Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

supa80
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2018 20:42

Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja supa80 » 16.8.2018 21:41

Passattia alkoi keväällä vaivata satunnainen tehottomuus joka korjaantui sammuttamisella,
vähän tämän jälkeen satunnaista nykimistä ja huonoa tyhjäkäyntiä.
Vikakoodi oli alhaisesta ahtopaineesta.
Nykiminen ja tyhjäkäynti korjautui siirtopumpun vaihdolla mutta lisääntyvään tehottomuuteen ei vaikutusta.

Tähän mennessä tutkittu

-alipainelinjat ja alipaine
-ahtovuodot
-tandemin paineet tyhjäkäynnillä 4.5 bar
-turbo käytetty irti ja putsattu vnt liikkuu hienosti, välykset mun mielestä normaalit ja siivet ehjät, kokeiltu jopa toisella käytetyllä turbolla.
-Käyty ajamassa dp irti, kävi mielessä oisko katti tukossa, ei ollu.
-Suuttimien korjausarvot alle 1. Käy ja käynnistyy hienosti eikä savuta
-nokka-akseli ehjä

Uutta osaa

-maf
-n75
-siirtopumppu

Juhannuksen tienoilla auto kiihtyi 1 ja 2 vaihteilla normaalisti mut 3 puutui heti.
Auton sai melkein vakion lailla kiihtymään jatkamalla turbon alipainekellon vartta 3 kierrosta.
Voiko suuttimet oireilla noin tai vnt mekanismi kulua väljäksi, autolla kuitenkin ajettu 540tkm.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.8.2018 7:04

Paljonko sitä alipainetta oli tandemin lähdöstä suoraan mitattuna?

Kyseessä ilmeisesti täysin virittämätön ja räpeltämätön yksilö, ei EVRYjä eikä näkyviä muutoksia konehuoneen puolella?

Täyden vikakoodin tekstiselitteineen jos saisi vielä.

supa80
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2018 20:42

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja supa80 » 17.8.2018 7:25

Ahtopainemittarilla mitattuna -0.7-0.8 bar tyhjäkäynnillä.

Vakio auto tosiaan kyseessä.

tais olla tämä koodi
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.8.2018 11:09

Turbon kellolle voisi tehdä vuototestin.

supa80
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2018 20:42

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja supa80 » 17.8.2018 18:04

väittäisin kellon olevan tiivis pitää se ainakin alipaineen sisällään.

käsittääkseni toi vikakoodi viittais ahtopaineen puutteeseen, niin eikös silloin kellon vartta pitäis lyhentää eikä jatkaa että saadaan painetta. (eihän siihen sais toki koskea ollenkaan)

Voisko suutin vika oireilla noin? ilman käyntihäiriöitä nykimisiä ja savutusta.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja Axi » 18.8.2018 6:50

Onko egr käytössä, liikkuuko kunnolla?

supa80
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2018 20:42

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja supa80 » 18.8.2018 9:22

Ei ole tällä hetkellä egr käytössä.
Käytin imusarjankin irti nähdäkseni karstan määrän kun egr kanssa ajettu kuitenkin 540tkm
eihän siellä ollut oikeastaan muuta kun väriksi vähän, egr venttiiilin ympäristössä oli pari milliä karstaa. Ilmeisesti toiminut oikein toi systeemi.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja samza » 18.8.2018 9:29

Alipaine ok myös turbon kellolla asti? Ettei esim sammutussolenoidi laske läpi tms ?

supa80
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2018 20:42

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja supa80 » 18.8.2018 15:49

Alipaine hyvä myös turbolla.
sammutusläppäkin testattu ja ok.

Eihän tässä varmaan iso vika ole mut rupee tympäsee kun vika ei löydy, eikä viitsisi arpomalla vaihtaa turboa ja suuttimia etenkin jos vika ei olekkaan niissä.

Entäpä joku sähkö vika tai johto poikki, toisaalta näkys varmaan vcds:llä.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja Jultsu » 18.8.2018 21:55

Jos vikakoodi on aliahtoon liittyvä niin silloin se vika ei tuhatvarmasti ole ainakaan suuttimissa.

Onko tehty jo VCDS:llä vnt-humppausajo ja tutkittu konehuoneen puolelta että liikkuuhan se tanko kunnolla?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.8.2018 0:16

Ootko seuraillut vcds:llä antaako lämpö, ilmamäärä, ahtopaine ym anturit järkeenkäyvää tietoa? Onko autossa ahtopainemittari? Jos on niin vastaako se testerin näyttämää..

supa80
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2018 20:42

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja supa80 » 20.8.2018 19:46

Kyllä se tanko liikku siellä turbolla.

Anturi arvot tyhjäkäynti ja sammuksissa ok, toista map anturiakin kokeilin ei mitään vaikutusta (oli tosin 3bar map kun autossa vakio 2.5).

Turbon tanko vakio asetuksilla max ahtopaine 0.4-0.5bar ja ilmamäärä ei paljoa nouse tyhjäkäynniltä 450 suorastaan romahtaa 200-300.

4 kierrosta jatketulla tangolla max ahtopaine 0.7bar ja ilmamääräkin melkein800.

Tuosta päättelin että turbo ois loppu mutta käytös toisella (tosin 130hv) turbolla samanlaista.
tästä en koittanut jatkaa tankoa.

DarkWing
-
Viestit: 46
Liittynyt: 20.7.2014 7:56

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja DarkWing » 21.8.2018 9:08

Mites jos ottaa ilmamassan liittimen irti ja kokeilee sitten kulkeeko?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.8.2018 13:48

Tuota ilmamäärän käytöstä jäin vähän ihmettelemään.. Missä kohden romahtaa?

Mikä sen egr:n tilanne ihan tarkalleen on?...käytössä ollessa kun tyhjäkäynnillä ilmamäärän pitäisi olla juurikin tuolla 200-300 välillä ja kun auto on muutaman minuutin ollut tyhjäkäynnillä niin egr sulkeutuu ja ilmamäärä hyppää suunnilleen tuon verran. Ja kun vähän koskee kaasuun tulee egr taas aktiiviseksi.

Edit. Olikos sen ilmamassan oletus vikatilanteessa myös se 450?
Josko siellä on jotain kosketusvikaa liittimissä tai johtosarjassa.. Esim signaalikarva pätkii. En tosin tiedä pitäisikö siitä jäädä silloin vikakoodikin samoin kuin rikkinäisestä maffista.

supa80
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2018 20:42

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja supa80 » 21.8.2018 20:25

Ei ole vaikutusta maf piuhan irrotuksella.

pete73 kirjoitti:Tuota ilmamäärän käytöstä jäin vähän ihmettelemään.. Missä kohden romahtaa?

Taitaa olla melkein kaasupolkimen asennosta riippuvainen, mitä syvemmälle painaa sitä pienempi maf. Vaatii se vähän kierroksiakin + 1500 rpm.

Mikä sen egr:n tilanne ihan tarkalleen on?...käytössä ollessa kun tyhjäkäynnillä ilmamäärän pitäisi olla juurikin tuolla 200-300 välillä ja kun auto on muutaman minuutin ollut tyhjäkäynnillä niin egr sulkeutuu ja ilmamäärä hyppää suunnilleen tuon verran. Ja kun vähän koskee kaasuun tulee egr taas aktiiviseksi.

Egr pois käytöstä tällä hetkellä, elikkä tyhjäkäynnillä se lukema noin 450 ja egr käytössä tosiaan noin 260.

Edit. Olikos sen ilmamassan oletus vikatilanteessa myös se 450?
Josko siellä on jotain kosketusvikaa liittimissä tai johtosarjassa.. Esim signaalikarva pätkii. En tosin tiedä pitäisikö siitä jäädä silloin vikakoodikin samoin kuin rikkinäisestä maffista.

Tässähän oli kyllä sammutus läpän solenoidin piuha hankautunut poikki ilmanputsarin koteloon, korjattu keväällä.
avasin sen johtonipun uudestaan enkä silmämääräisesti löytänyt muita hankautumia, tosin vain 0.5m matkalta purkkasin.

supa80
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2018 20:42

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja supa80 » 31.3.2019 10:07

Löytyhän se vika viimeinkin ahtovuoto, coolerin alapään liitos o-renkaan alle vähän putkiteippiä niin rupesi toimimaan.
tulihan toi ahtopuoli katsottua läpi heti alkuun ja olihan se liitos öljystä märkä mut ajattelin että ninhänne kaikissa on, ei sieltä paljon öljyä vuotanut kun pohjamuovikin oli aivan kuiva.

tulipa tehtyä turhaa työtä pikkuvian takia, kai tästä jotain oppi, perus juttujen tarkistus KUNNOLLA.

Autohan kävi merkkipajallakin kun en itse löytänyt vikaa, ois pitänyt heidän mielestä vaihtaa
ahdinta, ahdon ohjausta ja vaikka mitä.

Onhan noita ahtovuotoja tullut vastaan aijemminkin mut niissä ollut mukana savutus vikakoodien kanssa, tässä ei ainakaan huomattu savutusta.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja harri81 » 14.3.2020 18:38

Vaihdoin tuossa jakopäänhihnan ja auto oli pari viikkoa tallissa levällään. Nyt sain auton nippuun mut ei jaksa kulkea mihinkään.
Vikakoodin antoi..
17964 - charge pressure control
P1556 - 35 - 10 negative deviation - intermittet

Onko tuo nyt ahtovuotoa vai mitä? Vcds seurasin niin ei seuraa pyynti painetta kovinkaan nopeasti.
2000rpm jälkeen alkaa kulkuja vasta löytymään.

Hihnan vaihdosta vielä, kampuran ja nokkapyörän merkit oli kohdallaan.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja Mikey? » 14.3.2020 18:55

Taitaa olla ennemmin alipainevuodosta kyse.

Jos tyhjäkäynnillä pumppaat jarrua, niin koveneeko jarrupoljin?

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja harri81 » 15.3.2020 10:31

No täytyy sanoa et kun otit puheeksi ni sen huomion tein et ekalla painalluksella jarruttaa normaalisti ja toisella polkasulla poljin on kova...
Tuota ongelmaa ei ennen pit-stoppia ollu.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja harri81 » 15.3.2020 10:48

Jatketaan vielä... Se oli nopee korjaus.
Onkohan nyt tuolle sammutus läpälle menevässä putkessa joku suodin, niin siitä oli irronnut tuo alipaine letku.
Kiitoksia taas neuvoista.
Täytynee uusia nuo alipaineletkut, ku tuokin mikä turbon kellolle menee ni tuntu olevan aika haperoa.Kuva

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.3.2020 12:33

Tuo kuvan pömpeli on takaiskuventtiili, ei päästä koko järjestelmästä alipainetta karkuun jos moottorin toimilaitteiden puolella on joku vuoto (jarrutehostimelle menee oma letkunsa suoraan tandemilta)

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton

ViestiKirjoittaja harri81 » 15.3.2020 21:23

No tuon letkun paikalleen laitto palautti tehot ja jarrut autoon. Ja auto sammuukin jopa nätimmin nyt...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa