A6 C7 suuri kulutus / lastu ei toimi?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

seeseiska
-
Viestit: 3
Liittynyt: 5.9.2019 18:58

A6 C7 suuri kulutus / lastu ei toimi?

ViestiKirjoittaja seeseiska » 5.9.2019 21:24

Hyvää iltaa!

Hankin tuossa puolisen vuotta sitten Audi A6 C7 auton 2.0 TDI CGLC moottorilla ja automaattisella multitronic vaihteistolla. Auto osoittautui heti öljynkuluttajaksi (~0.5-1l / 100 km) ja autoon tehty kesällä heinäkuussa vian korjaava suuri koneremontti;

    - männänrenkaat, yms
    - venttiilinvarren kumit, seetipintojen putsaus ja fixaus, venttiilinnostimet, yms
    - täysi uudelleenlaakerointi
    - lohkon ja kannen oikaisu
    - dpf liotus pesuaineessa yön yli ja painepesurilla pesu
    - EGR ohjelmallinen poisto (ei DPF!)
    - yms yms

EGR poiston jälkeen päästiin moottoritiellä 80 km/h nopeudessa n. 4l / 100 km kulutukseen auton ohjelmointipäivänä. Ongelmat eivät toki jääneet siihen, sillä moottorissa palanut noki-karsta-paska oli kuitenkin lopullisesti tukkinut hiukkasloukun, joten auto jatkuvasti yritti polttaa sitä auki ja kulutus jälleen nousi. Päästiin siis sekin nyt menneellä viikolla tyhjentämään.

Autoon ajettiin tänään uusi (bulkki)ohjelma, jossa DPF poistettu ja lisäksi tehoa sekä vääntöä kasvatettu ohjelmoijan mukaan noin 25%. DPF ei jatka polttamista, mutta kulutus on silti kohtalaisen suuri; 80 km/h ajonopeudella sama testimatka taittuu noin 6 litran keskikulutuksella.

Voikohan ohjelmassa tai tekniikassa mekaanisesti olla jokin vika, josta ei aiheudu vikakoodia, mutta nostaa kulutusta. Voiko esimerkiksi VCDS:llä seurata joitain arvoja, joista selviää onko esim. polttoaineen syötössä, ahtopaineissa, tms. vikaa?

Vedätin nelosvaihteella koko kierrosalueen läpi, logitin "specified" ja "actual" ahtopaineita ja väkersin niistä käppyrän (kts. liite!). Näkeekö tuosta mitään tavallisesta poikkeavaa?

Kiitos jo etukäteen :)
Liitteet
testiveto.PNG
testiveto.PNG (60.71 KiB) Katsottu 5174 kertaa

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: A6 C7 suuri kulutus / lastu ei toimi?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.9.2019 21:34

Ei ahdoissa mitään vikaa ole. Pyydettyä ja toteutunutta syöttömäärää voisit toki logittaa kaasupolkimen asennon lisäksi, MAFfin näyttämäkin ei olisi pahaksi.

seeseiska
-
Viestit: 3
Liittynyt: 5.9.2019 18:58

Re: A6 C7 suuri kulutus / lastu ei toimi?

ViestiKirjoittaja seeseiska » 5.9.2019 21:55

Jultsu kirjoitti:Ei ahdoissa mitään vikaa ole. Pyydettyä ja toteutunutta syöttömäärää voisit toki logittaa kaasupolkimen asennon lisäksi, MAFfin näyttämäkin ei olisi pahaksi.


Kiitos vastauksesta! Mitkä ovat englannin kieliset termit syöttömäärille ja MAF tiedolle (millä löydän VCDS:stä)?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: A6 C7 suuri kulutus / lastu ei toimi?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.9.2019 22:00

I.Q. (injection quantity), sieltä löytyy varmasti useampikin tuolla termillä mutta lähinnä "requested" ja "actual"

MAF on MAF tai Mass Air Flow.

seeseiska
-
Viestit: 3
Liittynyt: 5.9.2019 18:58

Re: A6 C7 suuri kulutus / lastu ei toimi?

ViestiKirjoittaja seeseiska » 5.9.2019 22:57

Jultsu kirjoitti:I.Q. (injection quantity), sieltä löytyy varmasti useampikin tuolla termillä mutta lähinnä "requested" ja "actual"

MAF on MAF tai Mass Air Flow.


Kävin äsken logittamassa testilenkillä uudestaan tietoja ja liitteessä kuva käppyrästä. Kerroin kymmenellä "air mass at air mass meter":in arvot, että mittapisteet sijoittuu kätevämmin kuvaajalle. Esimerkiksi kierrosten ollessa 4317 rpm arvot olivat (tällöin suurin "air mass" arvo):
    Accelerator position: 79%
    Mean injection quantity: 61,41 mg/stroke
    Air mass at air mass meter: 636,1 kg/h

En löytänyt muita ruiskutusarvoja, pois lukien deviation arvot.

Tarkistin vielä koeajon jälkeen, että "Accelerator pedal travel" menee 100 % poljin pohjassa. Acceleratorin arvo kickdown pohjassa 91 %.
Liitteet
testiveto2.PNG
testiveto2.PNG (61.8 KiB) Katsottu 5143 kertaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa