Nyt on eri forumeita vajaan kuukauden lueskellu ja haulla ettiny syytä, tuloksetta.
Passat 3c 2007 4motion, 278 tkm.
Oireena 2.0 tdi bmp nykii satunnaisesti kierrosalueella 1800-2800. Etenkin pintakaasulla kiihdyttäessä vähän alta 2000 kierroksen paikkeilla ja sen yli nykimistä esiintyy eniten. Ajettavalla vaihteella ei vaikutusta. Sitten kun antaa enemmän kaasua, niin nykiminen häviää. Joskus kuumana kaupunkiajossa nykäisee myös ykkösellä liikkeellelähdön aikana ja kakkosella kiihdyttäessä, nämä harvemmin. Eniten nykiminen ilmenee maantieajossa ja siten, että tasasesta vauhdista esim 5. vaihteella 80 km/h:sta kiihdyttää kevyellä pintakaasulla 95-100 km/h niin meinaa nykiä. Sama nykiminen usein moottorijarrutuksen jälkeen vaihteesta riippumatta. Sitten kun painaa poljinta syvemmälle, niin nykiminen häviää. Ajoittain myös alaväännöt hukassa ja kone herää vasta noin 2500-3000 rpm kohdalla ja kun herää niin silloin oikein hyökkää eteenpäin.
Vikakoodeja ei anna, eikä mene vikatilaan, vaikka kuinka polkee ja yrittää tien päällä saada konetta kovalle vedolle/rasitukselle. Auto toimii normaalisti kun painelee yli 3000 rpm ja vetoja löytyy tuolloin ihan normaalisti. Tänään katon vielä vcds:llä dpf:n täyttöasteen, kunhan saa lukuvehkeet.
Tähän mennessä tehty jakopäässä kaikki uusiksi, uusi nokka-akselisarja kaikkine kamoineen ja tandempumppu vaihdettu.
Nyt tekisi mieli kokeilla EGR:n toimivuus tai toimimattomuus. Kuristava tiiviste löytyy, mutta ei ole vielä paikoillaan.
Voiko EGR:ää testata lyhyen aikaa ottamalla sen pois pelistä kokonaan? Jos voi, niin miten se tapahtuu? Tässä koneessa EGR on käsittääkseni venakopan takana tulipellin edessä. Meneekö egr:lle muita johtoja tai letkuja (onko egr:lle alipaineletkua tässä mallissa) kuin yksi johtonippu liittimen kanssa ja onko johtoliittimen irroituksella mitään merkitystä egr:n toimivuuteen? Eli saako sen sillä hetkellisesti pois pelistä. Jos saa, niin voiko autolla käydä ajaa testilenkin liitin irti?
Vikavalon syttyminen ei haittaa, kun löytyy vehkeet joilla nollata.
Kiitoksia jo etukäteen.
2.0 tdi bmp nykiminen
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 2.0 tdi bmp nykiminen
Vcds:llä ei löytynyt moottorista vikakoodeja, sama juttu kuin aikaisemmin.
Koodien luvun ja tutkailun ajan auto oli kokoajan tyhjäkäynnillä.
Lamba Oxygen 5.08
Sitten niitä suutinarvoja:
Ja moottori oli koko ajan tyhjäkäynnillä.
Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation)
0.14 mg /str 0.12 mg/str -0.45 mg/str 0.16 mg/str
Sylinterit järjestyksessä 1 2 3 4
-3.9 *KW Torsion value
Sama juttu näissäkin, eka kerta koskaan kun tutkin, eli kommentteja arvoista, jos jotain pielessä tms. Kiitos!
Koodien luvun ja tutkailun ajan auto oli kokoajan tyhjäkäynnillä.
Lamba Oxygen 5.08
Sitten niitä suutinarvoja:
Ja moottori oli koko ajan tyhjäkäynnillä.
Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation)
0.14 mg /str 0.12 mg/str -0.45 mg/str 0.16 mg/str
Sylinterit järjestyksessä 1 2 3 4
-3.9 *KW Torsion value
Sama juttu näissäkin, eka kerta koskaan kun tutkin, eli kommentteja arvoista, jos jotain pielessä tms. Kiitos!
Viimeksi muokannut HL1, 19.10.2019 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2.0 tdi bmp nykiminen
Tässäpä Check-lista:
- Säädä ajoitus kohdilleen eli torsion -0,5-0,5 välillä TAI testaa sopiva arvo usealla koeajolla
- Tulppaa EGR kokonaan pakopuolelta joka kyllä BMP nelikossakin onnistuu kärsivälliseltä asentajalta yläkautta. Ennakoivaa huoltoa sikälikin, että kyseisen koneen EGR alkaa tyypillisesti vuotaa pakokaasua ulos.
- Ohita EGR vesikierto, vaatii mielellään suoran vesiletkulähdön tulipeltiin
- Teetä uusi ohjelma
- Säädä ajoitus kohdilleen eli torsion -0,5-0,5 välillä TAI testaa sopiva arvo usealla koeajolla
- Tulppaa EGR kokonaan pakopuolelta joka kyllä BMP nelikossakin onnistuu kärsivälliseltä asentajalta yläkautta. Ennakoivaa huoltoa sikälikin, että kyseisen koneen EGR alkaa tyypillisesti vuotaa pakokaasua ulos.
- Ohita EGR vesikierto, vaatii mielellään suoran vesiletkulähdön tulipeltiin
- Teetä uusi ohjelma
Re: 2.0 tdi bmp nykiminen
Ongelman ja nykimisen aiheuttaja selvinnyt:
Torsion value säädetty -0.5.
Sillä ei ollut vaikutusta, mutta nykiminen loppui, kun irroitin kaasuläpälle menevän liittimen jakopään kopan takaa tulipellin edestä.
Irroittaminen luonnollisesti sytyttää moottorin vikavalon ja myös hehkuvalo alkoi villkumaan. Nyt auto toimii normaalisti.
Kaasuläpän toiminnassa tai sähköissä siis vika.
Torsion value säädetty -0.5.
Sillä ei ollut vaikutusta, mutta nykiminen loppui, kun irroitin kaasuläpälle menevän liittimen jakopään kopan takaa tulipellin edestä.
Irroittaminen luonnollisesti sytyttää moottorin vikavalon ja myös hehkuvalo alkoi villkumaan. Nyt auto toimii normaalisti.
Kaasuläpän toiminnassa tai sähköissä siis vika.
Viimeksi muokannut HL1, 19.10.2019 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2.0 tdi bmp nykiminen
Se on sammutusläppä, ei kaasuläppä.
Ohjelmallisessa poistamisessa ei mielestäni ole järkeä.
Ilman toimivaa sammutusläppää et saa autoa sammumaan jos kone lähtee ryntäämään öljyllä esim. turbo rikon takia.
Eiköhän vikapaikka löydy kun perkaat vähän johtosarjaa.
Melko paljon tohdin lyödä rahaa likoon et sammutusläpän johdot eivät ole ainoat heikossa hapessa olevat johdot.
Ohjelmallisessa poistamisessa ei mielestäni ole järkeä.
Ilman toimivaa sammutusläppää et saa autoa sammumaan jos kone lähtee ryntäämään öljyllä esim. turbo rikon takia.
Eiköhän vikapaikka löydy kun perkaat vähän johtosarjaa.
Melko paljon tohdin lyödä rahaa likoon et sammutusläpän johdot eivät ole ainoat heikossa hapessa olevat johdot.
Re: 2.0 tdi bmp nykiminen
Ja jos koodaa sammutin läpän pois niin dpf ei regeneroi. Vika saattoi siis korjaantua kun dpf ei regeneroi
Re: 2.0 tdi bmp nykiminen
Eli ymmärsinkö nyt oikein, että tällä hetkellä, kun läpän liitin on irti, niin DPF ei myöskään tee polttoja ollenkaan?
Tällä hetkellä siis moottorin vikavalo palaa ja hehkuvalo vilkkuu, kun liitin irti. DPF valo ei ole minun aikana koskaan palanut.
Näistä ilmeisesti on porsinut noita moottorin johtosarjoja tämän ikäisissä. Voiko moottorin johtosarjan kuluminen aiheuttaa edellä mainittua vikaa?
Kaasuläpälle menevät johdot näyttäisivät olevat ehjät muovikääreen alla.
Tällä hetkellä siis moottorin vikavalo palaa ja hehkuvalo vilkkuu, kun liitin irti. DPF valo ei ole minun aikana koskaan palanut.
Näistä ilmeisesti on porsinut noita moottorin johtosarjoja tämän ikäisissä. Voiko moottorin johtosarjan kuluminen aiheuttaa edellä mainittua vikaa?
Kaasuläpälle menevät johdot näyttäisivät olevat ehjät muovikääreen alla.
Viimeksi muokannut HL1, 19.10.2019 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2.0 tdi bmp nykiminen
Lähteeköhän regeneroimaan jos liittimen laittaa kiinni ja normaalisti ajamaan +2000 rpm ja riittävä nopeus, vaikka vikakoodit jää muistiin ja valot taulussa? Vai vaatiiko koodien nollauksen, että regeneroi taas kun liitin pannaan kiinni?
Kiitoksia taas viisaammille vastauksista
Kiitoksia taas viisaammille vastauksista
Re: 2.0 tdi bmp nykiminen
Kyllä alkaa regeneroimaan
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa