1.9 tdi ASZ jäähdytysjärjestelmän termostaatti vaihdettu positiivinen kokemus.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

UusiTulokas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 15.12.2016 22:42

1.9 tdi ASZ jäähdytysjärjestelmän termostaatti vaihdettu positiivinen kokemus.

ViestiKirjoittaja UusiTulokas » 15.11.2017 23:00

Ongelma OLI humppaava vedenlämpötila säästä riippuen ja kuinka kovalla piti lämmityslaitteen moottorin nopeutta ja tietty ajonopeus ja kokonaisrasitus yms, kyseinen pata on Mk 1 Fabian nokalla.
Homma onnistui ilman laturin irroittamista jos käden koko ei ole xxxl king kong toki mitkään "lapsen" kädetkään ei tarvi olla.

Aino "ylimääräinen" minkä jouduin pois ottamaan työalueelta oli se "alipainepallo tms " joka oli Yhdellä 6 kolo ruuvilla kiinni. Uudeksi termariksi tuli Wahler merkkinen termari "made in Germany" joka kustansi paikallisessa varaosaputkassa hieman alta 17 euroa.
Orginelli olisi ollut laakkosella luokkaa noin 47 ja veholla 34 euroa.

Työkaluiksi riitti pieni kiintoavain millä sain laturin kyljestä sähkäpiuhan irti olisiko sekin ollut 8mm ja 8mm kuusiokolo avain ja 10mm hylsy kohtuu pitkällä varrella ja räikkäavain plus pihdit millä sai tuon alavesiletkun irti tuosta "termostaattikotelosta" ehkä ei olisi ollut välttämätön irroittaa mutta sain sillä vielä vähän tilaa että sain tuon termari"kopan" irti. lähinnä se alimmainen pultti siinä sitä tilaa tarvi että edes näki missä se on ylimmäisessä ei niinkään ongelmia ollut avata.

Otin myös laturille tulevat sähköjohdot irti ja samoten irroitin myös akusta piuhat irti jotten sohlaa avaimilla siihen laturin persiiseen kun siinä liki touhusin. Samoiten kannattaa varoa ettei mysö sitä öljytikun putkea paskaksi. Hommasin myös LOCTITE 5922 tököttiä mitä pistin hiennokseltaan o renkaan päälle ja alle siihen termarikoteloon näin sain tiivisteen pysymään paikollaan siihen saakka kun olin ensin törkännyt uuden termarin paikolleen.
En tiedä oliko termarin asennolla väliä mutta laitoin sen varoiksi samoten kuin alkuperäinenkin oli ollut.

Ainoa "ongelma" on nyt se että koska uudessa termarissa avautumislämpötila on ilmoitettu 87C niin millä helvetillä saan poljettua tuota niin kovasti että saan termarin avautumaan...
Tämä sillä jotta voisin tarkistaa nestemäärän oikeaksi,ulkona nyt about 2 lämmintä.

Uuden termarin vaikutukset pikaisella testilenkillä oli suotuisat eli lämmöt nousi sinne mittarin mukaan 90 asteeseen suhteellisen nopeaan ja sisätilan lämmityslaitteen säätäminen ei vaikuttanut nähtävästi lämpötilamittariin saakka vaikka pyynnit olivat täysillä VCDS llä en kerennyt vielä todellisa lämpöjä katsomaan mitä ovat, ja nyt vielä kulkineesta oli "naama auki"
Suosittelen lämpimästi kyseistä operaatioo jos vähääkään epäilyttää että termari alkaa "vuotamaan" liian aikaisessa vaiheessa jäähdytysveden ollessa esim alle 70 asteista yms.

Eli homma ei mitenkään vaikea ollut mutta aina siinä aikaa menee kun miettii että mitä helvettiä purkaa ja mikä järjestys ja riittääkö sekään. Tämän lisäksi tulee muuttuvat tekijät eli kuinka monta pulttia tiputtaa maahan jne jne.

Voisin väittää että lopputulos oli onnistunut kaikkinensa, kun kerkiän voin ottaa vähää logia VCDS llä kuinka lämpee jne..... Ehkä alan myös väittämään että 1,9 tdi pannulla varustettu auto onkin ihan kelpo talviauto jossa ei tarvi pitää karvahattua päässä ja lapikkaita jalassa edes 25 asteen pakkasilla....;)

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Re: 1.9 tdi ASZ jäähdytysjärjestelmän termostaatti vaihdettu positiivinen kokemus.

ViestiKirjoittaja Reaper » 16.11.2017 19:28

1,9 tdi pannulla varustettu auto onkin ihan kelpo talviauto

Tuohon voi lisätä että EGR:n pitää olla toiminnassa ja keulan tukittu ainakin puoliksi.

UusiTulokas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 15.12.2016 22:42

Re: 1.9 tdi ASZ jäähdytysjärjestelmän termostaatti vaihdettu positiivinen kokemus.

ViestiKirjoittaja UusiTulokas » 17.11.2017 22:42

Hola, kävin heittää noin 25km lenkin motarilla siten että ala "grilli" oli ummessa ja syyläri oli peitetty alahaalta ylös asti 40mm vahvalla äänieristys "matolla".
Lähtötilanne oli valmiiksi jo vähän lämmin moottori, ja lyhyt matka motarin alkuun.
Sain veden lämpötilan nousemaan 94,5 asteeseen eikä sistilapuhaltimen täysille laitto ja pyynti lämpötilaksi suurin mahdollinen niin vaikuttanut veden lämpötilaan kuin noin 2 asteen pudotuksen. Ajonopeus oli noin 100Km/h isoimmalla vaihteella ja mosan kierrokset noin 1700rpm/min.

Takaisin ajaessa olin että ottanut mäkeen tuon syylärin "maton" jolloin isoimmat lämmöt jäi "vain" 92.5 asteeseen, enkä saanut sisätilan puhaltimella max pyynneilllä alle 90 asteeseen vedenlämpöjä tipahtamaa vasta kun pitkässä alamäessä 6 vaihteella moottorijarruttamalla jolloin lämmöt putos 88 asteseen.

Uoli noin 3 lämmintä testilenkillä joten jää mielenkiintoiseksi nähdä miten paljon se hidastaa ja mahdollisesti tiputtaa max lämpötiloja jäähdytysvedessä.

Itsellä on siis egr ja muut härpättimet käytössä....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa