos tuossa syöttöpumpussa eroa? Toimiiko tuo vaparin syöttöpumppu ahdinkäytössäkin? Vai onko tuloksena vain joku perkeleesti savuttava savuverhogeneraattori?

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 23.12.2007 21:31

Taitaa olla sama pumppu vaparissa kuin ecoturbossa eli ei ole ahdonalaista syöttöä.
Toimii ahdinkäytössä mutta ei ole suositeltavaa koska savuttaa pienillä kierroksilla syöttöjen ollessa liian suuret suhteessa koneen saamaan happeen.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 27.12.2007 1:02

Voisko joku kertoa, mikä on MK2 GTD:n vakio turbo? Mää löysin tuolta omasta purku-golfista Garretin T3:sen! Onko se se??? Paljon isompi se on mitä se 1.6td:n vakio K14!

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 28.12.2007 1:43

niitä on kkk k14, kkk k24 ja garretin t03 turboilla. tai no nuita turboja olen nähnyt paikallaan 1.6td volkkareissa

Edit. MK2 golf/jetta vakio turbo on garret t03 ja ja mk1 jetassa on kkk k24
Edit2. kirotusvirhe
Viimeksi muokannut Mazaman, 13.1.2008 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 28.12.2007 11:24

Tossa mun tekniikanluovuttaja-autossa (passat 1.6td) oli KKK K14, joka oli aivan hävyttömän pieni verrattuna tohon Garrettiin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.1.2008 23:43

Ainakin -89 orig. GTD:ssä on Garrett T03.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 5.1.2008 3:12

Paljonkos sillä kärsis pitää paineita? Kai nyt enempi ku tolla K14??

Sibe
-
Viestit: 59
Liittynyt: 30.10.2007 0:20

ViestiKirjoittaja Sibe » 10.1.2008 15:44

Vähän asian sivuun menee mutta löytyiskö joltain 1.6td:n vakio teho- ja vääntökäyriä kun tarviis koulutyössä sellaisen Mielellään SB moottorin mutta muukin käy. Ei oikein vakio käyrää löydy ja vw:kin antaa ei oota kun kysyin. Pitäisi olla suhtellisen hyvä laatuinen eli ei mikään TM:n käyrä jossa asteikotkin kilometrin välein.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 10.1.2008 16:06

http://vincewaldon.com/images/documents ... ziggel.pdf

Tuoltapa löytyy pahimpaan hätään jonkinlainen.

Sibe
-
Viestit: 59
Liittynyt: 30.10.2007 0:20

ViestiKirjoittaja Sibe » 13.1.2008 16:17

Kiitti linkistä! Jos jollain on tiedossa parempi niin ihan hyvä ois mut kyllä ttuollakin pärjää paremman puutteessa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.1.2008 21:28

oman käsitykseni mukaan ekotd:ssä on k14 ja sit ahdonalaisella lisärikastimella olevissa 1.6 on k24 mutta tuo t03 oli uus tuttavuus...

ps. ei kellään sattuis oleen hyllyssä ylimääräistä toimivaa k24 tai t03?

mza_
-
Viestit: 88
Liittynyt: 20.1.2008 20:43

ahtopaine

ViestiKirjoittaja mza_ » 9.3.2008 16:39

Mitenkä on ahtopainemittarin kanssa.. passaako ottaa ahtotiedon imusarjan ja pumpun väliseltä letkulta?

Ettei se sitten sotke ahdonalaisen syötön toimintaa?

jetmanin mukaan saa mutta ajattelin nyt varmistaa täällä.. mitenkä muut ovat tehneet?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 9.3.2008 19:08

ja sit ahdonalaisella lisärikastimella olevissa 1.6 on k24


En tiedä mikä on tilanne Passattien kohdalla, mutta omassa passatissa oli K14 ja ahdonalainen syötönsäätö.[/quote]

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 10.3.2008 18:11

^^eiköhän se jetman ole sen verta nuijen kanssa touhunnut että tietää mitä puhuu....
eihän se mittarin läpi se ilma virtaa että mikäs siellä sitten sekoaisi?

mza_
-
Viestit: 88
Liittynyt: 20.1.2008 20:43

säätelyä

ViestiKirjoittaja mza_ » 14.3.2008 19:09

Tänään tuli sitten säädeltyä ahtopainetetta ja ahdonalaista syöttöä.
Ahtopaineet ovat nyt aika liki tasan 1.0 bar

Karaa tuli viilattua toiselta puolelta "vinoon" ja eron kyllä huomaa kun karan nyt kääntää toisinpäin sylinterissä, mutta siltikään ei juuri savua tule mikä ihmetyttää kyllä.

Perussyöttöä otin jonkun verran pois että ei veis polttoainetta niin t urhan paljoa :)

Mutta pitääkö karaa vaan raa asti viilata enemmän jotta saadaan enempi savua aikaiseksi?

Nyt savutusarvo 1.49 eli ei paljoo paskaakaan.

onko kellään mallikuvaa minkälainen olisi sitten "hyvä" kara mitään älyttömiä voimasavuja ei tarvi.. ja saakos noita karoja ostettua ihan varaosaliikkeistä jos tekisi jokusen erilaisen ja kokeilisi vaikutusta... :) Tietysty jos jollain jäänyt nurkkiin pyörimään valmiita karoja niin tarjauksia otetaan vastaan yv:llä

Niin ja jos joltain löytyy venton keulalle sopivaa cooleria niin tarjouksia tulemaan yv:llä

Entä mitenkö noitten ahtoputkien mutkat/letkut en varmaan kuitenkaa tarvitse tässä vaiheess mitään silikooniletkuja jotka maksaa maltaita saako mistä jotain semmosta halvempaa? =)

niin ja konehan on 1.9td aaz

erkhart
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.8.2007 2:47

ViestiKirjoittaja erkhart » 15.3.2008 0:24

Ruuvailin tossa noita turbo-osia kiinni caddyyn, ja tuli pieni ongelma. Eli laitoin sen td koneen öljynsuodatinjalan kiinni tuohon, muta suodatin ei mahdu millään siihen enää. Vaparin suodatin oli suorassa, mutta td:n jalalla se tulee vinoon..

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 15.3.2008 8:48

[mutua:] Onko noissa sitten erilaiset suodattimet vai miksi vaihdat suodattimen jalkaa? Sullahan on toinen kone transporterista ja toinen caddystä niin eihän ne ihan samanlaisia varmasti olekaan eli käyttää niitä mitkä vaan sopii [/mutua]

erkhart
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.8.2007 2:47

ViestiKirjoittaja erkhart » 15.3.2008 9:43

Ei ole kyseinen kone transportterista. Tarvitsen suodattimen jalan turbon öljylähtöä varten.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 16.3.2008 19:10

Ihan vain mielenkiinnosta, että mikä pitää tuossa 1.6td (Audi 80) myllyssä sitä ahtopaineen alaista karaa kiinni? Ei oikein suosiolla ole tulossa pois kun sen kannen ottaa irti, nousee jokusen sentin mutta jämähtää siihen. Onko siihen vielä joku kiinnitys/lukitusruuvi vai pitäiskö sen nousta ihan tostanoin?

-edittiä: Kyllähän se sieltä nousi kun vähän aikaa pyöritteli jokasuuntaan sitä karaa.

erkhart
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.8.2007 2:47

ViestiKirjoittaja erkhart » 18.3.2008 21:01

Noniin saatiin ekat savut turbon kanssa, ja heti ilmeni ongelmia. Eli huomattiin että öljyä vuotaa reippaasti. Ensimmäisellä kerralla huomasin että venttiilikopan välistä tulee öljyä, no vaihdettiin siihen uusi tiiviste, ja uudelleen käyntiin.. aluksi pysyi tavarat sisällä mutta parin sadan metrin koeajon jälkeen taas alkoi öljyä valumaan jostain. Auton alle tuli melko nopeasti melkoinen lätäkkö. lisättiin öljyä ja kokeiltiin käyntiin jotta näkisi mistä sitä tavaraa tulee, no venttiilikopanvälistä edelleen, mutta jotenkin tuntuisi että se ei olisi ainoa paikka, sillä koko kone oli yltäpäältä öljyssä ja öljyä oli roiskunut etupuolella jonkinverran. Olisiko sieltä kannentiiviste mennyt? konehan oli 1.6d joka turbotettiin jälkeenpäin.

p.s. anteeksi sekavasta viestistä :)

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 19.3.2008 0:41

Mihinköhän koneen huohotus on vedetty. Ettei vain venttiilikopasta tulisi paineella tavarat ulos.

erkhart
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.8.2007 2:47

ViestiKirjoittaja erkhart » 19.3.2008 22:36

joo tosiaan kävi simmonen moka, että kun oli ollu t korkkitiiviste ja laitettiin se kuminen, niin siinä jää ne metalliholkit kantamaan, kun korkkitiivisteen pulteissa on se levennys siellä alhaalla... :D uudet pultit ni johan lakkas vuodot.

Jesik
-
Viestit: 4
Liittynyt: 29.3.2008 18:54

ViestiKirjoittaja Jesik » 29.3.2008 19:02

Miten muuten onko kaikki (vag) 1,6TD täysin samoja koneita? Eli audeissa ja vw samat koneen ja vaihdelaatikon kiinnikkeet? Mikä muuten on 1,6TD moottorin tarkka malli/koodi nimike? haulla koitin etsiä mutta en löytänyt :(

Ake
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 1.4.2008 23:20

ViestiKirjoittaja Ake » 13.4.2008 22:30

voisko joku heitää vinkkiä miten tollaaseen 1.9 TD (EKO) venton koneeseen potkua...
KKK turbon ajattelin ainakin vaihtaa...

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 16.4.2008 12:25

Voipi olla tyhmä kysymys, mutta tuossa olen ostamassa 1.6 td koneeseen turboa ja tarjolla olisi kkk k24 ahdin, mutta tämä kyseinen peli on kotoisin audin 2.2t vitos koneesta(alkup.ahdin siinäkin?) Rupesi vaan mietityttään että onhan tuo varmasti sama turbo mitä käytetty 1.6 td:ssäkin?:)

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 16.4.2008 13:37

Eikös 1.6td:ssä ole vakioahdin KKK K14?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 16.4.2008 15:04

osassa on kkk k14 osassa on kkk k24

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 16.4.2008 15:33

Joo eikö noissa transporttereissa ja audeissa ole tuota k24 monesti. Tuo vaan pitäisi saaha tietää että onkohan sama ahdin kyseessä, vai voiko noissa k24 olla jotain eroja kun tuokin sentään on audin bensakoneesta?

Golffimake
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.10.2006 11:06

ViestiKirjoittaja Golffimake » 17.4.2008 22:05

Pariinkin kyssäriin vastausta... Mulla on -86 Audi 80:stä CY-tyypin(VW:n JR) 1,6td varustettuna kkk k-24 ahtimella, sitä vertasin taannoin (-94)s2:sen vakio k24:ään ja kompurapuoli oli parisen milliä suurempi(pako sama) . siivet voi tietysti olla reilustikin erilaiset. 1,6td:n k24:llä voinee saavuttaa noin 1,8 baria jos kello on poistettu käytöstä, vakio ahdonalainen kara käänneltynä, ja ahtimelta väh. 2,5tuumainen putki.
Edit: Täältä löytyypi noista moottorikoodeista lsäinfoa:http://www.ajovalo.net/VW_moottorit.htm

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.4.2008 22:17

^ kyllä se antaa 2.3 baria

ps. ei riemulla rajaa ku voimalla ajaa ;)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 20.4.2008 16:34

Asiasta seuraavaan.... ajelin tuolla 1.6 td.llä n,100 000 km ilman ongelmia 1.5 bar paineilla ongelmitta ja ajelisin edelleen ellei hihna olisi luovuttanut hampaitaan kesälomalle....
Onko nuissa ns. trimmatuissa vehkeissä tarpeen huomioida hihnan ostossa jotain asioita.
Tarvike/ alkuperäinen/ jokin parempi/ kestävämpi hihna vai puolittaa vaihtoväliä?
80 000 km se kesti ja käsittääkseni vaijhtoväli 120 000 km?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 20.4.2008 19:24

100tkm on vaihtoväli

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 21.4.2008 8:02

80 000 täynnä kun luovutti

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 21.4.2008 9:05

Ehdottomasti lyhentää vaihtoväliä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 21.4.2008 16:30

60t välein kannattaa vaihtaa, varsinki jos on vähän kiristelty. Onhan ne jotkut hurjat ajellu 150tkm samalla remmillä :)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 27.4.2008 9:11

Syyllinen ei sitten ollutkaan jakopäänremi vaan laturin remmi joka katkesi ja ajautui alakerran akselia myöten kotelon reiästä hammashihnan väliin tuhoisin seurauksin.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 27.4.2008 20:15

T2 laippakos tuossa 1.6td:n turbossa lie? Ainakin sen suuntaista olin mittailevinani. Alkaa olemaan ajankohtainen asia turbonvaihto, kun coolerikin varmaan ensiviikolla löytää paikkansa keulilta, ja tuolla turbolla alkaa varmaan tehot olemaan jo yläkantissaan kun kytkinkin luistaa pahimmillaan :).

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.5.2008 16:12

nyt on osaset kasassa 1.6td:n tekniikanvaihokseen. eli setti tulee oleen tämmönen. 12mm np, garret t03, välijäähy, sintteri, ahtimelta lähtee 3" putki vaihtuu vissiin jossain takapenkin kohilla 2 ½". eli mihin tällä setupilla tulee pääsemään. ahdin tietääkseni ei ole alkuperäinen vaan isompi. ei vissiin tykkää herätä alhaalta vielä.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 2.6.2008 21:55

olis pikku kysymys nuista koneista. tallissa makailee kolme TD konetta ja JR, MF ja JX niin onko nuissa mitään todella suurta eroa muuta kuin MFnäyttäs olevan öljynjäähdyttimen letkujen paikat suodattimen jalassa.
edit. kirotusvireitä

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 4.6.2008 19:35

Onkos tuo imusarjan pop-off pelkästään audin helvetin hieno ominaisuus, vai löytyykö td-jetoistakin? Ei meinaan sen imusarjan pop-off ulokkeen takia mahdu turbiinikotelo pyörähtämään välijäähdyttimen asennusta varten, vaan sitä uloketta pitää viilata jokunen milli poikkeen että saa pakosarjan takaisin kiinni.

Isäukon td-jettaa kattelin ja siinä ei moista uloketta ollut. Tosin se taitaakin olla eko-td koskapa siinä ei ole ahtopaineenalaista syöttöäkään.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.6.2008 23:09

siis se musta pötikkä? kyllää taitaa löytyä myös jetoista ja golffeista.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 5.6.2008 0:15

eko td:ssä ei ole pop-offia

edit. ahaa, no joissakin sitten on
Viimeksi muokannut Mazaman, 12.6.2008 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 12.6.2008 15:50

^kyllä on 1.6 eko td 44 kw vm.90/ pihasta löytyy

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 13.6.2008 6:41

Jaa no onkohan se sitten ihan randomilla mistä se pop-off löytyy vai vuosimallikohtaisia eroja, isän jetta kun on vm.-91.

Nyt alkaa audikin pikkuhiljaa olemaan pirteässä kunnossa, viimeisin suorituskykymittaus 0-100 11,67s ja 60-120 n.13s.

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 13.6.2008 19:45

semmosta kyselisin ku sain nyt ton caddyn kulkemaan tolla trasportterin koneella niin onko mitään hyötyä/haittaa jos ruuvaan syöttöruuvia about. puol kierrosta kiinni päin eli kellonsuuntaan?? koneenahan on siis vm.89 trasporterin 1.6l td ja siinä on golffin imu- ja pakosarja ja turbona on garretin t3 ja vapaavirtausilmansuodatin ja 2.5 tuuman pakoputkisto.
Eiks se niin ollu et syöttö menee isommalle kun ruuvia kääntää kellonsuuntaan eli kiinnipäin.
Vai olisko teillä jotain muuta vinkkiä antaa?

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 18.6.2008 13:25

Käännä varttikierros kerrallaan kireemmälle ja käy koittamassa välillä miten vaikutti, tyhjäkäyntiäkin pitää sitten laskea kun syöttöjä nostaa. Liikaa ei kannata ruuvata koska siitä ei ole mitään hyötyä tietyn rajan jälkeen, menee vaan savuna ilmaan diisselit.

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 18.6.2008 19:55

nyt pitäis löytää joku kytkin tohon caddyyn mikä ei luistais.
Eli siis kone on vuosimallin 89 transporterista. 1.6td. siinä on golffin imu- ja pakosarja ja garretin t3 turbo. Löytyy myös vapaavirtaussuodatin ja hyvin virtaava 2.5tuuman pakoputki. kytkimenä siinä on tällä hetkellä vakio 1.6d caddyn oma ja se luistaa noilla uuden moottorin tehoilla.
Eli minkä laitteen kytkin tilalle ja joutuuko jotain muokkaamaan ja/tai vaihtamaan??

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 18.6.2008 20:20

no laita TD kytkin siihen niin ei pitäs luistaa enään. Imudieselissä on 200mm kytkin ja turbodieselissä 210mm kytkin

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 19.6.2008 0:12

Heitä toi vapaavirtaus suodatin mäkeen,onhan sille mukava turboo hajottaa,orkkis putsari riittää aika pitkälle.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.6.2008 2:28

Tuokin vaparin käyttö riippuu hirveesti missä ajaa. Jos on kaupunkilainen, niin sitä turpon siipiä syövää hiekkapölyä on vähemmän sinne siipiin menossa kuin jos vertaa esmes 10km hiekkatien päässä asuvaan "maajussiin". Kannattaa miettiä suodatinvalinnat myös sen perusteella. Tehollisesta hyödystä en osaa tehä vertailua. Joskus nähnyt dynopaperit jostain turbodsl laitoksesta missä rulllilla kokeiltiin molemmilla suodattimilla vedot. Vaparilla tuli hivenen huonompi lukema kuin vakioputsarilla.

Huoltaa niitä pitää jokatapauksessa. Vakio putsarikin menee melko joutuin tukkoon. Yksi syy ahtamattomuuteen!

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 20.6.2008 13:46

^¨juu, on todella ranttu tuosta ilman saannista tuo td ja putsaria saa vaihtaa 2-3 kertaa vuoteen, ainakin kun 40 000 ajaa vuodessa. Vapari suodatinta en kyllä laittaisi, tavallinen riittää mainiosti,varsinkin kun ottaa sen imuilmavaimennin härpäkkeen poijes tukkeamasta ilman kulkua. eko td,n kytkin (200mm) ei riitä minnekään eikä tuo paljon parempi ole 210 vakiokaan, mutta 210 mm sintterilevyllä ja esim. sach jäykemmällä asetelmalla kestää jo aika pitkälle, moposprt myy tuota settiä kohtuu edukkaasti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa