1.6TD virityskeskustelu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 11.5.2013 16:46

Ai meinaat että jos saadaan koneeseen menemään enemmän soppaa niin kulutus vähenee? Ymmärrän ettei tasakaasulla rupea enempää kuluttumaan mutta kenkiessä kyllä varnasti nousee.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 15.5.2013 8:44

Eikös tossa oo se idea, että isommalla NP:llä saadaan pienemmässä ajassa meneen se sama määrä löpöö sylkkään kuin pienemmällä NP:llä?
Ja sillon se löpö palaa siellä tehokkaammin ja hyötysuhde paranee ja löpöö säästyy?

Emmää näistä mitään tiiä, mutta näin oon päissäni pähkäilly..

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 16.5.2013 9:37

Yritätte myt vakavissaan sanoa että kun moottorista otetaan enemmän tehoa niin kulutus pienenee. Eli turhaan on kaikki maailman hippiautot (hybridi) keksitty kun -80 luvun diisseli on egologinen :D Miettikääs ny jos se matka-ajasso vie sen 5-7L Ja kun saat lisää voimaa niin se veis sen alle 5Litraa?

oluttynnyri
-
Viestit: 21
Liittynyt: 6.10.2012 22:21

ViestiKirjoittaja oluttynnyri » 16.5.2013 9:42

Tottakai sekä kenkiessä vie enemmän mutta jos ajat kukkaronnyörit tiukalla pitäisi pysytellä samassa kulutus. Saman verran se sillon polttoainetta saa. Mutta jos vähänkään innostuu ajamaan tottakai ainetta menee nopeammin läpi

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 16.5.2013 9:53

ViitalaMikko kyllähän se on ihan tosiasia, että jos diiselin kylkeen lyödään turbo, niin tehot kasvaa ja kulutus vähenee ;)

Eli kun moottorin hyötysuhdetta parannetaan niin teho kasvaa ja kulutus pienenee, koska suurempi osa polttoaineesta käytetään hyödyksi eikä moottoria tarvitse näinollen kuormittaa yhtä paljon kuin aiemmin.

Toki voit selittää meille, että miksi tuo mun tölkissä oleva 1,9 td AAZ väitetyllä 75 hevosen tehoillansa kuluttaa n. 8 litraa/100km matka-ajossa ja isukin 2,0 tdi Passatti 175 hevosellansa kuluttaa vain n. 4,5 litraa/100km vaikka siinä on isompi moottori ja 100 heppaa enemmän tehoa :)

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 16.5.2013 11:40

Mutta kun aihe lähti mun alkuperäisestä kysymyksestä että:
"Hain tossa 1.6td moottorin ja 5lovisen laatikon helatorstaina ja kysymys kuuluukin että: Siinä on pumppu mikä matka-ajossa vie kuulemma 6-8L Ja kun kenkii niin kuulemma liki 20L eli pumppu varmaan 11mm nestepäällä? Kara on ainakin tehty siihen mutta eikös tua pikkasen huutele että siellä olis isompi nestepää?"

Johon sain vastauksen: "Ei se isommalla päällä vie sen enempää, ennemmin päinvastoin."

Ja tietysti mandulalle voisin sanoa jos yrittäisin päteä että tuossa passatissa on pikkasen tarkemmin sääetty kaikki syötöt ja ajatukset paremmin ja luultavasti isompi turbo kuin aaz:issa mutta tähän en näe tarvetta :)

Tiedän kyllä hyvin miten vapari- ja turbo-moottori toimii ja miten se vaikuttaa jos laitetaan mutka jatkeeksi.

Kirjoitin tuon kommentin siksi tänään ettei kukaan nyt oikiasti kuvittele täällä foorumilla että autoa kun viritetään niin kulutus pienenee. Tämän toki voi kokeilla niin että kääntää sitä syöttöruuvia auki päin ja katsoo miten meno halulle käy :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57
Auto: b5 1.8tq avant

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.5.2013 0:02

joku on tainut joskus virittämällä saada aaz:n kuluttaan huomattavasti vähemmän kuin vakiona

xniko
-
Viestit: 572
Liittynyt: 1.4.2007 21:00
Auto: Passat 4motion 3BG & A6 2.5TDIq

ViestiKirjoittaja xniko » 17.5.2013 0:23

Jep. Täältä ilmoittautuu heti yksi. -97 vento alkas liikkua paljon paremmin kun sinetti rikottiin ja hukkaportintankoa säädettiin.. Kulki sen jälkeen matka-ajossa "pintakaasulla"

E: ja mitäs tää edes kuuluu tähän 1.6td topicciin??

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 17.5.2013 7:12

Koska oon yrittänyt saada selvill paljonko 1.6 vie kenkiessä kun siihen on vaihdettu nestepää.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 17.5.2013 7:21

Tuohon ei varmaan hirveen tarkkaa vastausta voi antaa kukaan, koska joku kenkii 5 km päivässä, joku kenkii tankin tyhjäks päivässä ja kulutus on sit aika isolla alueella. Viehän se vakiokin kenkiessä kuhan vaan tarpeeks kenkii ;) Ja toisella on vielä isompi kenkä ku toisella

tukemies
-
Viestit: 23
Liittynyt: 9.4.2013 19:14
Auto: golf mk2 1.6td,golf mk4 vr6,escort mk4 rs turbo

ViestiKirjoittaja tukemies » 20.5.2013 17:59

moi. olen omaan mk2 golffiin vaihtamassa 1.6TD koneen tilalle 1.9 D konetta mikä tietenkin ahdetaan välittömästi. uusi 1.9 kone on sähkö ohjatulla syöttöpumpulla. kysymys kuuluukin kuinka sen saa toimimaan ahtimen kanssa? tällä tarkoitan että jaksaa pöhöttää menemään läpi kierros alueen ilman että pölläyttää semmoset savut että auringon valo ei läpi pääse. pumpun ohjaus boksi "chipattu" eli jonkin asteen tehoboksi. löytyy myös ajoituksen säätö ruuvi. voikos sillä ruuvilla tehdä mitään muuta kivaa kuin lykkiä mustaamustaa savua tienoon täyteen :)? eikös nuissa uusissakin syöttöpumpuissa ole kara jota on mahdollisuus muokata tarpeen mukaan? jotain näppärää kikkaa jollain millä saisi toimimaan fiksusti ilman että vedot pois tai savuttaa jo tyhjäkäynnillä?

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 21.5.2013 7:27

Kannattaa varmaan kokeilla jostian muusta paikasta kuin 1.6TD virityskeskustelu-palstalta.

Mutta se taitaa pöllyttää savut ennen kuin alkaa ahtamaan jos siinä ei ole mitään millä se tunnistaa ahdon alla laittaa lisää löylyä.

Junho
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.5.2012 10:05
Auto: Mk1, Mk2, Mk3 golf & Mk2 jettax3

ViestiKirjoittaja Junho » 2.6.2013 2:14

Olisko jottai tietoa nokka-akselista. Löytyykö "viri" nokkaa? Ja mites alakerran sais kestämään? Alko pultit helppaamaan kampiakselin ympäriltä. Itselläni autossa pyöriny paineet 1.5 baaris.

Junho
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.5.2012 10:05
Auto: Mk1, Mk2, Mk3 golf & Mk2 jettax3

ViestiKirjoittaja Junho » 2.6.2013 2:15

Olisko jottai tietoa nokka-akselista. Löytyykö "viri" nokkaa? Ja mites alakerran sais kestämään? Alko pultit helppaamaan kampiakselin ympäriltä. Itselläni autossa pyöriny paineet 1.5 baaris.

Tero.N
-
Viestit: 55
Liittynyt: 25.7.2003 20:20
Auto: Peugeot 306 -97 & Volvo 244 -75 & VW Kupla -73

ViestiKirjoittaja Tero.N » 2.6.2013 2:17

Kuinka paljon on eroja 1.6D koneessa verrattuna 1.6TD koneeseen? Mitä nyt tätä threadia pikaisesti läpi luin niin luonnollisesti nyt syöttöpumppu, suuttimet (avautumispaine), öljyruutat männille (ei kriittinen katuautolle jolla pisin kaasupohjassa veto tulee olemaan varttimaili), mutta entäs männät ja kiertokanget? Ideana siis jälkiahtaa 1.6D kone ja syy tälle nyt on puhtaasti lakisääteinen koska 1.6TD kone ekoversionakin on liian tehokas muutoskatsastusta varten.

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 4.6.2013 9:22

Mihinkähän oot laittamassa jos td:ssä on liikaa löylyä? Ainut malli mistä ei oo tehokkaampaa bensa versiota on mk1 polo muistaakseni?

Niin ja eihän siinä oo muutakun haet semmoset penkkilaput missä on vaikka 60hp. Me tehtiin yks superturbo mersu mihin tuli 2heppaa vähemmän kuin alkuperäseen 300td:hen :) Konttorilla oli sanottu että pikkasen on iso turbo johon auton omistaja vaan vastas että onhan siinä potenttiaalia mutta suomessa ei saa käyttää :)

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01
Auto: mk1, mk2, tölkki jne.

ViestiKirjoittaja redi » 13.6.2013 12:10

^ Profiilissa näky olevan kuplia. Minua ainakin kiinnostais dieselöidä semmonen :)
edit: Saa ne öljyruutat laitettuakin sinne vaparinkin lohkoon pienellä poraamisella. Öljypohja on luonnollisesti erilainen kun turbon ö-paluu tulee 1.6 moottorissa sinne. Voi sillekin varmaan porata lohkoon reijän niinku 1.9:ssä on.

leinoan
-
Viestit: 745
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 26.6.2013 18:55

Eko td,ssä oli ainakin itsellä aikoinaan1.6 versiossa huimaavat 59 heppaa. Ei pitäisi vakiona tehot karata vaikka olisi minkä keulalla.

zorza05
-
Viestit: 108
Liittynyt: 30.12.2006 21:12
Auto: S4 BiT, Audi Cabriolet

ViestiKirjoittaja zorza05 » 30.7.2013 12:38

En huomannut onko käsitelty jo aihetta, mutta miten tämänlaiseen garretin ahtimeen saadaan ahtoja lisää? Kun hukkaportissa ei ole säätöruuvia?

Kuva

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 31.7.2013 9:30

Tuohon putkeen mikä on ahtimessa pieni sulkuventtiili jolla saa huijattua että paljonko menee ahtoja. tai voi myös tehdä reikiä kuten tässä samassa jutussa lukkee muutama sivu taakseppäin.

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34
Auto: vw golf -06 2.0TDI vw golf mk1

ViestiKirjoittaja nelikko » 1.9.2013 22:01

eikös hukkiksen letkuun voi laittaa bleederin väliin niin ei tarvi porailla mitään.

jos hyrrässä riittää potentiaalia niin voipahan ruuvin kautta säättää sitä tarvittaessa..

voin toki olla väärässä mut näin itsellä ainakin..

matukka
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 8.10.2013 14:04
Auto: vw golf mk2 1.6td

ViestiKirjoittaja matukka » 8.10.2013 14:19

Morjesta tuli tossa ostettua projekti golffi itelle ja siitä heräsi vähän kysymyksiä
ensinnäkin pitäisikö lohkossa lukea td jos on turbo dieseli vai lukeeko sielllä vain d ja koneessa on öljy ruiskut männille. Minkäs moinen kannen tiiviste tohon 1.6td koneeseen sopisi kun pitäisi kansi vaihtaa kun yhdestä suuttimesta oli mennyt kuulemma kierteet ja on nyt laakeriliimalla kiinni :D. ja minkäs moisiapaineita tuommonen kone kestää laittaa että kestääkö 1bar paineella ajaa ilman muutoksia. kiitoksia vastauksista jo etu käteen

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57
Auto: b5 1.8tq avant

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.10.2013 18:03

ota mukava asento ja lueskele illan aikana koko viestiketju läpi ja jos jäi jotain epäselvää niin kysäse tarkennusta.


mutta en nyt muista olisko ollu asiaa tuosta lohkon merkinnästä mutta omasta mielestä kaikissa taitaa lukea D

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34
Auto: vw golf -06 2.0TDI vw golf mk1

ViestiKirjoittaja nelikko » 15.10.2013 18:07

Noniin tuli tuossa vaihdettua golffiin isompi turbo ja ahdot on missä lienee..eli ei ahda ollenkaan. Hukkaportti on tutkittu eikä oo läppä raollaa ja ahto vuotojakaan ei ole mutta millään kierros alueella ei ala ahtaan.
Elikkäs mikäpä olis neuvoksi.?

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34
Auto: vw golf -06 2.0TDI vw golf mk1

ViestiKirjoittaja nelikko » 15.10.2013 18:09

Noniin tuli tuossa vaihdettua golffiin isompi turbo ja ahdot on missä lienee..eli ei ahda ollenkaan. Hukkaportti on tutkittu eikä oo läppä raollaa ja ahto vuotojakaan ei ole mutta millään kierros alueella ei ala ahtaan.
Elikkäs mikäpä olis neuvoksi.?

pete73
-
Viestit: 1988
Liittynyt: 11.2.2011 17:45
Auto: Leon ASZ, Cordoba AGR, Polo ATD, Renault 19 16v

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.10.2013 23:35

Kuinkas ison mutkan laitoit ja onko se ehjä? Ja ahtoiko vanhalla hyvin?

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34
Auto: vw golf -06 2.0TDI vw golf mk1

ViestiKirjoittaja nelikko » 16.10.2013 7:44

Onhan se iso mutka mut pitäs tuossa autossa vielä riittää potentiaali pyörittää tuollasta ahinta..ja uus turbo niin ei pitäis olla rikki..tokin voihan se olla että se ois rikki mut aika epätodenäkistä..ahtoi vanhalla hyvin. Pitää alkaa käymään läpi vielä kaikki ahtoputket jarru cleanerilla sekä imusarja että vuotaako ne mistään. Sanokaapa mikä viisammat mikä on maksimi luokkaa tuollaseen oleva ahdin..siipien koko ja jne?

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34
Auto: vw golf -06 2.0TDI vw golf mk1

ViestiKirjoittaja nelikko » 16.10.2013 7:44

Onhan se iso mutka mut pitäs tuossa autossa vielä riittää potentiaali pyörittää tuollasta ahinta..ja uus turbo niin ei pitäis olla rikki..tokin voihan se olla että se ois rikki mut aika epätodenäkistä..ahtoi vanhalla hyvin. Pitää alkaa käymään läpi vielä kaikki ahtoputket jarru cleanerilla sekä imusarja että vuotaako ne mistään. Sanokaapa mikä viisammat mikä on maksimi luokkaa tuollaseen oleva ahdin..siipien koko ja jne?

ViitalaMikko
-
Viestit: 92
Liittynyt: 18.2.2013 20:03

ViestiKirjoittaja ViitalaMikko » 16.10.2013 8:35

Ootkos käynyt ajamassa vai paikallaan käyttänyt?

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34
Auto: vw golf -06 2.0TDI vw golf mk1

ViestiKirjoittaja nelikko » 16.10.2013 8:41

ajamassa toki..eihän se paikallaan olessa nosta paineita.

pete73
-
Viestit: 1988
Liittynyt: 11.2.2011 17:45
Auto: Leon ASZ, Cordoba AGR, Polo ATD, Renault 19 16v

ViestiKirjoittaja pete73 » 16.10.2013 14:13

Onko syöttöjä nostettu vastaamaan ahdinta? Iso ahdin kun tarvii reippaasti myös pakokaasua että herää kunnolla, kun ei se itsestään jaksa ahtoja nostaa ;)

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34
Auto: vw golf -06 2.0TDI vw golf mk1

ViestiKirjoittaja nelikko » 16.10.2013 15:23

Joo tiedetään että ruokaa pitää saada enemmän ja syöttöjä on kyllä nyt tarpeeksi..karaki on viistetty..voihan se olla että kellolta on kalvo rikki. Miten jos se kellon kalvo on rikki ja hukaportin öetku on tukittu niin eikös se siltikin pääse aukeaan hukkiksen läppä ku pakopaine kasvaa ja sitä myöten ois oji vuotoa..vai miten niinku..? Voisjan sen testata vielä että ottas kellon tangon irti ja hirttäs sen läpän kiinni vaikka rauta langalla niin sillon ei ainakaan ois ohi vuotoa.

Akkanen
-
Viestit: 57
Liittynyt: 20.10.2010 0:02

ViestiKirjoittaja Akkanen » 9.2.2014 23:57

Te jotka olette teettäneet pumpun autoonne jossain liikkeessä niin mitä on maksanut nestepään vaihto ja muut sipistelyt? Moni sanoo että tulee parempi pumppu kun käyttää viritettävänä jossain pajalla, mutta miksi? Löytyykö pirkanmaalta jotain hyvää liikettä josta sais 11mm nestepäätä? Mikä ahdin valinta on hyvä jos ajatellaan 1.9td konetta 150-200hp ja heräis suht alhaalta?

joululli
-
Viestit: 6
Liittynyt: 24.5.2011 16:05
Auto: Caddy 3kpl..

ViestiKirjoittaja joululli » 10.2.2014 16:25

@Akkanen Etittele vaikka jostain purkaamolta pumpun numero 0 460 414 xxx pumppu, ja vaikka rikkinäinen jossa vaan nestepää ehyt... Mutta miks 11mm? Koska 10mm riittää hyvin jo 250-300heppaan esinahka koneesta. Itellä on pösön pumppu 20mm akselilla jossa 10mm nestepää ja penkittivät 150cc @ 3 000rpm.. Niin riittää. Ja hinnastosta sen verran että, penkitys/säätö 450e vain.......

Akkanen
-
Viestit: 57
Liittynyt: 20.10.2010 0:02

ViestiKirjoittaja Akkanen » 10.2.2014 17:22

Muistelin että joku puhui tässä ketjussa aiemmin että 11mm riittäisi noin 200-250hp mutta eipä sen sit mikään pakko oo 11mm olla jos 10 millisellä pääsee jo noinkin pitkälle. Onko mitään tietoa mistä automallista/ koneesta tota 0 460 414 xxx pumppua löytyy?

Ja tosiaan jos joltain löytyy passelia pumppua valmiina niin voisin olla kiinnostunut!

Akkanen
-
Viestit: 57
Liittynyt: 20.10.2010 0:02

ViestiKirjoittaja Akkanen » 11.2.2014 14:34

Onko kukaan muuten mitannut paljonko on maksimi tehot kun vakio 9mm nestepäällä on otettu kaikki irti?

joululli
-
Viestit: 6
Liittynyt: 24.5.2011 16:05
Auto: Caddy 3kpl..

ViestiKirjoittaja joululli » 22.2.2014 18:50

Täälläpäin taitaa olla joku 115-130heppaa mitä ottaneet irti, siis ihan maksimissaan.

KaKKis
-
Viestit: 10
Liittynyt: 26.9.2010 15:45
Auto: VW Golf mk2

ahtopaineet

ViestiKirjoittaja KaKKis » 21.4.2014 20:31

Mikähän kumma tota 1.6 td golffia vaivaa ku nostaa ahtopaineita vasta korkeilla kierroksilla ? Auto oli ostettaessa vapari ja turbo laitettu vasta jälkikäteen, pop offi tukittu. Hukkaportilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta vaikka sen jumittaa kiinni. Ahdin tuossa on k14 ni pitäis kuitenki aika alhaalta herätä.

MJF
-
Viestit: 1433
Liittynyt: 27.7.2003 23:17
Auto: B2q TDic, C5q TDI, Scirocco TS

ViestiKirjoittaja MJF » 21.4.2014 22:31

Siivet pskana? Hukkaportti vuotaa? Tuohon ylempään: AAZ 9mm pumpulla oon nähny 160hv dynolapun. Tehdyllä 9mm pumpulla maailmalla vajaa parisataa pyöriltä.

weivi
-
Viestit: 46
Liittynyt: 25.7.2010 15:38

ViestiKirjoittaja weivi » 28.4.2014 23:39

miten tuo aazin oma kello toimii?

ostin garretin gt15:sen jossa oli alunperin alipainetoiminen kello, ja nyt väsäilin siihen tuon aazin oman kellon joka on ylipainetoiminen, mutta mietinkin että vetääkö se tapin sisään sillon kun paineet tulee niinsanottuun "raja-arvoon"? koska sillon mulla on ongelma nimittäin se hukkaportin läppä menee kiinni silloin ku tanko vetää kellon sisään.

KaKKis
-
Viestit: 10
Liittynyt: 26.9.2010 15:45
Auto: VW Golf mk2

turbo

ViestiKirjoittaja KaKKis » 9.5.2014 18:09

Nonii nyt korkkas tuo k14 turbosta hukkaportin ruuvin ympäriltä holkki, missä oli kierre sille ruuville mistä ahtoja säädetään. Eli toimiiko toi nii yksin kertasesti että sinne ruuvin tilalle esim. ruuvimeisselin laittaa niin syvälle kun menee ni hukkaportti ois kokoajan kiinni ? Onko noihin mahdollista vaihtaa tai laittaa muuta hukkaporttia ?

cdy
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.6.2014 9:50
Auto: Caddy -82

Bosch ve ja 1.6td

ViestiKirjoittaja cdy » 5.6.2014 9:58

Onko kellään ilmennyt samaa ongelmaa aiemmin tai tai tietotaitoa neuvoa. Eli vaihdoin syöttöpumpun kaasuakselin o-renkaan ja holkin uusiin. Ennen sitä toimi moitteetta lukuunottamatta vuotoa. Nyt käynnistyy täysin normaalisti ja käy tyhjäkäynnillä ilman mitään ongelmia, mutta ei ota kierroksia lainkaan vaan kaasusta meinaa sammua. Syöttöä lisäämällä kierrokset kyllä nousevat, mutta taas sama ongelma, ei kestä kaasua. On yritetty säätää tyhjäkäyntiä ja syöttöjä eri asetuksiin, mutta ei suurempaa vaikutusta. vinkkejä? Kiitos etukäteen

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 6.6.2014 9:17

Onko kellään ilmennyt samaa ongelmaa aiemmin tai tai tietotaitoa neuvoa. Eli vaihdoin syöttöpumpun kaasuakselin o-renkaan ja holkin uusiin. Ennen sitä toimi moitteetta lukuunottamatta vuotoa. Nyt käynnistyy täysin normaalisti ja käy tyhjäkäynnillä ilman mitään ongelmia, mutta ei ota kierroksia lainkaan vaan kaasusta meinaa sammua. Syöttöä lisäämällä kierrokset kyllä nousevat, mutta taas sama ongelma, ei kestä kaasua. On yritetty säätää tyhjäkäyntiä ja syöttöjä eri asetuksiin, mutta ei suurempaa vaikutusta. vinkkejä? Kiitos etukäteen


Menikö akseli oikeille booreille kun laitoit takasi?

cdy
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.6.2014 9:50
Auto: Caddy -82

ViestiKirjoittaja cdy » 8.6.2014 12:42

Täytyy yrittää vielä vaihtaa sitä eri asentoihin, mutta omasta mielestä samassa kohtaa ja muutama sen ympäriltäkin kokeiltu.

sitkuura
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.9.2010 17:53
Auto: TD Vento

ViestiKirjoittaja sitkuura » 11.7.2014 7:10

Siivet pskana? Hukkaportti vuotaa? Tuohon ylempään: AAZ 9mm pumpulla oon nähny 160hv dynolapun. Tehdyllä 9mm pumpulla maailmalla vajaa parisataa pyöriltä.


olisko noista mahdollista saada jotain lähteitä/tietoo mitä muita osia on käytetty? mahtaavat olla aika ylävireisiä?

MJF
-
Viestit: 1433
Liittynyt: 27.7.2003 23:17
Auto: B2q TDic, C5q TDI, Scirocco TS

ViestiKirjoittaja MJF » 15.7.2014 17:42

No mikä nyt on ylävireä. VNT20 heräsi 1,6:ssa alempana mitä vakio T3 ja yli 180hv semmosella taidettiin penkittää. Eipä niihin tarvi kun välijäähyn, isomman pakoputken ja kunnollisen pumpun. Kannen porttaamisestakaan ei ainakaan haittaa ole.

kas1
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.3.2013 0:27
Auto: Seat Ibiza -00

ViestiKirjoittaja kas1 » 18.8.2014 14:39

Tuli ostettua tänään tuommoinen käkkylä, johon laitettu jetan 1.6td tekniikka.

Heti pajalle päästyä oli kuitenkin päästävä ruuvailemaan syöttöjä, jolloin huomasin, että tässä pumpussa ei olekaan ilmeisesti ahdonalaisen syötön säätö mahdollisuutta lainkaan.
Pumppu päältä päin myös erilainen, mitä esim. edellisessä 1.6td kakkiksessani oli.

Kysymys kuuluukin, mikä syöttöpumppu sopii bolt on- asennuksena paikalleen, jossa olisi tuo ahdonalaisen syötön säätö?
Käykö esim. 1.9td venton pumppu suoraan?

Toinen kysymys koskee jatkuvan syötön lisäystä.
Onko pumpun sisällä jokin "rajoitin" joka estää syöttöjen ruuvaamisen?
Tyhjäkäynti nousee kyllä reilusti (toki säädin sen jälkeen päin kohdalleen), mutta kulku ei muutu sitten mihinkään, eikä puske edes mustaa! ;)

weivi
-
Viestit: 46
Liittynyt: 25.7.2010 15:38

ViestiKirjoittaja weivi » 28.8.2014 22:28

http://www.alibaba.com/product-detail/V ... 17051.html


sopiiko tuolta ve4/12R cumminsi aazin pumppuun? ei olsi kalliita!

kas1
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.3.2013 0:27
Auto: Seat Ibiza -00

ViestiKirjoittaja kas1 » 8.9.2014 16:44

Caddyn tekniikan vaihdosta haaveilen, eli tarkoitus olisi vaihtaa 1.6td tekniikan tilalle 1.9td.
Pari kysymystä kuitenkin olisi:

AAZ kone tyyppi käy ilmeisesti heittämällä paikalleen (?)
Sopiiko myös sähköt suoraan, vai pitääkö vaihtaa kaikki sähköt samalla?

Onko oikeasti 1.6td ja 1.9td tekniikan välillä paljonkin teho eroa?

VeeWee T4
-
Viestit: 34
Liittynyt: 17.10.2009 15:06
Auto: Audi S4 B5, VW Caddy 1.6tdic

ViestiKirjoittaja VeeWee T4 » 8.9.2014 21:08

Itse kanssa vaihdoin syöttöpumpun kaasuakselin o-renkaan ja löpön vuotaminen loppui siihen mutta uusi ongelma tuli tilalle, eli kun kaasua painaa reippaammin niin kierrokset eivät laske. Vaijeri liikkuu normaalisti ja kaasuvipu ei jumita mutta kaasu huutaa täysillä kunnes auton sammuttaa. Otin tänään uudestaan pumpun kannen auki mutta en nähnyt mitään poikkeavaa.

Nim: Täysin pihalla

VeeWee T4
-
Viestit: 34
Liittynyt: 17.10.2009 15:06
Auto: Audi S4 B5, VW Caddy 1.6tdic

ViestiKirjoittaja VeeWee T4 » 10.9.2014 19:50

Tuossa kuva "padasta" :)

Kuva

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 11.9.2014 7:41

Joko siellä on kaasuvipu mennyt väärälle boorille, tai sitten syöttöruuvi on liikaa sisällä.

Jos olet syöttöruuviin koskenut tiivisteen vaihdon yhteydessä, kannattaa koittaa vääntää vaikka kierroksen verran ulospäin. Ehkä helpoin kokeilla tuota.

Jos ei vaikutusta ongelmaan, niin sitten vaan kokeiltava kaasuakselia kääntää boorilla jompaan kumpaan suuntaan josko auttais.

Kolmas vaihtoehto, että pumpun kannen alla on jokin mennyt väärään asentoon kasausvaiheessa.

VeeWee T4
-
Viestit: 34
Liittynyt: 17.10.2009 15:06
Auto: Audi S4 B5, VW Caddy 1.6tdic

ViestiKirjoittaja VeeWee T4 » 13.9.2014 16:23

Taas toimii käkkylä, aikansa kun säätää niin kyllä ne boorit on jossain vaiheessa oikeassa kohdassa, ja taas kulkee ja tulee mukavasti savua. :)

AT5nok
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2009 13:26
Auto: VW T3 syncro
Viesti:

ViestiKirjoittaja AT5nok » 13.9.2014 17:19

Kas1 kirjoitti:AAZ kone tyyppi käy ilmeisesti heittämällä paikalleen (?)
Sopiiko myös sähköt suoraan, vai pitääkö vaihtaa kaikki sähköt samalla?
Onko oikeasti 1.6td ja 1.9td tekniikan välillä paljonkin teho eroa?


AAZ menee bolt on 1.6 tilalle. Sähköt sopii, varsinkin jos otat kannen vesilähdöt siitä 1.6:sta, jolloin saat alkuperäiset anturit AAZ:iin.

5 hv on tehossa eroa

bemssi
-
Viestit: 23
Liittynyt: 19.10.2014 17:15

1.6d turbopakosarjoja

ViestiKirjoittaja bemssi » 19.10.2014 17:24

terve!

Tuleva caddy mies tarvitsee apua. Autossa nyt 1.6d perus kone, mutta tiedossa olisi hajonnut 1.9td. Mahtaako siitä käydä tuohon 1.6d pakosarjat sun muut?

AT5nok
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2009 13:26
Auto: VW T3 syncro
Viesti:

ViestiKirjoittaja AT5nok » 19.10.2014 19:02

1,6D/TD pako- ja imusarjat sopii ristiin 1,9D/TD/TDI kanssa, kuten muutkin apulaitteet.

MJF
-
Viestit: 1433
Liittynyt: 27.7.2003 23:17
Auto: B2q TDic, C5q TDI, Scirocco TS

ViestiKirjoittaja MJF » 20.10.2014 18:57

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole, TDI koneissa on monessakin erilaisia apulaitekiinnityksiä. Mutta 1,9TD moottorista sopii pakosarja suoraan, imusarjakin sopii kiinni, kanavan muodossa vaan on eroa.

AT5nok
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2009 13:26
Auto: VW T3 syncro
Viesti:

ViestiKirjoittaja AT5nok » 20.10.2014 20:52

Ainakin oma 1Z toimii Tölkissä JX:n apulaitteilla, samoin kuin edellinen AAZ

bemssi
-
Viestit: 23
Liittynyt: 19.10.2014 17:15

ViestiKirjoittaja bemssi » 25.11.2014 12:07

Meneekö virtaukset kuinka pahasti rutallee tuon 1.9td imusarjan kanssa? Kannattaako purku autosta muuta ottaa ahtamiseen, kuin pako-,imusarja ja turbo? Osat tulevat -95 passatista tuohon 1.6d.

Mistä öljyn tulo ja paluu?
E: tähän löytyikin jo vastaus

JTAP
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.12.2011 23:07
Auto: Superb 3U

ViestiKirjoittaja JTAP » 19.1.2015 10:24

Tuli taas monen syrjähypyn jälkeen palattua "oikeen" konsernin autoihin kun mersu sanoi poks, tuli puoli-ilmasiks hankittua tuollanen eko-td vento ja sopivissa määrin pitäis saada vähän lisää kulkua, nyt vissiin ensimmäiseksi olisi ihan ehdottomat ic ja lda:llinen pumppu, eli siis vissiin ei-eko aazin pumppu ja 1,6td pumppu kävis täysin bolt-on? Onko 1,6td ja 1,9td pumpuissa kauheita eroja?

Edit: Jatkokysymys, nyt olisi ei-ekon pumppu tarjolla, mutta ei ole ajonestolla, kiinni oleva on. Jos sellaisen lykkää kiinni mitä ongelmia tulee?

kaasari76
-
Viestit: 3
Liittynyt: 1.2.2015 21:33

ViestiKirjoittaja kaasari76 » 2.2.2015 21:41

Tuli hankittua -89 1.6TD (Garret T3) Caddy kakkos/harraste autoksi ja heti ollaan pihalla. Kone on rempattu, mutta myös "ruuvailtu"...eli pop off on jumitettu, syöttöjä rukatta (nyt kai aika "pienellä", kun ei muuta ku isolla väännöllä puske mustaa) ja ahtopaineruuvikin löytyy. Ruuvi oli ihan auki, eli vihelsi komiasti ohi hukkaportilta ilma...niin silti ahdot 0.8bar!?!? Laiton Turbosmartin boost tee:n paikoilleen (säätö minimissä) ja ahdot hetkessä 1.2-1.4bar. Tuossa Tee:ssähän on se ihan ohut pillireikä+jousi/kuula pidättämässä alkuahtoja, mut miksi se nakkas tuollaset ahdot vaikka ohi vihellystä ei ollenkaan? On ruuvi asennettu oikein päin. Pitäiskö niitä syöttöjä nostaa...kun ei tuo puske oikein mustaa. Miksi ei nosta tuolla normi bleedillä, mikä oli paikallaan yli 0.8bar? Voisko joku antaa jotku perus säädöt/niksit mistä lähtisin asiaa hakemaan? Haussa ois 1.0bar ahdot ja max väännöt.

Ps. Porasin äsken sen noin 1mm Boost Tee:n sisäänmeno kappaleen 1.5mm ja ahdot laski vähän. Siitä päättelinki että oisko parempi hommata joku rajapaineventtiili ahtojen säätöön...

muska_25
-
Viestit: 147
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 26.4.2015 13:45

Tuli ostettua tuossa 1.6td kone, josta jakohihna oli poikennut ja nyt olisi tarkoitus alkaa kasailemaan ja muutamia kysymyksiä olisi..

Onko 1.6td konetta järkeä porata isommaksi?
Kuinka pitkälle vakio kanget ja männät kestävät?
Mistä saisi ostettua takomäntiä, h-profiilin veivejä, kun ei ole tullut missään vastaan?

JKH
-
Viestit: 19
Liittynyt: 7.11.2003 17:04
Auto: Peugeot 406 2.1td, Toyota Celica gt4 st165

ViestiKirjoittaja JKH » 18.7.2015 21:37

Tuli ostettua 1.6td:n syöttöpumppu aikomukseni laittaa se Peugeot 406 2.1td myllyyn, mihin asti tuo vakio pumppu riittää ja mistä kohti lähtee ykkösen suutinputki, entäs missä kohti pumpun pyörän merkki on kun ykköselle ampuu ainetta.
Näyttää tuo kylmäkäynnistyshässäkkä olevan erikoinen, alhaalle menee vaijeri ja siitä vipu tuohon ylemmäs mistä sääjetään kylmäkäynnistys-ennakko/kierroksia alemmas...mikä tuolla alhaalla olevalla vipstaakelilla on virka?

Eabbi
-
Viestit: 13
Liittynyt: 3.8.2015 10:23
Auto: Golf mk2 gtd

ViestiKirjoittaja Eabbi » 5.8.2015 18:17

Sain turbon ny irti tosta 1,6 gtd golfista ja tuo on kkk k14 joten mikä tuon tilalle passaisi suoraan ja voiko laittaa isompaa? Mitä pitää tehdä jos laittaa suuremman turbon? Ja jos joltain löytyy tohon passaava turbo nii voi ottaa yhteyttä![/img]

AT5nok
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2009 13:26
Auto: VW T3 syncro
Viesti:

ViestiKirjoittaja AT5nok » 5.8.2015 18:55

Tilalle menee heittämällä KKK K24 ja Garrett T03. Öljynpaluu pitää tehdä uusiksi, niissä kun on erilainen paluuletkun kiinnitys.

Eabbi
-
Viestit: 13
Liittynyt: 3.8.2015 10:23
Auto: Golf mk2 gtd

ViestiKirjoittaja Eabbi » 5.8.2015 18:57

Eli miten sitä pitää muokkailla? Kokonaan uus putki ö-pohjalle asti vai saako jotenkin muuten sen muokattua?

AT5nok
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2009 13:26
Auto: VW T3 syncro
Viesti:

ViestiKirjoittaja AT5nok » 5.8.2015 19:44

Siihen tulee laippa kahdella pultilla. Periaatteessa sen laipan voit tehdä lattaraudasta ja asentaa siihen nipan, jossa on sama kierre kuin K14 lähdössä.

Minä olen käyttänyt tuollaisia AN10 kierteellä olevia, joihin saa jatko palikkaa edullisesti ebaysta ja hydrauliikkaliikkeistä.

Tuossa K24 Tölkissä JX:n KKK K14 pakosarjassa:
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/dow ... hp?id=4094

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/dow ... hp?id=4184

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/dow ... hp?id=4188

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 700#p36700

Eabbi
-
Viestit: 13
Liittynyt: 3.8.2015 10:23
Auto: Golf mk2 gtd

ViestiKirjoittaja Eabbi » 5.8.2015 21:11

Kiitoksia selvensi paljon! Mite jos tuon k14 tilalle ny vaihtaa sen k24 nii pitääkö syöttöä lisätä vai ja muuta mitä kannattaa tehdä saa kertoa!

MJF
-
Viestit: 1433
Liittynyt: 27.7.2003 23:17
Auto: B2q TDic, C5q TDI, Scirocco TS

ViestiKirjoittaja MJF » 7.8.2015 4:46

Tarkennetaan vielä sen verran että K14 ja K24 pitää olla lähtöisin 1,6TD:stä, muissa on eri laippa pakosarjaan. Syöttöähän kannattaa säädellä sen verran ylöspäin kun viitsii savua katsella :) Ahtoja voi nostaa vähän toiselle kilolle ja välijäähdytin olisi hyvä olla.

Eabbi
-
Viestit: 13
Liittynyt: 3.8.2015 10:23
Auto: Golf mk2 gtd

ViestiKirjoittaja Eabbi » 7.8.2015 7:53

joo oon etsikelly noita mutta aika vähäsen näyttää olevan tarjontaa...niitä kolmepultti laippasia löytyy melko paljon.. jos löytyy tollane ylimääräsenä nii voisin ostaa!

JKH
-
Viestit: 19
Liittynyt: 7.11.2003 17:04
Auto: Peugeot 406 2.1td, Toyota Celica gt4 st165

ViestiKirjoittaja JKH » 7.8.2015 17:42

Oisko kellään tietoa missä Boschin syöttöpumpussa ois 42hampainen hihnapyörä joka passais 1.6td:n syöttöpumppuun?

Eabbi
-
Viestit: 13
Liittynyt: 3.8.2015 10:23
Auto: Golf mk2 gtd

ViestiKirjoittaja Eabbi » 26.8.2015 8:14

Mites kannattaako diissellin asentaa blow offia tai bypassia ku lueskelin netistä että rasittaa turboa jos ei tälläistä ole ja itselläni aukesi siipipyörän mutteri joten olisiko juuri johtunut tästä kun ei ole tälläistä joka päästäisi paineen pihoille?

pete73
-
Viestit: 1988
Liittynyt: 11.2.2011 17:45
Auto: Leon ASZ, Cordoba AGR, Polo ATD, Renault 19 16v

ViestiKirjoittaja pete73 » 26.8.2015 15:21

Dieselissä ei kaasupolkimen asento vaikuta "millään tavalla" ilman virtaukseen kun ei ole kaasuläppääkään. Bensakoneissa juuri kaasuläpän sulkeutuminen aiheuttaa ahtimelle paineiskuja joita noilla venttiileillä sitten torjutaan.

Eabbi
-
Viestit: 13
Liittynyt: 3.8.2015 10:23
Auto: Golf mk2 gtd

ViestiKirjoittaja Eabbi » 26.8.2015 15:46

Eli dieselissäkö ei tule tuollaisia iskuja turbolle? Ihmetyttää kovasti että miten se mutteri on lähtenyt irti ja en haluaisi että uudelle turbolle kävisi samoin. Tarkennetaan vielä että mutteri löytyi ilmanputsarista.

esa88
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.3.2009 10:42

ViestiKirjoittaja esa88 » 24.1.2016 20:04

Tuli hommattua 1.9td aaz portteri ja kaipais vähän viritys apuja.
Mistä isompi nestepää?
Mikä sopiva isompi turbo?
Riittääkö suuttimet miten pitkälle?
Tavoite n.200hp

Löytyisi jo k26 ahdin ilman hukkporttia mutta vaatisiko sen vai pelaako miten ilman?
Cooleri löytyy kyllä ja isompi imusarja.

Jeeba
-
Viestit: 63
Liittynyt: 22.10.2006 9:05
Auto: Seat Cordoba TDI -99

Re: 1.6TD virityskeskustelu

ViestiKirjoittaja Jeeba » 13.4.2016 20:33

Pitäs aaz saaha ahdonalasella syötöllä oleva pumppu. käykö esim 1.6td pumppu tai vaikka jostain ventosta bolt on? Miten ajonesto on näissä toteutettu? Omassa ei sellasta tietääkseni oo

inno
-
Viestit: 181
Liittynyt: 30.5.2010 22:32
Auto: Golf - 74

Re: 1.6TD virityskeskustelu

ViestiKirjoittaja inno » 17.9.2017 20:31

Kysäisenpä täällä kun tietoa saattaa olla. Oheisen linkin 1.6td,onko rakentanut joku täällä tai joku joka tietäisi kyseisestä koneesta jotain. Spearcon? imusarja ja vetoja tuntuisi olevan. Ilmeisesti ainakin syöttöjä nostettu kun mustaa putkesta pukkaa. Mutta kaikki tieto otetaan vastaan.

http://aijaa.com/IVssZY

Edittiä. Mistä löydän lohkon moottorikoodin?

Tonl
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.3.2018 21:43

Re: 1.6TD virityskeskustelu

ViestiKirjoittaja Tonl » 22.4.2018 14:28

Moro. Ongelma 1.9Td syöttöpumpun kanssa. Kusee polttoainetta paluu putken lähdön yläpuolelta olevasta huohottimesta? Mistä lie johtuu.

nakk3z
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.3.2015 8:48
Auto: Caddy mk1

Re: 1.6TD virityskeskustelu

ViestiKirjoittaja nakk3z » 17.6.2018 18:13

semmosta kyselisin että mahtaako 1.9tdi seatista mennä kone mk1 cäddyyn? ilman mitään isompia muutoksia?


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 93 vierailijaa

© since 2000 - ffp