Otsikossa tulikin jo kerrottua Passelin (vm. 2003 3BG, AVF, 440 tkm) ongelmista. Moottoritiellä kiihdyttäessä jostain taaempaa kuului pamaus, jonka jälkeen osa tehoista katosi. Auto pysyi kuitenkin käynnissä, eikä mitään vikavaloja syttynyt. Kaasuttaessa kuului aluksi vinkunaa ja näkyi paksua mustaa savua auton alta, mutta nämä loppuivat jonkin ajan kuluttua. Aikataulupaineista johtuen jatkoin ajoa, ja ainoa ongelma oli tehon puute - yli 80km/h ei päässyt.
Olisikohan kyseessä turbon laukeaminen? Turbon liitos pakoputkeen näyttää murtuneen:
Kotiin päästyäni tutkin asiaa lisää, ja auton tyhjäkäyntiin oli ilmestynyt ikävän kuuloinen pätkivä nakutus: https://youtu.be/hBO2DOfE6FI
Kiihdytellessä kierrosten palatessa alas kuuluu ujellus/vihellys: https://youtu.be/9mdh0E9n31A
Mikä mahtaa olla nakutuksen syynä? Se ilmestyi pian (oletetun) turbon hajoamisen jälkeen, joten nämä mahdollisesti liittyvät toisiinsa.
Vielä yksi bonuskuva: dellisessä jakohihnan vaihdossa 3tkm sitten hihna laitettiin melko lähelle konetta, arvioisin että aikaisemmin se on ollut hieman ulompana. Onko tällä väliä, tai onko hihna mielestänne asennettu oikein?
Kiitos jo etukäteen!
Edit: videolinkkejä päivitetty
VW Passat 2.0 TDi pamaus, tehojen tippuminen ja nakutus
Valvoja: ffp jäsenet
Re: VW Passat 2.0 TDi pamaus, tehojen tippuminen ja nakutus
Vikinä aiheutuu luultavasti jumiin menneestä laturin vapaakytkinhihnapyörästä.
Kun katin jousto-osa on kerran rikki, joudut joko vaihtamaan koko katin tai irrottamaan ja vaihtamaan jousto-osan.
Katsopa sitten samalla katin sisälle, sisäosat saattavat irrota ja kääntyä poikittain. Korjauksena joko tuo katin vaihto tai sitten esim. rautakangella rojut irti ja pönttö tyhjäksi.
Jos nuo sisukset ovat poikittain, tehot ja ahtopaineet häviävät totaalisesti.
AVF on muuten 1.9.
Kun katin jousto-osa on kerran rikki, joudut joko vaihtamaan koko katin tai irrottamaan ja vaihtamaan jousto-osan.
Katsopa sitten samalla katin sisälle, sisäosat saattavat irrota ja kääntyä poikittain. Korjauksena joko tuo katin vaihto tai sitten esim. rautakangella rojut irti ja pönttö tyhjäksi.
Jos nuo sisukset ovat poikittain, tehot ja ahtopaineet häviävät totaalisesti.
AVF on muuten 1.9.
Re: VW Passat 2.0 TDi pamaus, tehojen tippuminen ja nakutus
Remmi on oikealla etäisyydellä ja siihen et voikaan itse vaikuttaa ilman poppaskonsteja. Se kiristäjä keskittää remmin kohalleen, juuri tuohon kohtaan.
Jaosta sen verran, että eihän ole luiskahtanut säädöstään nokka-akselilla ja remmin vaihdon yhteydessä se torsion value laitettu kohilleen?
Naputtelee joo, enkä muuta ite heti keksis ku kattoa venttiilikopan sisälle.
Ja joo, jousto osa on sökö.
Jaosta sen verran, että eihän ole luiskahtanut säädöstään nokka-akselilla ja remmin vaihdon yhteydessä se torsion value laitettu kohilleen?
Naputtelee joo, enkä muuta ite heti keksis ku kattoa venttiilikopan sisälle.
Ja joo, jousto osa on sökö.
Re: VW Passat 2.0 TDi pamaus, tehojen tippuminen ja nakutus
Kiitos vastauksista! Venttiilikopan avaaminen oli jo mielessä naputuksesta johtuen. Mitähän sieltä voisi sitten olettaa löytyvän, joka aiheuttaisi naputuksen? Laturin kytkimen toiminnan selvittelystä täältä foorumilta taisikin löytyä keskustelua jo.
Re: VW Passat 2.0 TDi pamaus, tehojen tippuminen ja nakutus
No kulunu nokka-akseli jos on joltain kohtaa niin sieltähän se vois löytyä. Käytännössä sieltä voi löytyä "puhki" kulunu nokka, eli semmonen mistä on pinnotus kadonnu ja sen nokan paininkuppi voi olla kulahtanu. Sen näkee kyllä ku kattoo. Venttiilikopan tiiviste kannattaa kuitenki varata ennen ku auot sitä, koska se kannattaa vaihtaa.
En tiiä voisko se vapaakytkin ehtoopuolella aiheuttaa sen naputuksen?
Vois kuvitella että se tehottomuus kyllä löytyy sieltä pakoputki osastolta.
En tiiä voisko se vapaakytkin ehtoopuolella aiheuttaa sen naputuksen?
Vois kuvitella että se tehottomuus kyllä löytyy sieltä pakoputki osastolta.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Re: VW Passat 2.0 TDi pamaus, tehojen tippuminen ja nakutus
Otappa moniurahihna pois niin jää nuo laturin äänet pois. Voipi olls ettei sieltä enää kuulukkaan ylimääräistä. Vapaakytkin osaa päästellä sellaisia ääniä että tuntuu kuin kone olisi siihen paikkaan hajoamassa...
Re: VW Passat 2.0 TDi pamaus, tehojen tippuminen ja nakutus
Tietäjät tietää - otin remmit pois ja vikinä hävisi. Kiitoksia kommenteista jo tässä vaiheessa, kirjoittelen lisää jahka tuohon turbon/katalysaattorin ongelmaan saa jotain selvyyttä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa