Hankin tuossa puolisen vuotta sitten Audi A6 C7 auton 2.0 TDI CGLC moottorilla ja automaattisella multitronic vaihteistolla. Auto osoittautui heti öljynkuluttajaksi (~0.5-1l / 100 km) ja autoon tehty kesällä heinäkuussa vian korjaava suuri koneremontti;
- - männänrenkaat, yms
- venttiilinvarren kumit, seetipintojen putsaus ja fixaus, venttiilinnostimet, yms
- täysi uudelleenlaakerointi
- lohkon ja kannen oikaisu
- dpf liotus pesuaineessa yön yli ja painepesurilla pesu
- EGR ohjelmallinen poisto (ei DPF!)
- yms yms
EGR poiston jälkeen päästiin moottoritiellä 80 km/h nopeudessa n. 4l / 100 km kulutukseen auton ohjelmointipäivänä. Ongelmat eivät toki jääneet siihen, sillä moottorissa palanut noki-karsta-paska oli kuitenkin lopullisesti tukkinut hiukkasloukun, joten auto jatkuvasti yritti polttaa sitä auki ja kulutus jälleen nousi. Päästiin siis sekin nyt menneellä viikolla tyhjentämään.
Autoon ajettiin tänään uusi (bulkki)ohjelma, jossa DPF poistettu ja lisäksi tehoa sekä vääntöä kasvatettu ohjelmoijan mukaan noin 25%. DPF ei jatka polttamista, mutta kulutus on silti kohtalaisen suuri; 80 km/h ajonopeudella sama testimatka taittuu noin 6 litran keskikulutuksella.
Voikohan ohjelmassa tai tekniikassa mekaanisesti olla jokin vika, josta ei aiheudu vikakoodia, mutta nostaa kulutusta. Voiko esimerkiksi VCDS:llä seurata joitain arvoja, joista selviää onko esim. polttoaineen syötössä, ahtopaineissa, tms. vikaa?
Vedätin nelosvaihteella koko kierrosalueen läpi, logitin "specified" ja "actual" ahtopaineita ja väkersin niistä käppyrän (kts. liite!). Näkeekö tuosta mitään tavallisesta poikkeavaa?
Kiitos jo etukäteen :)