Potilas on Passat 1.6TDi vm 2010, eli moottori on CAYC.
Vikakuvaus on seuraava:
1. Auto lähtee välillä huonosti käyntiin. Auto käynnistyy kyllä, mutta käy hetken aikaa epätasaisesti ja sammuu. Päivän ensimmäinen käynnistys on yleensä vaikein ja loput käynnistykset onnistuvat hyvin. Mutta myös lämmin moottori on silloin tällöin käynnistynyt huonosti. En ole vielä saanut yhdistettyä tätä huonoa käynnistymistä mihinkään tiettyyn keliin tai muuhun ulkopuoliseen seikkaan. Tuntuu, että mitä enemmän on pakkasta sitä heikompi on käynnistyvyys. Välillä on menty pitkiä aikoja ilman yhtään "epäonnistunutta" käynnistystä.
2. Auto nykii hieman taajamanopeuksissa. Erityisesti nykimisen huomaa ajettaessa mittarinopeutta 45 km/h, jolloin moottorissa on noin 1500rpm. Nykiminen on pientä, eikä sitä ole muita nopeuksia ajettaessa.
3. Mielestäni moottorin ääni on hieman muuttunut. Kun autolla aoittaa kiihdyttää nelos- ja vitosvaihteilla noin 1600rpm:stä, kuuluu pieni, mutta havaittavissa oleva ääni. Kuvailisin sitä raksutukseksi. Mielestäni tätä ei ole kuulunut aikaisemmin.
Auto kävi noin kuukausi sitten Fixus-korjaamolla, jossa mitattiin hehkut ja laitettiin potilas kiinni tietokoneeseen. Hehkut olivat kunnossa, mutta tietokoneesta saatiin jotain dataa. Diagnoosina oli, että nelossylinterin ruiskusuutin vuotaa ja käynnistettäessä polttoainepaineet tipahtavat (tämä on muistikuvani, valitettavasti en ole tästä 100% varma). Olivat laittaneet tankkiin jotain myrkkyä.
Tämän jälkeen laitoin vielä itse uuden polttoainesuodattimen ja samalla laitoin suodattimen "täyteen" Fortea. Auton käynti ja kulku tasaantuivat sekä käynnistysongelmat katosivat pariksi viikoksi, jonka aikana kilometrejä tuli noin 2000. Mutta nyt nämä käynnistysongelmat ja nykiminen ovat palanneet. Laitoin juuri taas uudet Fortet polttoainesuodattimen kautta menemään ja seuraan mitä tapahtuu.
Marmoritiskin hinta-arvio yhden suuttimen vaihdolle on reilu 1100€, joten ajattelin kääntyä asiantuntevien foorumilaisten puoleen. Olisiko jollakin tietoa tai mahdollisuutta etsiä varaosanumerot ruiskusuuttimelle, ylivuotoletkusarjalle (joutuuko tämänkin vaihtamaan?), suuttimen kiinni pitävälle "käpälälle" sekä kiinnityspultille. Jos näiden avulla löytyisi Saksanmaalta osia hiukan edullisemmin. Esimerkiksi sopisiko tämä https://www.ebay.de/itm/Golf-6-Injektor-Caddy-3-Einspritzduse-VDO-A2C9626040080-1-6-TDI-Motoren/132507726804?hash=item1eda1373d4:g:ix0AAOSwLgNaa5UN
Vai voisiko vika olla jossain muualla? Onko teillä kokemuksia vastaavilla oireilla olevista autoista.
CAYC-moottorin ruiskusuutin vuotanee
Valvoja: ffp jäsenet
Re: CAYC-moottorin ruiskusuutin vuotanee
Vois näihin lottonumerokyselyihin jotain vastatakin, kun tietäis oikean kierroksen ja vuoden.
Leikki leikkinä; ajokilometrit, jakopään laitot, tehdyt huollot, mahdolliset remontit ja esimerkiksi ns. huijauspäivityksen suoritus antaisivat jotain osviittaa.
Missä ja miten ajat autollasi? Kaupungissa ja keveällä kaasulla? Vaiko pitkää matkaa valtatietä?
Se Fixus-korjaamo ei välttämättä ole Volkkarin diagnosointiin perehtynyt, vikamuistin luvusta on pitkä matka mitta-arvojen tulkintaan ja ymmärtämiseen.
Niitten hehkujen mittaminenkaan ei yleensä ole tarpeen, koska diagnostiikka kertoo hehkun viallisuuden.
Näin talvikautena vakiokysymys on, onko autossasi maskinpeitettä? Jäähdyttimen kokoinen välijäähdytin yhdistettynä sopivaan ajoon tarkoittaa veden kertymistä cooleriin ja sitä myötä kaikenlaista "kivaa"
Leikki leikkinä; ajokilometrit, jakopään laitot, tehdyt huollot, mahdolliset remontit ja esimerkiksi ns. huijauspäivityksen suoritus antaisivat jotain osviittaa.
Missä ja miten ajat autollasi? Kaupungissa ja keveällä kaasulla? Vaiko pitkää matkaa valtatietä?
Se Fixus-korjaamo ei välttämättä ole Volkkarin diagnosointiin perehtynyt, vikamuistin luvusta on pitkä matka mitta-arvojen tulkintaan ja ymmärtämiseen.
Niitten hehkujen mittaminenkaan ei yleensä ole tarpeen, koska diagnostiikka kertoo hehkun viallisuuden.
Näin talvikautena vakiokysymys on, onko autossasi maskinpeitettä? Jäähdyttimen kokoinen välijäähdytin yhdistettynä sopivaan ajoon tarkoittaa veden kertymistä cooleriin ja sitä myötä kaikenlaista "kivaa"
Re: CAYC-moottorin ruiskusuutin vuotanee
Axi kirjoitti:Leikki leikkinä; ajokilometrit, jakopään laitot, tehdyt huollot, mahdolliset remontit ja esimerkiksi ns. huijauspäivityksen suoritus antaisivat jotain
Kilsoja mittarissa 243tkm, jakopää laitettu Laakkosella noin 170tkm ajettuna 7/2014, huijauspäivitys tehty 5/2017, huollot tehty kahta viimeisintä lukuunottamatta Laakkosella ja nämä viimeiset kaksi paikallisella Fixuksella. Kuluvia osia on vaihdettu, mutta konepellin alle ei ole remontteja tarvinnut tehdä.
Axi kirjoitti:Missä ja miten ajat autollasi? Kaupungissa ja keveällä kaasulla? Vaiko pitkää matkaa valtatietä?
Pääasiassa päivittäiset ajot tulevat taajamassa kevyellä kaasulla. Viikoittain tulee ajettua maantiellä pidempi pätkä.
Axi kirjoitti:Näin talvikautena vakiokysymys on, onko autossasi maskinpeitettä? Jäähdyttimen kokoinen välijäähdytin yhdistettynä sopivaan ajoon tarkoittaa veden kertymistä cooleriin ja sitä myötä kaikenlaista "kivaa"
Maskissa on peite. Heti talvikauden alussa en sitä paikalleen tullut laittaneeksi, vaan homma tuli tehtyä vasta ensimmäisten kunnollisten pakkasten jälkeen.
Re: CAYC-moottorin ruiskusuutin vuotanee
Nyt sitten tsekkaamaan Erwinistä huijauspäivityksen jälkeiset GW:t ja valittamaan marmorille ongelmasta.
erwin.volkswagen.de on osoite. Maksaa 7eur+alv/tunti, sis. tulostusoikeuden.
Tai sitten suoraan sinne merkkiliikkeeseen; toki voit joutua jotain maksamaankin, jos vika ei liity tuohon huijauskampanjaan
erwin.volkswagen.de on osoite. Maksaa 7eur+alv/tunti, sis. tulostusoikeuden.
Tai sitten suoraan sinne merkkiliikkeeseen; toki voit joutua jotain maksamaankin, jos vika ei liity tuohon huijauskampanjaan
Re: CAYC-moottorin ruiskusuutin vuotanee
Nyt seuraa arpajaisten huvittavin osio. Eli tyhmiä kysymyksiä...
Vähän pohjustusta ensin. Pari päivää sitten yöllä oli ollut pakkasta reilut pari kymmentä astetta, mutta siitä oli iltapäivällä jäljellä enää kuusi astetta. Rupesin siirtämään autoa ilman, että se oli ollut lämpenemässä, mutta eipä sitten lähtenyt käyntiin. Auto starttasi laiskasti. Parin tunnin lämmityksen jälkeen sain auton käyntiin. Päätin ladata akun laiskan starttaamisen vuoksi. Tästä eteenpäin auto on toiminut moitteetta.
Eli voiko alentunut akun jännite aiheuttaa huonon käynnistymisen?
Vähän pohjustusta ensin. Pari päivää sitten yöllä oli ollut pakkasta reilut pari kymmentä astetta, mutta siitä oli iltapäivällä jäljellä enää kuusi astetta. Rupesin siirtämään autoa ilman, että se oli ollut lämpenemässä, mutta eipä sitten lähtenyt käyntiin. Auto starttasi laiskasti. Parin tunnin lämmityksen jälkeen sain auton käyntiin. Päätin ladata akun laiskan starttaamisen vuoksi. Tästä eteenpäin auto on toiminut moitteetta.
Eli voiko alentunut akun jännite aiheuttaa huonon käynnistymisen?
Re: CAYC-moottorin ruiskusuutin vuotanee
Totta kai voi, mutta tuossa aloituspostauksessa kertoilit sellaisia juttuja että tuskin se akusta on kiinni. Jos akussa on sen verran virtaa että moottorin saa edes hetkeksi käyntiin, ei se moottorin käyntiinjääminen ole enää sen jälkeen sähkönsaannista kiinni (olettaen että laturi nyt edes joten kuten toimii)
Re: CAYC-moottorin ruiskusuutin vuotanee
On jäänyt mainitsematta, mutta autosta ei ole koko tutkintaprosessin aikana löytynyt yhtään vikakoodia.
Puolitoista viikkoa akun latauksen jälkeen menty ja starttiongelmia ei ole ollut. Toki kelitkin ovat lauhtuneet...
Viime perjantaina auto oli taas kiinni tietokoneessa. Tällöin havaittiin suuttimien korjausarvoja tarkastellessa, että ykkössylinterin suuttimen korjausarvo oli jotain +0,800 luokkaa, kun muissa suuttimissa arvo oli -0,030 luokkaa. Tässä kuva suuttimen ympäristöstä:
https://photos.app.goo.gl/GPwhekG0qcx5wwP82
Kosteutta havaittavissa, muiden suuttimien ympäristö kuiva. Ehdotuksia, mistä voisi tihkua?
Puolitoista viikkoa akun latauksen jälkeen menty ja starttiongelmia ei ole ollut. Toki kelitkin ovat lauhtuneet...
Viime perjantaina auto oli taas kiinni tietokoneessa. Tällöin havaittiin suuttimien korjausarvoja tarkastellessa, että ykkössylinterin suuttimen korjausarvo oli jotain +0,800 luokkaa, kun muissa suuttimissa arvo oli -0,030 luokkaa. Tässä kuva suuttimen ympäristöstä:
https://photos.app.goo.gl/GPwhekG0qcx5wwP82
Kosteutta havaittavissa, muiden suuttimien ympäristö kuiva. Ehdotuksia, mistä voisi tihkua?
Re: CAYC-moottorin ruiskusuutin vuotanee
Suuttimien vähimmäismäärän mukautus kertoo varmasti mikä on rikki. Onnistuu merkkiliikkeessä
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa