LT 2.5 TDI viritys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Esa67
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.12.2018 9:19

LT 2.5 TDI viritys

ViestiKirjoittaja Esa67 » 1.1.2019 11:59

Päivää!!!
Nyt tarvisin volkkari experttien jeesiä. Elikkäs omistan tuommosen 2004 vuosimallin älteen. Ja siinähän on tuo t4 portterin 2.5tdi sata heppanen kone. Alkanut ottaan vähän kaaliin sen tehottomuus, saa kaasu pohjassa työntää meneen kokoajan. Pumppu on ajotettu ihan oikein ja muutenkin kaikki on kunnossa että tehottomuus ei johdu siitä. Piti joskus viedä se ohjelmointiin mutta herra sano että ei kannata koska siinä on niin pieni ahdin ohjelmoinnilla ei suuria vaikutuksia saa. Tietääkö joku että minkätyyppinen ahdin tuommoiseen olisi hyvä? Ja siis tarkotus olis semmonen että ilman mitään muutoksia saisi sen ahtimen asennettua. Esimerkiksi käykö niistä vanhoista volvoista ahdin suoraan joissa käytetty samaa konetta. Ja tietenkin muitakin hyviä viritysvinkkejä otetaan mielellään vastaan. Kiiiiitos :)

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: LT 2.5 TDI viritys

ViestiKirjoittaja Axi » 1.1.2019 19:59

En nyt suoraan muista LT:n konekoodeja, mutta Portterissa ACV on 102 hv kone hukkisturbolla ja AXL VNT:llä. Pitäis noista ohjelmoinnilla saada yli 130 hv irti.

Muistaakseni AHY on T4:n 151 hv versio, jossa on keulacooleri ja VNT-turbo (samat kuin AXL:ssä), mutta isommat suuttimet. Ohjelmalla päässee yli 200 hv, kaksoismassa alkaa luistelemaan jossain vaiheessa.

LT:stä on myös 4-pyttyinen 2.8 versio, oliskohan ollut 146 hv. Saattaisi löytyä pienemmällä välirahalla, kuin mitä virityksiin menee.

Crafterin 2.5 kone on muuten pitkälti sama kuin T4:ssä/LT:ssä. Varustettu common raililla, VNT-turbolla ja hiukkassuodattimella.

******************

Suutinkärjet, ohjelmointi, turbo/pakosarja+N75+DP+letkuja+ahtoputkia, kytkin/kaksoismassa vaihtoon. Tuloksena yli 200 hv. Kannattaako, jää omaan harkintaan. Uudet osat maksavat luokkaa 3-5 k€, työt päälle.

Esa67
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.12.2018 9:19

Re: LT 2.5 TDI viritys

ViestiKirjoittaja Esa67 » 1.1.2019 20:13

Kiitos vastauksesta. Juu tuo on se ACV-kone. Ja keulalta löytyy cooleri. Juu ja siis se pitää vielä lisätä että tarkotus ei oo tehdä mitään kiihdytysautoo, vaan semmonen maks.150hv. Sais sinne alhalle enemmän vääntöö ettei tarvis vinguttaa kokoajan kaasupohjassa ja kiipeis mäkiä vähän helpommin

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: LT 2.5 TDI viritys

ViestiKirjoittaja Axi » 1.1.2019 21:10

Tuossa Findieselin sivuilta ohjelmoinnin tulosta:

VW T4 ACV 2003: 109/259 -> 130hv/350Nm@2080 rpm (vauhtipyörä tärisee...)

Tuolla ylimääräisellä 90 Nm:lla on melkoinen ero vakioon.

Esa67
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.12.2018 9:19

Re: LT 2.5 TDI viritys

ViestiKirjoittaja Esa67 » 1.1.2019 21:26

Nätit on lukemat. Varmasti tuntuu. Itseeni vaan mietityttää tuo kun se yksi isäntä kehu että ohjelmoinnin jälkeen tuo vakio ahdin alkaa käymään niin pirun kuumana koska on liian pieni tuohon autoon pieni. Suositteli tosiaankin ahtimen vaihtoa ennen ohjelmointia. Mutta mikähän se sopiva ahdin olisi?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: LT 2.5 TDI viritys

ViestiKirjoittaja Axi » 1.1.2019 21:59

Tuskin tarvitsee sinunkaan ajaa kaasu pohjassa koko aikaa, kun voimaa tulee lisää.

Mutta- Finturbolta (esimerkiksi) löytyy sopiva turbo, tai tekevät semmoisen tarvittaessa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa