Tuunata AVB tehokkaammaksi?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Tuunata AVB tehokkaammaksi?

ViestiKirjoittaja Banana » 7.12.2019 15:56

Kyllä minun 74 kw (101hv) 1.9 AVB vuodelta 2004 ja ajettu 360.000km on aika pirteä vaikka sille ei vissiin olla vielä tehty mitään, mutta mitä näille 1,9 TDI koneille voisi tehdä että ne käy tai toimii paremmin?
Ohjelmaahan voi tietysti muuttaa. Ensiksi ajattelin ainakin poistaa EGR:än ja nostaa tyhjäkäyntiä. Suuttimiahan voi vaihtaa, mutta riittääkö pelkkien suuttimien vaihto tarpeeksi? AFN moottoriin sai aikoinaan jotkut suuttimet jotka eivät vain ruiskuttaneet dieseliä yhdessä suihkussa vaan hajoitti sen sumuksi monen pienen reiän kautta. Se sumu syttyi kai paljon paremmin kuin sama diesel määrä yhtenä "noirona". Tehoakin tuli hiukan enemmän vaikka kulutus ei kasvanut. Löytyyköhän niitä myös AVB koneelle sopivia?
En tiedä haluanko vaihtaa turboa, nokkaa, downpipe:ia tai edes kartiomaisen K % N suodattimen vakion paikalle, mutta ehkä kyllä vapaavirtaus-suodattimen alkuperäisen paperi suodattimen tilalle siihen alkuperäiseen koteloon.
Joku on joskus muistaakseni sanonut että moottorin päällä on jotkut moottorin ohajauspiuhat, ja niitä "yhteen yhdistämällä" saa ohjelma kai huijattua niin että se syöttää kai dieseliä (ja ahtoa?) enemmän. Onko mitään perää?
Mikä on se n.s. "hammer mode" tila? Tehoa enemmän kun poljin pohjassa? No SE ei haittaisi ollenkaan että rampilta tullessa ei jäisi n.s. jalkoihin.
Mikä on vielä n.s. "turvallista" tehdä niin että ei kansipahvi, vetonivelet tai kytkin kärsi?
NIIN laiska mun moottori ei ole että haluaisin laittaa siihen satoja euroja, mutta jos pienellä vaivalla ja rahalla saisi sen käymään esim. puhtaammin, paremmin ja reippaammin ja että se ei kuitenkaan lyhentäisi moottorin ikää paljon... niin sehän ei haittaisi ollenkaan.
Kyllähän tämä pumppusuutin kone käyttää enemmän dieseliä kuin mun vanha ja erittäin paljon ajettu 81kw (110hv) 1,9Tdi (AFN) moottori, joten jos saisin AVB:n myös todellakin vain polttamaan kaiken dieselin paremmin, niin eihän sekään haittaisi.
Ai niin... ajattelin muutaman päivän päästä puhdistan EGR:än, MAP:in ja MAF:in. Se että ne eivät enää ole likaisia voi joskus saada moottorin myös käymään paremmin.

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Tuunata AVB tehokkaammaksi?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 7.12.2019 19:22

Pumppusuutinkoneisiin ei voi tehdä vasaramodia, se oli vanhemmille jakajapumpullisille.
Myöskään isompia suuttimia (suutinkärkiä) ei ole mitään järkeä hankkia, sekä tehontuoton että myös budjetin kannalta.

EVRY eli polttoaineen lämpötilan huijaus on ainoa pikkurahalla tapahtuva viri.

Joku harrastaja tehnee sulle tuohon moottoriin simppelin +30hp / +80Nm softan satasella-kahdella, sen paremmin et rahojasi voi käyttää.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: Tuunata AVB tehokkaammaksi?

ViestiKirjoittaja Banana » 8.12.2019 15:25

Eli "EVRY mod" olisi sun mielestä paras ja järkevin vaihtoehto? Ok!
Sillä huijataan polttoaineen lämpötilaa vai?
Luin jostain että jos silloin laittaa pienen vastuksen oikeaan piuhaan niin saa polttoaineen lämpöanturin "näkemään" että se polttoaineen lämpötila olisi virheellisesti esim. 120´C - 125´C , ja sen takia se syöttäisi enemmän polttoainetta moottoriin.
Onko todellakin pakko aukaista johtosarja ja tinata joku vastus oikeaan piuhaan tai voiko tuon "moddauksen" tehdä myös esim. suoraan ohjelmaan? Nouseeko ahto myös? Voiko vain (tai erikseen) ahtoa vain nostaa myös ohjelmasta?
Jos tähän vaihdan myös vapaavirtaus ilmasuodattimen niin silloinhan moottori saa myös hiukan enemmän ilmaa myös. Se ehkä sopisi hyvin yhteen.

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Tuunata AVB tehokkaammaksi?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 8.12.2019 16:25

Jos ECU luulee polttoaineen lämpötilan olevan suurempi, se syöttää enemmän tavaraa. Tällä saanee jokusen hevosen lisää, savupilven saattelemana.

Jos ecun syöttöparametrejä muutetaan, voidaan sama tehdä ahtopaineita samalla nostaen jotta savua ei muodostu, ja hallita paljon paremmin milloin ja miten paljon lisää tavaraa sylintereihin truutataan.

Ahtopaineilla ei luoda tehoa, ahtoja pelkästään nostamalla ei polttoainetta kulje sylintereihin yhtään sen enempää kuin mitä syöttökarttoihin on kirjoitettu.

Vapaavirtaussuotimesta ei ole VAG pikkudieselien kanssa mitään hyötyä, ainoastaan haittoja. Sillä rahalla mikä vapariin menee saa jo melkein sen softan teetettyä koneelleen. Vakiosuodin hengittää helposti päälle 300hp vaadittaviin lukemiin.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: Tuunata AVB tehokkaammaksi?

ViestiKirjoittaja Tero P » 14.12.2019 13:31

Bananan auton kohdalla ajatukset evrystä hylättiin ja tehoa hankittiin hieman fiksummin.

Huipputeho pyörii nyt siinä 140:nen kantturoissa @4000rpm.
Vääntö n.300Nm. Enemmänki ois helposti saanu, mut päädyttiin rajaamaan vääntöä vauhtipyörän ja kytkimen säästämiseksi.
Rajaamisen takia vääntökäyrä on nyt todella laakea ja tuo 300Nm vääntö on tarjolla n.2100-2800rpm välillä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa