Jakopää kiristäjä petti
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Jakopää kiristäjä petti
Hei arvon ffp laiset
Seuraavaa ongelmaa ilmassa autona audi a4 2.0tdi
sammui ajosta peltiauki ja tutkimaan kirstäjä oli antautunut jousi mahdollisesti ja hihna löysänä
startti pyörittää eli ei varmaan ihan rikki mennyt
Seuraavaa ongelmaa ilmassa autona audi a4 2.0tdi
sammui ajosta peltiauki ja tutkimaan kirstäjä oli antautunut jousi mahdollisesti ja hihna löysänä
startti pyörittää eli ei varmaan ihan rikki mennyt
Re: Jakopää kiristäjä petti
No, hiukka hankala sanoa noilla spekseillä. 2-litraisia Audeja on monella eri moottorityypillä ja - koodilla
Mutta noin yleisesti - kiristimen pettäessä venttiilit kohtaavat mäntien kanssa. Venttiileitä vääntyy, lukumäärä selviää kun kansi on irti.
Mutta noin yleisesti - kiristimen pettäessä venttiilit kohtaavat mäntien kanssa. Venttiileitä vääntyy, lukumäärä selviää kun kansi on irti.
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Re: Jakopää kiristäjä petti
Axi kirjoitti:No, hiukka hankala sanoa noilla spekseillä. 2-litraisia Audeja on monella eri moottorityypillä ja - koodilla
Mutta noin yleisesti - kiristimen pettäessä venttiilit kohtaavat mäntien kanssa. Venttiileitä vääntyy, lukumäärä selviää kun kansi on irti.
Joo elikkä kyseessä 2.0 tdi blb moottori koodi
mitä tarkoitat noin yleisesti? menee munkin mielestä jotain rikki mut että onko mahdollista että ei olisi mennyt?
startti pyöritti kuitenkin
tosiaan selvii että mitä meni lopulta ja ettiä joku väli aika ooppeli alle...:)
Re: Jakopää kiristäjä petti
Kyllä ne männät on ne vettiilit hakannut kanteen niin littaan että startti aina hyvin pyörittää on venttilit ehjinä tai ei. Käytännössä ne on aina vääntynyt. Uskomattoman hyvällä tuurilla niin vähän että uudella hihnalla saa käyntiin ja ajoon, mutta hetken päästä venttiilin lautanen tippuu männän päälle kun nitkuttaa itsensä poikki.
Re: Jakopää kiristäjä petti
Jos oikein muistan, niin BLB on 16-venttiilinen pumppusuutinkone.
On ihan tuurissansa, onko joku venttiileistä vielä suora. Kannen irrotus joka tapauksessa edessä. Ohjurit kuluvat ajan myötä, venttiilin vääntyessä saattavat haljetakin.
Kannen kunnostus/uusi kansi, tiivistesarja + kansipahvi + pultit uusiksi... Pumppusuuttimien tiivisteet, jakopää + vesipumppu, hehkutulpat...
On ihan tuurissansa, onko joku venttiileistä vielä suora. Kannen irrotus joka tapauksessa edessä. Ohjurit kuluvat ajan myötä, venttiilin vääntyessä saattavat haljetakin.
Kannen kunnostus/uusi kansi, tiivistesarja + kansipahvi + pultit uusiksi... Pumppusuuttimien tiivisteet, jakopää + vesipumppu, hehkutulpat...
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Re: Jakopää kiristäjä petti
jeesh..
tarvii alkaa purkaan sitten tänkjuu
jakopää ajettu vaan noin 6000 ja levis vaikee ummärtää
tarvii alkaa purkaan sitten tänkjuu
jakopää ajettu vaan noin 6000 ja levis vaikee ummärtää
Re: Jakopää kiristäjä petti
Noista menee kiristimen pultteja/kannessa oleva kierre korkkaa.
Kiristysmomenttien kanssa pitää olla tarkkana ja pultit on syytä vaihtaa aina jakopään teon yhteydessä. Momenttiavaimenkin pitää olla kunnossa.
Jos itse kiristin on oikeasti hajonnut, yhteys jakopään tehneeseen korjaamoon tai osan toimittaneeseen liikkeeseen.
Kiristysmomenttien kanssa pitää olla tarkkana ja pultit on syytä vaihtaa aina jakopään teon yhteydessä. Momenttiavaimenkin pitää olla kunnossa.
Jos itse kiristin on oikeasti hajonnut, yhteys jakopään tehneeseen korjaamoon tai osan toimittaneeseen liikkeeseen.
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Re: Jakopää kiristäjä petti
Axi kirjoitti:Noista menee kiristimen pultteja/kannessa oleva kierre korkkaa.
Kiristysmomenttien kanssa pitää olla tarkkana ja pultit on syytä vaihtaa aina jakopään teon yhteydessä. Momenttiavaimenkin pitää olla kunnossa.
Jos itse kiristin on oikeasti hajonnut, yhteys jakopään tehneeseen korjaamoon tai osan toimittaneeseen liikkeeseen.
Eli remonttia tiedossa kansi/venttiilit/Jakopää
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Re: Jakopää kiristäjä petti
Terve
Autoa tutkittu ja todettu että hihna on ehjä..kiristimen mutteri oli hiukan löysällä ja kiristäjän laakeri hiukan muljui tiesi asiantuntija kertoa vai olikos se jonkinlainen kartio tms
kannesta ei ollut kierteitä mennyt ja pultti siinä tiukasti kiinni
Korjaamo kertoi että voi hyvin lähteä käyntiin vielä uudella hihnalla sekä kiristäjällä
tiedä sitten en usko
Autoa tutkittu ja todettu että hihna on ehjä..kiristimen mutteri oli hiukan löysällä ja kiristäjän laakeri hiukan muljui tiesi asiantuntija kertoa vai olikos se jonkinlainen kartio tms
kannesta ei ollut kierteitä mennyt ja pultti siinä tiukasti kiinni
Korjaamo kertoi että voi hyvin lähteä käyntiin vielä uudella hihnalla sekä kiristäjällä
tiedä sitten en usko
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Re: Jakopää kiristäjä petti
kuva kiristäjästä
- Liitteet
-
- IMG_20190112_120903.jpg (2.38 MiB) Katsottu 8918 kertaa
Re: Jakopää kiristäjä petti
Eli jakopään laittajalla on vaan jääny kirimättä se mutteri lopuksi. Siinäpä se. Vähä kyllä vaikuttas seli seli ja sillai hommalta.
Itte laittasin kiristimee kireyden oikein, mutterin kiinni ja tarkistasin jaon sen jälkeen. Tietenki toivoen että olis merkeissä.
Itte laittasin kiristimee kireyden oikein, mutterin kiinni ja tarkistasin jaon sen jälkeen. Tietenki toivoen että olis merkeissä.
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Re: Jakopää kiristäjä petti
pertti108 kirjoitti:Eli jakopään laittajalla on vaan jääny kirimättä se mutteri lopuksi. Siinäpä se. Vähä kyllä vaikuttas seli seli ja sillai hommalta.
Itte laittasin kiristimee kireyden oikein, mutterin kiinni ja tarkistasin jaon sen jälkeen. Tietenki toivoen että olis merkeissä.
Tota attellut itsekkin että laittaisin uuden hihnan ja kiristäjän mutta
Mitä mahiksia on että olisi yläkerta ehjänä kun kiristäjä löystynyt eli onko mahtanut edes mennä montakaan hammasta pieleen ennen kuin kone sammunut tiedän että tässä tekstissä on sekavuutta
Mutta kannattaa kuitenkin eka laittaa se kiristäjä jos koittaisi eka noilla noin 10tkm ajetuilla hihnalla ja kiristäjällä lähteekö käymään ja jos lähtee niin uudet sitten
Miten onko tossa blb TDI 2.0 kampiakselilla joku tehtaan merkki siellä että olisi oikeesa kohdassa ...nokka pyörissä on kolot eikö vaan mitkä saa lukittua
Re: Jakopää kiristäjä petti
Kaiketi ainoa on se lukitustyökalu sille alapään rattaalle.
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Re: Jakopää kiristäjä petti
pertti108 kirjoitti:Kaiketi ainoa on se lukitustyökalu sille alapään rattaalle.
Joo ja sitten katsoa kun Jakopää kohdillaan että mikä on tuomio
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 5.1.2019 20:37
Re: Jakopää kiristäjä petti
Selvä elikkä menee keskiviikkona remonttiin
Laitetaan Jakopää uusilla osilla ja jako kohdilleen ja kokeillaan
puristukset sekä kokeillaan käyntiin niin näkee sitten että otetaanko kansi pois ja että jos ja kun tuli vaurioita että millasta
Remontin tekee autokorjaamo
Sitten jos menee kansi hommiksi niin kannen oikominen ja venttiilit vaan vai?
Laitetaan Jakopää uusilla osilla ja jako kohdilleen ja kokeillaan
puristukset sekä kokeillaan käyntiin niin näkee sitten että otetaanko kansi pois ja että jos ja kun tuli vaurioita että millasta
Remontin tekee autokorjaamo
Sitten jos menee kansi hommiksi niin kannen oikominen ja venttiilit vaan vai?
Re: Jakopää kiristäjä petti
Kansi moottorikokeistamon tarkastettavaksi. Esim jos siellä nyt on kierot venttiilit ja konetta pyöritetään, voi esim venttiilin ohjurit haljeta tai olla jo rikki.
Re: Jakopää kiristäjä petti
Lähinnä ajattelin että olisko sulla käyny niin hyvin että kiristimen löystyttyä se remmin on löysänny mitä pystyy muttei ole hypänny hampaalla. Sillä tarjosin sitä remmin kiristämistä ja jaon tarkistamista. Ei kai se mahdottomuus olis kerta jakopumpullisessaki onnistuu eikä jako hyppää. Kaveri kuitenki ajo sen kiristimen antauduttua vauhista vaihteilla startilla satoja metrjä. Se on kai jaoltaan herkempi hyppimään ku pd eikä sille käyny kuinkaan.
En kyllä alkas korjaamossa tunteja vasottaan siihen että puretaan kattomatta, kasataan uusilla, puretaan pöyälle jne...
En kyllä alkas korjaamossa tunteja vasottaan siihen että puretaan kattomatta, kasataan uusilla, puretaan pöyälle jne...
Re: Jakopää kiristäjä petti
Itse kans kiristäisin jakohihnan kiristimellä ja tarkistaisin paljonko jako on hypännyt. Yhden hampaan heitto ei useasti tee vielä tuhoja. Tuo täys sammuminen vaan viittaisi että on enemmän ku yhden heittäny.
Jos heittoo 2 tai enemmän, niin purkuhommiksi taitaapi mennä.
bensakoneessa voi tulpanreistä kameralla kattoo näkyykö männissä jälkiä.
Jos heittoo 2 tai enemmän, niin purkuhommiksi taitaapi mennä.
bensakoneessa voi tulpanreistä kameralla kattoo näkyykö männissä jälkiä.
Re: Jakopää kiristäjä petti
Kaveri käytti BKD koneella olevan tdin jakopäärempassa liikkeessä ja lyhyenajansisään kiristäjä antautui ja hihna löysälle. Muistaakseni ravisti ja kävi huonosti ja lopulta sammu, suoraan ajosta. Takasin liikeeseen, eivät muuta tehneet, kun laittoivat jakopään takaisin kuntoon ja auto toiminut moitteetta sen jälkeen jo toista vuotta. (liikkeellä paremmin tetenkin rahaa kokeilla tämmösiä riskin ottoja)
Eli riskillä voi kokeilla laittaa jako kohdilleen ja ajoon (tutkia mahdollisesti paljonko hypännyt). Hyvällä tuurilla selviää säikähdyksellä, huonolla tuurilla saat enemmän vahinkoa aikaiseksi.
Itse ehkä mittaisin puristukset, sillä voisi saada jo osviitaa onko ventiilit mennyt kieroon ja ohivuotoa = epätasaiset puruistukset. Voisi selviä ilman kannen irrotusta, jos luottaa siihen.
Eli riskillä voi kokeilla laittaa jako kohdilleen ja ajoon (tutkia mahdollisesti paljonko hypännyt). Hyvällä tuurilla selviää säikähdyksellä, huonolla tuurilla saat enemmän vahinkoa aikaiseksi.
Itse ehkä mittaisin puristukset, sillä voisi saada jo osviitaa onko ventiilit mennyt kieroon ja ohivuotoa = epätasaiset puruistukset. Voisi selviä ilman kannen irrotusta, jos luottaa siihen.
Re: Jakopää kiristäjä petti
mippo84 kirjoitti:bensakoneessa voi tulpanreistä kameralla kattoo näkyykö männissä jälkiä.
Kai sinne dieselkoneeseenkin voi kurkkia tulpan reiästä? Tarvii vaan ohkasemman kameran...
Re: Jakopää kiristäjä petti
Juu pystyy kattomaan ja tuossa tapauksessa suuttimien irroitus ei niin paha rasti ole. Hehkujen irrotus saattaa olla ilman moottorin lämmitystä tekemätön paikka, ainakin bmk, jossa niitä mukavia katkeavia hehkuja.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa