Hei
Olen hankkimassa kakkos autoa ja tähtäimessä olisi 1.9tdi 4motion farkku. Olen lueskellut kestävyyksistä mutta en oikein ole saanut selville risuja ja ruusuja joten mikäli teillä olisi parempaa tietoa. mk5 olisi malliltaan mikä kiinnostaisi mutta mietin että mitenkä näissä on nuita suutin ongelmia. netissä myytävät näyttävät pääosin olla 105 hv niin onko tietoa kenenkä valmistamat suuttimet. Olen ymmärtänyt että siemenssin suuttimet ovat ne heikot. Esim tämmöinen kiinnostaisia https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/9494325 . Olen omistanut yhden mk4 2.0tdi golffin ja siihen kyllä meni touhu tonni jos toinenkin. Olisikohan nämä 1.9tdi parempia kestoltaan? Miten nuitten haldexien kestävyys? nykyinen autoni on subaru legacy bensa koneella ja se on toiminut kuin kuuluisajunan vessa, mutta kulutus toki on aika korkea. Kannattaako tuommoisen golffin hankinta?
golf 1.9tdi kestävyys
Valvoja: ffp jäsenet
Re: golf 1.9tdi kestävyys
Henkilöautodiesel kakkosautona on (tietenkin kilsoista ja käytöstä riippuen) enemmän tai vähemmän järjetöntä. Mulla esimerkiksi on leikkikaluna Passat Variant 2.5 tdi V6 automaatilla, verot aika tarkka tonni vuodessa. Polttoaineiden litrahintojen nykyisellä erolla pitäisi tankata todella paljon, että saisi käyttövoimaveron kuoletettua.
1.9 tdi on hyvä ja kestävä kone, kunhan muistaa tehdä huollot ajallaan ja laittaa maskinpeiton talvella. Eberi tai Webasto (tai muu suoraan nestettä lämmittävä lämmitin) on pakkasessa aivan ehdoton juttu. Säteilylämmitin on syvältä.
Kuitenkin, tuo 4-motion olisi 2-litraisena paljon mukavampi. Ja ainakin BKD on lujempi kone kuin nuo 5-koppaisen 1.9:t. Hiukkassuodatinkoneista pysyisin kaukana, BMM ja BMP esimerkiksi.
Haldex kestää minkä kestää, esipainepumppuja menee. Ei kuitenkaan kuin tupakkia (niillä jotka polttavat).
1.9 tdi on hyvä ja kestävä kone, kunhan muistaa tehdä huollot ajallaan ja laittaa maskinpeiton talvella. Eberi tai Webasto (tai muu suoraan nestettä lämmittävä lämmitin) on pakkasessa aivan ehdoton juttu. Säteilylämmitin on syvältä.
Kuitenkin, tuo 4-motion olisi 2-litraisena paljon mukavampi. Ja ainakin BKD on lujempi kone kuin nuo 5-koppaisen 1.9:t. Hiukkassuodatinkoneista pysyisin kaukana, BMM ja BMP esimerkiksi.
Haldex kestää minkä kestää, esipainepumppuja menee. Ei kuitenkaan kuin tupakkia (niillä jotka polttavat).
Re: golf 1.9tdi kestävyys
Nuo sinkkiviat (korroosio) johtanevat juurensa valmistusmaahan, Made in Mexico pitäisi lukea useimmissa Jetoissa ja Golf Varianteissa ainakin.
Ei kanget ole sen heikompia 5-koppaisissa kuin 4-koppaisissakaan, erona on välijäähdyttimen koko. Kondenssiveden muodostus on sen kankivaurion syy.
Otetaan tuo polttoaineen kulutus oikeasti laskuun.
10 tkm ja 8 litraa dsl/100 km tarkoittaa 800 litraa dieseliä, kustannukseltaan 1080 euroa (1.35 e/l)
10 tkm ja 10 litraa 95E/100 km tarkoittaa 1000 litraa bensaa, kustannukseltaan 1460 euroa
(1.46 e/l)
Eroa siis 380 euroa, ei ainakaan tuon minun variantin tapauksessa kuoleta 252 g mukaan menevää käyttövoimaveroa. Lähellekään.
Ei kanget ole sen heikompia 5-koppaisissa kuin 4-koppaisissakaan, erona on välijäähdyttimen koko. Kondenssiveden muodostus on sen kankivaurion syy.
Otetaan tuo polttoaineen kulutus oikeasti laskuun.
10 tkm ja 8 litraa dsl/100 km tarkoittaa 800 litraa dieseliä, kustannukseltaan 1080 euroa (1.35 e/l)
10 tkm ja 10 litraa 95E/100 km tarkoittaa 1000 litraa bensaa, kustannukseltaan 1460 euroa
(1.46 e/l)
Eroa siis 380 euroa, ei ainakaan tuon minun variantin tapauksessa kuoleta 252 g mukaan menevää käyttövoimaveroa. Lähellekään.
Re: golf 1.9tdi kestävyys
Turbodieselin vastikkeena bensapuolelta voitaneen pitää V6 bensaa sen muhkeamman alaväännön vuoksi. Vaparinelosta tuskin kukaan haluaa. Ero vuotuisissa käyttömaksuissa on nettiauton mukaan noin 200 euroa, diesel toki kalliimpi. Jos polttoainekuluissa on 2l/100km kulutuserolla noin 400 euroa väliä niin tulee diesel halvemmaksi.
https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/9597462
https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/9581494
edit. ja tolla vaparituhnubensallakin jää erotusta vain 300 euroa, eli diesel edelleen edukkaampi vaihtoehto: https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/9578175
https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/9597462
https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/9581494
edit. ja tolla vaparituhnubensallakin jää erotusta vain 300 euroa, eli diesel edelleen edukkaampi vaihtoehto: https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/9578175
Re: golf 1.9tdi kestävyys
Tuossahan noista tuoreemmista 1,9:istä on keskusteltu viewtopic.php?f=5&t=216420
Itsekin olen yhden lohkovaurioisen 1,9 tdi:n nähnyt. Taisi olla BLS, koskapa oli Caddyssa ja DSG oli sen kaverina.
Itsekin olen yhden lohkovaurioisen 1,9 tdi:n nähnyt. Taisi olla BLS, koskapa oli Caddyssa ja DSG oli sen kaverina.
Re: golf 1.9tdi kestävyys
aika vähän on 1.9 tdiq a4 päästöt jos 167g/km???
Meinaan vaan kun ainakin itsellä on jo etuvedossa senverran, tosin 3bg pasatti (1.9tdi 96kw M6)
Meinaan vaan kun ainakin itsellä on jo etuvedossa senverran, tosin 3bg pasatti (1.9tdi 96kw M6)
Re: golf 1.9tdi kestävyys
nojoo, onhan tuo 3bg toisaalta huomattavasti tilavampi ja sitäkautta isompi/painavempi
Re: golf 1.9tdi kestävyys
Aika kova on tuo keskikulutus 1.9 TDI:lle, mulla on 4Motion ATD Golf, HB, keskikulutus sekalaisessa ajossa 7 litraa sataselle, matka-ajossa pääsee 5,5 litraan yrittämättä kesädieselillä ja nopeuksilla, talvella menee sitten vähemmän :D
Kestävyyteen sen verran, että nyt on ajettu 370 tkm, 365 kohdalla vaihdettiin uusi turbo, se oli ensimmäinen isompi korjaus moottoriin, suuttimien johtosarja meni muutama vuosi sitten, muuten on öljyjä vaihdettu ja ajettu.
Kestävyyteen sen verran, että nyt on ajettu 370 tkm, 365 kohdalla vaihdettiin uusi turbo, se oli ensimmäinen isompi korjaus moottoriin, suuttimien johtosarja meni muutama vuosi sitten, muuten on öljyjä vaihdettu ja ajettu.
Re: golf 1.9tdi kestävyys
Lankomiehellä ex-cordoba edelleen ajossa 600 000 km rikki. AHU 1.9
Moottoria, vaihdelaatikkoa ei avattu, alkuperäinen turbo. kytkin vaihdettu ja 6 jakopääremppaa.
Moottoria, vaihdelaatikkoa ei avattu, alkuperäinen turbo. kytkin vaihdettu ja 6 jakopääremppaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa