Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Tarkoitus olisi irrottaa otsikon mukainen moottori hyötykäyttöön.
Ajonesto tuottaa aika paljon lisää jo ennestään harmaita hiuksia.
Mittaristossa ja avaimessahan nuo ainakin näkyvät ainakin olevan, jos irrotan jommankumman mittarin pistokkeen niin ajonesto aktivoituu.
Vissiin myös moottorinohjausyksikössä on sama esto, yksikkö lienee siinä pyyhinkotelossa tuulilasin alla?
Sähköjen suhteen taitasi olla aikamoinen urakka tiedossa, tarkoitus olisi vain saada tuo kone vakiokierroskoneeksi paineilmakompressorin pyöritykseen.
Ko. Golf on tallissani kojelaudat yms. purettuna mutta edelleen käyntikuntoisena.
Hyviä ideoita yksinkertaisesta toteutuksesta otetaan vastaan, toki osaaan mekaanisen tahi sähköisen vak. kierrossäätimen tehdä itsekkin mutta tuo ajonesto on mulle liian hankala:(
Ajonesto tuottaa aika paljon lisää jo ennestään harmaita hiuksia.
Mittaristossa ja avaimessahan nuo ainakin näkyvät ainakin olevan, jos irrotan jommankumman mittarin pistokkeen niin ajonesto aktivoituu.
Vissiin myös moottorinohjausyksikössä on sama esto, yksikkö lienee siinä pyyhinkotelossa tuulilasin alla?
Sähköjen suhteen taitasi olla aikamoinen urakka tiedossa, tarkoitus olisi vain saada tuo kone vakiokierroskoneeksi paineilmakompressorin pyöritykseen.
Ko. Golf on tallissani kojelaudat yms. purettuna mutta edelleen käyntikuntoisena.
Hyviä ideoita yksinkertaisesta toteutuksesta otetaan vastaan, toki osaaan mekaanisen tahi sähköisen vak. kierrossäätimen tehdä itsekkin mutta tuo ajonesto on mulle liian hankala:(
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Tee tuosta M-Tdi tai vaihda koko paketti. Työkoneet ovat asia erikseen, kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisina.
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Axi kirjoitti:Tee tuosta M-Tdi tai vaihda koko paketti. Työkoneet ovat asia erikseen, kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisina.
Tarkoitatko syöttöpumpun vaihtoa?
Onko joku Bosch Ve sopiva vai onko joku muu parempi?
Mitä kaikkea tuossa pumpunvaihdossa pitäisi ottaa huomioon?
Syötön pitäisi varmaankin kasvaa ahtopaineen nousun myötä?
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Kustannustehokkain tapa on valita riittävän iso, valmis, yksinkertainen (vanhempi) moottori.
Kysehän on lähinnä tehon tarpeesta, ja millä kierroksilla tehon tulee tulla ulos. Kompuran kyljestähän nuo tiedot löytyvät suoraan, ja monesta moottorista löytyy väännön ja tehon käyrät (auton)myyntiesitteestä.
Sovituksessa pitää ottaa huomioon ajoviiman puute, eli kiinnittää huomiota jäähdytykseen. Sekä nesteen että öljyn, turbokoneen kyseessä ollessa myös ahtoilman.
M Tdistä löydät haulla lisää tietoa esim täältä ffp:ltä, turbodiesel.fi, tolkkifoorumilta..
Kysehän on lähinnä tehon tarpeesta, ja millä kierroksilla tehon tulee tulla ulos. Kompuran kyljestähän nuo tiedot löytyvät suoraan, ja monesta moottorista löytyy väännön ja tehon käyrät (auton)myyntiesitteestä.
Sovituksessa pitää ottaa huomioon ajoviiman puute, eli kiinnittää huomiota jäähdytykseen. Sekä nesteen että öljyn, turbokoneen kyseessä ollessa myös ahtoilman.
M Tdistä löydät haulla lisää tietoa esim täältä ffp:ltä, turbodiesel.fi, tolkkifoorumilta..
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Suosittelen vakion moottorinohjaimen käyttöä, ajonesto on pienin ongelma. Samalla saat oikeasti vakiokierrosmoottorin, kun tekee ohjelman sellaiseksi, jota ei mtdi:llä tai jollain mekaanisesti ohjetulla vanhemmalla moottorilla niinkään helposti saavuta. Täältä Jyväskylästä löydät apua näihin asioihin, voin ohjeistaa eteenpäin vaikka yksityisviestein.
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Omasta takaa löytyy tehoiltaankin vähintäänkin riittäväntehoinen traktori sekä 9.6 litran 6-pyttyinen paikallisdiesel.
Yllämainittuja voisin, mutta en halua käyttää tähän harrasteprojektiin.
Ihan mielenkiinnosta meinasin kokeilla kuinka tuo ylimääräinen Tdi kone toimisi.
Olisi samalla vähän askarreltavaa ja ehkäpä oppisi vielä jotain uutta.
Paikalliskäytössä olevien moottoreiden jäähdytyksen haastavuus on kyllä tiedossa.
Kustannustehokkuudesta sen verran että äkkiä laskettuna kannattaa käyttää jo olemassa olevia, omiin nurkkiin jääneitä osia sen sijaan että käy ostamaan lisää rojua.
Se siitä, tämä topiikki koskee nimenomaan otsikon mukaista konetta.
Taisi jäädä aloitusviestissä mainitsematta että kompurassa on alunperin ollut 22kW/1500 r/min sähkömoottori. Tarvittava max. vääntö siis varmaankin noin 140Nm.
Katsoin vw:n vaihdelaatikon välityssuhteita ja kolmosvaihteen lienee 1.36.
Tuostahan tulisi dieselin vääntöalueelle varsin sopivat 1500x1.36=2040r/min.
Räjäytyskuvien perusteella näyttäisi siltä että vaihdelaatikossa olevan tasauspyörästön
voi helposti poistaa. Pinjoniin tehdään sitten jatke johon sitten tulee varsinainen "voiman ulosotto". Eli vaihdelootan vetoakselien reiät tulpataan ja ja lootan kylkeen koneistetaan reikä olosottoakselia varten. Tästä sitten voima eteenpäin.
Kunhan saan vaihdelootan pöydälle niin tarkistan onko tämä oikesti noin helppo.
Ylläpidolle:
Oliskohan tämä kuulunut mieluummin tuonne projektiosastoon vai tälle palstalle ollenkaan?
Joka tapauksessa olen saanut täältä hyödyllisiä ja ystävällisiä vw:n moottorinohjaukseen liittyviä yksityisviestejä, moottorinohjaus on minulle aika tuntematon alue.
Yllämainittuja voisin, mutta en halua käyttää tähän harrasteprojektiin.
Ihan mielenkiinnosta meinasin kokeilla kuinka tuo ylimääräinen Tdi kone toimisi.
Olisi samalla vähän askarreltavaa ja ehkäpä oppisi vielä jotain uutta.
Paikalliskäytössä olevien moottoreiden jäähdytyksen haastavuus on kyllä tiedossa.
Kustannustehokkuudesta sen verran että äkkiä laskettuna kannattaa käyttää jo olemassa olevia, omiin nurkkiin jääneitä osia sen sijaan että käy ostamaan lisää rojua.
Se siitä, tämä topiikki koskee nimenomaan otsikon mukaista konetta.
Taisi jäädä aloitusviestissä mainitsematta että kompurassa on alunperin ollut 22kW/1500 r/min sähkömoottori. Tarvittava max. vääntö siis varmaankin noin 140Nm.
Katsoin vw:n vaihdelaatikon välityssuhteita ja kolmosvaihteen lienee 1.36.
Tuostahan tulisi dieselin vääntöalueelle varsin sopivat 1500x1.36=2040r/min.
Räjäytyskuvien perusteella näyttäisi siltä että vaihdelaatikossa olevan tasauspyörästön
voi helposti poistaa. Pinjoniin tehdään sitten jatke johon sitten tulee varsinainen "voiman ulosotto". Eli vaihdelootan vetoakselien reiät tulpataan ja ja lootan kylkeen koneistetaan reikä olosottoakselia varten. Tästä sitten voima eteenpäin.
Kunhan saan vaihdelootan pöydälle niin tarkistan onko tämä oikesti noin helppo.
Ylläpidolle:
Oliskohan tämä kuulunut mieluummin tuonne projektiosastoon vai tälle palstalle ollenkaan?
Joka tapauksessa olen saanut täältä hyödyllisiä ja ystävällisiä vw:n moottorinohjaukseen liittyviä yksityisviestejä, moottorinohjaus on minulle aika tuntematon alue.
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Olettaisin että autossa on 02a tai 02j aski. Eli jos voiman haluaa pinionin kohdalta jo pihalle, niin helpoin paikka on varmaan vitosen puoleinen pääty. Vitosen ratas on kiinteänä pinion-akselissa,( eli vitosen kytkentä tapahtuu input-akselissa). Siihen rattaaseehan voisi hitsata vaikka minkä adapterin kiinni ja tehdä pelti kotelosta rajumman version.Laatikossa itsessään ei oikein ole mitään kohtaa mihin jyrsintä kannattaisi tarjota. Koko laatikkoa ei tarvitse välttämättä edes purkaa jos jättää perän vaan pyörimään paikoilleen. Pelkkä päätypellin avaaminen riittää. Sisältä kun nakkaa ne vitosen kytkentärattaat pois, niin päätyyn jonkun laipan koneistaminen helpottuu kummasti.
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Kiitokset vinkistä.
Tuo pitääkin katsoa heti ensimmäisenä jahka saan irroiteltua autosta moottori-vaihdelaatikko yhdistelmän. Purkaminen taitaa kestää tovin koska tarkoitus on purkaa myös sähkösarja siltä osin kuin mitä käynnistyksenesto yms. vaatii.
Tuo pitääkin katsoa heti ensimmäisenä jahka saan irroiteltua autosta moottori-vaihdelaatikko yhdistelmän. Purkaminen taitaa kestää tovin koska tarkoitus on purkaa myös sähkösarja siltä osin kuin mitä käynnistyksenesto yms. vaatii.
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
^^BeBe kirjoitti:Olettaisin että autossa on 02a tai 02j aski. Eli jos voiman haluaa pinionin kohdalta jo pihalle, niin helpoin paikka on varmaan vitosen puoleinen pääty. Vitosen ratas on kiinteänä pinion-akselissa,( eli vitosen kytkentä tapahtuu input-akselissa).
ei oo kiinteesti 5 rattaat kiinni akselissa. ovat keskeltä pultillä kiinni
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
No niin on?? Ei pääse siis pyörimään siinä akselilla, niinkuin parinsa..
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
^^BeBe kirjoitti:No niin on?? Ei pääse siis pyörimään siinä akselilla, niinkuin parinsa..
luulin että tarkotit kiinteellä että ratas on yhtä metallia akselin kanssa.
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
No niin, vihdoin viimein kone laatikoineen irti.
Käytettävän kompuran pyörimissuunta käyttölaitteeseen nähden pitää olla vastapäivään eikä tämä ole helposti muutettavissa kompuran öljypumpun, välijäähdyttimen yms. takia.
Avasin Golfin vaihdelaatikon viitosvaihteen päädyn ja pinjoniakseli pyörii myötäpäivään kuten pelkäsinkin. Eli pinjoniakselilta ei saa helposti tarvittavaa ulosottoa koska toisessa päässä on sitten hieman yllättäen moottori edessä;)
Tuli vaan yhtäkkiä sellainen mieleen että jos viskaisi mäkeen vitosvaihteen synkrorenkaat yms. ja jättäisi sen rattaan paikalleen. Ratas on varmaankin neulalaakeroitu pääakselille ja tähän rattaaseen tulisi siis varsinainen ulosotto.
Vitosta ajettaisiin "takaperin" nelosvaihteella.
Nelosen välitys vissiin 0.971 ja vitosen 0.756.
Koneen kierrokset 2100 x 0.971 = pinjonille 2040 r/min.
Pinjonilta edelleen vitosen vapaasti pyörivälle rattaalle 2040 x 0.756 = 1540 r/min.
Teknisesti tämä olisi tosi helppo tehhä, mutta onkohan nuo mun pikaset laskelmat & suunnitelma sinne päinkään?
Käytettävän kompuran pyörimissuunta käyttölaitteeseen nähden pitää olla vastapäivään eikä tämä ole helposti muutettavissa kompuran öljypumpun, välijäähdyttimen yms. takia.
Avasin Golfin vaihdelaatikon viitosvaihteen päädyn ja pinjoniakseli pyörii myötäpäivään kuten pelkäsinkin. Eli pinjoniakselilta ei saa helposti tarvittavaa ulosottoa koska toisessa päässä on sitten hieman yllättäen moottori edessä;)
Tuli vaan yhtäkkiä sellainen mieleen että jos viskaisi mäkeen vitosvaihteen synkrorenkaat yms. ja jättäisi sen rattaan paikalleen. Ratas on varmaankin neulalaakeroitu pääakselille ja tähän rattaaseen tulisi siis varsinainen ulosotto.
Vitosta ajettaisiin "takaperin" nelosvaihteella.
Nelosen välitys vissiin 0.971 ja vitosen 0.756.
Koneen kierrokset 2100 x 0.971 = pinjonille 2040 r/min.
Pinjonilta edelleen vitosen vapaasti pyörivälle rattaalle 2040 x 0.756 = 1540 r/min.
Teknisesti tämä olisi tosi helppo tehhä, mutta onkohan nuo mun pikaset laskelmat & suunnitelma sinne päinkään?
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Nyt pääsee askartelemaan pukkia moottorin koekäyttöä varten, tulevassa
koekäytössä varmaankin selviää mitä piuhoja ei olisi välttämättä kannattanut katkaista;)
Alfamerin korjausoppaan suurpiirteiset kaaviot ei oikein täsmää,
Mistähän löytäsin just oikeat täkän mallin kytkentäkaaviot?
koekäytössä varmaankin selviää mitä piuhoja ei olisi välttämättä kannattanut katkaista;)
Alfamerin korjausoppaan suurpiirteiset kaaviot ei oikein täsmää,
Mistähän löytäsin just oikeat täkän mallin kytkentäkaaviot?
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
compair kirjoitti:Vitosta ajettaisiin "takaperin" nelosvaihteella.
Nelosen välitys vissiin 0.971 ja vitosen 0.756.
Koneen kierrokset 2100 x 0.971 = pinjonille 2040 r/min.
Pinjonilta edelleen vitosen vapaasti pyörivälle rattaalle 2040 x 0.756 = 1540 r/min.
Teknisesti tämä olisi tosi helppo tehhä, mutta onkohan nuo mun pikaset laskelmat & suunnitelma sinne päinkään?
Onkohan tässä pari pientä ajatusvirhettä? (viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.. ;)
Eli kun lasketaan välityssuhteita niin moottorin kierrosluku jaetaan suhdeluvulla.. Ja kun viitosen rattaita ajetaan "väärinpäin" niin myös välityssuhde lasketaan käänteisesti neloseen verrattuna (tältä osin mennyt oikein esimerkissä (vahingossako?))
2100rpm / 0, 971 x 0, 756 = 1635rpm
Ja toisinpäin, kun tavoite kompuralle on 1500rpm...
1500 / 0,756 x 0,971 = 1927rpm moottorista
Ja jos ajetaan kolmosen välityksellä
1500 / 0,756 x 1,36 = 2698rpm
Tuohon vakiokierroskäyttöön liittyen, onkos tuossa ajonopeustunnistinta vaihdelaatikossa vasemman vetonivelen lähistöllä?
Vai onko auton nopeustieto otettu abs:ltä..
Kun ecu:ssa on joka tapauksessa valmiina ohjelma vakionopeussäätimelle (oli sellainen luovuttaja-autossa tai ei) niin sitähän voisi suht vaivattomasti käyttää pyörimisnopeuden vakiona pitämiseen kuormituksen vaihdellessa.
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Kyllä tuossa vaihdelaatikossa taitaa nopeusanturi olla.
Luulen että vakionopeussäädin on liian hidas, lähetän ecun uudelleenohjelmoitavaksi tai teen säätimen vaikkapa arduinolla.
Luulen että vakionopeussäädin on liian hidas, lähetän ecun uudelleenohjelmoitavaksi tai teen säätimen vaikkapa arduinolla.
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
Tämä oli varsin miekenkiintoinen, onkohan joku palstalaisista kokeillu vai jopa tämän tekijä:
http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/
http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/
Re: Golf 1.9 Tdi -98 Agr moottori paikalliskäyttöön
^ No mulla tuo on päivittäisessä ajossa :-)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa