AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja hanski » 15.10.2019 20:41

4-korisen golffin jakopäänhihnan vaihto aika täynnä.
otin muovisen hihnasuojan pois ja näyttää siltä että kampiakselin stefa vuotaa aika pahasti öljyä, jakohihnakin aika hyvin saanut voitelua.

miten paha tuota stefaa on vaihtaa kampiakselin päähän? saako sitä kuningaspulttia kotioloissa mitenkään auki? pultti varmaan kertakäyttöinen?

saako stefan pois, ilman öljypohjan irroitusta, vai miten vaikeeksi se paketti on tehty?
jakopään osat jo auton vieressä, mutten nyt sitten viitsikkään purkaa, ennenkuin tarvittavat osat on vieressä..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 16.10.2019 1:09

Mikäli alfamerin oppaaseen on luottaminen, niin normaali srefa siellä pitäisi olla. Eli siis hammashihnapyörä pois ja Stefan "houkuttelu" ulos poterosta.. Uus paikoilleen ja takasin kasaan päin. Uus pultti tietenkin hammashihnapyörän kiinnitykseen.

Tiukallahan se "kuningaspultti" on, kiristys 120Nm+90astetta. Mutta iso vaihde päälle ja kaveri seisoo jarrupolkimella niin pitäis aueta.
Kannattaa ehkä löysätä ennen jakohihnan irrotusta niin ei tuu katastrofia jos (tai kun) kone pääsee pyörähtämään vääntäessä. Samoin lopullinen kiristys jakohihna paikallaan jos vähänkään epäilyttää kampiakselin paikallaan pysyminen.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja hanski » 16.10.2019 8:31

Onko tossa stefan poterossa mitää kaulusta takana, vai onko se ihan vapaasti läpi menevä reikä?
Pitäskö se alumiininen päätylaippa irroittaa, vai onko turhaa hommaa?
Pitää varmaa etsiä uusi voima hylsy ton avaamiseksi, muistaakseni oli 12 kulmanen ja 19mm kokoa..voiko joku varmistaa, viime pyörityksestä kun 5 vuotta aikaa.

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 16.10.2019 23:43

Pultti löysälle ennen jakohihnaan koskemista. Jos vanhan saakin irti niin miten saa uuden kiinni, siinäpä kysymys. Hammaspyörään voi tehdä avaimen lattaraudan pätkästä ja sopivasta jatkovarresta. Pysyy kampiakseli paikallaan. Rauta sovitetaan hihnapyörän pulttien reikiin.
Stefan vaihto perushuttua, meisseli työnnetään stefan sisäreunasta eli stefan ja kampiakselun välistä sisään jonkin verran ja väännetään stefa ulos. Tai porataan stefan naamatauluun pieni reikä johon kierretään peltiruuvi ja siitä kampeamalla stefa ulos.
Uuteen sipaus öljyä sisähuulloksee ja naputellaan samaan syvyyten kuin vanhakin. Samalla voi tutkia poteroa eiköhän siellä takareuna ole.
Mitään öljypohjan tai alumiinipesän irrotusta ei tehdä. Jos kaikko menee nappiin niin 15 min homma tuo vaihto.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pertti108 » 17.10.2019 11:11

19mm lenkki ja moskalla lyöden. Kaikki on tähän mennessä auennu ja jos ei meinaa lähteä niin kosanilla lämmität pultin päätä. Ja lyöden kiinni. Sen tuntee kyllä ku ei vaan enää kiristy. Sillon non nokko lujasti. Sitä pitää sitte lyödä niinku taunoa turpaan, koputtelemalla ei ole toivoakaan. Laita kierrelukitetta. Ei ole mulla tai tutuilla menny nuista pultti poikki vaikka on aina vanhalla kasattu. Stefa on perus stefa. Joka jakopään vaihossahan ne on ruukattu vaihtaa ongelmien välttämiseksi.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja hanski » 22.10.2019 18:23

Taitaakin tuo nokka akselin stefa olla suurin öljyn vuotaja.
Onko AGR koneessa tuo käyttöpyörä kiilan Kanssa kiinni nokkaakselissa, vai onko siinä kartio kiinnitys?

Eli mistä kohtaa tuon uskaltaa avata?
IMG-20191022-WA0000.jpg
IMG-20191022-WA0000.jpg (131.8 KiB) Katsottu 8929 kertaa


pitäiskö pyörässä olla jossakin kohtaa tehtaan merkit? nuo tussi jäljet on omia..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.10.2019 18:44

Ei ole kiilaa, pelkkä kartio. Eikä tehtaan jäljiltä siten mitään merkkejäkään.
Nokkapyörähän kuuluisi säätää joka remmi vaihdossa kohdalleen lukitsemalla nokka-akseli alipaine pumpun puoleisesta päästä ja löysäämällä hihnapyörän kiinnitys.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja hanski » 22.10.2019 18:56

Ennen purkua tarkistin ennakkoa, joka oli 40 kohdilla, eli alle tavoitteen?
Miten auton pitäisi "oireilla" tuolla olleella säädöllä?
IMG-20191022-WA0001.jpg
IMG-20191022-WA0001.jpg (312.08 KiB) Katsottu 8913 kertaa


Eli pumppu pois, venttiilikoppaa ei tarvitse irrottaa?
Nokan päässä ura, joka vaakasuoraan, niinkö?
Aina ilmeisesti oppii uutta, tuota hihna pyörää ei ole ainakaan viimeiseen 3 vaihto kerran aikana avattu.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pertti108 » 23.10.2019 0:03

Joo pumppu pois ja nokan ura vaakasuoraan kanteen nähen. Tuo pyörä irtoaa kartiolta ku lämmität ja lyöt vähä löysätyn pultin päähän moskalla. Voi lähteä lämmittämättäki. Ei se nuin vähällä heitolla optimiin juuri oireile. Tuo on aivan nokko lähellä. Tietenki kannattaa laittaa pikkusen enemmän ennakkoa niin on se remmin venymä otettu sillä huomioon. Tuo ennakkohan ei sitte liity nokan asentoon vaan pumpun ja kampiakselin väliseen asentoon. Että sen puoleen..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 23.10.2019 2:26

Tarkennetaan nyt sen verran, että silmämääräisesti vaakasuoraan on epätarkempi kuin nuo tussimerkit.
Oikea tapa on venttiili koppa auki ja lukitustyökalulla täsmälleen linjaan kannen tiivistepinnan kanssa.
IMG_20191023_021751.jpg
IMG_20191023_021751.jpg (1.2 MiB) Katsottu 8863 kertaa

Luultavasti tuo kuva nokka-akselin lukituksesta on eri moottorista(ehkä AHU tms), mutta periaate sama, käytännössä pieniä eroja. Kuva alfamerin korjausoppaasta joissa on välillä pieniä virheitä tai käytetty yleisluontoista kuvaa.


Nokkapyörän irrotusta varten sen takaa suojakopasta pitäisi löytyä reikä josta tuurnalla napauttamalla hammashihnapyörä irtoaa kartoista.
IMG_20191023_021518.jpg
IMG_20191023_021518.jpg (1.11 MiB) Katsottu 8863 kertaa

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pertti108 » 24.10.2019 21:53

Joo tuurnalla voi kokeilla. Sitte ko se on kappaleina se ratas niin sen saa kätevästi ulosvetäjällä sieltä. Hommaa vain rattaan jostaki.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja hanski » 25.10.2019 9:26

Joo tuurnalla irtosi yllättävän helposti ja pienellä voimalla, odotin paljon pahempaa vastarintaa. Akseli lukittiin päästä
IMG_20191022_195536.jpg
IMG_20191022_195536.jpg (4.06 MiB) Katsottu 8749 kertaa

Kiilaura löytyi, muttei kiilaa, eikä pyörässäkään sille paikkaa ollut.
Stefan sai nätisti pois poraamalla pienen reijän ja ruuvilla siitä vetämällä.
IMG_20191023_192019.jpg
IMG_20191023_192019.jpg (3.96 MiB) Katsottu 8749 kertaa


Tein akseliin ja pyörään pienet kohdistus merkit pistepuikolla, vaikka tässä tapauksessa taitaa olla aivan turhaa..

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja hanski » 8.11.2019 9:45

Kampiakselin stefakin tuli vaihdettua.
tein sitten lopulta kunnon lukitus työkalun, ei niin kuvan kaunis,mutta toimiva.
IMG_20191107_165550.jpg
IMG_20191107_165550.jpg (4.43 MiB) Katsottu 8294 kertaa

Pulttaa kiinni hammas pyörään ja lohkoon, plus auton ollessa nosturin päällä, vaihteisto nostin vielä lisänä stopparina.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja hanski » 15.11.2019 18:06

vituiks meni!

nätisti käy ja kaikki kohillaan, nokka akselin stefasta sitten vuotaa öljyä, vaikka sekin uusittu, mitattu vanhaa vastaavaksi, huulessa vaseliinia paikalle laittaessa, kaiken pitäisi olla niin hyvin kuin vain osasin..

ideoita???

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.11.2019 21:57

Eihän se vaseliini sit ois syyllinen?
Mitä itellä tullu asennusohjeita vastaan ni normistefa kevyesti öljyttynä ja ptfe-stefa kuivana..
Ei ole juurikaan tarvinnut noita vaihdella niin ei käytännön kokemusta miten vaikuttaa...

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja hanski » 15.11.2019 22:27

Homman aikana otin kuvia, yhtä kun suurensin, oisko tuo akselin pääkin vähän kulunut..
Screenshot_20191115-221033.png
Screenshot_20191115-221033.png (665.19 KiB) Katsottu 8031 kertaa

Mitään uraa siinä ei kuitenkaan näy.
Tuolla alkaa olla puoli miljoonaa kilometriä kohta ajettu.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pertti108 » 16.11.2019 11:12

Tuo on just hyvä. Kato mielummin sinne venakopan alle nuilla kilsoilla. Sielä se saattaa pikku remontti piillä.

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 16.11.2019 15:04

"Mitattu vanhaa vastaavaksi" ei ole sattunut kohilleen. Oikea varaosa tiskiltä.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto

ViestiKirjoittaja pertti108 » 16.11.2019 16:31

Jaa joskushan se kannattas lukea alkuki postauksesta.. Pistät sinne oikean kokosen stefan kuivana paikalleen. Jos sulla on vaihtoehtoja niin laita se sellanen stefa, missä on se jousi sielä sisällä. Helpompi asentaa, eikä tartte niitä ootteluaikoja. Jotku ihan korjuu-ukot laittaa laakerilukitteen kans ne stefat, mutta taitaa olla over killiä tuossa kohassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa