2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Kaupasta kotiin ajellessa ihmettelin taustapeilistä perässä seuraavaa savupilveä. Kotipihassa varmistin vielä oireet, savuttaa ihan reilusti kun painaa kaasua. Kone käy ja vetää ihan normaalisti, mutta tosiaan kuormitettaessa pölläyttää komean öljyltä haisevan savupilven.
Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Itse ounastelin turboa. Auto (Superb Combi DSG 2011) on nyt 270 tkm ajettu. Uskaltaako ajella (jos kehtaa)? Sen verran ehdin jo workshop manualista katsoa että aika iso operaatio tuo turbon vaihto on, koska tässä moottorissa turbo ja pakosarja on yhtä puuta.
Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Itse ounastelin turboa. Auto (Superb Combi DSG 2011) on nyt 270 tkm ajettu. Uskaltaako ajella (jos kehtaa)? Sen verran ehdin jo workshop manualista katsoa että aika iso operaatio tuo turbon vaihto on, koska tässä moottorissa turbo ja pakosarja on yhtä puuta.
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Dpf regenerointia tehnyt?
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
-tarzi- kirjoitti:Dpf regenerointia tehnyt?
Auto on ollut mulla puolitoista vuotta jona aikana ajettu nelisenkymmentä tuhatta kilometriä enkä ole ikinä aiemmin huomannut että olisi tullut yhtään näkyvää savua putkesta. Nyt tuntuu että tuo savutus alkoi ihan kuin salamaniskusta...
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Sinistä vai vaalean harmaata?
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Auringonpaisteessa kun savua ihmettelin niin en osaa sanoa tarkasti. Harmaata/sinertävää. Haisi palaneelta öljyltä (tämä oli ensimmäinen ajatukseni hajusta, ei ollut ainakaan sama kuin Webaston pakokaasun haju). Savua tuprutti aika paljon motarilla kiihdyttäessä mutta laantui kun päästi tasakaasulle. Kotipihassa kun survaisi polkimen pohjaan vapaalla niin silloinkin pölläytti. Paikallaan ollessa on tuo moottorin käyntinopeus rajoitettu 2500 rpm nopeuteen ja se jo riitti pölläyttämään.
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Suutin vois hyvinkin tehdä tuon myös, mutta toki turbokin.. Suuttimen arvoja vois lukee vcds
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
VCDS löytyy, osaatko neuvoa tarkemmin mitä arvoja kannattaisi tarkastella?
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Sylinterikohtaiset korjaus arvot sekä 'kalibrointipisteet' suuttimilta
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Yhden vastaavan tilanteen olen aikoinaan diagnosoinut. Jos MAF antaa virheellisesti liian isoja ilmalukemia niin ECU tuuppaa sitten sitä myöten myös polttoainettakin sylintereihin, ja liian vähällä ilmalla poltettu diesel tulee sitten ison savun kanssa putkesta ulos.
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Kävinpä heittämässä vielä lenkin Skodalla, sen verran että kone lämpesi. Pikkuisen tuprautti savua jo ennen kuin lämpömittari nousi yli 50 asteen, mutta ei käytännössä juurikaan sen jälkeen.
Kotipihassa taas poljin kaasua paikallaan niin silloin se pölläyttää pienen harmaan pilven. Kävin haistelemassa ja olin väärässä kun aiemmin sanoin että ei haissut palaneelta dieseliltä. Kyllä se haisi nyt samalta kuin Webasto. Vikakoodeja en ole vielä lukenut, eikä mittaristossa pala mikään vikavalo. Tässä pieni pätkä tuosta pölläytyksestä: https://www.youtube.com/watch?v=4HY0_HD7hQk. Kun polkaisee lapun lattiaan niin ensiksi pöllähtää mutta ei tule jatkuvasti. Sitten pitää odottaa useampi sekunti että tulee uusi isompi pöllähdys polkaisusta. Jos heti perään polkaisee niin ei pölläytä kuin ihan vähän.
Pitää tarkastaa siis seuraavaksi vikakoodit, MAF ja suuttimien arvot.
Kotipihassa taas poljin kaasua paikallaan niin silloin se pölläyttää pienen harmaan pilven. Kävin haistelemassa ja olin väärässä kun aiemmin sanoin että ei haissut palaneelta dieseliltä. Kyllä se haisi nyt samalta kuin Webasto. Vikakoodeja en ole vielä lukenut, eikä mittaristossa pala mikään vikavalo. Tässä pieni pätkä tuosta pölläytyksestä: https://www.youtube.com/watch?v=4HY0_HD7hQk. Kun polkaisee lapun lattiaan niin ensiksi pöllähtää mutta ei tule jatkuvasti. Sitten pitää odottaa useampi sekunti että tulee uusi isompi pöllähdys polkaisusta. Jos heti perään polkaisee niin ei pölläytä kuin ihan vähän.
Pitää tarkastaa siis seuraavaksi vikakoodit, MAF ja suuttimien arvot.
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Vaimo ajeli Skodalla tänään töihin. Ei kuulemma mitään ongelmaa kulkupuolessa eikä ollut nähnyt savutustakaan. VCDS:llä skannasin koko auton läpi eikä juuri ollut vikakoodeja nähtävissä.
DPF:kin oli regeneroitunut vaimon ajaessa kotoa töihin aamulla (n. 8 km motaria matkalla).
Katselin hieman noita ruiskusuuttimien ajoituksia mutta mielestäni ne näyttää ihan asiallisilta. MAF:sta ei tullut vikakoodia ja senkin lukema käyttäytyi ihan johdonmukaisesti. Nyppäsin kokeeksi MAF:n johdon irti jolloin sain "Engine fault: Workshop!" ilmoituksen heti ennen moottorin käynnistystä. Kone kuitenkin käynnistyi, kävi ja otti kierroksia ihan normaalisti eikä savuttanut vaikka polki kaasua.
Huomenna olisi tiedossa työreissu Jyväskylä-Espoo-Jyväskylä jonka aion käydä Skodalla heittämässä. Läppäri, jatkoroikka ja VCDS on takakontissa jos tarvitsee matkalla jäädä huoltoasemalle ihmettelemään koodeja...
Alla vielä kuvia mittauksista.
Osaako joku heittää mitään tietoa DPF/öljyn arvoihin liittyen? Onko OK?
DPF:kin oli regeneroitunut vaimon ajaessa kotoa töihin aamulla (n. 8 km motaria matkalla).
Koodi: Valitse kaikki
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFFB) Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Part No SW: 03L 906 018 JC HW: 03L 906 018 BR
Component: R4 2.0l TDI H22 9978
Revision: 42H22--- Serial number:
Coding: 001D001A042400080000
Shop #: WSC 50163 443 00000
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018JC 003004
ROD: EV_ECM20TDI01103L906018JC.rod
VCID: 74EDC209DFA00E9
No fault code found.
Readiness: 0 0 0 0 0
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 02E-300-0xx.lbl
Part No SW: 02E 300 052 G HW: 02E 927 770 AL
Component: GSG DSG AG6 511 2204
Revision: 05151112 Serial number: 00001009161662
Coding: 0000020
Shop #: WSC 33361 790 00082
VCID: 1835D6B92B888A9
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes (J104) Labels: 1K0-907-379-60EC1F.clb
Part No SW: 1K0 907 379 BE HW: 1K0 907 379 BE
Component: ESP MK60EC1 H31 0108
Revision: 00H31001
Coding: 843D6016092500FB211106E690190042350000
Shop #: WSC 33361 790 00082
VCID: 76E9F801C1DC1C9
No fault code found.
Katselin hieman noita ruiskusuuttimien ajoituksia mutta mielestäni ne näyttää ihan asiallisilta. MAF:sta ei tullut vikakoodia ja senkin lukema käyttäytyi ihan johdonmukaisesti. Nyppäsin kokeeksi MAF:n johdon irti jolloin sain "Engine fault: Workshop!" ilmoituksen heti ennen moottorin käynnistystä. Kone kuitenkin käynnistyi, kävi ja otti kierroksia ihan normaalisti eikä savuttanut vaikka polki kaasua.
Huomenna olisi tiedossa työreissu Jyväskylä-Espoo-Jyväskylä jonka aion käydä Skodalla heittämässä. Läppäri, jatkoroikka ja VCDS on takakontissa jos tarvitsee matkalla jäädä huoltoasemalle ihmettelemään koodeja...
Alla vielä kuvia mittauksista.
Osaako joku heittää mitään tietoa DPF/öljyn arvoihin liittyen? Onko OK?
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Laitetaas pieni päivitys. Työreissu meni ilman mitään moitteita, samaten tämä päivä. Kertaakaan ei ole savua näkynyt vaikka motarillakin painoin reilua kyytiä ja rampista kiihdytystä kaasu pohjassa yms. Lienee ollut joku tilapäinen MAF-oikku?
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Isäukon 2.0 TDI -14 Yeti kuulemma kans savutteli (väitti mulle), lueskelin sitä eilen VCDS:n kans enkä mä sille mitään järkevää selitystä löytäny. Kävin tätä topiccia läpi ja kans näitä edellä mainittuja arvoja eikä siellä mitään ihmeellistä ollu. Sillä kyseisellä autolla on tosin ajettu vasta jotain 70 tkm. Ehkä vähä turhan ilkeästi vastasin ku käskin vaan ajaa menemään ja sanoin et palataan sitte asiaan ku joku valo syttyy tai joku paikka poksahtaa sittenhän se "vikaki" löytyy. Tuo Yeti on alkanu regeneroimaan vähä väliä huijauspäivityksen jälkeen ku painetaan NoXeja alas reippaammalla EGR:n käytöllä.
Re: 2.0 16V TDICR CFFB savuttaa
Juzu84 kirjoitti:Isäukon 2.0 TDI -14 Yeti kuulemma kans savutteli (väitti mulle), lueskelin sitä eilen VCDS:n kans enkä mä sille mitään järkevää selitystä löytäny. Kävin tätä topiccia läpi ja kans näitä edellä mainittuja arvoja eikä siellä mitään ihmeellistä ollu. Sillä kyseisellä autolla on tosin ajettu vasta jotain 70 tkm. Ehkä vähä turhan ilkeästi vastasin ku käskin vaan ajaa menemään ja sanoin et palataan sitte asiaan ku joku valo syttyy tai joku paikka poksahtaa sittenhän se "vikaki" löytyy. Tuo Yeti on alkanu regeneroimaan vähä väliä huijauspäivityksen jälkeen ku painetaan NoXeja alas reippaammalla EGR:n käytöllä.
Itselläkin tehtiin tuo "päästökampanja" (marmoriliikkeen termi päästöhuijaukselle), vaimo moitti että sen jälkeen auto ei ole tuntunut samalta mutta itse en ole huomannut eroa. En ole tarkkaillut kuinka usein regeneroi.
Olen ajellut Superbilla tyytyväisenä eikä ole savuttanut kertaakaan tämän ketjun avaamisen jälkeen. Tiedä sitten mikä tilapäinen mielenhäiriö sillä oli.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa