1.6TD virityskeskustelu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

1.6TD virityskeskustelu

ViestiKirjoittaja jerrij » 30.1.2005 16:14

oon ostamassa tommosta 1.6TD golffia vm.-90

saisko tohon miten lisää tehoo?
kannatasko laittaa isompi nestepää,isommat suuttimet?

välijäähdyttimen laitan ainakin,tietäs vaan miten tommosen TD vakio turbossa on viritys potentiaalia,et loppuuko turbolta helposti tuotto kesken?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05
Auto: T4 & Touran PD140 dsg, www.optimec.fi

ViestiKirjoittaja LM » 30.1.2005 16:59

Kyllä täältä löytyy tietoa tuohon aiheeseen vaikka kuinka.

Tuossakin aika paljon kaikenlaista: http://ffp-motorsport.com/tuning/turbod.php

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 30.1.2005 18:17

no olihan tossa jotain tietoo,mut olisko muilla vinkkejä ja tietoo lisää miten toi vakio ahdin riittää?

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23
Auto: pitkä rivi romuja,T5

ViestiKirjoittaja P.i.t » 30.1.2005 20:07

jetmani on ottanu ihan "kohtuuliset" tehot tuosta 1,6td:stä

tuossa

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 4.2.2005 7:34

onkos BY-PASS venttiilistä mitään apua?

kumma kun mulla ei oo alipaine säädintä turbolle tossa syöttöpumpun päällä,jossain turbodieseleissä oon semmosen nähny

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Auto: X * VW
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 4.2.2005 10:21

by-pass ei apuja = ei toimi = ei kaasuläppää

Pumpun päällä oleva mötikkä ei liity turbon ohjaukseen, vaan syötön lisäykseen, ja toimii ylipaineella. Alipainetta ei mene kuin jarrutehostimelle.

kotisivuilleni oon kirjotellut perus ohjeet voiman saantiin.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 4.2.2005 11:43

ettei vaan taitais olla eko-härveli tuo jos ei ole syöttöpumpun päällä sitä systeemiä, vm 90 tuntumassa noita ekohärveleitä on jettoina ja wolffeina(golffeina).....

jos on niin paska säkä niin ahdin siinä on ihan perseestä ajatellen reilumpaa viritystä,on niin rusinan kokoinen että rupee ahdistamaan heti kättelyssä...ainut mitä hyvää niin herää todella alhaalta mutta taas puutuu ylemmillä kierroksilla totaalisesti....

syöttöpumpussakin vähän huonompi juttu kun ei ole sitä ahtopaineen alaista rikastin-hässäkkää ajatellen jos siihen ahtimen vaihtaa isompaan ja muutenkin....voi "vähän kärytä" alakierroksilla kun syöttöjä lisäillään kulutuksen lisääntymisestä puhumattakaan....

Tamariini
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2004 12:43
Auto: Passat 35i 1.9TD.i.c

ViestiKirjoittaja Tamariini » 4.2.2005 11:50

hmm... milläs perusteella kulutus lisääntyy ilman tuota paineen mukaan säätöä?

shaka
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2003 2:44
Auto: Passat 35i 1.9 Td-ic -89

ViestiKirjoittaja shaka » 4.2.2005 12:38

Kulutushan lisääntyy normaalissa ajossa, jos syöttöä lisätään pelkästään syöttöruuvista, mutta jos pirssistä löytyy tää rikastin, niin kulutus lisääntyy vain vedättäessä ahtopaineen noustessa tietyn rajan yli.

Tamariini
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2004 12:43
Auto: Passat 35i 1.9TD.i.c

ViestiKirjoittaja Tamariini » 4.2.2005 12:58

Mutta millä perusteella?
Dieselkonehan ei siis käy "rikkaammalla" niinkun bensakone (ei ole kaasuläppää rajottamassa ilmavirtaa....) vaan kone imee ilmaa vapaasti sen minkä tarvii (tietty rajansa silläkin, imusarja, venttiilit yms...).
Jos koneeseen menee enemmän ainetta, niinkun syöttöruuvia käännettäessä tapahtuu ====> kierrokset nousee.
Tietty se savuttaa jos syötöt on tapissa ja ajaa kaasu pohjassa alle 2000 kierroksen ja ei jaksa vetää kunnolla, mutta kuka niin tekee?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05
Auto: T4 & Touran PD140 dsg, www.optimec.fi

ViestiKirjoittaja LM » 4.2.2005 14:15

olet Tamariini ihan oikeassa. Tasakaasulla ajettaessa ei kulutuksen pitäisi muuttua, mutta hienoista kulutuksen laskua saa aikaan kun toi ahtopaineenalainen säädin on toimiva; mahdollistaa ripeän kiihdytyksen ilman savua.
Ja on jäänyt hiukan semmonen olo, että jos syöttöruuvia on käännetty, niin pienillä kierroksilla tulee savua jo melko kevyellä kaasuttelulla.


Edit. ja Jerrij, oon edelleenkin sitä mieltä että kannattaa alottaa lukemalla noi vanhat topikit läpi. Ei suuri vaiva.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 8.2.2005 20:30

on toi eko diesel,tarviinkos mä rikastimen syöttöpumppuun jos tehoja lisätään?

vai riittääkö pelkkä syöttöjen nosto?

mites ahtimen kanssa koko ero ei oo hirvee tavan turbodieseliin

osaisko joku neuvoa?

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 8.2.2005 21:01

saa siitä tehoo varmaan tollakin pumpulla syöttöä nostamalla mukavasti,voi vaan ala-kierrosten savutus olla ihan jotain älytöntä ja samalla kulutus nousee...tuo ekon ahdin ahtaa suht alhaalta niin se savutus ei ole ihan niin paha kuin isommalla ahtimella....

ite nakkasin suosiolla menemään entisen pumpun ja latoin td:n pumpun,saa PALJON PAREMMIN säädettyä jottei savua ihan miten tahtoo ja kulutuskin paremmin pysyy hallinnassa!

kyllä tuollakin ahtimella&pumpulla pientä piristystä saa aikaseks mutta jos enemmän tahtoo tehoja niin ahdin vaihtoon välittömästi jottei suotta grillaa konetta pienellä ahtimella hengiltä....varmaan rupee puutumaan aika pahasti siellä 3000-4000 keikan välillä se veto!?'

ite tuli huomattua ainakin ku yritti pienestä ahtimesta ottaa jotain irti....

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 9.2.2005 6:34

täytyy vaihtaa aluks toi pumppu normaaliin td:n pumppuun,
onkohan tavan td:n ahtimessa paljon eroa tuohon?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 9.2.2005 16:08

mikäs turbo kävis tohon suoraan ton "rusinan tilalle

S8k-80
-
Viestit: 111
Liittynyt: 28.8.2003 20:10
Auto: SEAT Altea FR200 2.0TFSI & DSG, Triumph Daytona 675

ViestiKirjoittaja S8k-80 » 9.2.2005 17:44

Laita joku muuttuva siipinen turbo. Esim. Garret GT1749
Ne on ehdottomasti parhaita, eikä oo kalliita.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 9.2.2005 17:59

käykös tommonen garretti suoraan tohon golffin pakosarjalle?

Tamariini
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2004 12:43
Auto: Passat 35i 1.9TD.i.c

ViestiKirjoittaja Tamariini » 10.2.2005 9:28

Mites pitkälle tollanen TD:n vakio pakoputkisto piisaa? mites Downpipe? Ahtaalta näyttää. Onko TD:ssä putkisto miten paljon avarampi kun vapaasti hengittävässä? Mulla on vielä 1.6D:n putkisto paikallaan... ja viheltää kun mikäkin.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 10.2.2005 15:50

on TD putki hieman isompi kun tavan pelkän dieselin putki

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Auto: X * VW
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 10.2.2005 16:36

Downpipe/putkisto ahdistaa tuossa 110 hepan tienoilla..

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 10.2.2005 16:53

mä otin äsken tosta ns.katin irti ja nyt on suora putki tilalla

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 12.2.2005 9:08

mikäs ahdin tossa eko katissa on vakiona?
onks sillä ja tavan TD:n ahtimella kovin suuri koko ero?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 12.2.2005 14:19

??

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 12.2.2005 15:50

varmaan ahtimen kyljestä löytyneen malli jne...

onhan siinä koko eroa selvästi noilla ahtimilla,siivissäkin huomattava ero....

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 12.2.2005 18:10

täytyy laittaa pumppu ja ahdin vaihtoon,kuhan vähän rikastuu

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 2.3.2005 8:13

ahdin kävi pieneks ei nouse paineet yli 0.9;N vaikka kuinka säätää
imusarja pop off on jo tukittu

isompi ahdin olis tarpeen
mut hyvin se nytkin menee

jugetsu
-
Viestit: 171
Liittynyt: 11.6.2004 23:45

ViestiKirjoittaja jugetsu » 2.3.2005 19:33

Voisko olla että sulla ei oo syöttöjä tarpeeks?

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 2.3.2005 20:28

kyllä mulla samanlaisella ahtimella sai sen 1.5 bar lukemat mittariin....

hukkaportti oli tosin kokonaan ummessa pop offista puhumattakaan....

aika pieneksi jää paineet....!?

S8k-80
-
Viestit: 111
Liittynyt: 28.8.2003 20:10
Auto: SEAT Altea FR200 2.0TFSI & DSG, Triumph Daytona 675

ViestiKirjoittaja S8k-80 » 2.3.2005 21:12

Kyllä sen vakio ahtimella pitäs enemmän ahtoja ottaa.
Sulla voi olla syöttöä liian vähän.
Mutta kokeileppa että otat hukkaportin putken pois niin kyllä pitäis ahtojen nousta.
Mulla vakio ahdin otti yli 1,5bar ,jos hukkaportin putken otti irti.
Vaihda muuttuvasiipinen turbo se on ainoa oikea dieseliin.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 5.3.2005 16:16

mulla on eko diesel,pienempi ahdin kun tavan td:ssä

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03
Auto: ????

ViestiKirjoittaja Miksu. » 5.3.2005 17:20

Kyllä se EKO:n ahdin ottaa kans 1,5 bar paineet jos vain on kunnossa

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Auto: mbV230, mb300tdt, audi6, vwg3, fillari, potkulauta
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 5.3.2005 20:09

>>ahdin kävi pieneks ei nouse paineet yli 0.9;N vaikka kuinka säätää
imusarja pop off on jo tukittu

Kerros vähän mitä kaikkea olet nyt 'säätänyt' ?

jugetsu
-
Viestit: 171
Liittynyt: 11.6.2004 23:45

ViestiKirjoittaja jugetsu » 5.3.2005 20:12

Onkos edes mitään järkeä nostaa paineita yli kilon tolla setupilla??
Viimeksi muokannut jugetsu 5.3.2005 20:13, yhteensä muokattu 1 kertaa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 5.3.2005 20:12

syöttöö nostettu puol kierrosta ja hukkaportin jousta kireemmälle

shaka
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2003 2:44
Auto: Passat 35i 1.9 Td-ic -89

ViestiKirjoittaja shaka » 5.3.2005 20:27

Tuntuis että pienemmällä ahtimella ne ahdot nousee helpommalla.. kkk03 1.5bar ja kkk24 1.0bar... mutta taitaapi tuolla pienemmällä nousta ne pakopaineet liian korkelle.. nimim. aaz:in runkolaakeripukit on heikkoa tekoa =)

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 10.3.2005 7:06

tänään pitäs tulla matkahuollossa uus syöttöpumppu tavallisesta TD koneesta

Caddy_Boy
-
Viestit: 554
Liittynyt: 2.8.2003 11:22
Auto: T-Femma

ViestiKirjoittaja Caddy_Boy » 11.3.2005 17:25

vähän topicin lainausta...

Mutta aiheeseen liittyen: kävin tuossa tänään muutoskatsastusta silmälläpitäen penkittään caddyn ja olihan sinne jokunen hevonenkin eksynyt: 0.7bar:in paineilla ja puolikiekkaa pumppua isomalle ja tuloksena 86.3Kw(117.36hv) ja 213.8Nm vääntöä... Ihan tyytyväinen olin lopputulokseen...toistaiseksi. Jos sais sen nyt muutoskatsastettua noilla tehoilla ja kattelis sen jälkeen vähän lisää...

Paljonko muuten on vakio paineet nnoissa 1.6Td:ssä?
Viimeksi muokannut Caddy_Boy 11.3.2005 17:39, yhteensä muokattu 1 kertaa.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 11.3.2005 17:32

onko ne 0.8bar

jugetsu
-
Viestit: 171
Liittynyt: 11.6.2004 23:45

ViestiKirjoittaja jugetsu » 13.3.2005 9:24

ei ole niin paljon! sanoisin että 0,5 - 0,6

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 13.3.2005 13:12

juu 0.5-0.6 on vakiona

MJF
-
Viestit: 1433
Liittynyt: 27.7.2003 23:17
Auto: B2q TDic, C5q TDI, Scirocco TS

ViestiKirjoittaja MJF » 13.3.2005 15:28

0,8 on ainakin näissa vanhemmissa vakiona. Eko-urpoissa saattaa sitten olla ne matalemmat paineet.
Mikäs turbo Caddy_Boyn autossa on kun potkii noin reilusti pienillä paineilla?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03
Auto: ????

ViestiKirjoittaja Miksu. » 13.3.2005 15:37

Caddy_Boy mitäs on caddyys tehty ku kulkee noin hyvin pikku paineilla, tos varmasti ois ihan hyvät tehot isommilla paineilla

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 13.3.2005 15:49

noita vanhempia 1.6 tarkoitin missä on paineet munkin mielestä 0.8bar.
noissa ekoturboissa onko ne paineet 0.6-07 bar luokkaa?

luulishan caddy_boylla enemmän olevan paineita noilla tehoilla ja syötöillä jos vakiossakin pitäis paineet olla 0.8bar;P

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Auto: mbV230, mb300tdt, audi6, vwg3, fillari, potkulauta
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 13.3.2005 17:07

Ei se ahtopaine sitä tehoa sinne taio, kunnon pumpulla saa syöttöä ja sitä kautta tehoa vaikka ahtopaine on pienempi.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Auto: X * VW
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 13.3.2005 18:10

Hyvin samat tehot jettakin silloin anto vakio osilla, syöttöä ruuvattu ja ahtopaineet 0,8 bar, muistaakseni 85kW ja 201 nm.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03
Auto: ????

ViestiKirjoittaja Miksu. » 13.3.2005 20:03

kyl ne ahto paineet on Diiselissä tehon tuo.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03
Auto: ykkönen

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 13.3.2005 20:16

Kunnollinen välijäähdytin vaikuttaa aikas paljon....

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Auto: mbV230, mb300tdt, audi6, vwg3, fillari, potkulauta
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 14.3.2005 8:38

Ei sitten muuta kun säätämään syöttö minimiin ja ahtopaine maksimiin :-o

shaka
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2003 2:44
Auto: Passat 35i 1.9 Td-ic -89

ViestiKirjoittaja shaka » 14.3.2005 9:06

Tietenkin ahtoja säädetään pumpun syötön mukaan, elikkä kun savutus lisääntyy -> lisätään ahtoja.

Caddy_Boy
-
Viestit: 554
Liittynyt: 2.8.2003 11:22
Auto: T-Femma

ViestiKirjoittaja Caddy_Boy » 14.3.2005 20:31

se oli joku swizerin turbo...samaa kokoluokkaa ku orkkis turboki, ilmeisesti vaan vähän ahtavampi...ja onhan siinä toki tommonen pienehkö kuuleriki.

Saattas sieltä vielä löytyä enemmänkin...pitää vaan tosiaan leimata se noilla tehoilla...tai siis noilla 105hv dynolapuilla niin sopii siihen 20%.

Ei vaan oikeen uskalla alkaa hirveitä nostaan ku ei oikeen oo varmaa tietoa että miten tuo orkkis tiiseli kestää isompia paineta.

Ja pumpusta loppu kohta hööki, pitäs isompaa nestepäätä alkaa vaihtaan jos meinaa kovin korkeelle päästä.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 20.3.2005 14:15

ahdistaakohan tossa eko Td:ssä toi katti kuinka paljon joutas kyllä heittää roskiin

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 20.3.2005 14:44

roskiin vaan...;P

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 20.3.2005 15:02

ahistaako se katti paljon?

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 23.3.2005 17:26

tuli purettua tuommoisen 1.6 eko td:n syöttöpumpusta nestepää pois.
eli samaisesta motista mikä jerrij:lläkin tuntuu olevan.tuli aika mielenkiintoinen huomio tehtyä....eihän siellä ole KUIN 8mm NESTEPÄÄ!!

noissa vanhemmissa 1.6 d/td:ssä on sentään 9mm nestepää vakiona!

toinen mielenkiintoinen huomio oli että nokkalevy oli hieman erilainen kuin vanhemmissa d/td koneissa...himpun verran nostoa enemmän ja profiili oli hieman erilainen...taidanpa vaihtaa tämän nokkalevyn paikoilleen ja kokeilla miten toimii seuraavassa nestepäässä minkä saan tässä lähiaikoina:)

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38
Auto: VW Passat TDI 4motion - NSU

ViestiKirjoittaja NSUman » 24.3.2005 10:51

Joissakin 1,9 koneissa on ollut kanssa tuota 8mm päätä.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Auto: toyota landcruiser hdj 80

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 19.4.2005 20:57

itellä on tollanen aaz. eli ns. helvetin perkele, tai eko helvetti ;)

ahtopaineet on siinä 1.7 tai 1.8 bar kun hukkaportti jumittaa, syöttöjä on käännetty noin kierros ja savutus on mahtava...eli pitää hankkia toinen kara mitä muokata.

kulutus on jotain reilu 7l/100km. taitaa johtua juuri siitä karasta kun sitä ei pysty kääntään.

joku voisi vielä pistää sen kuvan missä sitä karaa oli rälläköity. kun kohta pitäis hiukka sitä "muotoilla".jos vaikka kulutus tippuis...

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 19.4.2005 21:01

mulle on tulossa tohon ekoon tavan TD:n syöttöpumppu ja katti pois

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 22.4.2005 14:22

ahdonalaisen kalvon alta lähti rajotin holkki äsken pois.

jarge
-
Viestit: 703
Liittynyt: 23.7.2003 9:18

ViestiKirjoittaja jarge » 22.4.2005 16:56

No pistä takasi
:D

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 22.4.2005 19:33

minkä takia pitäs takasi laittaa

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Auto: mbV230, mb300tdt, audi6, vwg3, fillari, potkulauta
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 22.4.2005 20:20

no kun se kerran "lähti" irti.

heh taitaa tuo Jarno olla sellanen velikulta että kettuilee, ja vakavalla asialla vielä :-)

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 22.4.2005 20:42

lähti irti kun otin

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Auto: mbV230, mb300tdt, audi6, vwg3, fillari, potkulauta
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.4.2005 0:25

sitten ei ole ongelmaa eli tiedät miten sen saa takaisin jos hätä tulee...

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 23.4.2005 8:40

Jetmanin sivulla oli et sen voipi ottaa pois,siltä ahdonalaisesta rikastimesta

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Auto: toyota landcruiser hdj 80

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 24.4.2005 16:17

joo eipä mullakaan sitä rajoitin holkkia enään ole. ihan turha. omaa karaa muokkasin sillä lailla että ensin pistin hiukan vaseliinia kanan pinnalle, ja ajoin kilometrin verran max. 0.7 bar paineilla. ja sitten otin karan ulos ja katsoin mihin viiva on päättynyt, sitten siitä lähtien viistin karasta pois tavaraa, niin että se on ohennettu noin puoleen väliin.

onnistui hyvin, nyt kun kiihdyttää ja paineet nousee yli 0.5 bar huomaa peilistä että syöttöjä on :)

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 26.4.2005 19:23

Kuinkas paljon EkoD:n Ahtimesta sitä hukkaportin jousen mutteria uskaltaa/täytyy ruuvata kiinnipäin ennen kun tuntuu mitään muutosta missään? Ruuvailin sitä äsken mielestäni aikalai sitä kiinni mut en kyllä huomannu mitään...

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Auto: toyota landcruiser hdj 80

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 26.4.2005 19:36

^hanki ahtopainemittari

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 26.4.2005 19:41

On jo, tarvii vaan laittaa kii......aattelin vaa selvitellä sen "suunnilleen"- määrän kui paljo sitä ruuvata tarvii, siis vähän vai paljon....Paljon noissa Ekoissa on Ahdot vakiona? 0,65 bar??

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Auto: toyota landcruiser hdj 80

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 26.4.2005 19:51

taitaa olla jotai sitä luokkaa. itellä oli tossa 1.7bar ja kyllä kesti mainiosti. enään joku 1,4 bar. kannattaa sitä karaa rälläköidä, piristää mukavasti lisää.

itelle olis viikonloppuna tarkotus asentaa väläri ja öljynjääddytin keulalle.

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 26.4.2005 19:54

EkoD:n ruiskutuspumpussahan ei ole sitä karaa =/. Mut välijäähy löytys kun vaan osais laittaa sen keulille johonkin väliin (pajeron välijäähy) Löytysköhän porin seudulta halukkaita tekeen hommaa....:P
Tekeekös ic Kovankin muutoksen?? mut kone kestää hyvin yli 1,0 bar ahdot??

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Auto: toyota landcruiser hdj 80

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 26.4.2005 19:57

kyllä td koneissa se kara kaikissa on. muutenhan ei olis ahtopaineen rikastusta ollenkaan.

kyllä se kestää yli bar paineet. varsinkin jos on välijäähy.
kovissa paineissa tosin pakopaineet kasvaa aika suuriksi pienen turbon takia. tuo 1,3 bar on aika hyvä.

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 26.4.2005 20:02

Ei ekoD:ssä olekaan sitä ahtopaineen alasta rikastinta lainkaan, siinä o tavallisen D:n pumppu(?)

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Auto: toyota landcruiser hdj 80

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 26.4.2005 20:26

haha... :D vahingonilo on se paras ilo, eikö :)
kyl mullakin on 1.9 td ekohevetti ja siin on ahtopaineen rikastin.

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 26.4.2005 20:49

No sehän selvensi :) Kun toi 1.6 on kans ekoD mut siinä ei oo sitä rikastinta :) tämä oli siis väärinkäsitys :)

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 26.4.2005 20:53

1.9 koneissa tuntuu olevan mutta 1.6:ssa ei semmoista tunnu olevan(ei mulla ainakaan),1.6:ssa jostain syystä on vaparin pumppu...sitä en kyllä voi ymmärtää että miksi helvetissä näin just on!?!

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 26.4.2005 20:56

Sanopa se! pistää oikeen vihaksi! :P No , kyl kai mä joskus saan sen vanhan jettani takasin ja varaosiks ni siin o se kunnon pumppu :). Tää ykskutonen o sit joku Super über säästömalli >=/

jugetsu
-
Viestit: 171
Liittynyt: 11.6.2004 23:45

ViestiKirjoittaja jugetsu » 27.4.2005 9:46

Kuinkas paljon EkoD:n Ahtimesta sitä hukkaportin jousen mutteria uskaltaa/täytyy ruuvata kiinnipäin ennen kun tuntuu mitään muutosta missään? Ruuvailin sitä äsken mielestäni aikalai sitä kiinni mut en kyllä huomannu mitään...



Eihän ne ahdot nouse jos et ruoki sille reilusti lisää soppaa!

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 27.4.2005 11:45

'eli tarvii saaha sille koneelle säädettyä lisää soppaa :) Kunhan vaan sais sen säätöruuvin mutterin auki, se kun o jumppelissa :(

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Auto: X * VW
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 27.4.2005 12:58

Siis se voima tulee siitä polttoaineesta, ei ilmasta! Onko siinä syöttö ruuvissa sinetti vielä paikallaan jos se on jumis?
Viimeksi muokannut Jetman 27.4.2005 16:45, yhteensä muokattu 1 kertaa.

jugetsu
-
Viestit: 171
Liittynyt: 11.6.2004 23:45

ViestiKirjoittaja jugetsu » 27.4.2005 16:00

sen sinetin poistossa on sitten väkivalta muuten tarpeen... :)

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 27.4.2005 16:24

mulla on tos 1.6ssa ekotd:ssä hukkaportti kokonaan kiinni

jugetsu
-
Viestit: 171
Liittynyt: 11.6.2004 23:45

ViestiKirjoittaja jugetsu » 27.4.2005 17:10

^-- jos hukkaportti on kokonaan pois käytöstä niin sillonhan ahtoja säädetään käytännössä syöttöruuvista. eli jos soppaa vaa tulee tarpeeks, ahtaa turbo nii paljon ku jaksaa..

Edit: Ne jotka vasta on alottanut ton moottorin piristämisen, ni ihan vinkkinä sellanen, että kun sitä syöttöä lisätään ni aika äkkiä tulee vastaan raja että ei enää laske kierrokset normaalisti ku kaasuttaa esim. paikallaan..mut sit vaa ruuvaa tyhjäkäyntiä alas ni voi taas lisätä syöttöä ja ei hirtä kierrokset enää! ja sit taas ku tulee raja vastan ni ruuvaa taas sitä tyhjäkäyntiä lisää alas. siinä on aika paljon säätövaraa vakiona nimittäin! Voipi olla että ootte näin tehnykin, mutta vinkkinä nyt kuitenkin kaiken varalta...

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 27.4.2005 21:36

^Toi oli jo tiedossa mutta vinkit on aina tervetulleita :) Tälläset alottelijat kaipais kyl vinkkejä, ym. faktaa niin paljon kun sielu sietää ;)

opelmies
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.4.2004 9:32
Viesti:

ViestiKirjoittaja opelmies » 27.4.2005 21:56

Toiseenkin suuntaan kannattaa lisätä kaasuvivun liikettä. vaijerin kiinnitystä voi joutua siirtämään että riittää liikevara.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03
Auto: ????

ViestiKirjoittaja Miksu. » 1.5.2005 21:29

Tulee myös äkkiä sellanen vastaan ku ruuvaa syöttöä paljon niin kierrokset jää huutaa, vaikka kuinka yrittää säätä tyhjäkäyntiä

vw-racing
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2004 12:06
Auto: octavia race, a6 1.8t

1.6 td koneen kesto

ViestiKirjoittaja vw-racing » 10.5.2005 15:28

No mitenkäs paljon tuo 1.6 td (vuosimalli noin -90) kone kestäis tehoja jotta ei hajoaisi?

Tehoja ajattelin hakea noin 140-150 hp ja vääntöä "riittävästi". Niin mitä tarvitsee itse moottorille tehdä?

Entäs tarvitseeko vaihdelaatikkoon koskea tai kytkimeen?

Niin ja tuosta syöttöpumpusta, että onkos niitä tehokkaampia pumppuja, vai voiko siitä vakio pumpusta tehdä PALJON paremman?

Vai onko tuo 140-150 hp liikaa irti tuollaisesta moottorista?

Kustannukset olisi kanssa hyvä tietää ennakkoon, mitä moinen viritys maksaisi.


Kiitos vastauksista jos edes viitsitte vastata.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45
Auto: Toyota Corolla -98 stw

ViestiKirjoittaja jerrij » 10.5.2005 16:16

Vaihelaatikko särky multa 5:n laukes vaikkei tehoa hirveesti ole.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 11.5.2005 12:33

eikö se just sillon tuo vitonen tahdo poikia kun on liian vähän öljyä lootassa...?!?

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Auto: X * VW
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 11.5.2005 13:03

Tehoja ajattelin hakea noin 140-150 hp ja vääntöä "riittävästi". Niin mitä tarvitsee itse moottorille tehdä?

Entäs tarvitseeko vaihdelaatikkoon koskea tai kytkimeen?

Niin ja tuosta syöttöpumpusta, että onkos niitä tehokkaampia pumppuja, vai voiko siitä vakio pumpusta tehdä PALJON paremman?

Vai onko tuo 140-150 hp liikaa irti tuollaisesta moottorista?

Kustannukset olisi kanssa hyvä tietää ennakkoon, mitä moinen viritys maksaisi.


Itse moottorille ei tarvi tehdä mitään noihin tehoihin, jos sen peruskunto on hyvä. Jos sulla löytyy se isompi turbo jo valmiiksi (kkk k24) niin sekin riittää, jos pumpusta löytyy ahtopaine rikastus, sillon pumppuun riittää kun vaihtaa 10 tai 11mm nestepään. sitte perinteinen välijäähdytin ja putkisto turbolta lähtien noin 2" tai 2 1/4". hyväkuntoinen vakio kytkin on siinä rajoilla jo, parempi olis päivittää se joko jollain race asetelmalla ja/tai sintteri levyllä.

noin hintoja:

td syöttöpumppu 50-150e
nestepää 100-150e
turbo 100-300e
välijäähy 50-300e
kytkinasetelma +300e
sintterilevy 100-200e

ja kaikki särkyy jos ajaa huolimattomasti (lue: aina täysillä).

vw-racing
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2004 12:06
Auto: octavia race, a6 1.8t

ViestiKirjoittaja vw-racing » 11.5.2005 14:41

Onko tuo kkk k24 ahdin riittävän hyvä, vai suositteletteko niitä garretin muuttuvasiipisiä ahtimia enemmän? Ok, täytyy tutkailla sitä nestepäätä että kui iso se on. Välijäähy on kyllä riittävän ISO :))

Tarkoituksena rakentaa sellainen pannu josta lähtee kilon paineilla jo mukavasti löylyä (n.140 hp, tai enemmän)

Niin ja kuinkas paljon tuollaisista paranis ottaa tehoja irti jotta se ei hajoa? Onko tuo 140-150 hp ja väännöt hurjat vielä vähän?

vw-racing
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2004 12:06
Auto: octavia race, a6 1.8t

ViestiKirjoittaja vw-racing » 11.5.2005 19:53

niin muistelin että se nestepää on 10-11mm. kysyin sitä vielä paremmin tietävältä.

Kyllä se kkk k24 varmaan sitten tulee ostettua ja myös PALJON parempi asetelma ja kytkin sintteriä.. lukkoa olen kanssa harkinnut ostavani. yksi olisi jo tiedossa. Mitäs siihen vielä kannattaa ostaa tekniikan puolelta? ideoita?

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 1.6.2005 22:36

Onkos tossa ekassa kuvassa syötönsäätöruuvissa toi mutterin edessä oleva peltijuttu se sinetti??
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Auto: Audi 90q 20v, Peugeot 505 Turbo Injection

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 1.6.2005 22:42

kyllä on.

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 1.6.2005 22:49

Hyvä. sitten voin heivata sen hukkaan omastani. Millä se kannaattaa irti ottaa??

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31
Auto: Mb 300TdT/ 3b Passat 1,9 Pwtdi

ViestiKirjoittaja majuri » 2.6.2005 0:12

Ota syöttöruuvi irti ja kiinnitä ruuvipenkkiin, varovaisesti kun kiinnittää ja nitkuttaa sinetin irti ei ruuvikaan saa siipeensä..

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 2.6.2005 0:13

Kai se helpompi on tuhota kun se siinä paikallaan on.......

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Auto: X * VW
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 2.6.2005 7:28

saha, ruuvimeisseli, puukko, suksisauva, jäänaskali, vasara. noilla lähtee paikalleen päin irti :)

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 3.6.2005 20:25

No niin. sain sitten sen sinetin irti tosta ruiskutuspumpusta ja eka käännettiin ruuvia sellasen kierroksen verran (=Liikaa) Ja kylläpä tuntu heti!! (ja savu oli sen mukanen) Joten saa nyt vielä jäädä sellasii säätöihin ettei savuta...

Edit: Jatketaan vielä Kysymällä että mitä papereita ym. tarvitaan jos autoon asentaa välijäähyn??

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03
Auto: ????

ViestiKirjoittaja Miksu. » 5.6.2005 18:27

Edit: Jatketaan vielä Kysymällä että mitä papereita ym. tarvitaan jos autoon asentaa välijäähyn??



Saako vähäpäästöiseen autoon asentaa välijäähdytintä?
Kait jos välijäähdyttimen laittaa niin eikö jarrutkin pitäs päivittää

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59
Auto: VW Jetta TD Flair -91, Mitsu L200 -89

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 5.6.2005 21:56

Autoni ei ole vähäpäästöinen, ja tietääkseni jarruja ei tarvi päivittää jos ei teho nouse yli sitä 20%...
MUTTA eikös EkoD:ssä ole sama alusta ja samat jarrut kuin TDiC:ssä? Ja jos sen todistaa paperein, eikö tehoa saa lisätä sitten 80hp + 20% = 96 hp, ilman minkäänlaisia muutoksia?


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: HAlosseppä ja 96 vierailijaa

© since 2000 - ffp