T5 1.9tdi axb kytkimen kesto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Nykanen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.12.2018 8:40

T5 1.9tdi axb kytkimen kesto

ViestiKirjoittaja Nykanen » 4.12.2018 10:55

Kysymys mihin en löytäny vastausta, vaikka kuinka yritin ettiä...
Kone 1.9tdi axb 77kw ja tarkotus ei ole laittaa lastua.
Kestääkö laatikko ja kone normaalia vauhtipyörää?
Onko kelhaan hajonu laatikko tai kone normi vauhtipyörän takia?
Kaksoismassa alko piettähmään ääntä niin pitäis vaihtaa uuet osat tilalle. Sitä en tiiä että kumpi laittaa..
Pakki on 1 vaihteen vieressä.
Mitena nämä axb konheet on muuten kestähneet?

Kiitoksia vastauksista näin etukätheen

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: T5 1.9tdi axb kytkimen kesto

ViestiKirjoittaja pertti108 » 4.12.2018 13:49

No yks kaveri meni ja osti tuommosen portterin, kohtuu kilsoilla vieläpä. Laatikosta loppu laakerit alta aikayksikön, ei kestäny väännättää kärry perässä. Vähä käytetty lastikko isolla rahalla tilalle. Ajoa muutama kymmenen tuhatta --> laatikosta alkava jollotus --> portteri seuraavalle. Moottori toimi kyllä moitteetta eikä siitä kytkintä menny. Varmastikaan normiajolla ongelmia ei olis tullu.

Siihen kytkinasiaan en osaa ottaa kantaa. Osa sanoo että kova vauhtipyörä vaan ja osa sanoo että ei älä ku se laatikko hajoaa heti.

Nykanen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.12.2018 8:40

Re: T5 1.9tdi axb kytkimen kesto

ViestiKirjoittaja Nykanen » 4.12.2018 14:23

Sitä mieki mietin että kestäiskö vai ei. Meniskhään tuohon laittaa jostaki muusta kestävämpi laatikko?

make t5
-
Viestit: 6
Liittynyt: 4.12.2018 16:43

Re: T5 1.9tdi axb kytkimen kesto

ViestiKirjoittaja make t5 » 4.12.2018 16:54

Mulla ollut isommalla turbolla ja finndieselin ohjelmalla jo monta vuotta.
Kovalla vauhtipyoralla laatikko kesti noin 180t samalla kykin levy vaihtoon.
kone ajettu nyt 350t

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: T5 1.9tdi axb kytkimen kesto

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.12.2018 17:00

Näkisin asian niin, että ellei laatikossa ole vikaa niin vaihtoa aika turha suunnitella.

Vauhtipyörän pitäisin kaksoismassana. Taikasana on vääntövärinät, joita se kaksoismassa on suunniteltu vaimentamaan.. Se on juurikin se syy miksi käytännössä kaikissa tdi-koneissa on se kaksoismassa alunperin.
Ja mitä raskaampi auto, sen suurempi merkitys asialla on (tarvitaan käytännössä enempi vääntöä).
Ebaysta saa uuden kytkinpaketin vauhtipyörällä noin 350€ toimituskuluineen..

Ja käytännössä kannattaa opetella ajotavaksi sellainen ettei konetta väännätetä matalilla kierroksilla, vaikka se tuntuisi hyvin jaksavankin.. Juuri silloin ne vääntövärinät on kaikkein voimakkaimmat.

Itse olen pitänyt 1500rpm aika ehdottomana alarajana.. Ja silloinkin vain kevyttä vedätystä. Eli aika herkästi vaihdan pienempää pykälää jos tarvii vähänkään reilummin voimaa. Ja tämä siis jo henkilöautokalustolla..
Kovalla vauhtipyörällä huomaa varsin selvästi kuinka jyrinä lisääntyy alhaisilla kierroksilla = vääntövärinät. Kaksoismassan kanssa sitä jyrinää ei samati tule, mutta samat värinät se moottori silti tuottaa.
Lisää voimansiirron kestoa huomattavasti kun välttelee niitä värinöitä..

Nykanen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.12.2018 8:40

Re: T5 1.9tdi axb kytkimen kesto

ViestiKirjoittaja Nykanen » 5.12.2018 5:28

Sammaan lopputulokseen tulin ittekki ja tilasin sachsin kytkin paketin + kaksoismassan.
Kyllä ainaki tuntuis että laatikko on kunnossa.
Auto piettää vasta kylmänä ääntä. Ääni muuttuu kun kytkinpoljin on puolessa välissä. Myös 1 vaihteella ja pakilla ravistaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa