Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 10.1.2019 19:10

Tervehdys!
Ongelma on seuraavanlainen, ensin katosi tehot ja aikani selailin foorumia ja päädyin vaihtamaan maffin. Meno palasi melkein normaaliksi, välillä kiihtyy hyvin ,välillä ja varsinkin kylmällä koneella meno on nuhaista, mutta auto lähtee taas vetämään kun löysää kaasun ja polkasee uudestaan. Silloin kun auto ei vedä niin pakoputki työntää mustaa savua. Auto lähtee hyvin käyntiin. Egr ei näyttänyt tukkoiselta enkä ole huomannut vuotokohtia. Onko ideoita? Uusi maffi ei kyllä tuntunut niin tiiviltä sieltä putsarin päästä kuin edellinen.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Jultsu » 10.1.2019 21:11

Runsas musta savu kertoo siitä että sylintereihin tuutataan aivan liikaa polttoainetta syötettyyn ilmamäärään nähden. Mikäli MAF on uusi ja laadukkaalta valmistajalta niin muita ideoita ei tule mieleen kuin ahtovuoto. MAF mittaa kyllä oikein ilmamäärän mitä sen ohi liikkuu mutta se ei ikinä pääse sylintereille asti..

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 11.1.2019 4:18

Täytyy ehkä vielä käydä nuo kaikki letkut läpi uudemman kerran.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Axi » 11.1.2019 7:19

Ääni egr:n takertelulle. Ei se ulospäin vuoda, vaan jää auki/raolleen.

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 11.1.2019 17:06

Käytin tänään korjaamolla piuhan nokassa ja siellä oli ilmamassamittari jatkuvassa vikatilassa. En ollut siis vielä edes käyttänyt piuhassa sitä. Koodi kuitattiin ja ainakin korjaamolta kotia asti, auto toimi normaalisti. Toivotaan että asia on tällä selvä.

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 11.1.2019 21:31

Ja vika palasi heti seuraavalla ajokerralla

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 15.1.2019 15:30

Heips, tullu pähkäiltyä tätä ongelmaa ja alkaa ideat loppumaan. Voisiko vika olla kaasupolkimessa? En ole koskaan perehtyny, mitä kaikkea se pitää sisällään. Koska vetoja alkaa yhtäkkiä löytymään ihan pienelläkin kaasupolkimen liikuttamisella.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.1.2019 17:23

Kaakki kirjoitti:Heips, tullu pähkäiltyä tätä ongelmaa ja alkaa ideat loppumaan. Voisiko vika olla kaasupolkimessa? En ole koskaan perehtyny, mitä kaikkea se pitää sisällään. Koska vetoja alkaa yhtäkkiä löytymään ihan pienelläkin kaasupolkimen liikuttamisella.


Teoriassa kyllä, mutta viallinen kaasupolkimen asentoanturi ei kyllä yksinään aiheuta runsasta savutusta. Se on käytännössä vain potentiometri joka päästää tietyn jännitteen lävitseen eculle asti joka vuorostaan tulkitsee tuon jännitearvon kaasupolkimen asennoksi 0-100% väliltä.

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 17.1.2019 21:20

Tänään sain kaverilta bluetooth lukiaa lainaan ja koitin katsella kännykällä mitä se ajossa näyttää. Ilmaisversiolla ei voi tarjastella kuin kahta arvoa yhtäaikaisesti. Tänään vaihdoin varalta n75:lta turbolle tulevan letkun sekä siitä toiselta solenoidilta egr:le menevän letkun. Auto kun lämpiää niin toimii melkein normaalisti, satunnaisia hyytymisiä. Kylmänä ensimmäiset kiihdytykset todella tahmaisia. Kuvan kiihdytys on nimenomaan kylmänä koska halusin nähdä mitä se näyttää.

Screenshot_20190117-210931.jpg
Screenshot_20190117-210931.jpg (316.84 KiB) Katsottu 4484 kertaa
Screenshot_20190117-210811.jpg
Screenshot_20190117-210811.jpg (309.09 KiB) Katsottu 4484 kertaa

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.1.2019 21:50

Ahtopaineet näyttää heittelevän ylösalas ja niiden myötä toki myös MAF-anturin läpi virtaava ilma.

Jos ahtoletkut + välijäähdytin on irroitettu ja todettu ehjiksi niin seuraavaksi lähtisin kokeilemaan toisella map-anturilla tai ulkoisella ahtopainemittarilla että antaako samanlaista vuoristorataa.

Toki tuo ylempänä mainittu EGR:n falskaaminenkin voisi olla helppo kokeilla, pieni pellinpala jommankumman putken väliin tukkeeksi.

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 18.1.2019 8:28

En hoksannut tarkentaa mutta tuo vuoristorata on vaihteiden vaihdosta, eli ei ole yhtäjaksoinen kiihdytys. Tuo ensimmäinen korkea piikki on kakkosvaihteen kiihdytys.

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 18.1.2019 8:47

Täytyy koittaa vielä tuo egr patentti. Välijäähyä en ole keulalta vielä ruvennut purkamaan.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.1.2019 13:58

Nouseeko tuo ahtopaine huippuunsa vasta kierrosten myötä?
Näyttää kovin terävähuippuisilta nuo piikit, mielestäni ahtojen pitäis nousta maksimiin jo 2000rpm paikkeilla ja pysyä siellä loppuun asti (pientä laskua voi olla yläkierroksilla).

Jos tuo on vnt-ahtimella niin kannattanee mittailla myös kuinka alipaine pumppu käyttäytyy.. Sopivasti kulunut (tai jossain vuoto, esim jarrutehostimen putki) niin ei tuota tarpeeksi alipainetta alhaisilla kierroksilla. Myös tuo kylmänä huonompi toiminta voisi johtua alipaine pumpusta (välykset pienenee lämmetessä)..
Toki jos on hukkisahtimella (n75 ohjaa ahtopainetta hukkaportille) niin alipaineella ei ole merkitystä ahtimen toimintaan..

Paljonko autolla/ahtimella on kilometrejä takana?
Ja mikä tehoversio tuo kone on? Moottorikoodi auttanee myös...

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 18.1.2019 14:22

Tämä on se 150hv versio ja vnt-ahdin kyseessä. Autolla ajettu 330tkm ja luulisin että ahdin on alkuperäinen. Alipainepumppu on nakuttanut niin kauan kun on minulla ollut. Tuleeko samalta pumpulta alipaine jarruille sekä tuonne ahtimelle?

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 30.1.2019 22:20

Tänään sain vihdoin aikaiseksi aukaista egr:n ja tulppasin sen sokealla laipalla. Ilokseni sain huomata että ongelmat katosivat. Eli ilmeisesti se jumii ja ei sulkeudu kuin silloin tällöin. Sen enempää egr:n sielunelämään tutkineena, mitä koneessa tapahtuu kun näin käy? Eli jos se egr venttiili jääkin auki silloin kun sen pitäisi olla kiinni. Kaasu pohjassa sen pitäisi olla juurikin kiinni asennossa, eikö?
Kiitos kaikille vastanneille ja avustaneille!

Kaakki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.1.2019 18:47

Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000

ViestiKirjoittaja Kaakki » 5.2.2019 9:55

Nyt kun egr on tulpattu niin pitääkö autoon tehdä mitään muita toimenpiteitä? Olen huomannut tuon tulppauksen jälkeen että kun ajaa vaikka kakkos vaihteella, kierrokset pikkusen alle kahen tuhannen niin huomaa menossa pientä nykimistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa