Roomster 1.4 TDI jakohihna ja ajoitus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Koovee
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 7.4.2019 14:27

Roomster 1.4 TDI jakohihna ja ajoitus

ViestiKirjoittaja Koovee » 7.4.2019 14:57

Auttakaas miestä mäessä. Aloin ensimmäistä kertaa vaihtamaan jakohihnaa ja ongelmahan siinä tuli.

Jakohihnan asennuksen jälkeen en saanut camsaft lukitusnuppia pois paikaltaa. Tähän asti oli kolme camsaft kiinnityspulttia kiinni. Jotta sain lukitusnupin pois löysäsin kolme kiinnitys pulttia. Unohdin, että ruuvit oli löysätty, kun sain vihdoin lukitusnupin lähtemään irti.

Pyöritin konetta parikierrosta pulttien ollessa löysättynä. Camsaft hihnapyörä pääsi siis luistamaan pulttien säätökohdan verran(n.1cm).

Jotta saan korjattua tilanteen pitääkö jakohihna irroittaa, hihnapyörän kääntää paikalleen(1cm takaisinpäin)? Vanhat pulttien kiristyskohdat näkee kyllä ja hihna on ollut paikoillaan, joten sen 1cm se on erikohdassa? Voiko tuolla tavoin saada ajoituksen niin kuntoon, että lukitusnupin ja alemman lukituspalikan saa taas paikoilleen?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Roomster 1.4 TDI jakohihna ja ajoitus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 7.4.2019 16:04

Ei kai tuossa mitään ihmeellistä, senkun nakutat vaan nokka-akselin päätypultista oikeankokoisen kiintoavaimen kanssa sen nokan suurinpiirtein samaan kohtaan missä se olikin ja tarkistat VCDS:llä ajoituksen.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

Re: Roomster 1.4 TDI jakohihna ja ajoitus

ViestiKirjoittaja HuHu » 8.4.2019 18:46

Kampiakselin lukituspalikka paikalleen ja sitten vaan kääntää 18mm avaimella nokan kohdalleen.

Koovee
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 7.4.2019 14:27

Re: Roomster 1.4 TDI jakohihna ja ajoitus

ViestiKirjoittaja Koovee » 9.4.2019 22:48

Kiitokset vinkeistä.

Pistin kampiakselin lukituspalikan paikoilleen ja hivutin nokka-akselia eteenpäin metallitangosta ja parista pultista kyhätyllä työkalulla. Sain nokka-akselin lukitustapin menemään paikalleen - hiukka jouduin kääntämään nokka-akselia vastapäivään ja takaisin myötäpäivään, jotta tapin sai uppoamaan. Kiristelin jakohihnan ja nyt Skoda käy ja toimii, mutta...

Löpön kulutus tuntuu kasvaneen hihnan vaihdon jälkeen ajotietokoneen mukaan noin 0,5-1,0 litraa. Nyt autolla on ajeltu 50km.

Tekisi mieli kahtoa ajoituksia, mutta halpis usb obd2:lla ja vcds litellä ei näytä onnistuvan. Sinänsä olisin valmis sijottamaan uuteen lukijaan, mutta uudessa vcds:ssä taisi olla lisenssi rajattu kolmeen autoon. Rajoittaa sen verran ettei oikeen kiinnosta moisen hommaus. Oisko vinkkejä millä ajoituksia voisi vilkaista ja pystyykö halpis OBD-2 lukijalla tätä tekemään?

Olipahan muuten aikaa vievä homma tuo hihnanvaihto, kun sen ensimmäistä kertaa teki.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa