Passat 3BG 1.9TDI -> V8 TDI swap?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Passat 3BG 1.9TDI -> V8 TDI swap?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 7.4.2018 23:02

Mielessä pyörinyt jo monta vuotta koneenvaihto isompaan myllyyn, ja nyt kun vuodenvaihteessa tuli muutettua keskieuroopan lämpöön ja purkaamoiden kultakaivosten äärelle, vanhat himot heräsivät taas kevään tulon myötä. En ole vielä kerännyt ja jäsennellyt ajatuksiani mihinkään muualle ylös listaksi asti, toimikoon tämä ketju sellaisena ajatustenjuoksun kerääjänä ja heränneiden kysymysten listana. (Tähän saa ja pitääkin muiden kommentoida ja vastailla jos on tietoa / hyviä arvauksia!)


Lakitekniseltä kantilta katsottuna:

- Kaikki konsernin eilispäivän sekä nykyiset V8 TDI:t ovat CR-tekniikalla ja täyttävät vähintään nykyisen EURO3 päästöluokan joten siitä homma ei ainakaan jää kiinni (Nykyinen 1.9TDI AVF siis myös EURO3.)

- Tämän korin passattia saanut tehtaalta 202kW / 370Nm 4.0l W8:lla joten iskutilavuus, teho, teho/paino yms. vaatimukset eivät myöskään (kai?) tule vastaan.

- Ainoa iso kysymysmerkki on tuon uuden moottorin paino. Finlexistä löytyy seuraava tekstinpätkä:
b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

josta herää seuraavia mietintöjä:

    Passatin 1.9TDI AVF+4motion "base engine" (eli moottori ilman mitään lisäosia/apulaitteita) ETKAsta napattu varaosakoodi antaa hintahaulla painoksi 110kg.

    Vastaavasti A8 D2 3.3l v8 AKF-moottorille ilmoitetaan pelkkä lohkon koodi jonka paino on 100kg. Kansille (sisältäen venttiilit + nokka-akselit) ilmoitetaan painoksi 19kg, jolloin kokonaisuudeksi muodostuu noin 140kg. Ainoastaan noin 30kg painoero epäilyttää kovin suuresti...

    Ja kaukana totuudestahan tuo taitaa olla, sillä random nettisivuilta löytyy käyttäjien punnituksia random 1.9TDI moottorille jotka ovat noin 160-170 kilon nurkilla.

    Nettiautosta etsimällä suhteellisen identtisiä Passatteja joissa vain moottori muuttuu 1.9TDI -> 2.5TDI saadaan omamassan erotukseksi noin 100kg, V6:n ollessa tietenkin painavampi.

    Samalla tavalla hakemalla W8 passatteja vrt. V6 TDI (sama kori, sama vaihteisto, sama vetotapa, suurinpiirtein sama varustelutaso) saadaan omamassojen erotukseksi jälleen sama 100kg, W8:n ollessa siis painavampi.

    Tässä tapauksessa siis painavin vertailumoottori lienee olevan tuo bensa-W8 ja sille löytyy nettifoorumeilta mainintana painoksi noin 193kg. Edellisistä havainnoista huolimatta tuo V6 TDI ei kyllä varmaankaan ole kaukana tuosta lukemasta, suuntaan taikka toiseen?

    4.0l V8 TDI (ASE) moottorille löytyy wikipediasta maininta "length: 516 millimetres, mass: 270 kilograms"

    W8 vertailumoottorin massa olisi pyöristettynä 200kg ja kerrottuna 1,2:llakin vain 240kg, eli tuo 4.0 litrainen mylly olisi pykälien mukaan mahdoton asennettava mikäli wikipedian maininta V8 TDI:n massasta pitää paikkansa?

    Olettaisin että se 3.3 litrainenkaan ei olisi paljoa tuosta 4.0:sta kevyempi, tuskin myöskään painavampikaan.

    Jos kuitenkin ajatusleikkinä oletetaan että molemmat V8:t painavat tasan 270kg ja jostain löytyisi tieto että jokin Passatissa tarjolla ollut V6 TDI moottori painaisi sen 225 kiloa (joka kerrottuna 1,2:lla olisi tasan 270kg) niin projektin suunnittelu voisi jatkua seuraavaan lausekkeeseen saakka:

    jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;


    Eli etupäätä pitäisi keventää 270kg-225kg = 45 kilogrammalla? Tuo olisi vielä kohtalaisen pienin toimenpitein toteutettavissa, esim. akun siirtämisellä takakonttiin ja vaikkapa ilmastointilaitteiden poisjättämisen muutoskatsastuksen ajaksi. Mutta pitääkö näistäkin esittää jonkinlaista dokumentaatiota mitä on tehty?

    Paperisotaan tarvittavat lippulappuset vertailumoottorin + asennettavan moottorin massoista saanee ja myös pitänee todistaa jollakin virallisella dokumentaatiolla, oletettavasti volkkarilta hankittuna?

    Mitä sitten tulee ajoneuvon oikeaan omamassaan ja sen lisääntymiseen, autossa on jo melkoisesti lisää massaa kauttaaltaan, vaimennusmattojen ja autohifien myötä, ja lisäksi etupäässä on jarrupäivityksen myötä raskaammat pyörät ja jarrut. Takakontista saa kyllä rojut pienellä vaivalla pois mutta raskaat jarrut ja pyörät pitää jättää ja vaimennusmattojakaan ei jaksa lähteä tuota varten repimään pois.

    Tämä muodostuu varmaankin ongelmaksi siinä vaiheessa kun ajoneuvosta mitataan katsastuksen yhteydessä sen todelliset akselimassat. Rekisteriotteessa kirjattu etuakselilla suurin sallittu massa on 1080kg. Muistelisin erään katsastuksen yhteydessä mittauttaneeni silloiset akselimassat ja tulos taisi olla luokkaa 1000kg etu / 900kg taka, sisältäen 80kg kuljettajan. Mikäli moottoriswapin myötä etuakselille tulisi vielä noin 100kg lisää (150kg moottorista miinus 50kg kevennystoimenpiteistä) niin tulos olisi 20kg yli sallitun maksimin, ja vaikka tuo 20kg menisikin vielä pyöristysvirheiden ja lisäkevennystoimenpiteiden piikkiin, menettäisin joka tapauksessa näiden tietojen valossa etupäästä apukuljettajan paikan? Pitäisikö etupäähän jäädä "löysää" 70-80kg jotta penkki säilyisi?

    Isommilla moottoreilla varustetut mallit ovat toki olleet isommilla etuakselimassoilla, ja mitään suuria eroja ei alustan rakenteissa ole, tukivarret ja laakerit ovat identtisiä yms. Olettaisin kuitenkin että ajoneuvon muutoskatsastaminen suuremmille akselimassoille olisi vetten päällä kävelemistäkin hankalampi temppu...

    Jotain pieniä kevennyksen murusia voisi tulla A6 C5 V8 mallista ja sen alumiinisista etupään osista, niistä alla lisää.



- Pakokaasujen suhteen lienee helpointa käyttää V6 / W8 passatin putkistoa ja muokata siihen päihin sitten sopivat joustot ahtimille asti, mutta saako näin tehdä? Kateista kun tuskin löytyy mitään varaosanumeroa ja ovat melko lailla piilossa niin se on katsurille vähän mahdoton paikka sanoa mistä ne ovat peräisin (ja ne tulevat kokemaan tyhjennyksen jokatapauksessa) mutta välivaimentimessa se numero pitäisi olla helposti nähtävissä. Tuottaako siis ongelmia jos kertoo / valehtelee katsurille että katit ovat V8:sta peräisin mutta vaimentimet ovat alkuperäisiä?

- Alustan ja jarrujen päivitys järeämpiin. Autossa on jo säädettävä alustasarja, pitääkö sekin päivittää isomman akselimassan omaavaan (V6 / W8 malliseksi?) Jarrut autossa on jo valmiiksi vaihdettu tarpeeksi isoiksi, niistä ei jää homma kiinni.

- Moottorin kiinnitys, pitääkö siitä näyttää / todistaa jotain erikoista jos/kun on jouduttu tekemään uudet kiinnityspisteet runkoon? Vai saako uusia edes tehdä?

- Yhteenvetona siis: Muutoskatsastuksen kanssa ei pitäisi tuleman mitään ongelmia jos vain massat pysyy kurissa ja moottorin perässä on hyväksytty "saastelaitteisto" ?


Fyysiseltä kantilta pohdittua seuraavaa:

- Ensinnäkin, mahtuuko tuo moottori leveyssuunnassa konetilaan? Onko se leveämpi kuin V6 ikätoverinsa? Pituussuunnassa pitää luonnollisesti keksiä jotain ratkaisuja, kenties lokasuojien / konepellin pidentäminen ja sen keulapalan tuonti spacereilla eteenpäin? Ehkä A6 C5 Audin V8 bensaversion lokarit ja konepelti sopisivat pienillä muutoksilla Passattiin? Olisivat myös alumiinisia, joka sekin ihan mukava bonus. Muutoin lienee samat perusratkaisut kuin nykyisessäkin moottorissa, yksi (sähköhydraulinen) tukityyny per puoli ja keulassa kolmas perus kumitatti?

- Toiseksi, miten tuo moottori naitetaan 6v manuaalilaatikon kanssa yhteen? Tarvittaneen jonkinlainen spacer sinnekin väliin? Olen pohtinut myös rikkinäisen / muutoin törkyhalvan 6v laatikon ostamista jotta tuota voisi mahdollisesti sovitella helpommin..

- Kolmanneksi, onko tuosta V8:sta ja kahdesta ylimääräisestä sylinteristä enemmän haittaa kuin hyötyä alakierroksilla, löytyykö jostain kaksoismassaa / kytkinlevyä joka kestää tuon +600Nm vääntöä? Entä mitä tuo laatikko tykkää? Siinä ei kai ole mitään ideaa että lähdetään rajoittamaan vääntöjä alapäässä...


Sähköpuolen yhteensopivuuksista:


- Sähkötöiden päänvaivojen takia olen nimenomaan pyöritellyt mielessä noita konsernin kahta vanhinta V8 TDI moottoria:
    A8 D2 keulalta AKF (3.3 V8 32v TDI CR 165kW 480Nm)
    A8 D3 keulalta ASE (4.0 V8 32v TDI CR 202kW 650Nm)
Olettaisin niiden olevan eniten yhteensopivia tuon auton nykyisen sähköjärjestelmän kanssa. Tuosta 3.3:sta en äkkiseltään löytänyt onko se EDC15 vai EDC16 purkilla, tuo 4.0 on ainakin EDC16. Tuo 1.9TDI siis EDC15.

- Noissa molemmissa V8:ssa ilmeisesti kaksi ECUa, master ja slave? Ei liene tuottanevan mitään ylimääräisiä ongelmia, orkkis V8 johtosarja vaan kiinni moottoriin ja ECUt sen perään?

- Haluaisin säilyttää nykyisen passatin mittariston, sen kai saisi toimimaan ainakin mittarien osalta? Samaa väylädataa luulisi ECUjen puhuvan?

- Ajonestosta ja sen sopeuttamisesta en tiedä sanoa mutta senhän saa aina pois jos sikseen tulee. Kaiketi nuo molemmat moottorit ovat vielä IMMO3 ecuilla joten ainakin periaatteessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa kunhan SKF:t on selvillä?



Lompakon kantilta:

- Kokonainen moottori täydellisenä apulaitteineen on molemmissa tapauksissa alkaen 1000 euroa. Tarjontaa on ainakin kirjoitushetkellä ihan kohtalaisesti, noin 10kpl per moottorikoodi. Lienee järkevintä koittaa etsiä/tinkiä samalta myyjältä ECUt, johtosarjat sun muut tilpehöörit samaan kauppaan, niistä joutunee erikseen ostettuna maksamaan jotain 100-200 euron väliltä.

- Jonkinlaista huoltoa olisi kai järkevä tehdä moottorille ennen paikalleen asentamista, tähän en ole vielä perehtynyt ollenkaan. Tyyppivikojakaan en ole kummastakaan motista selvittänyt.

- Nykyisiä 6v Passatin vaihdelaatikoita (koodi FTS) lähtee kirjoitushetkellä halvimmillaan 180 eurolla, täysin toimivana. Periaatteessa iso raha tuokin pelkästä sovituspalan mallailusta, mutta onhan tuollainenkin hyvä olla varalla jos/kun nykyinen sattuu porsimaan lisääntyneen tehon/väännön myötä.


Järkevyyden kantilta:

- Ei kai kovinkaan järkevää. Harvinainen auto tästä kai tulisi, ehkä se veekasin murmutuskin olisi ihan mukavaa kuunneltavaa. En ole itse törmännyt yhteenkään V8 diesel-passattiin, saa kertoa / linkittää jos jollain on tietoa vastaavista projekteista. Joitakin V8 bensakonversioita on tullut vastaan, mutta moottori on niissä viety taakse. Tällä hetkellä Passatti on seisonnassa ja uusi (taloudellisempi) paikallisessa rekisterissä oleva auto on nyt arkikäytössä, joten tästä entisestä käyttis/harrasteautosta voisi vihdoin tehdä sen puhdasverisen harrasteauton ja luopua käyttis-nimikkeestä.
Viimeksi muokannut Jultsu, 8.4.2018 23:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Lebi
-
Viestit: 282
Liittynyt: 23.7.2003 17:23

Re: Passat 3BG 1.9TDI -> V8 TDI swap?

ViestiKirjoittaja Lebi » 8.4.2018 19:51

Muuta annettavaa mulla ei tähän ole kuin että ihanan järjetön idea, anna palaa :)

Tomppa-K
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.5.2014 22:58

Re: Passat 3BG 1.9TDI -> V8 TDI swap?

ViestiKirjoittaja Tomppa-K » 7.5.2018 13:47

Aivan loistava idea!
Ei mitään järkeä mutta lopputulos varmasti saa hymyilemään. :)
Itsekin haaveillut vastaavasta tai 3.0tdi istuttamisessta passattiin.

Tsemppiä rakentamiseen!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa