2.0tdi BMP ongelmia

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 8.3.2018 0:55

Moro, laitetaanpa tällekin foorumille kysymystä, josko löytyisi vastaavia ongelmia. Eli:

Otsikon mukainen 140hp moottori siis kyseessä ja 2007 Passat. Auto on jo ainakin viime kesästä asti välillä vaatinut todella pitkän startin käynnistyäkseen. Puhutaan helposti 10-15 sekunnista. Tämän jälkeen kuitenkin pikkuhiljaa tärähtelee käyntiin ja toimii normaalisti sen jälkeen. Yleensä kuitenkin lähtee todella hyvin käyntiin. Tämä ongelma on nyt talvella alkanut rasittamaan, kun akku ei meinaa jaksaa pitkiä startteja. Välillä tuntuu että ongelma esiintyy useimmin silloin kun auto on ollut parkissa ylämäkeen, eli keula ylempänä.

Autossa esiintyy myös käynnistyksen jälkeen satunnaista epätasaista käyntiä, "rynkytystä", joka korjaantuu yleensä vähän kaasua polkaisemalla. Suutin häiriöilee?

Nyt viimeisinpänä parin viime päivän aikana auto on kaksi kertaa piipannut ja varoittanut "STOP Oil pressure low!" tms. Varoitus on kuitenkin hävinnyt sekunnissa, käytännössä ennen kuin kerkeää pysäyttää ja sammuttaa moottoria. Öljyä näkyi olevan vähän yli puolivälin tikussa, eli ei pitäisi siitä olla kiinni vaikka vähän vajaa onkin.

Auto on tyttökaverilla käytössä ollut, joten en kauheasti ole kerennytsitä itse tutkailla. Eilen kuitenkin vähän kaasuttelin parkissa ja kone piti mielestäni korkeammilla kierroksilla epänormaalia rallatusta. Eli kun kierroksia nostaa niin jossain kohti alkaa kuulua normaalin koneen äänen seassa terävää kierrosten mukaista rallatusta. Ei niinkään kolinaa mutta kuitenkin ihan selkeä ylimääräinen ääni.

Autolla ajettu noin 400 000. Olen siihen itse vuosi pari sitte uusinut nokka-akselin ja nostajat sekä samalla jakopään. Nokka-akseli oli kulahtanut ja murjonut/syönyt venttiilinnostajat ruttuun/montulle. Ei kuitenkaan kappaleiksi.

Edellisen omistajan toimesta tandempumppu on vaihdettu muutama vuosi sitten. Polttoainesuodatin vaihdettu viime talvena.


Löytyykö kohtalotovereita? Alkaako olla lopun alkua? Kyseessä lienee osittain samoista ja osittain eri vioista johtuvia ongelmia. Polttoainepumppu? Suuttimet? Öljypumppu? Öljynpaineen anturi?

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 8.3.2018 1:06

Lisätään tähän listaan vielä, että pakokaasu käryää. Eli tyhjäkäynnillä haisee tod pahalle. Luulin että tämä on ominaisuus, mutta nyt foorumia hieman luettuani on selvinnyt että kyseessä on ilmeisesti vika?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2018 7:16

BMP:ssä on hammasrattailla käytettävä "lyijykynäakselin" pyörittämä öljypumppu; se lyijykynä kuluu ja jossain vaiheessa öljypumppu lakkaa pyörimistä.

Pitkälle olet päässyt, jos 400 tkm menty ilman remonttia.

Käynnistymisongelmassa veikkaukset kohdistuvat pumpparien o-renkaisiin. Itse kansikin voi olla kulunut (pumpparien poraukset)

Hiukkassuodattimen tukkoisuus voi myös olla yksi ongelma.

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 9.3.2018 15:10

Meneekös tuo öljypumpun tappi/akseli yleensä kerrasta paskaksi? Autolla on nyt vähän ajeltu näiden kahden varoituksen jälkeen, eikä ole ollut ongelmaa.

Täytyy mitata varmaan öljynpaineita. Tosin tuntus, että jos se akseli kerran luiskahtaa niin se ei sen jälkee enää pumppaisi ollenkaan?

Voisikohan öljypumpun sihti olla niin tukossa että aiheuttaisi tuollaista.

Jos vika on öljypumpussa niin taitaa olla järkevämpi koittaa etsiä uusi (käytetty) kone.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.3.2018 15:34

Tuollainen 300-400tkm ajettu kone on kyllä totaaliremontin tarpeessa, oli se sitten auton alkuperäinen tai sitten purkaamolta ostettu. Tottakai se voi säästää aikaa jos ostaa vaihtomotin ja huoltaa/huollattaa sen ensin kuntoon ja sitten tiputtaa sen vanhan moottorin tilalle, mutta veikkaisin että tässä tapauksessa kukkaro määrittelee ensisijaisesti tapahtumien kulun?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.3.2018 15:35

Riittäkös tuossa että siihen pumppuun vaihtaa 03G 115 281 F:n, eli sen "lyijykynän"? Hinta meinaan ei oo kun reilu kuusi euroa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2018 17:22

Sen lyijykynän toki pystyy vaihtamaan. Tuossa koneessa noilla kilsoilla on vaan paljon muutakin laittoa.

Kun siitä hiukkassuodattimesta ei ole puhuttu tarpeeksi, öljynpaineeseen vaikuttaa myös öljyn seassa oleva diesel. Ja sitä tulee regenerointiyritysten seurauksena.

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 9.3.2018 17:45

Juuri tätä mietinkin, että öljypumpun vaihtaminen koneeseen, jolla ajettu 400 tkm ja joka on mahdollisesti käynyt vajailla öljynpaineilla, ei oikein houkuttele.

Mulla on jostain jäänyt muistikuva ettei tässä olisi dpf:ää. Täytyy varmistaa. Voi olla myös harhakuva.

Näillä passateillahan on enää käytännössä käyttöarvoa. Vähemmän ajetulla vaihtokoneella saisi hyvällä tuurilla muutaman vuoden jatkoajan.

Onko sen pumpun akselin vaihto iso työmaa? Sitähän voisi koittaa, kun kerta edullinen on.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2018 18:27

Moottorin pohjasuoja irti, öljyt pois, öljypohja irti, tasapainoakselihässäkkä irti ja purkua sen verran, että saat vaihdettua sen lyijykynän. Ja sitten takaisin.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Killer » 10.3.2018 9:24

On siinä dpf! Itse olen tuollaisesta sen poistattanut ja softauttanut.

Meillä rupesi teettämään noita todella pitkiä starttauksia juurikin tuon kyseisen öljytekstin kanssa kun tankin siirtopumppu alkoi olla lopuillaan. Lopulta rupesi sammuilemaan suoraan ajostakin.
Siirtopumpun vaihdon jälkeen noita pitkiä startteja ei enää ollut.

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 10.3.2018 10:20

Okei.

Tarkennuksena vielä tuohon, että öljynpaineen varoitus on tullut ajossa. Pitkään startatessakin se taitaa jossain kohti varoittaa, mutta se tietysti johtuu siitä pitkästä startista.

Menen tänään mittailemaan öljynpaineet ja ehkä kurkkaan öljypohjaan. Harmi kun ei tähän hätään ole uutta akselia öljypumpulle. Olisi voinut varalta vaihtaa sen samalla.

Jos jollain löytyy Jyväskylä Tampere alueelta tuo tappi niin voisin tulla heti hakemaan.

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 10.3.2018 12:23

Lueskelin monestakin paikasta että Passat reagois öljynpaineeseen vasta 2000 kierroksen jälkeen.

Tämä kyllä piippaili tuossa matkalla kertaalleen 1800 kierroksella ja nyt vielä toisen kerran pikkusen yli 1000 kierroksella. Onkohan tuo 2000 kierroksen raja faktaa vai fiktiota...?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.3.2018 13:12

Oma cordoba (1,9) ei reagoi öljynpaineeseen alle 1500rpm. Tullut pariinkin otteeseen testattua, ekaks öljynpaineanturi hajosi vähän myöhemmin anturin johto katkesi.
Kun se anturi hajos niin aluksi tuli noita paineherjoja satunnaisesti, sittemmin oli jatkuvampi vaiva. Eli ei hajonnut kerrasta. Aika halpa ja helppo kokeiltava. Itse laitoin silloin väliaikaisesti halvan öp-mittarin autoon niin sai varmistettua anturiviaksi.

Jos tulee piiiitkä starttaus (10-15s) niin hälyttää öljynpaineesta. Varmaankin ihan ajan perusteella starttia/konetta säästääkseen, aika refleksinomaisesti siinä kohti lopettaa starttauksen..

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 10.3.2018 16:28

2000 rpm se raja pitäisi olla.

Näitä juttuja on tullut vastaan mm. multitroniceissa ja dsg-laatikollisissa autoissa, jotka tykkäävät kulkea todella pienillä kierroksilla.

Muutama vuosi sitten oli muistaakseni Plussa-Golf, tai sitten Sharan, josta asiakas oli ajanut öljypohjan kiveen hitaassa ajossa, huonolla pikkutiellä. Öljyt olivat valuneet pois, öljyn määrän varoitusvalo oli syttynyt, mutta öljynpainevalo ei. Kone leikkasi kiinni.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.3.2018 17:07

Korkealle on hälytysraja nostettu. En yhtään ihmettele jos koneita hajoaa...

b7745
-
Viestit: 80
Liittynyt: 16.1.2011 10:30

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja b7745 » 10.3.2018 19:20

Lyijykynäakseleita löytyi ainakin pari viikkoa sitten hyllystä marmorilta Jyväskylästä.

Hinta noin lympin paikkeilla ja niitä oli kahden mittaisia. Eivät olleet ihan varmoja oikeasta mitasta..:)

Itse ei vielä tullut hankittua, ehkä sitten öljynvaihdon yhteydessä.

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 11.3.2018 2:42

Jepjep. Tuli tuossa päivä räplättyä passatia niin siitä pari huomiota.

Tuon lyijykynä akselin irroitukseen riittää kun ottaa öljypohjan irti. Sitten öljypumpun päästä akselin kolosta lukkorengas irti ja magneetilla nyppäsee akselin ulos. Akseli oli selvästi kulunut tasapainoakselin puoleisesta päästään, mutta ei pyöreä. Lauantaiksi en saanut akselia mistään niin käänsin sen ympäri. Toinen pää oli ihan uuden veroisessa kunnossa ja öljypumppu taas ottaa akselin keskivaiheille.

Öljypumpun sihdissä oli vähän jotain hileitä, mutta ei todellakaan tukossa ja öljypohjassa ei mitään ylimääräistä moskaa.

Öljynpaineet oli ennen remonttia tyhjäkäynnillä 1, 2000 kierroksella 2,4 muistaaksenk ja 3500 kierroksella kävi neljän barin nurkilla.

Eli kyllä siellä jotain painetta on.

Suutinten korjausarvoja kateltiin nopeasti ennen purkua ja 4. Suutin heitteli 1.00 nurkilla muiden näyttäessä -0.2 - -0,4 noin.

Tästä suivaantuneena ostin käytetyn 300tkm ajetun suuttimen kun semmoinen sattui läheltä löytymään ja sitä vaihtamaan. Vanha suutin oli syönyt yläosastaan kanteen oikein kunnon jurmut kiinnikkeen vastapuolelle suuttimen ylempien o-renkaiden korkeudelle.

Vaihtosuuttimessa oli vastaavia kulumisjälkiä eli todnäk sama vika ollut siinäkin.

Kansi on siis tavallaan entinen, mutta ruuvailin vaihtosuuttimen paikalleen ja koneen kasaan. Oireet ei käytännössä muuttuneet miksikään.

Nyt seurattiin korjausarvoja vähän pidempään ni ne kyllä heitteli välillä vähän kaikkien suutinten osalta ihan miten sattuu käyden parhaimmillaan 2.50 nurkilla. Liekö sitten johtosarjavika.

No, nut tietää että ei ehkä tarvitse öljynpainetta niin pelätä. Vaihdan anturin ensiviikolla, jospa se siitä rauhottuu. Tyhjäkäyntiongelmaan ei apua tullut, täytyy siihen varmaan vielä perehtyä kunhan taas innostuu.

Oman koneen ja varaosasuuttimen perusteella 300-400 tkm ajetussa alkaa olla suutin syönyt kannen huonoon kuntoon. Tiedä sitten kuinka akuutti vaiva se on että varmastikaan ne kaksi ylintä o-rengasta ei enää tiiviitä ole. Aukon pohja näytti ihan hyvältä silmämääräisesti.

Vastaavan koneen omistajalle huolto-ohjelmaan tuo lyijykynäakselinvaihto. Ei ole iso työ.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.3.2018 10:45

Jos tiivisteet vuotaa niin linjasto vuotaa tyhjäksi eli käyntiinlähtö on aina tuskallista, lisäksi dieselit öljyn joukossa ei tee oikein hyvää moottorin voitelulle.

Kannattaa suosiolla ostaa ETRAsta tms. läskimmät tiivisteet kuin mitä orkkikset, vaikka Vitonit.

b7745
-
Viestit: 80
Liittynyt: 16.1.2011 10:30

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja b7745 » 11.3.2018 13:01

Tässä BMP-moottorissa on taidettu ö-pohja irroittaa vai näyttääkö tehtaan tiivistys tältä?

Itse taidan uskoa, että tähän on öljypumppua/akselia reparoitu joskus..

IMG_20180311_084549.jpg
Öljypohjan takaosa
IMG_20180311_084549.jpg (3.95 MiB) Katsottu 10362 kertaa

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 11.3.2018 14:08

Näyttisi vähän kotikutoiselta tiivistykseltä kyllä minunkin silmään.

tolupa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.3.2018 0:52

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja tolupa » 11.3.2018 22:03

Osaakos joku sanoa mistä kaikista koneista löytyy tähän sopiva kansi? Jos sattuisi edullisesti löytämään jonkun vähän/reilusti vähemmän ajetun kannen. Olisi ehkä pienempi työ kuin koko koneen vaihtaminen. Jos luottaisi että alakerta on kunnossa.

Ja dpf tässä tosiaankin on, oli väärä muistikuva siitä. Mitäs sen oireet ovat, ne kuitenkin todnäk edessä vielä.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 12.3.2018 7:45

Kansi käy BMP:sta ja BLS:stä. Suuttimet erilaisia, muuten samoja kansia.

Sinänsä sama peruskansi mm. BXE ja BKC, mutta DPF:n takia nokka-akseli ja suuttimet ovat erilaiset.

Hiukkaskiihdyttimen tukkoisuus näkyy tihentyneinä regenerointeina, tehottomuutena, kasvaneena polttoaineen kulutuksena. Öljyn sekaan menee palamatonta dieseliä, "öljy" lisääntyy, voiteluhäiriöt seurauksena.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.3.2018 8:35

Axi kirjoitti:Öljyn sekaan menee palamatonta dieseliä...
Mistä tuo johtuu?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 12.3.2018 12:50

Tiettävästi dpf:n polttoasetuksista; ruiskutusmäärää lisätään ja ennakkoa kasvatetaan.
Palamattomana menee männänrenkaiden ohi joka tapauksessa. Eikö ole sulle tullut vastaan?

Edittiä sen verran; yleensä esiintyy tukkeutuneen hiukkassuodattimen kanssa. Eli toistuvat regenerointiyritykset; onko sitten tukkoisen suodattimen aiheuttama vastapaine vai mikä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: 2.0tdi BMP ongelmia

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.3.2018 15:01

Ei oo kun en tietääkseni oo kun kerran ajanut autolla jossa olis DPF. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa